Gdy działalność w sieci nie przynosi oczekiwanych efektów warto wykonać audyt strony internetowej. Co to jest audyt strony internetowej i jak go przeprowadzić?
Audyt strony internetowej - co to jest?
Przedsiębiorcy prowadzą witryny w sieci z myślą o stworzeniu rozpoznawalnej marki oraz zyskach, które ma przynieść. Niestety działalność w sieci nie jest tak prosta, jeśli ma być efektywna. Konkurencja jest ogromna, wymagania odbiorców stale rosną, a technologie zmieniają się tak szybko, że skuteczna praca w Internecie to już nie zrobienie doskonałej strony internetowej, ale gotowość do szybkich zmian w odpowiedzi na zmieniające się warunki. I właśnie w celu określenia kierunku koniecznych zmian przeprowadzany jest audyt.
Audyt strony internetowej to szczegółowa analiza witryny, wykonywana w celu zdiagnozowania problemów i rozwiązania ich. Audyt strony www najczęściej przeprowadzany jest w sytuacji, gdy witryna zajmuje niskie pozycje w Google, nie generuje ruchu lub odwiedzający szybko ją opuszczają. Należy więc zadać sobie pytanie - dlaczego, pomimo usilnych starań, witryna nie spełnia swej roli? Problemy mogą dotyczyć różnych aspektów:
- od funkcjonalności,
- poprzez estetykę,
- aż po kwestie techniczne,
- SEO.
Jak przeprowadzić audyt strony internetowej?
Audyt stron www przeprowadzany powinien być przez specjalistów. W tym celu stosowane są profesjonalne narzędzia analityczne, konieczna jest także znajomość skomplikowanych kwestii wpływających na jakość witryny. Jak przeprowadzić audyt strony internetowej? Przedstawiamy tu skrótowy opis poszczególnych etapów, jakie przeprowadzamy w idea4me w ramach badania:
Analiza grafiki. Czy strona internetowa przyciąga estetyką?
Grafika to pierwsze co widać, dlatego to jest zazwyczaj pierwszy krok, który ma na celu między innymi analizę walorów estetycznych. Grafika powinna być w pełni zgodna z identyfikacją wizualną marki, ma wyrażać jej charakter. Istotny jest każdy szczegół, również symbolika barw. Ale projekt graficzny strony www powinien też pomagać wyeksponować najistotniejsze treści. Liczba elementów graficznych nie powinna być jednak przesadzona! Powtarzalność i rozmieszczenie ma niebanalny wpływ na strukturę witryny i jej funkcjonalność. Źle dobrana lub nieodpowiednio rozlokowana grafika może zniechęcać użytkowników do dłuższych odwiedzin.
Ocena funkcjonalności. Czy nawigacja strony jest intuicyjna?
Kiedy oceniony jest charakter strony, należy upewnić się, czy poruszanie się po niej nie sprawia trudności. Użytkownicy liczą na intuicyjną nawigację, ponieważ wiąże się to z oszczędnością czasu. Dlatego nawigacja powinna być uproszczona, a treści należy pogrupować odpowiednio względem ich przeznaczenia. W przeciwnym razie, bombardowany chaosem informacyjnym, zniechęcony użytkownik może szybko opuścić witrynę nie zapoznając się nawet z ofertą. Nic więc dziwnego, że audyt strony internetowej to również analiza jej funkcjonalności.
Czy strona jest dobrze zoptymalizowana pod względem treści?
Wartościowa treść to aspekt konieczny dla osiągnięcia długofalowego sukcesu w Internecie. Audyt stron www wymaga więc analizy treści - nie tylko jej ilości, ale także jakości i poprawności. W sieci panują bowiem restrykcyjne zasady, których przestrzeganie stale monitorują roboty Google. Źle widziane są literówki czy błędy stylistyczne. Niedopuszczalne są plagiaty, ale również duplikacje tekstów własnego autorstwa – można cytować własne i cudze słowa, ale do tego służą odpowiednie protkoły. Bardzo ważne jest także wykorzystanie słów kluczowych. W dodatku słowa kluczowe muszą być stosowane w zgodzie z najnowszymi algorytmami Google. W celu ustalenia odpowiednich względem tematyki fraz generycznych, zapytań czy fraz typu „długi ogon” należy wykonać badanie słów kluczowych. Jest to odrębna usługa, będąca elementem procesu pozycjonowania, tworzenia stron internetowych oraz brandingu.
