8 typów mediów społecznościowych: kto z nich korzysta i gdzie najlepiej się promować?

Marketing i promocja

Trudno wyobrazić sobie współczesny Internet bez mediów społecznościowych. Na przestrzeni lat wyodrębniły się różne ich rodzaje.

8 typów mediów społecznościowych: kto z nich korzysta i gdzie najlepiej się promować?

Które serwisy społecznościowe są najpopularniejsze? Czy budować rozpoznawalność marki na Facebooku? A może dla odmiany wybrać inne serwisy, które gromadzą akurat Twój target? Podpowiadamy!

Portale społecznościowe to nie tylko miejsca interakcji osobistych. W Internecie istnieją profesjonalne sieci ściśle biznesowe, a także te, łączące firmy z osobami prywatnymi. Dziś social media to dużo więcej niż Facebook i Twitter. W ostatnich latach powstało się sporo typów stron gromadzących społeczności. Nie ma jednego, ustalonego ich podziału. My poniżej spróbujemy wyodrębnić osiem takich grup. W których z nich już działasz, a gdzie dopiero zamierzasz się promować?

Serwisy stricte społecznościoweFacebook, LinkedIn

Zacznijmy od najbardziej popularnych platform, na których znajdziesz pokaźną społeczność. Każdego dnia odwiedzają je tysiące osób – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw. To daje świetne pole do interakcji między jednymi a drugimi – i to bez bombardowania nachalną reklamą.

Facebook – pozostań w kontakcie i obserwuj

Jeśli chodzi o serwisy tego typu, Facebook jest zdecydowanym liderem. Miesięcznie odwiedzają go ponad dwa miliardy użytkowników! Mieszczą się oni w szerokim przedziale wiekowym. Nie tylko przedstawiciele pokolenia Z czy milenialsi, ale też i starsze osoby mają tam swoje konta. Internauci korzystają z tego portalu społecznościowego, aby:

  • utrzymywać kontakt z przyjaciółmi z całego świata,
  • śledzić, co nowego u znajomych,
  • obserwować profile ulubionych marek lub osób publicznych i komentować posty,
  • dzielić się przekazem, który do nich trafia, ze swoimi znajomymi,
  • przeglądać ciekawostki z kanałów tematycznych.

Z perspektywy przedsiębiorcy, Facebook to świetne miejsce do budowania identyfikacji wizualnej i nawiązania relacji biznesowych. Firmowy profil pozwala na interakcję z osobami, będącymi obecnymi lub potencjalnymi klientami marki. Potężne algorytmy FB, bazujące na sztucznej inteligencji, dopasowują treści do odbiorcy na podstawie jego preferencji. Warto z tego mądrze korzystać. Sami użytkownicy, udostępniający wartościowe materiały, stają się ambasadorami tworzących je marek!

Reklamy na Facebooku – dotrzyj do odbiorcy jeszcze skuteczniej!

Nie zapominaj, iż serwis wyposażony jest w rozbudowany system, umożliwiający tworzenie angażujących komunikatów reklamowych. Klucz do sukcesu to odpowiednie targetowanie – ustawienie zasięgu reklam i grupy odbiorców. Ogromne znaczenie ma przemyślana treść komunikatu. Często trafiona, interesująca grafika przyciąga wzrok osoby, scrollującej Facebooka. Dlatego dobrze jest na bieżąco weryfikować swoje kampanie. Twórz kilka wersji obrazów dla jednej reklamy i testuj skuteczność przekazu. Dzięki temu osiągniesz zamierzone cele biznesowe w krótkim czasie, a budżet przeznaczony na kampanię w social media nie zostanie zmarnowany.

LinkedIn: nawiąż współpracę B2B

O ile na Facebooku spotykamy się głównie z luźniejszymi formami przekazu, to już na LinkedIn komunikacja jest bardziej stonowana. Treści tu publikowane to newsy branżowe, ciekawostki z różnych dziedzin technologii, ogłoszenia o pracę i linki do wartościowych publikacji poza serwisem. Istnieją tam również grupy, poświęcone konkretnym branżom czy zagadnieniom. LinkedIn to znakomita przestrzeń do storytellingu związanego z marką. Można tam zaprezentować swoje doświadczenie, nawiązać intratne współprace i poszerzać sieć kontaktów (networking). Konta zakładają w niej głównie osoby, poszukujące pracy w określonej branży. Są tam obecne większe i mniejsze firmy, rekrutujące i prezentujące swoją działalność. To zatem świetne miejsce, aby te dwie grupy spotkały się ze sobą i by mogły  sobie wzajemnie pomóc.

