Wyniki w wyszukiwarce Google to jeden wielki ranking stron internetowych. To, jakie miejsce w tym rankingu zajmie Twoja strona www jest zależne od wielu algorytmów. Jakie to algorytmy i jak tworzyć treści celem pozycjonowania strony internetowej?
Czym są algorytmy Google i jak działają?
Wyszukiwarka Google stale zapełnia się nowymi stronami www, które należało jakoś uporządkować z myślą o jej użytkownikach. Z tego względu stworzono algorytmy Google - rodzaj filtrów wyłapujących wartościowe witryny i obniżających pozycję tych nieużytecznych. Pierwszym takim algorytmem był PageRank, za sprawą którego ucierpiały strony z małą ilością zewnętrznych linków odsyłających. Tym samym, na podium znalazły się strony popularne, często linkowane w Internecie. PageRank to dopiero początek, ponieważ z czasem zaczęły powstawać kolejne algorytmy.
Prawdopodobnie spora część algorytmów Google jest utajniona. Znamy szczegóły dotyczące zaledwie kilkunastu algorytmów, lecz wiele z nich pozostaje tajemnicą. W dodatku, prawdopodobnie każdego dnia zachodzą zmiany algorytmów. Aktualizacje te bywają sporym zaskoczeniem dla właścicieli stron. W celu skutecznego pozycjonowania strony internetowej konieczne jest regularne sprawdzanie informacji pojawiających się na oficjalnych stronach Google.
Jak jednak dostosować stronę do zmian, skoro szczegóły dotyczące części z nich nie są ogłaszane publicznie? Na szczęście widoczne są pewne tendencje. Chodzi o wyróżnienie stron internetowych przydatnych dla użytkownika i popularnych. Odradza się natomiast wymuszone działania, których sztuczność jest widoczna na pierwszy rzut oka - zarówno dla robotów, jak i dla użytkowników.
Algorytmy Google i ich wpływ na pozycjonowanie
Do najbardziej znanych algorytmów Google należy wspomniany już PageRank, ale także Page Layout, Pingwin, Panda czy Pirat i wiele innych. Znajdziesz tu kilka informacji dotyczących zasad funkcjonowania przykładowych algorytmów:
- Page Layout - algorytm Google ten dotyczy przestrzeni strony www widocznej bez konieczności przewijania. W tej części nie powinny pojawiać się reklamy i inne elementy, które nie są użyteczne z punktu widzenia odwiedzających. Strona musi być również dostosowana względem ustawień urządzeń mobilnych i poszczególnych rozdzielczości ekranów.
- Pirat - działa w sposób zbliżony do programu antyplagiatowego. Google nagradza wysoką pozycją strony z treściami oryginalnymi, autorskimi. Na sam dół spadają te, na których zastosowano kopie innych treści.
- Pingwin - ma za zadanie filtrację linków odsyłających. Po wprowadzeniu PageRank wystarczyło wykupić linki odsyłające w tak zwanych katalogach. Obecnie linki muszą być umieszczone na stronach wartościowych, powiązanych tematycznie. Ich liczba powinna rosnąć stopniowo, w sposób naturalny.
- Panda - po wprowadzeniu tego algorytmu Google konieczne stało się tworzenie treści wartościowych, pozbawionych spamu. Na stronie powinny pojawiać się wyłącznie aktualne i przydatne informacje. Oprócz tego słowa kluczowe nie mogą być stosowane w sposób wymuszony, lecz przeciwnie - powinny być odmienione i dobrze wkomponowane w zdanie.
- Exact Match Domain Update - do czasu powstania tego algorytmu często tworzono nazwy domen sprowadzające się do słów kluczowych. Obecnie należy unikać takich sposobów, a zamiast tego zadbać o dobre pozycjonowanie SEO witryny.
- Koliber - od czasu powstania tego algorytmu należy skupiać się na jakości treści i jej użyteczności. Coraz mniej istotne są słowa kluczowe, a coraz ważniejsze stają się informacje, będące bezpośrednią odpowiedzią na zapytania pojawiające się w wyszukiwarce.
- Google Medical Update - za sprawą tego algorytmu Google na pierwszych miejscach plasują się strony tworzone przez specjalistów, zawierające sprawdzone informacje. Algorytm ten dotyczy przede wszystkim witryn o tematyce medycznej i finansowej.
Najnowsze aktualizacje algorytmów Google
Najnowsze aktualizacje algorytmów Google pojawiły się w styczniu i maju 2020. Styczniowa aktualizacja dotyczyła przede wszystkim jakości i przydatności treści. Szczegóły dotyczące aktualizacji majowych nie są znane. Wiadomo tylko, że zawartość strony powinna być odpowiedzią na potrzeby internautów.
Relatywnie nowym i niezwykle ważnym algorytmem jest natomiast BERT (Bidirectional Encoder Representation from Transformers). Zgodnie z nowymi zasadami należy skupiać się na naturalnym języku i stosować tak zwany frazy long tail. Długi ogon to frazy, które jak najlepiej odzwierciedlają cel użytkownika wyszukiwarki. Innymi słowy, są bardziej doprecyzowane. Zatem frazę „pozycjonowanie” warto zamienić na „specjalista od pozycjonowania na Dolnym Śląsku” lub „jaki jest koszt pozycjonowania w Google” i wiele innych wariantów tego słowa kluczowego.
Istotne zmiany zostały wprowadzone również we wrześniu 2019 roku. Ich celem była prawdopodobnie poprawa jakości stron, a jednocześnie wyróżnienie witryn korzystających z linków odsyłających na wysokim poziomie. Aby zrozumieć najnowsze zmiany Google konieczna jest spora wiedza i ciągła analiza pojawiających się aktualizacji algorytmów Google.