Zajmujesz się na co dzień tworzeniem treści na strony internetowe? A może potrzebujesz uzupełnić opisy w swoim sklepie online?
Aktualne, ciekawe, przyjazne wyszukiwarkom – takie muszą być treści na strony internetowe. Są one przecież kluczowe w pozycjonowaniu witryny. Samodzielne ich tworzenie bywa wyzwaniem. Jednak z pomocą odpowiednich narzędzi staje się łatwiejsze. Jakie to narzędzia? Sprawdź!
Zajmujesz się na co dzień tworzeniem treści na strony internetowe? A może potrzebujesz uzupełnić opisy w swoim sklepie online albo zająć się firmowym blogiem? Klucz do sukcesu to uwzględnienie zarówno potrzeb odbiorców, jak i wymagań, stawianych przez twórców wyszukiwarek. Na szczęście istnieją liczne narzędzi wspierające prace, związane z pozycjonowaniem strony. Poniżej przedstawiamy kilka z nich. Zobacz, wybierz jedno i zacznij tworzyć mistrzowski content!
Ahrefs
Kompleksowy zestaw narzędzi do efektywnego SEO. Jego zaletą jest to, że mogą korzystać z niego zarówno początkujący, jak i zaawansowani użytkownicy. Nada się i dla właścicieli małych firm, i dla specjalistów, zatrudnionych w korporacjach. Najważniejsze funkcjonalności Ahrefs obejmują:
- panel projektowy, w którym można monitorować dodane przez siebie projekty online pod kątem m.in. Domain Rating, linków i słów kluczowych;
- Content Explorer – wyszukujący najbardziej popularne artykuły nt. wybranego zagadnienia, z możliwością segregowania chociażby po Domain Rating, liczbie udostępnień w mediach społecznościowych czy organicznym ruchu;
- Site Explorer – pozwalający śledzić konkurencję pod kątem słów kluczowych, stosowania reklam Google i linków do ich stron;
- Keywords Explorer, dzięki któremu można zbadać potencjał poszczególnych fraz dla różnych wyszukiwarek (opierający się na niezwykle rozbudowanej bazie);
- audyt witryny pod kątem jakości contentu, wydajności strony internetowej, linkowania itd.;
- Rank Tracker, śledzący pozycję witryny w funkcji czasu i wysyłający raporty o zmianach na podany adres e-mail.
Dodatkowo twórcy narzędzia udostępniają swoim użytkownikom bogatą bazę wiedzy w postaci artykułów, poradników, Akademii Ahrefs i praktycznych samouczków. Jeśli chodzi o koszty, do wyboru są plany płatności comiesięcznej lub raz na rok. Aktualnie można postawić na jeden z czterech wariantów cenowych. Różnią się one m.in. liczbą dopuszczalnych użytkowników, bazą śledzonych słów kluczowych czy częstotliwością raportowania. Dokładne różnice w planach można sprawdzić bezpośrednio na stronie Ahrefs.
Screaming Frog SEO Spider
Aplikacja, dostępna w wersji zarówno na Windows, jak i Ubuntu oraz macOS. W wersji darmowej narzędzie umożliwia analizę aż 500 adresów URL. Przejrzysty, intuicyjny w obsłudze interfejs pozwala łatwo zorientować się w funkcjonalnościach. Na stronie producenta nie brakuje tutoriali o różnym stopniu zaawansowania oraz przewodnika dla użytkowników. A jak pokrótce działa Screaming Frog SEO Spider? Po zainstalowaniu i uruchomieniu u góry zobaczysz pasek, w który należy podać adres analizowanej witryny. Po chwili uzyskuje się raport, z którego wynika m.in.:
- jakie linki wewnętrzne i zewnętrzne są na tej stronie – wraz ze statusem indeksowania;
- stan zabezpieczeń strony (adresy HTTP i HTTPS);
- gdzie są prawidłowe i brakujące title dla poszczególnych podstron;
- jak wyglądają meta description – jeśli chodzi o optymalną długość (sprawdzisz też te miejsca, gdzie ich nie ustawiono);
- występowanie nagłówków H1 i H2 w treściach;
- to, czy w obrębie witryny są całkowite lub częściowe duplikaty treści;
- jak wygląda kwestia wielkości grafik – które są zbyt duże bądź nie zostały opisane z użyciem atrybutu alt;
- jak prezentuje się struktura strony internetowej.
Wybrane raporty można eksportować – np. do plików .csv, co również pomaga w ich analizie. Da się tak samo zrobić z mapą strony.
SEMSTORM
Nowoczesne, rozbudowane narzędzia, pozwalające w efektywny sposób promować się w sieci. Twórcy projektu udostępniają wybrane moduły w wersji darmowej. W ten sposób można skorzystać np. z analizy wybranego słowa kluczowego z uwzględnieniem krajów wyszukiwania i miast. Pozwala to dopasować najbardziej trafne frazy dla swojego biznesu, a także znaleźć pomysły na nowy content.
