Poznaj główne przyczyny spadku ruchu organicznego na Twojej stronie i sprawdź jak temu zaradzić.
Na blogu Google Search Console opublikowano w wersji graficznej szkice, które przedstawiają przykładowe spadki ruchu w organicznych wynikach wyszukiwania oraz potencjalne przyczyny ich powstania. Spadek ruchu może być spowodowany z różnych powodów, jednak większość z nich możemy samodzielnie naprawić i usunąć. Na wstępie jednak należy zweryfikować powód pojawienia się takiej sytuacji, aby móc odpowiednio dobrać narzędzia do naprawy tej sytuacji.
Daniel Waisberg, który jest rzecznikiem do spraw wyszukiwania w Google, dokładnie opisał oraz zilustrował jak wyglądają typy spadków ruchu w bezpłatnych wyszukiwaniach w narzędziu Google Search Console. Na czterech wykresach zostało przedstawionych pięć głównych przyczyn spadku bezpłatnego ruchu na stronach internetowych.
Rodzaje spadków organicznego ruchu w wynikach wyszukiwania oraz przyczyny powstawania
Problemy techniczne
Błędy, które mogą uniemożliwić Google crawlowanie, indeksowanie lub udostępnianie Twoich stron użytkownikom, na przykład dostępność serwera, pobieranie pliku robots.txt, nie znaleziono strony i inne. Problemy te mogą dotyczyć całej witryny lub poszczególnej strony (na przykład niewłaściwie umieszczony no index tag).
Problemy z bezpieczeństwem
Jeśli Twoja witryna jest zagrożona. Google może ostrzegać użytkowników, zanim do niej dotrą, za pomocą ostrzeżeń lub stron pełnoekranowych, co może zmniejszyć ruch w sieci wyszukiwania. Przykład? Na pewno zdarzyła się Wam sytuacja, że kiedy chcieliście wejść na wybraną stronę, a otrzymaliście komunikat o nieważnym certyfikacie SSL
Ręczne działania
Jeśli witryna nie jest zgodna z wytycznymi Google, niektóre strony lub cała witryna może zostać pominięta w wynikach wyszukiwania Google w wyniku ręcznego działania. Ręczne działania to działania podjęte przez człowieka - weryfikatora i w większości dotyczą stron, które próbują manipulować indeksem wyszukiwania.
Zmiany algorytmu
Google w sposób ciągły ulepsza sposób oceny treści i odpowiednio aktualizuje swój algorytm; podstawowe aktualizacje (o których zazwyczaj jest głośno) i inne mniejsze, mogą wpłynąć na skuteczność niektórych stron w wynikach wyszukiwania organicznego. Wszystkie wzmianki odnośnie o planowanych zmianach zamieszczane są w kanałach społecznościowych Google Search News na Youtubie, czy również na Twiterze.
Zakłócenie związane z zainteresowaniem
Czasami zmiany w zachowaniu użytkowników zmieniają popyt na określone zapytania w wyniku nowego trendu lub sezonowości w ciągu roku. Oznacza to, że ruch może spaść po prostu w wyniku czynników zewnętrznych.
Wszystkie powyższe problemy mogą mieć znaczący wpływ na działania SEO strony w wyszukiwarce Google.
Wizualna forma na pewno pomaga w odnalezieniu wzorca w naszych danych, jednak trzeba pamiętać, że analiza kształtu linii nie jest w stu procentach miarodajna. W związku z faktem, że jest to tylko bardzo ogólny podział, należy zdiagnozować rzeczywiste problemy z witryną. Zlecenie przeprowadzenia audytu agencji SEO jest dobrym pomysłem, w przypadku gdy sami nie posiadamy wiedzy z zakresu SEO lub nie posiadamy pracownika zajmującego się tym działem.