Analiza techniczna. Czy strona jest przyjazna Google?
Profesjonalnie przeprowadzony audyt strony internetowej zawiera analizę techniczną. Chodzi przede wszystkim o ocenę poprawności kodu źródłowego strony internetowej, czy sklepu internetowgo. W przypadku niskiej jakości kodu witryna nie jest poprawnie indeksowana w Google, co znacznie utrudnia jej pozycjonowanie. Jakość kodu źródłowego strony jest określana z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi, takich jak Google Search Console, lecz również GT Metrix, PageSpeedInsight czy walidator W3C. Nie mniej ważna jest struktura adresów URL, która powinna być zgodna ze strukturą katalogów witryny. Warto zwrócić uwagę także na poprawność ustawień DNS serwera, między innymi tłumaczących nazwy domen na język zrozumiały dla przeglądarek, czyli adresy IP. Istotne są także: szybkość ładowania witryny, tak zwany ciężar plików budujących stronę czy wymiary zdjęć dodawanych jako elementy treści.
Szczegółowa analiza SEO. Dlaczego strona nie pozycjonuje się poprawnie?
Audyt strony internetowej nie byłby pełny bez analizy SEO. Ze względu na wielość zagadnień, analizę SEO nierzadko definiuje się jako odrębny audyt. Audyt strony www pod kątem SEO pozwala określić, jakie błędy powodują problemy z pozycjonowaniem. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na jakość meta tagów, a więc meta title i meta description. Nacisk kładziemy także na poprawność protokołów, takich jak linki kanoniczne, protokoły przekierowań oraz protokoły stronicowania. Ważna jest również poprawność map witryny i plików robots.txt, obecność danych strukturalnych (reach snippents). Istotnym problemem może okazać się także profil linków zewnętrznych odsyłających do witryny i wiele innych aspektów. Zmiennych jest bardzo dużo, więc warto pamiętać, że w celu wykonania profesjonalnej analizy SEO wykorzystywany jest szereg dedykowanych narzędzi.
Audyt stron www z Idea4me
Efektem audytu jest szczegółowy raport, na podstawie którego można opracować skuteczny plan działania na przyszłość. Eliminacja błędów znacznie usprawnia funkcjonowanie strony i co ważniejsze - wpływa pozytywnie na pozycję w Google, rozpoznawalność marki i jej renomę. Warto zadbać o każdy z wymienionych w powyższej liście aspektów, gdyż tylko ich połączenie pozwala utworzyć jakościową całość: nawet widoczna w pierwszych wynikach wyszukiwania witryna może nie zyskać zainteresowania odwiedzających, jeśli nawigacja jest utrudniona, a szata graficzna nieatrakcyjna. Według badań firmy Vistaprint Digital klienci zwracają uwagę także na aktualność opisów. Z pewnością istotna jest także ich jakość - nie tylko ze względu na przychylność robotów Google!
Dlaczego warto powierzyć nam audyt strony internetowej? Ponieważ w idea4me każdą realizację, również audyt stron internetowych, traktujemy indywidualnie i kompleksowo. Współpraca zaczyna się od szczegółowego wywiadu z klientem, w celu rozpoznania oczekiwań i potrzeb. Potrzeby te są zróżnicowane, zależnie od celów, charakteru marki i grupy odbiorców. Co ważne, w idea4me analizę przeprowadzamy w oparciu o szeroką perspektywę, nie tylko aspekty ważne w sieci. A kiedy audyt strony internetowej jest już gotowy? Szacujemy koszty poprawek i porównujemy z kosztami stworzenia podobnych mechanizmów na nowo, a klient wybiera którą drogą iść dalej.