Strona internetowa to coś, bez czego trudno funkcjonować na rynku firmom z dowolnych branż.
Wiele firm nie bierze jednak pod uwagę tego, że strona internetowa, która ma być wizytówką firmy, musi być starannie zaprojektowana według ściśle określonych zasad.
Dotyczy zarówno koncepcji graficznej, jak i kwestii technicznych, które są kluczowe dla uzyskiwania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Niemniejsze znaczenie ma struktura treści na stronie, którą też należy odpowiednio zaplanować z zachowaniem zasad technicznych, takich jak między innymi prawidłowa struktura nagłówków.
Są to wszystko detale, których zaniedbanie może wręcz uniemożliwić zdobycie satysfakcjonujących pozycji w wynikach wyszukiwania, co często jest dla firmy fatalne w skutkach. Jednocześnie wdrożenie kilku rozwiązań, o których często się zapomina, może spowodować, że bez wielkich nakładów finansowych na optymalizację SEO strony będzie można osiągnąć duże wzrosty. Niektóre ze zmian technicznych są na tyle proste do wdrożenia, że wręcz można to zrobić samemu, o ile się wie, na co trzeba zwrócić uwagę.
Enigmatyczny link URL – czemu link powinien być prosty?
Jednym z najczęściej pojawiających się błędów na stronach są bardzo skomplikowane adresy URL. Uniform Resource Locator, czyli link pojawiający się na pasku przeglądarki powinien być maksymalnie przejrzysty. Zaniedbując ten detal, często zostawia się niewiele mówiący ciąg złożony z cyfr, liter i innych znaków. Jest to niekorzystne zarówno pod względem SEO, jak i optymalizacji strony pod kątem przyjazności dla użytkownika.
Adresy URL zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki powinny być złożone ze słów kluczowych, a oddzielone powinny być myślnikami. Taka struktura jest o wiele bardziej korzystna, gdyż na tej podstawie robot wyszukiwarki indeksuje witrynę. Jest to więc jeden z elementów, które często pojawiają się w audytach SEO, jako czynnik do poprawy. Tworzenie przejrzystych adresów URL jest też o wiele wygodniejsze dla użytkownika, który może łatwiej zapamiętać adres, a ponadto od razu widzi, na jakiej podstronie danego serwisu się znajduje.
Przykładowo, jeśli po ukośniku będzie znajdowało się rozwinięcie „oferta” lub „o firmie”, użytkownik będzie wiedział, że jest w odpowiednim miejscu. Zobaczenie w adresie ciągu nic nie mówiących znaków, jest stosunkowo kłopotliwe, zwłaszcza gdy wchodzi się na stronę z wyszukiwarki lub strona stosunkowo wolno się ładuje i nie wiadomo, czy weszło się w odpowiednią zakładkę, a szuka się konkretnych informacji.
Tworząc adresy URL, trzeba więc pamiętać o takich rzeczach jak:
· używanie słów kluczowych,
· używanie myślnika, jako separatora,
· tworzenie prostej struktury katalogów,
· wykorzystywać tylko jedną wersję URL,
· precyzyjnie dobierać używane słowa kluczowe.
Przestrzegając powyższych zasad, można liczyć nie tylko na zoptymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarki, ale też ułatwienie obsługi strony użytkownikom.
Mikrodane – podstawa optymalizacji SEO
Kolejnym z elementów, na które zdecydowanie trzeba zwrócić uwagę, są mikrodane. Są to znaczniki danych strukturalnych odpowiedzialne za lepsze zrozumienie strony przez algorytm. Pominięcie tego niezwykle ważnego elementy w procesie projektowania i wdrażania strony skutkuje o wiele gorszą indeksacją witryny. Algorytm Google dzięki mikrodanym, takim jak meta title i meta description są w stanie precyzyjnie wyświetlać wyniki wyszukiwania z dokładnymi opisami tego, co znajduje się na stronie. Wdrożenie meta danych do struktury strony jest istotne zarówno dla portali internetowych, jak i stron wizytówek firm i sklepów. Wprowadza się je w strukturze kodu HTML w odpowiednim miejscu. Według specjalistów bardzo niewiele stron posiada prawidłowo zoptymalizowane mikrodane, co istotnie przekłada się na niższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Tym prostym zabiegiem można stosunkowo dużo osiągnąć, więc jest to bardzo opłacalne i stosunkowo proste we wdrożeniu. Do wygenerowania odpowiednich mikrodanych dla danej strony, optymalnych pod kątem wyszukiwarki można posłużyć się specjalnymi programami.