Jeżeli chodzi o płatne plany, do wyboru są trzy opcje cenowe. Pakiet SEMSTORM da się dopasować więc do profilu swojej działalności. Płatność może być realizowana co miesiąc, raz na pół roku lub raz na rok. W ramach zakupionego narzędzia otrzymujesz dostęp m.in. do takich funkcjonalności jak:
- analiza słów kluczowych z rozmaitych źródeł, uwzględniająca działania konkurencji;
- „Generator tematów”, ułatwiający przygotowywanie treści;
- bieżący monitoring pozycji Twojej strony internetowej oraz tego, jak wypada ona na tle konkurencji;
- automatyczne, generujące bogate informacje audyty Google z sugestiami zmian;
- edytor contentu – zwracający uwagę na błędy językowe, literówki, zgodność z SEO i czytelność treści.
Autorzy dzielą się również wskazówkami i poradami na blogu. Dodatkowo na YouTube regularnie prowadzone są edukacyjne webinary dla osób, zajmujących się pozycjonowaniem stron, tworzeniem contentu i innymi działaniami, związanymi z marketingiem online. Warto zaglądać!
Google Search Console
Narzędzie znane wszystkim, na co dzień zajmującym się SEO. Połączenie go z badaną witryną pozwala zweryfikować wiele wskaźników, kluczowych dla pozycjonowania. Sprawdzisz tutaj m.in. liczbę wyświetleń i kliknięć strony w wybranej skali czasu. Możesz tu monitorować średnią pozycję witryny w wynikach wyszukiwania oraz średni CTR, czyli współczynnik klikalności. Google Search Console (GSC) pozwoli zobaczyć, jakie zapytania użytkowników prowadzą do strony. Można je sortować m.in. według liczby kliknięć i wyświetleń.
Warto zwrócić uwagę na dział „Indeks”. Upewnij się, czy w obrębie witryny nie ma podstron z takimi błędami, przez które nie zostały one poprawnie zaindeksowane. Sprawdź koniecznie też te, które celowo bądź nie są wykluczone z indeksowania. Istnieje opcja przesłania prośby o zaindeksowanie, gdy wybrane podstrony nie są uwzględnione w indeksie.
Nie można pomijać sekcji „Eksperymenty i personalizacja”. Zajrzyj do zakładki, dotyczącej obsługi witryny na urządzeniach mobilnych. To tutaj są informacje, pozwalające w razie potrzeby poprawić stronę w kwestii odczytu na smartfonach. Gdyby wystąpił problem ze zbyt małą czcionką lub poprawnym rozmieszczeniem elementów klikalnych – dowiesz się o tym właśnie w tym miejscu.
W GSC można również zweryfikować liczbę linków zewnętrznych i wewnętrznych w obrębie całej badanej strony internetowej. Pokazywane są witryny, z których pochodzi najwięcej linków z zewnątrz. Raport prezentuje też najczęściej linkowane podstrony. W ten sposób dowiesz się więc, czy najważniejszy Twoim zdaniem content na stronie jest odpowiednio udostępniany i ma szansę dotrzeć do odbiorców.
Yoast SEO
Ostatnie narzędzie, o którym nie sposób zapomnieć, to popularna wtyczka do WordPressa. Yoast SEO pozwala zweryfikować zarówno czytelność, jak i poprawność pod kątem SEO. To niezwykle użyteczne, łatwe w obsłudze rozszerzenie. Przyda się zwłaszcza osobom, regularnie publikującym wpisy blogowe albo na bieżąco dodającym nowy content na stronę. Można w nim przygotować meta description odpowiedniej długości i podać frazę kluczową dla danego tekstu.
Wtyczka udostępnia rozbudowaną analizę SEO, dzięki której upewnisz się m.in., czy:
- tekst został odpowiednio zagęszczony wybraną frazą;
- wystąpiła ona wystarczającą liczbę razy w nagłówkach;
- tytuł zawiera keywords;
- w treści zawarto odpowiednią liczbę linków wewnętrznych i zewnętrznych;
- artykuł/opis ma prawidłową długość;
- ustawiono atrybut alt dla zamieszczonych w treści grafik.
A co z analizą czytelności? Otóż Yoast SEO weryfikuje m.in. to, czy akapity są odpowiedniej długości, a nagłówki – właściwie rozmieszczone. Ponadto pokazuje, jak dużo strony biernej zostało użyte w treści (im mniej, tym lepiej). Wskazuje zbyt długie zdania i informuje, czy użyto wystarczająco dużo słów-łączników. Uwzględnienie tych wskazówek pozwala zbudować bardziej czytelny tekst. Tym samym staje się on przyjazny dla odbiorców.
W sieci znaleźć można wiele narzędzi, wspierających SEO. Które z nich wybrać? Wszystko zależy od Twoich bieżących potrzeb. Prowadzący niewielki blog nie potrzebują aż tak rozbudowanego oprogramowania jak pozycjonerzy lub content managerowie. Mamy nadzieję, że ten krótki przegląd ułatwi Ci decyzję. A jeżeli mimo wszystko nie chcesz samodzielnie zajmować się pozycjonowaniem i treściami – zleć to nam! Chętnie pomożemy Ci w budowaniu pozycji w wyszukiwarkach i udoskonalimy Twą stronę WWW!