Pozycjonowanie SEO/SEM

Pozycjonowanie, SEO i SEM to pojęcia, z którymi warto się zapoznać na początku drogi do sukcesu w Internecie. Strona internetowa czy sklep online muszą być bowiem widoczne dla potencjalnych klientów firmy, jeśli mają przynosić zysk. To podstawowy warunek, bez którego chwytliwy tekst, jakościowe produkty czy doskonała szata graficzna są niewiele warte. Warto jednak odpowiedzieć sobie na pytanie jaki typ promocji w sieci wybrać - szeroko pojęte pozycjonowanie, SEO czy SEM i jaka jest różnica pomiędzy nimi? Dlaczego tę kwestię warto powierzyć ekspertom i jak przebiega cały proces?

Pozycjonowanie SEO - co to jest i dlaczego warto?

Co to jest seo

Co to jest SEO? Pozycjonowanie SEO, czyli search engine optimization to optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek, np. Google, która jest stosowana przez zdecydowaną większość Polaków. SEO obejmuje działania przeprowadzane na poziomie samej strony internetowej. Jak wygląda optymalizacja pod wyszukiwarki?

Organiczne pozycjonowanie stron internetowych pozwala uzyskać efekty w ramach konkretnych celów, z nastawieniem na wybraną grupę docelową. Dlatego w pierwszym etapie określa się słowa kluczowe, które dotyczą konkretnych usług, towarów, regionów i miejscowości. Im bardziej rozbudowane frazy kluczowe (nie generyczne, a długi ogon), tym łatwiejsza jest optymalizacja. 

Warto pamiętać, że SEO jest procesem, który może potrwać od kilku do kilkunastu miesięcy, daje jednak efekty długofalowe i trwalsze niż w przypadku płatnych reklam. Właściciel strony nie płaci za reklamę czy kliknięcia w linki sponsorowane, lecz wyłącznie za usługę optymalizacji. Po początkowym etapie, wymagającym więcej nakładów pracy, a co za tym idzie funduszy, podtrzymanie osiągniętych efektów jest znacznie tańsze niż ciągłe inwestowanie w kampanie CPC.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to najlepszy pomysł, kiedy chodzi o promocję marki jako takiej wraz z całą jej ofertą. Celem jest widoczność witryny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Według badań firmy iCrossing aż 95 % wyszukujących zwraca uwagę właśnie na pierwszą dziesiątkę wyników.

Co to jest SEM? Search engine marketing w praktyce

Pojęcie SEM obejmuje płatne reklamy Google Ads (dawne Google Adwords). Często są to reklamy w formie linków wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, które są odbierane dużo lepiej niż np. reklamy pop up. Ich uzupełnieniem jest reklama graficzna i video marketing.

Ta metoda nierzadko stosowana jest w ramach tak zwanego remarketingu - reklamy są wyświetlane w gronie klientów, którzy uprzednio odwiedzili stronę lub zainteresowali się konkretnym produktem. Kolejna propozycja to kampanie w sieci partnerskiej Google oraz kampanie w zakładce Google Zakupy. Pozycjonowanie SEM jest doskonałym wyborem, gdy chodzi o promocję konkretnych produktów i usług, zwłaszcza tych sezonowych. Reklama w Google bowiem pozwala osiągać szybkie efekty i tym samym szybsze zarobki.

Z drugiej strony reklama PPC wiąże się z opłatami za każdorazowe kliknięcie a widoczność marki kończy się wraz z zakończeniem kampanii, dlatego nieodzownym jest etap zawężania grupy odbiorców. Dzięki temu reklama jest widoczna tylko dla osób, które rzeczywiście są zainteresowane ofertą. 

Pozycjonowanie jako strategia marketingowa

Strategia marketingowa

Warto wiedzieć, że pozycjonowanie to nie tylko SEM i SEO. Przeciwnie, te dwa typy działań od wielu lat nie są już wystarczające. Obecnie pozycjonowanie jest pojęciem o niezwykle szerokim znaczeniu, obejmującym wszelkie działania promujące w połączeniu z typowymi kwestiami związanych z SEM i SEO.

