10 popularnych systemów zarządzania treścią – jak wybrać CMS?

Strony internetowe

Stworzenie responsywnej, zgodnej z UX strony internetowej nie musi być karkołomne. Wystarczy do tego dobry, sprawdzony CMS.

10 popularnych systemów zarządzania treścią – jak wybrać CMS?

CMS nie tylko pomoże od zera zbudować witrynę, ale też pozwoli na jej pozycjonowanie i rozbudowę. Które z wielu dostępnych w sieci rozwiązań wybrać? Zastanówmy się! 

Każdego dnia w internecie lądują potężne ilości contentu. Powstają nowe witryny, publikowane są newsy, poradniki – w różnej formie. Każda firma, każde przedsiębiorstwo chce zaistnieć online. Czy aby to zrobić, trzeba zatrudniać programistę? Otóż dzięki CMS-om, czyli specjalnym systemom, nie jest to konieczne. Pozwalają one bowiem samodzielnie stworzyć nowoczesną, zoptymalizowaną stronę internetową. Jak to działa i jaki CMS wybrać? Podpowiadamy!

Czym jest CMS?

Zacznijmy od krótkiego wprowadzenia. CMS (Content Management System) to system zarządzania treściami i tworzenia stron WWW. Pozwala on na łatwe, intuicyjne budowanie contentu tekstowego, graficznego i pozostałych. Wszystko to bez konieczności zdobywania zaawansowanych umiejętności technicznych. Przykłady takich systemów podamy w dalszej części tekstu. Obecnie wiele stron internetowych (blisko 65%, jak podaje W3Techs) jest opartych właśnie o jeden z popularnych CMS-ów. Jakie są zalety systemów zarządzania treścią?

Wygoda dla tworzącego stronę

Wszelkie udostępniane użytkownikom systemy zarządzania treścią mają w domyśle ułatwiać życie w sieci. Dotyczy to zarówno osób prywatnych, jak i większych czy mniejszych firm. Decydując się na jeden z popularnych CMS-ów:

  • nie trzeba zdobywać wiedzy programistycznej, bo wszystko odbywa się bez ingerowania w warstwę kodu,
  • da się szybko stworzyć responsywną, atrakcyjną witrynę,
  • zyskuje się dostęp do intuicyjnego, łatwego w obsłudze panelu, w którym wykonuje się wszelkie działania,
  • można w łatwy sposób zamieszczać nowe treści w sieci oraz modyfikować je i aktualizować,
  • da się przypisać odpowiednie zadania, nadając użytkownikom systemu odpowiednie uprawnienia (od nich zależy stopień, w jakim dana osoba może ingerować w treści),
  • uzyskuje się wsparcie dzięki sporej społeczności, skupionej na udoskonalaniu systemu – w razie kłopotów wystarczy zajrzeć na tematyczne forum czy popytać innych użytkowników danego CMS-a,
  • automatycznie zdobywa się wsparcie w pozycjonowaniu strony, gdyż większość CMS-ów ma wbudowane narzędzia, pozwalające ustawić newralgiczne elementy bez zagłębiania się w kwestie techniczne,
  • oszczędza się pieniądze, ponieważ większość tych systemów jest darmowa, a dodatkowo nie trzeba zatrudniać programisty.

Ponadto możliwa jest zaawansowana personalizacja witryny. Wszystko dzięki odpowiednim wtyczkom i rozszerzeniom. Instalujesz tylko te, których potrzebujesz!

CMS a pozycjonowanie strony

Systemy zarządzania treścią pozwalają na stworzenie jej w taki sposób, aby uzyskiwać wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Przygotowując wpisy czy artykuły, łatwo można w nich podzielić tekst na nagłówki i akapity, wyróżnić ważne fragmenty pogrubieniem czy powstawiać linki zewnętrzne oraz wewnętrzne. Często da się od razu ustawić odpowiednie title i meta description. W przypadku obrazów CMS pozwala wpisać wybrany tekst alternatywny.

Dodatkowe wsparcie pozycjonowania jest możliwe dzięki wybranym pluginom. Przykładowo w WordPressie popularna wtyczka, wspierająca pozycjonowanie w wynikach organicznych, to Yoast SEO. Już w podstawowej, darmowej wersji dostarcza ona wielu wskazówek, pozwalających maksymalnie zoptymalizować nowy wpis. Pokazuje również wskaźniki optymalizacji dla już istniejących w systemie treści i sugeruje, co można w nich zmienić. Warto sprawdzić, jakie wsparcie dla pozycjonowania strony zapewnia wybrany przez Ciebie CMS.

Najpopularniejsze CMS-y: subiektywne zestawienie

WordPress

Obecnie około 40% wszystkich witryn opartych o CMS bazuje na WordPressie. O jego popularności przesądza kilka czynników. Ten oparty o PHP oraz MySQL system pozwala na łatwe i szybkie tworzenie prostych witryn. Nadaje się do przygotowania strony-wizytówki firmowej, większego bloga czy niewielkiego sklepu online. Ostatnia opcja wymaga dodania do niego odpowiedniej wtyczki. Szeroki wybór motywów i rozszerzeń to spore możliwości personalizacji. Ponadto dostępny w open source WordPress wspiera pozycjonowanie, a korzystanie z niego nie wymaga umiejętności programistycznych. Samo zainstalowanie go na serwerze również nie jest trudne. System oferuje spore wsparcie. Istnieją dedykowane mu fora pomocy i nietrudno tam uzyskać poradę na temat tworzenia w nim witryny i zarządzania nią.

WordPress

Joomla!

