Czy warto stosować automaty do backlinków?

Pozycjonowanie

Czym są backlinki i jak działają automaty SEO oraz jakie ryzyko niesie ich stosowanie?

Czy warto stosować automaty do backlinków?

Czy warto stosować automaty do backlinków?

Generowane automatycznie backlinki niosą ze sobą ryzyko nałożenia przez Google filtrów, które obniżają pozycję strony w wyszukiwarce. To wygodna i często stosowana praktyka w SEO, jednak dzisiaj warto postawić na linki jakościowe, generowane ręcznie, które znacznie poprawią wiarygodność serwisu i przyczynią się do jej wysokiego pozycjonowania.

Automaty do backlinków – dobra decyzja czy niepotrzebne ryzyko?

Wiedza o tym, jak szybko i skutecznie zdobywać linki zwrotne to jedna z podstaw w pozycjonowaniu stron WWW. Nie zawsze jest czas i fundusze, aby tworzyć ich dużą ilość, dlatego właśnie istnieją narzędzia, które mają zautomatyzować ten proces. Linki pochodzące ze źródeł zewnętrznych warto sprawdzać i dbać o ich jakość. Te kreatywne i pasujące do tematyki strony mają szansę podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania i zwiększyć wiarygodność. Automaty do backlinków tworzą ich dużą ilość. Możemy dzięki nim szybko i prosto zaopatrzyć witrynę w linki przychodzące, jednak używane nieumiejętne, narobią więcej szkody, niż pożytku.

Co to są backlinki?

Backlinks to linki przychodzące, które odsyłają do konkretnej strony docelowej, umieszczonej w innej domenie. Strona o wyższym wskaźniku Page Trust dzieli się swoją popularnością i zaufaniem z witryną, do której link prowadzi, skutkując wyższą pozycją w Google TrustRank. Jakość tych odnośników będzie kluczowa dla wzrostu parametrów strony. Ich wartość merytoryczna i naturalność przełożą się wyższy wynik w rankingu wyszukiwarki. Im więcej istotniejszych stron, tym lepszy autorytet witryny i tym wyżej zostanie ona zakwalifikowana przez wyszukiwarki.

Dlaczego backlinki są ważne?

Prowadzące do strony internetowej linki zewnętrzne to informacja dla Google, że jest ona wartościowa i bardziej przydatna użytkownikom. Są one niezbędne w pozycjonowaniu i rankingowaniu. Ich pochodzenie powinno być ściśle związane z tematem strony i wywodzić się z zaufanych źródeł.

Automaty SEO - jak działają?

Wprowadzona w 2013 roku aktualizacja Google o nazwie Penguin Update mocno zmieniła podejście do pochodzenia backlinków. Przedtem nikt nie zwracał uwagi na ich tematyczność i jakość, liczyła się ilość. Popularne wówczas automaty do zdobywania linków i systemy wymiany linków nie były już tak dobrze oceniane przez algorytm i wszystkie zakotwiczenia typu exact match straciły swoją pozycję i zyskały filtry. Te witryny, które były naturalne, z porządnymi adresami URL, małym procentem exact match anchor text i frazami pasującymi do branży od tej pory są oceniane lepiej przez algorytm Google.

Automaty do pozycjonowania są narzędziem, którego używają niektóre agencje zajmujące się pozycjonowaniem. Programy te masowo tworzą backlinki w katalogach stron, katalogach Presell Pages, blogach i portalach oraz na forach internetowych. Stwarzają małowartościowe linki, a użyte bez odpowiedniej wiedzy, przynoszą więcej szkody niż pożytku.

Link Building

Jakie straty mogą przynieść automaty do zdobywania linków?