Dzielenie się grafikami, zdjęciami i wideo – Instagram, Snapchat, TikTok, YouTube, Vimeo

Ludzie różnie odbierają przekaz, który do nich trafia, jednak sporo osób zalicza się do wzrokowców. Dlatego to właśnie interesujące grafiki, niecodzienne materiały filmowe czy bogate w wiedzę mapy myśli tak przykuwają uwagę internautów. A o tę coraz trudniej – każdego dnia do sieci trafiają bowiem terabajty nowych danych. Barwne materiały reklamowe, wideo marketing, oferty, promocje… Wszystko to bombarduje użytkowników, niejako przytłaczając ich mnogością opcji.

Jak przebić się z przekazem w mediach społecznościowych?

Dziś, aby wyróżnić się w serwisie typu Instagram czy YouTube, trzeba naprawdę się postarać. Nie wystarczy zastosowanie krzykliwych kolorów i chwytliwych nagłówków w reklamach. Miejsca te mogą być natomiast kanałami, w których dzielisz się z odbiorcami swoją wiedzą, udzielasz im cennych wskazówek oraz pokazujesz autentyczność swojej marki. Ktoś, kto to widzi, musi czuć, że w jakiś sposób ten przekaz mu się przydaje lub może się z nim utożsamić. Dlatego tak chętnie obserwowane są materiały, udostępniane przez:

  • psychologów, coachów czy trenerów,
  • dietetyków,
  • rękodzielników, prezentujących kulisy swojej pracy,
  • celebrytów, poruszających istotne społecznie kwestie (ekologia, relacje międzyludzkie, działalność charytatywna),
  • producentów naturalnych kosmetyków, olejków czy ziołowych suplementów diety.

Najmłodsze pokolenia korzystają obecnie ze Snapchata i TikToka. Popularnością w tym ostatnim serwisie cieszą się rozmaite wyzwania. Nastolatki prześcigają się w wymyślaniu kolejnych „czelendży”. Nie zawsze są one – delikatnie mówiąc – rozsądne… Tym bardziej warto popracować nad odwróceniem tego trendu! Challenge, polegający na uzbieraniu w jak najkrótszym czasie kilograma zakrętek? Zrobienie sobie selfie z miską wody, wystawioną dla wiewiórek w parku? Czemu nie! Dla młodzieży może to być świetna zabawa, a przy okazji zrobi się z tego wartościowa akcja społeczna.

Serwisy internetowe z recenzjami – Yelp, TripAdvisor, Zomato

TripAdvisor

Osobną grupę stanowią portale społecznościowe, na których można sprawdzić recenzje lokali gastronomicznych i obiektów noclegowych. Da się tam też zobaczyć najczęściej polecane zabytki i warte uwagi miejsca w danej lokalizacji geograficznej. To kopalnia wiedzy dla miłośników podróży i odkrywania nowych zakątków. Szukasz sprawdzonej restauracji, serwującej sushi? Potrzebujesz miejsca na nocleg dla dwóch osób z psem? A może akurat jesteś w trasie, ale rozbolał Cię ząb? Serwisy typu Yelp czy Zomato ułatwią Ci znalezienie usługi, która akurat jest potrzebna.

 

Nie musimy zatem rozpisywać się, jak mogą skorzystać tutaj właściciele pensjonatów, barów czy innych obiektów. Pozytywne recenzje zadowolonych gości, wzbogacone o zdjęcia, same w sobie staną się świetną wizytówką i reklamą. Jako właściciel podstrony z obiektem możesz odpowiadać na opinie, aktualizować dane o firmie i pozostawać w kontakcie ze swoimi klientami.

Oznaczanie „zakładek” – Pocket, Pinterest

Przesyt informacji sprawia, że nie zawsze czytamy otwierane newsy lub wpisy na blogach firmowych na bieżąco. Aby nie gubić się wśród kilkudziesięciu otwartych kart w przeglądarce, warto zapisywać sobie ciekawe treści w specjalnie przeznaczonym do tego miejscu. Jednym z nich jest Pocket. Portal pozwala przypisywać własne tagi do zapisywanych zakładek, co ułatwia przeszukiwanie tworzonej biblioteki. Dodatkowo proponuje użytkownikowi nowe zagadnienia w wybranych przez niego tematykach.

 

Innym, ciekawym serwisem społecznościowym jest Pinterest. Bogaty w infografiki, wideo i fotografie z niemal każdej dziedziny, jest chętnie wykorzystywany przez marki. Użytkownicy często wchodzą tam m.in. po inspiracje, dotyczące:

  • wystroju i aranżacji wnętrz,
  • ręcznie robionych dekoracji (np. na szydełku, w postaci origami itd.),
  • gotowania,
  • dbania o urodę,
  • nauki języków.