To nieco starszy system zarządzania treścią. Jest on bardziej rozbudowany, daje zatem więcej możliwości w przypadku bardziej zaawansowanych, niekoniecznie standardowych projektów. Nie jest on może jednak najlepszą opcją dla początkujących. Ma bowiem nieco trudniejszy w obsłudze panel administracyjny. Mimo to do jego obsługi wciąż nie trzeba mieć sporej wiedzy programistycznej. Ten CMS został też zoptymalizowany pod względem bezpieczeństwa.

Drupal

Ten bazujący na PHP CMS wyróżnia się większym stopniem zaawansowania. Jego obsługa może już wymagać nieco większych kompetencji technicznych. Początkowo funkcjonował on jako baza do budowania sieci społecznościowych. Obecnie jest chętnie wykorzystywany przez instytucje publiczne takie jak banki, uczelnie i rozmaite organizacje państwowe. Wszystko dzięki szczególnej dbałości o bezpieczeństwo tego CMS-a, co obejmuje m.in. szyfrowanie ważnych danych. Drupal również jest systemem open source.

Weebly

Kolejna usługa, w ramach której da się zbudować prostą witrynę internetową lub bardziej skomplikowaną stronę WWW. Użytkownik może skorzystać z jednego z kilku planów finansowych, zależnie od stopnia rozbudowania strony/sklepu online. Platforma pozwala na proste zarządzanie swoim miejscem w sieci z dowolnego urządzenia. Tutaj również nie trzeba mieć wiedzy programistycznej. Tworzenie witryny i jej uzupełnianie jest w pełni intuicyjne, odbywa się metodą drag & drop, czyli przeciągnij i upuść. Dodatkowe narzędzia do marketingu pomagają natomiast wypromować się w sieci, zadbać o SEO i zaprojektować newsletter. Weebly zapewnia również wsparcie techniczne.

Typo3

CMS popularny za zachodnią granicą, gdzie jest dość prężnie rozwijany. Z jego pomocą można tworzyć i pozycjonować bardzo rozbudowane witryny. Jest on mocno skalowalny i pozwala na personalizację w naprawdę szerokim zakresie. Obsługa Typo3 wymaga jednak nieco umiejętności technicznych. Z tego powodu nie jest on tak popularny wśród początkujących jak intuicyjne, wymienione wyżej CMS-y.

Ibexa DXP

Skandynawski, całkiem mocno zaawansowany CMS. Pozwala kreować rozbudowane platformy, zapewnia też bezpieczeństwo na wysokim poziomie. Bazuje na frameworku Symphony. Projekt obecnie jest propagowany jako DXP – Digital Experience Platform. Ma to być naturalne następstwo dotychczasowych CMS-ów, koncentrujące się przede wszystkim na pozytywnym doświadczeniu klientów. System ten także jest technologią open source.

Craft CMS

System, pozwalający zarówno na prostą obsługę treści pisanych, jak i rozbudowywanie strony internetowej o własny kod. Jest przy tym bezpieczny. Sprawdzi się w przypadku osób, które mają już ugruntowaną wiedzę programistyczną (głównie z zakresu front-end). Craft CMS ma jednak również i przyjazny dla użytkowników mniej zaawansowanych interfejs. Pozwala ponadto na integrację z innymi usługami, np. z klientem poczty.

DotNetNuke

Od innych CMS-ów odróżnia się środowiskiem, w jakim powstał. Zbudowany w ASP.NET, jest zaawansowanym, pozwalającym na wyjątkową personalizację systemem. Producenci mocno dbają o bezpieczeństwo każdego z elementów – dlatego też  system ten wdrożony został m.in. w amerykańskich witrynach, przypisanych wybranym jednostkom rządowym. Prosty w obsłudze panel dla użytkowników współgra z rozwiniętym środowiskiem programistycznym. To sprawia, że mogą z niego korzystać użytkownicy o różnym stopniu wiedzy technicznej.

Ghost

Stworzony przez organizację non-profit system, który w rzeczy samej służy do tego, aby zarządzać treścią. W zamierzeniu bowiem powstał jako narzędzie stricte do publikowania – jest więc idealny dla dziennikarzy, blogerów i tych, którzy chcą poprzez merytoryczne teksty wypromować swoją markę. To rozwiązanie dla osób, które nie potrzebują zaawansowanych efektów wizualnych i chcą się skoncentrować głównie na przekazie słownym, a nie samym projektowaniu witryny. Początkujący odnajdą się w nim raczej bez problemu.

CMS-y autorskie (ogólnie)

Systemy te tworzone są na małą skalę, przez poszczególne firmy – np. agencje interaktywne. Korzystają z nich klienci danego podmiotu. Wada tego rozwiązania to brak uniwersalności. Przy zakończeniu współpracy z wybraną agencją nie ma się dalszego wsparcia, ewentualnie konieczna jest migracja treści na inny system zarządzania treścią. Dodatkowo dyskusyjna pozostaje kwestia zabezpieczeń. W dużych CMS-ach, projektowanych przez setki ludzi, jest to priorytet. A małe, lokalne systemy są bardziej narażone na ataki hakerskie.

Wybór systemu zarządzania treścią (CMS) zależy od kilku czynników. Warto zastanowić się, co jest potrzebne – nowoczesna, dynamiczna i rozbudowana witryna? Sklep internetowy? A może prosta wizytówka w sieci? Znaczenie mają też umiejętności techniczne osoby, odpowiedzialnej za stronę internetową. Ważna kwestia to również bezpieczeństwo. Biorąc to wszystko pod uwagę, łatwiej wybrać odpowiedni system. W razie potrzeby można oczywiście skorzystać ze wsparcia agencji interaktywnej. Zapraszamy!

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x