Linkowanie wewnętrzne – czy ma znaczenie dla wyszukiwarki?
Kolejnym z istotnych elementów jest prawidłowe tworzenie linków wewnętrznych. Ten aspekt jest bardzo ważny dla wyszukiwarki. Co prawda to linki przychodzące do strony są uznawane za najważniejsze, jednak linkowanie wewnętrzne jest jednym z ważniejszych elementów optymalizacji strony on-site. Jedną z podstawowych zasad jest to, by każda podstrona była dobrze opisana. Muszą do niej też prowadzić linki z innych stron. Dla robotów wyszukiwarek ważne jest to, by z każdej podstrony można było dojść do wszystkich innych.
Chcąc zoptymalizować linkowanie wewnętrzne, w pierwszej kolejności należy skupić się na dobrze zaprojektowanym menu nawigacyjnym. Na poszczególnych podstronach serwisu także należy umieszczać linki do innych podstron, a według wytycznych Google w ramach jednej strony może funkcjonować nawet kilka tysięcy linków. Ta wytyczna dotyczy bardziej dużych portali, ale mówi przede wszystkim o tym, że nie należy się bać umieszczać dużej ilości linków wewnętrznych. Nie należy jednak z tym przesadzać, by nie zostało to uznane za spam.
Jak planować nagłówki na stronie?
Planowanie nagłówków na stronie jest również niezwykle ważnym elementem. Dotyczy to optymalizacji SEO, a także przejrzystości strony dla użytkownika chcącego szybko zorientować się, co znajdzie na danej podstronie. Podstawą w tworzeniu nagłówków jest ich odpowiednio gęste rozmieszczenia na stronie i ustrukturyzowanie.
Nagłówek H1 jest najważniejszy i powinien opisywać zawartość strony, a także zawierać słowo kluczowe. Jednym z częstszych błędów jest niewykorzystywanie w nagłówku H1 żadnej konkretnej frazy lub wręcz pomijanie go na rzecz nagłówków H2, H3 i dalszych w hierarchii. Każda z podstron powinna mieć nagłówek H1, który jest najistotniejszy w hierarchii.
Kolejne z nagłówków powinny występować co około 500 znaków, choć w zależności od struktury tekstu może to być nawet około 1000. Warto wykorzystać nagłówki H2, H3 i dalsze do wplecenia w nie także fraz kluczowych z długiego ogona. Należy unikać nagłówków nie niosących za sobą żadnych konkretnych informacji dla użytkownika. Ogólną zasadą ma być to, że nagłówek powinien dokładnie i precyzyjnie opisywać to, co użytkownik może znaleźć na danej podstronie. Jeśli są to dalsze nagłówki, a charakter tekstu na to pozwala, mogą być wplecione w formie pytania. Trzeba też pamiętać, że fraz w nagłówkach nie może być zbyt wiele, gdyż to również może negatywnie wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania, gdyż podobne praktyki stosowane ze zdecydowanym nadmiarem, prowadzą do uznania strony za spam.
Wersja strony dla urządzeń mobilnych - RWD
Rozwój rynku urządzeń mobilnych sprawił, że w ostatnich latach dla użytkowników bardzo istotne jest również przygotowanie stron, sklepów i aplikacji pod kątem smartfonów i tabletów. Zarówno jeśli chodzi o wygodę użytkowników, jak i optymalizację strony pod kątem SEO jest to niezwykle ważne. Wytyczne Google aktualnie są takie, że strony zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych osiągają o wiele lepsze rezultaty w wynikach wyszukiwania.
