Konfiguracja celów w Google Analytics jako podstawa mierzenia skuteczności prowadzonych działań SEO

Google Ads i inne kampanie CPC

Powiązanie ze stroną WWW narzędzia do analityki jest niezbędne. Pozwala to skutecznie realizować działania firmy w sieci.

Konfiguracja celów w Google Analytics jako podstawa mierzenia skuteczności prowadzonych działań SEO

Dziś zajmiemy się tematyką wyznaczania celów w Google Analytics. Po co je konfigurować? W jaki sposób to zrobić? I wreszcie – co wynika z uzyskiwanych potem raportów? Sprawdź!

Konfiguracja celów w Google Analytics jako podstawa mierzenia skuteczności prowadzonych działań SEO/SEM

Uczynienie swojego biznesu rozpoznawalnym w sieci ma wiele zalet. Targetowanie w określone grupy docelowe, możliwość reklamy płatnej oraz promowania bezpłatnego… Aby jednak to wszystko miało sens, warto na bieżąco analizować rezultaty podejmowanych działań. Jednym ze sposobów jest podpięcie do strony internetowej usługi Google Analytics (GA), a następnie wyznaczenie w niej celów. Jak je konfigurować i w jaki sposób odczytywać raporty postępów w dążeniu do nich? I co w ogóle może być takim celem? Zapraszamy, idea4me.pl wyjaśnia!

Cele w Google Analytics – podstawy

Gdy prowadzisz biznes, z pewnością robisz to po coś – masz konkretne aspiracje. Zazwyczaj przedsiębiorca dąży do zarabiania na swoich produktach i usługach. Celem założenia firmy, a dalej powiązanej z nią strony internetowej, może być więc sprzedaż w sieci. Jak jednak połączyć to z analizą statystyk tej witryny?

Co to jest cel?

Zacznijmy od zdefiniowania pojęcia celu w tym kontekście. Cel to taka akcja, podjęta i wykonana przez użytkownika, która jest istotna dla Twojej marki czy firmy. Na początek musisz więc zastanowić się – na czym Ci zależy? Jakich działań oczekujesz od swoich odbiorców? Cele można podzielić również na dwie kategorie:

Makrocele – główne, kluczowe dla firmy. Dla sklepu internetowego będzie to zazwyczaj sprzedaż.

Mikrocele – czyli pośrednie, mniejsze cele. Powiązane są one z faktem, czy odbiorcy wykazują zaciekawienie i chęć lepszego poznania asortymentu albo oferty. Mikrocelem może być np. pobranie kodu rabatowego poprzez zapis na firmowy newsletter.

Co w danej chwili jest dla Ciebie kluczowe? Jeśli nie masz pomysłu, co obrać za swój cel, skorzystaj z naszej listy podpowiedzi. Poza wymienionymi już wyżej przykładami może to być np.:

  • wysłanie przez użytkownika formularza, zamieszczonego w zakładce kontaktowej,
  • samo odwiedzenie sekcji „Kontakt”,
  • zarejestrowanie nowego konta na stronie,
  • kliknięcie określonego przycisku,
  • wyświetlenie wybranej podstrony,
  • dodanie produktu do wirtualnego koszyka zakupowego,
  • czas, jaki użytkownik miałby spędzić na stronie (np. minimum 3 minuty).

Do czego przydaje się wyznaczenie celów?

Aby skutecznie prowadzić działania biznesowe w sieci, trzeba analizować ich efekty. Inaczej nie wiadomo, czy podejmowane akcje odnoszą pożądany skutek. Wyznaczenie precyzyjnych celów w Google Analytics pozwala zmierzyć chociażby skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych czy efektywność prac z zakresu pozycjonowania.

Samo oprogramowanie, podpięte do strony, pozwala zobaczyć liczbę odwiedzin w skali dnia, tygodnia albo miesiąca. Pokazuje źródła ruchu na stronie. Ale GA nie jest wszechwiedzące – nie będzie w stanie samodzielnie oszacować, czego konkretnie Ty oczekujesz od użytkowników. Czy właśnie budujesz listę mailingową, więc potrzebujesz wielu zapisów do newslettera? A może prowadzisz kampanię dla nowego produktu i zależy Ci na tym, aby lądował on w koszyku? To właśnie cele w Google Analytics pomagają sprawdzić, w których miejscach i w jaki sposób da się uskutecznić czy poprawić działania, tak by uzyskać dany rezultat biznesowy. Dzięki nim dowiesz się, jak możesz wpłynąć na poprawę współczynnika konwersji. Wychwycisz newralgiczne obszary, gdzie jest coś do zmiany i wyeliminujesz te błędy, które mogą być kluczowe w aspekcie funkcjonowania firmy.

Jak wyznaczyć określone cele w Google Analytics?

W tej części krok po kroku przedstawimy sposób ustawienia celu w GA. Zakładamy, że masz już konto w tej usłudze. Do dzieła więc!

  1. Najpierw zastanów się, jakie akcje, podjęte przez Twoich odbiorców w sieci, są dla Ciebie kluczowe. Czego ma dotyczyć konwersja?
  2. W Google Analytics po lewej stronie kliknij ikonę koła zębatego, oznaczoną jako „Administracja”.
  3. W ostatniej kolumnie wybierz pozycję „Cele” (przy symbolu flagi).
  4. Zacznij konfigurację, klikając czerwony przycisk z napisem „+CEL”. Do wyboru masz kilka opcji:

○     standardowy (szablonowy),

○     niestandardowy,

○     inteligentny – dostępny wtedy, gdy konto GA jest powiązane z usługą Google Ads.