To internetowa kopalnia dla kreatywnych dusz! W jaki sposób Ty możesz dostarczać wartościowy content za pomocą tego serwisu?

Fora i portale tematyczne, np. Goodreads

Gromadzące miłośników jednego określonego zagadnienia serwisy również są popularne w sieci. To miejsca dla hobbystów. Warto przyjrzeć się, gdzie można dotrzeć do swoich odbiorców – a nuż mają własny portal? Przykładami takich tematycznych stron internetowych są:

  • Goodreads.com – zrzeszający czytelników z całego świata, tworzących tam m.in. listy przeczytanych książek,
  • Geocaching.com – dla miłośników terenowej zabawy, polegającej na szukaniu ukrytych skrzynek z pomocą GPS,
  • DeviantArt.com – łączący artystów z całego świata, chcących publikować swoje prace plastyczne, graficzne i inne.

Serwisy, poświęcone dyskusjom i zadawaniu pytań – Quora i inne

W sieci nie brakuje wyspecjalizowanych stron, na których internauci wymieniają się spostrzeżeniami. Wielotematyczne fora cieszą się sporą popularnością. Jednym z przykładów jest Quora. Zakładając konto, od razu możesz podać obszary i tematyki, które Cię interesują. Następnie na bazie tych preferencji pokazane zostaną dyskusje, prowadzone przez innych użytkowników.

 

Taki serwis społecznościowy dobre miejsce do tego, żeby pokazać się jako specjalista w określonej dziedzinie. Przykładowo, dietetyk mógłby dzielić się tam poradami z zakresu żywienia i odpowiadać na pytania osób, chcących zdrowo się odżywiać. Dobrze uzupełniony profil pomaga zyskać popularność, a inne osoby mogą obserwować aktywność danego użytkownika.

Platformy blogowe i mikroblogi – WordPress, Blogger, Twitter, Facebook

Gdyby jeszcze dekadę temu zapytać kogoś: „z czym kojarzy Ci się blog?”, odpowiedzi krążyłyby wokół internetowych pamiętników, nastoletnich historii i witryn, gromadzących młodzież. Dziś blogi to często wyspecjalizowane miejsca w sieci, skupiające się na określonej tematyce. Dużą popularnością cieszą się te, związane z podróżami, kulinariami czy rodzicielstwem. Popularne strony pełne wpisów, mających wiele odsłon, budowane są zwykle na platformach typu WordPress czy Blogger.

 

Tymczasem dla pozycjonowania strony WWW przedsiębiorstwa świetne wsparcie stanowi firmowy blog. Regularne publikowanie wpisów z odpowiednimi frazami kluczowymi pozwala wypromować witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania. To nie wszystko! Treści te budują również wizerunek specjalistów w danej branży i pokazują odbiorcom, że dana firma jest godna zaufania. Warto zatem zawsze dbać o ich jakość i merytorykę.

 

Nie zapominaj o tym, że więcej odsłon swoich tekstów możesz zyskać, publikując linki do nich wraz z zachętą do odwiedzenia w najpopularniejszych social media. Gdy prowadzisz firmową stronę na Facebooku, informuj tam odbiorców o najnowszych wpisach. A krótkie, acz merytoryczne informacje możesz im przekazywać chociażby na Twitterze.

Serwisy gromadzące wiedzę i ciekawostki

Ostatnią grupą mediów z naszej listy są strony internetowe, udostępniające rozmaite wpisy z innych portali i stron. Ich idea polega na tym, że to użytkownicy oceniają, co jest warte uwagi a co nie. W taki sposób część treści jest promowana, podczas gdy inne są „zakopywane”. W Polsce wśród tego typu rozwiązań popularny jest serwis wykop.pl. Czy warto z niego korzystać w celach firmowych? Kwestia dyskusyjna. Dobrze jednak wiedzieć, że w zanadrzu jest taka opcja.

 

W ostatnich latach media społecznościowe notują szybki wzrost popularności. Osoby z całego świata łączą się przez takie platformy, nawiązując relacje, dzieląc wspólne pasje czy tworząc interakcje z markami i firmami. Warto zatem zaistnieć w tej przestrzeni, by konsekwentnie budować swój wizerunek. Postaw na te social media, w których są właśnie Twoi odbiorcy – osoby w określonym wieku, mający takie czy inne pasje i potrzeby. Dostarczaj im wartość, a oni odwdzięczą się, zostając ambasadorami Twojej marki i polecając ją znajomym. Do dzieła!

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x