Linki zwrotne a pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie

Backlinki to jeden z najważniejszych elementów udanego pozycjonowania. Google ocenia użyteczność strony internetowej i jej miejsce w wynikach wyszukiwania między innymi na podstawie linków zwrotnych. Jak należy z nich korzystać?

Linki zwrotne a pozycjonowanie strony internetowej

Backlinki a pozycja w wyszukiwarce. Jak wybić się w Google?

Linki zwrotne to linki odsyłające do witryny, zlokalizowane na platformach zewnętrznych. Obecność linków zwrotnych stanowi dla robotów Google ważną wskazówkę. Nie chodzi jednak o ich ilość, ale o jakość. Dlatego linki odsyłające do witryny należy umieszczać na tzw. stronach o wysokim Page Rank. To strony internetowe, które zasłużyły sobie na wysoką pozycję w Google, są wartościowe i często odwiedzane. Linków zwrotnych nie należy traktować jako dodatek, lecz istotną część pozycjonowania. Nawet najlepiej zoptymalizowana witryna nie wybije się w Google bez jakościowych backlinków!

Jak i gdzie pozyskać jakościowe linki zwrotne?

Najwięcej problemów sprawia pozyskiwanie linków zwrotnych. Jeszcze kilka lat temu popularnością cieszyły się tak zwane katalogi do pozycjonowania. W takim katalogu można umieścić link do strony wraz z krótkim opisem jej zawartości. Link zwrotny może zostać dodany do katalogu za darmo lub po uiszczeniu opłaty. Wybierając tę pierwszą opcję należy liczyć się z niską jakością serwisu. Takie backlinki nie poprawią zanadto pozycji strony internetowej w Google, nawet jest będzie ich wiele. Na szczęście są inne sposoby na to, by pozyskać wartościowe linki zwrotne:

  • dobra treść - publikując ciekawe, użyteczne treści możesz zyskać backlinki w sposób organiczny. Odwiedzający będą linkować je jako źródła na swoich blogach czy profilach społecznościowych. Mogą to być osoby tworzące treści na użytek firmy, ale również osoby prywatne polecające artykuł znajomym - Twoim potencjalnym klientom. Również popularność prezentowanych w sklepie online produktów poskutkuje pozyskaniem linków zwrotnych! Linki do produktów mogą pojawiać się na przykład w różnego rodzaju rankingach.
  • portale branżowe - w czeluściach internetu na pewno znajdą się portale ogłoszeniowe i sprzedażowe, na których możesz zaprezentować swoją ofertę. Niektóre z nich mogą pochwalić się szerokim gronem użytkowników i wysoką pozycją w rankingu Google. Wykorzystaj to i do opisu usługi lub produktu dodaj link odsyłający do Twojej strony internetowej.
  • media społecznościowe - o sile social mediów nie trzeba nikogo przekonywać. Wiele osób zapomina jednak, że na Facebooku, Instagramie czy Youtubie można (a nawet trzeba!) umieszczać linki do strony www lub sklepu online. 
  • Google Grafika - wszelkie obrazy ilustrujące działalność powinny znaleźć się w Google Grafika. Stanowią one nie tylko zachętę do odwiedzenia strony www, ale również doskonałe linki zwrotne. Aby grafika pojawiła się w wyszukiwarce, wystarczy umieścić ją na stronie i zadbać o atrybut ALT (opis obrazu) oraz tytuł obrazu. Opisy i tytuły pozwalają robotom zakwalifikować grafikę względem słów kluczowych.
  • artykuły sponsorowane - są jedną z najczęściej wybieranych metod. W tekście poradnikowym, blogowym czy zapleczowym pojawia się link odsyłający do witryny. Artykuły sponsorowane są wyświetlane na popularnych portalach internetowych lub na blogach.
  • Google Maps - profil Google Moja Firma to absolutna podstawa. Dzięki niemu potencjalni klienci łatwiej odnajdą Twoją stronę internetową, a Ty zadbasz o linki zwrotne i poprawisz efekty pozycjonowania.

SEO linki zwrotne

W jakiej formie należy umieszczać linki zwrotne w tekście?

Link zwrotny nie powinien przybierać formy ukrytej typu „kliknij!”. Obecnie linki zwrotne najczęściej tworzy się w formie anchorów tekstowych. Tekst zaznaczony jako link powinien opisywać zawartość strony, do której odsyła. W innym przypadku Google może uznać artykuł za nieuczciwy i nie wartościowy dla czytelnika. Dla przykładu: anchor do naszego artykułu blogowego o linkach przychodzących mógłby brzmieć: wspominaliśmy w ostatnim artykule o frazach long tail. Innym sposobem jest tworzenie anchorów pod nazwą marki.

W celu stworzenia anchora wystarczy zaznaczyć tekst i dodać hiperłącze! Anchor może również przybrać formę czystego linku. W każdym wypadku backlink powinien występować w tekście w sposób naturalny, a tematyka strony docelowej powinna być zgodna z tematyką artykułu.

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x