            Kreator podpowiada, która z możliwości do czego służy.

  1. Wpisz nazwę, jaką ma mieć Twój cel. Pamiętaj, aby była ona konkretna, zwięzła i jednoznaczna. Musi być zrozumiała – później znacznie ułatwi przeglądanie raportów. To ważne szczególnie wtedy, gdy zamierzasz wyznaczać więcej celów.
  2. Określ typ swojego celu. Czy będzie to:

○     pomiar odwiedzin określonego miejsca na stronie – wybranej podstrony,

○     minimalny czas trwania sesji podczas wizyty użytkownika – np. 2 minuty,

○     liczba stron, jakie mają być odwiedzone przez odbiorcę podczas jednej sesji,

○     wybrane zdarzenie – kliknięcie przycisku, odtworzenie materiału wideo, kliknięcie danej reklamy.

  1. Określ warunki (przynajmniej jeden), przy których cel zostanie uznany za spełniony.

W jaki sposób dokładnie skonfigurować cele, uwzględniając wybrane intencje biznesowe? To temat na osobny artykuł.

Analiza raportów – jak sprawdzić realizację celu i co z tego wynika?

Telefony z wykresami raportów

Gdy cele zostały wyznaczone i mijają kolejne dni, czas na przyjrzenie się, jak są one realizowane. Raporty pozwalają zobaczyć, czy założenia są osiągane. Dzięki nim da się też sprawdzić, w jaki sposób można poprawić swoją efektywność.

W GA zacznij od przejścia do zakładki Konwersje → Cele → Przegląd. Tutaj możesz zobaczyć wykresy zmian realizacji celu w czasie. Sprawdzisz, ile razy cele zostały zrealizowane i jak wygląda podział według miejsca realizacji. Raport podaje również procentowy współczynnik konwersji.

Warta uwagi jest zakładka „Przepływ celów”. Przedstawia ona ścieżki, jakie prowadzą użytkowników do Twojego celu. Da się tu wychwycić momenty, w których odbiorcy rezygnują, wycofują się lub wracają do poprzednich podstron. Do wyboru są także różne źródła, z jakich pochodzą użytkownicy – od reklam różnego typu, poprzez wyszukiwarki, po social media.

A jak analizować te wszystkie dane liczbowe, wykresy lub ścieżki? Jak wyciągać z nich wnioski? Podamy dwa przykłady.

  1. Załóżmy, że Twoim celem było to, aby użytkownik spędził na stronie przynajmniej 4 minuty. Wyniki pokazują, że cel nie jest realizowany na oczekiwanym przez Ciebie poziomie. Co to oznacza? Warto przyjrzeć się stronie pod kątem UX. Być może:

○     layout nie jest przyjazny w odbiorze i potrzebne są zmiany kolorystyki,

○     internauta ma problem z nawigacją w witrynie – wówczas warto zmienić układ menu, zmodyfikować podział na kategorie bądź sekcje,

○     konieczne będzie przeredagowanie treści – uczynienie ich ciekawszymi lub nawet rozbudowanie strony o nowe teksty.

W takiej sytuacji często okazuje się, że odbiorca nie znalazł na stronie tego, czego szukał. Może to też oznaczać, że poczuł się oszukany – po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła i zobaczeniu meta description oczekiwał czegoś innego. Upewnij się, że internauta dostaje od Ciebie właśnie to, czego się spodziewał.

  1. Twój cel to to, aby określony produkt ze sklepu internetowego lądował w koszyku zakupowym. Okazuje się, że niewiele odwiedzin podstrony z tym właśnie produktem rzeczywiście kończy się jego zakupem. Co wtedy? Sprawdź, jak prezentuje się opis tego przedmiotu. Czy:

○     pokazuje odbiorcy korzyści, jakie odniesie, nabywając tę rzecz?

○     prezentuje unikalne cechy danej rzeczy?

○     jest ciekawy w odbiorze, podzielony na sekcje – po prostu wizualnie przyjazny?

○     odpowiada na wątpliwości użytkownika i je rozwiewa?

Kolejna rzecz, która może mieć wpływ na konwersję, to zdjęcia przy opisie. Być może opłaci się zainwestować w profesjonalną fotografię produktową lub wizualizację 3D tego produktu.

Zastanów się także nad ceną, ewentualnym rabatem czy dorzuceniem gratisa – np. darmowej przesyłki bądź e-booka, pokazującego jakieś zastosowania tej rzeczy. Przykładowo, dla blendera albo robota kuchennego może to być miniksiążeczka z przepisami. Niech użytkownik już na etapie przeglądania opisu wie, że dostanie ją na maila zaraz po zakupie urządzenia.

W podobny sposób można podejść do analizy wyników dla pozostałych wyznaczonych celów.

Google Analytics to świetne narzędzie, pozwalające monitorować efektywność działań w sieci. Aby jak najlepiej wykorzystać jego możliwości, warto w odpowiedniej zakładce wyznaczyć określone cele biznesowe. Pomoże to w wykryciu tych miejsc, które mogą być kluczowe dla poprawy konwersji. W efekcie będziesz wiedzieć, co trzeba udoskonalić w obrębie witryny, które reklamy okazały się najskuteczniejsze i skąd zdobywasz najwięcej odbiorców. A jeżeli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w działaniach marketingowych online, zachęcamy do kontaktu ! Specjaliści z idea4me.pl chętnie wykonają dla Ciebie audyt strony, przygotują kampanię reklamową czy zajmą się pozycjonowaniem witryny. Zapraszamy do ciekawej i na pewno owocnej współpracy!

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x