Dziś programy automatyzujące są dużym ryzykiem. Ich nieumiejętne wykorzystywanie, obniży wartość promowanej witryny i zaszkodzi pozycji w wyszukiwarce. Zbyt duża ilość linków nienaturalnych i niskiej jakości powoduje nałożenie na stronę filtrów, które obniżą jej pozycję, przy pozostawieniu w indeksie. Filtry te mogą być algorytmiczne, czyli wynikające z wprowadzenia zmian w algorytmie lub ręczne- nakładane przez pracownika SQT, po otrzymaniu zgłoszenia o spamie. Od algorytmicznych można się odwołać lub usunąć szkodliwe linki pozycjonujące, wówczas zostaną cofnięte. Filtry ręczne są natomiast nakładane z góry na określony czas i jeśli nie podjęto istotnych zmian, zostają przedłużone o kolejny okres. Od nich również można się odwołać po skasowaniu szkodliwych backlinków i wysłaniu prośby o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Filtry za backlinki nakładane są na strony, które masowo decydują się pozyskiwać linki z różnego rodzaju mało zróżnicowanych źródeł. Istnieją 2 darmowe narzędzia do sprawdzenia ich pochodzenia i jakości. Google Search Console to prosty sposób, aby to zrobić. Po umieszczeniu tam witryny, system sprawdza najczęściej linkowane strony i najlepsze domeny, które do nich odsyłają. Kolejną opcją jest Backlink Checker z Ahrefs. Pozwala na przeglądanie 100 najistotniejszych backlinków oraz oceniać je.

Szkodliwe backlinki tworzone automatycznie to:

  • masowe linki pozycjonerskie z wpisów w katalogach stron,
  • linki profilowe, które wyświetlają się głównie na zagranicznych witrynach i forach,
  • linki preclowe tworzone na podstawie podobnych tekstów,
  • linki masowo dodawane jako komentarze na forach i blogach,
  • systemy wymiany linków, które umożliwiają automatyczne publikowanie linków na stronach wydawców z tego samego systemu SWL,
  • linki pochodzące ze słabej jakości zaplecza, dodawane hurtowo w bardzo schematyczny sposób z przeoptymalizowanymi anchorami.

Boty używane przez Google działają na wielu płaszczyznach. Aby algorytmy nie wykryły spamowych treści, warto unikać technik, które w sposób automatyczny pobierają treści z tych samym witryn, niezwiązanych z tematem witryny.

Automaty mają również swoje zalety, jeśli korzysta się z nich umiejętnie. Pomagają w filtrowaniu listy stron do zdobycia linków i dostarczają ich parametry.

Które backlinki są wartościowe?

Oprócz tego, że nie warto linkować do strony wszystkich dostępnych źródeł, istnieją jeszcze inne praktyki, które warto wykorzystać, chcąc zapewnić stronie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Cechy dobrych backlinków

  • pozyskane ze sprawdzonych miejsc,
  • dodawane regularnie,
  • wartościowe, dostosowane do tematyki strony,
  • różnorodne anchory nawiązujące do słów kluczowych,
  • ciekawe graficznie,
  • rozpowszechniane w mediach społecznościowych.

Dobre backlinki to takie, które generują ruch do strony docelowej i wpływają na wysoki wynik strony w wynikach wyszukiwania. Dotychczas najlepiej oceniane były oznaczniki, określane, jako dofollow. Witryna, na której znajduje się odnośnik dofollow przekazuje swoją wartość domenie, do której prowadzi link. Po aktualizacjach istotne są również inne atrybuty: nofollow (wskazówka dla robota, który może ją w dowolny sposób interpretować, ugc (komentarze lub posty na forach), sponsored (treści sponsorowane).

Cała prawda o backlinkach

Dziś specjaliści SEO już raczej odchodzą od automatów i zdobywanie linków pozycjonerskich odbywa się w sposób ręczny. Oczywiście rozwiązania takie są nadal stosowane, jednak warto zwracać uwagę na ich jakość i sprawdzać pochodzenie. Istotna jest również ich budowa. W treściach umieszczane powinny być w sposób naturalny, by przez boty nie zostały uznane za spam. Duża ilość linków pozycjonerskich pozyskanych przez automaty, niesprawdzonych i słabej jakości nie tylko nie wpłynie na wyniki pozycjonowania, ale również może spowodować nałożenie filtrów, które skutecznie obniżają pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Przy zdobyciu jakościowych linków, należy posłużyć się kreatywnością i szukać nowych rozwiązań, wykorzystując w tym celu automaty, w których ręcznie można wybrać te wartościowe i przydatne backlinki.

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x