Najszerzej rozumiane pozycjonowanie zawiera w sobie trzy podstawowe elementy, niezbędne dla osiągnięcia sukcesu online. Są to:

  1. przyjazny wyszukiwarce kod źródłowy strony,
  2. wartościowe treści na witrynie,
  3. linkowanie zewnętrzne.

Ważne jest, by wszystkie te aspekty ze sobą łączyć. Kod źródłowy strony nieprzyjazny robotom indeksującym utrudnia crowlowanie, a co za tym idzie treści takiej strony nie są oprawnie indeksowane, stąd witryna będzie mniej widoczna w SERP. Z kolei wartościowe treści i produkty mogą do nikogo nie dotrzeć, jeśli nie zadbano o linkowanie zewnętrzne. Zatem te trzy filary są podstawą, gdy chodzi o pozycjonowanie stron internetowych, od wieli lat jednak – nie wystarczającą.


Ich uzupełnieniem są to także działania w sferze social media, wizytówki w dedykowanych portalach, artykuły sponsorowane i gościnne czy marketing szeptany, video marketing. Warto jednak pamiętać, że na tak rozbudowany zestaw stać wyłącznie firmy z wysokim budżetem. Ponadto, nie zawsze pełen zestaw działań jest marce potrzebny. Zależnie od branży, konkurencji, celu i wielu innych czynników, zakres pracy będzie inny. Dlatego pozycjonowanie rozpoczyna się od uprzedniej analizy. Pozwala to dobrać odpowiednie rozwiązania!

Pozycjonowanie - analiza, cele i monitoring efektów

Szczegółowa analiza jako element opracowywania strategii zaistnienia w Internecie, obejmuje kilka obszarów:

  1. rodzaj branży
  2. słowa kluczowe
  3. konkurencję

Następnym krokiem powinno być wyznaczenie celów i określenie najlepszych sposobów na mierzenie czy cele są osiągane, czy nie. A ponieważ pozycjonowanie jest procesem, który stale podlega przemianom, bez monitorowania efektów nie może być mowy o skutecznym pozycjonowaniu. Dzieje się tak dlatego, że zmieniają się nie tylko potrzeby i oczekiwania klientów, ale także technologie i same algorytmy Google. Aby móc śledzić wzrost ruchu w witrynie, należy mieć wpięty do kodu źródłowego kod narzędzia analitycznego - obecnie funkcjonuje Google Analytics 4

A jeśli klient posiada serwis internetowy i pozycjonuje go już, ale nieskutecznie – należy przeprowadzić audyt. Analizie poddawana jest wtedy szata graficzna witryny, funkcjonalność strony, jakość zamieszczonych treści oraz aspekty techniczne. Ponadto przeprowadzana jest analiza SEO, zawierająca w sobie między innymi analizę dostępności i jakości meta tagów, protokołów, linków, map witryn czy plików robotx.txt.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony lub sklepu?

Pozycjonowanie stron - ile kosztuje? Ostateczny koszt jest zależny od ustalonych celów i zakresu działań, a także nakładu pracy przeznaczonego na ich realizację. To tylko część aspektów, które należy uwzględnić zadając sobie pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie strony lub sklepu. Dlatego słuszne wydają się dwa podejścia:

  1. oszacowanie kosztu na podstawie działań zalecanych
  2. doprasowanie zakresu prac do budżetu, jakim dysponuje klient

Pozycjonowanie stron internetowych w wykonaniu idea4me jest wieloetapowym. Rozpoczyna się on od analizy potrzeb klienta. Pierwszy etap przypomina tworzenie kampanii marketingowej. Analiza nie jest przeprowadzana wyłącznie w perspektywie świata online, lecz całościowo. Określane są cele i budżet, a na ich podstawie opracowane metody działania. Współpracujemy z klientem na każdym poziomie realizacji, bo wyznajemy zasadę, że im więcej wymienionych informacji, tym mniej niejasnych sytuacji, a to gwarancja dobrych relacji biznesowych.

 

Sprawdź także nasze realizacje

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x