Właściciele stron mają w tej kwestii dwie możliwości. Mogą przygotować całkowicie dedykowaną stronę tylko dla urządzeń mobilnych, która będzie wyświetlała się na podstawie tego, z jakiego systemu operacyjnego korzysta internauta. Jeśli użytkownik będzie wchodził na stronę na przykład z Androida, strona automatycznie będzie wyświetlała się w wersji mobilnej. Jeśli jednak ktoś nie chce stosować tego nieco bardziej czasochłonnego i kosztownego rozwiązania, może wykonać kilka prostych optymalizacji dedykowanych internautom mobilnym. Najgorszym z możliwych rozwiązań jest stworzenie strony, która nie będzie miała wersji mobilnej, a jednocześnie w wersji standardowej będzie całkowicie nieczytelna i niefunkcjonalna dla użytkowników mobilnych.
W zależności od branży nawet kilkadziesiąt procent internautów korzysta z internetu z poziomu urządzeń mobilnych, więc naprawdę warto to uwzględnić, chcąc zoptymalizować stronę pod kątem użytkownika. Dotyczy to zarówno stron wizytówek lokalnych firm, jak i sklepów internetowych, czy dużych portali. Chcąc się zorientować, jak wielu użytkowników wchodzi na stronę z urządzeń mobilnych, wystarczy skorzystać z dokładnych statystyk na przykład w narzędziach Google, o ile takie są zaimplementowane na stronie. To pokaże, jak duża jest skala tego zjawiska i dlaczego warto się tym zainteresować.
Szybkość ładowania się strony a SEO
Wielu właścicieli stron wychodzi z założenia, że musi efektownie wyglądać, by podobać się użytkownikom. Jest to jeden z błędów, który może prowadzić do tego, że na stronie implementuje się ogromne ilości zbędnych dodatków, które jedynie nieco uatrakcyjniają stronę, ale jednocześnie mocno ją spowalniają. Jest to opłakane w skutkach, gdyż jedną z rzeczy, których użytkownicy nie są w stanie wybaczyć stronie to właśnie wolnego ładowania się. W większości przypadków, jeśli dochodzi do sytuacji, w której strona zbyt wolno się ładuje, użytkownik po prostu z niej wychodzi nie czekając nawet na załadowanie się treści.
Nie warto więc stawiać na bardziej skomplikowane rozwiązania niż to konieczne, gdyż użytkownicy oczekują przede wszystkim funkcjonalności. Szybkość ładowania się strony jest istotna zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów Google. Roboty wyszukiwarki zwracają dużą uwagę na to, jak szybko ładuje się strona. Spowolnienie w tej kwestii może skutkować znaczącym obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania. Optymalizację strony pod tym względem można przeprowadzić między innymi przez usunięcie zbędnych grafik, a także zoptymalizowanie kodu strony. Spore znaczenie ma również to, z jakiego serwera się korzysta. W mniej renomowanych serwerowniach można spotkać czasowe problemy z szybkością działania strony, co niewątpliwie bardzo negatywnie wpływa na jej funkcjonalność.
Dokładne opisywanie grafiki i optymalizacja strony pod kątem niepełnosprawnych
Nie ulega wątpliwości, że ze stron internetowych korzystają także osoby niepełnosprawne. Według statystyk jest to bardzo duża grupa odbiorców, a nacisk na optymalizację pod tym kątem kładą także twórcy algorytmów Google, więc jest to istotne pod kątem SEO. Prawidłowo zaprojektowana strona WWW jest stworzona tak, by osoby niepełnosprawne przy wykorzystaniu dedykowanego oprogramowania mogły z niej sprawnie korzystać. Dotyczy to jednak także robotów Google, które na przykład nie widzą obrazków tylko to, jak zostały opisany. O prawidłowy opis musi zadbać właściciel strony i umieścić rzetelny o jak najdokładniejszy opis w odpowiednim znaczniku HTML. Wtedy robot Google będzie mógł zaindeksować obrazek.
W przypadku osób niepełnosprawnych często korzystają oni ze specjalnego oprogramowania ułatwiającego korzystanie ze strony. Między innymi pozwala ono na czytanie treści strony, jednak odbywa się to na podstawie tego, co jest napisane. Siłą rzeczy to, co zostało napisane na grafice, jest w takiej sytuacji niewidoczne. Istnieją odpowiednie metody z zakresu kodowania HTML pozwalające na zniwelowanie tego problemu, więc w miarę możliwości należy z nich korzystać.
Unikalna treść – jak bardzo jest to istotne?
Ostatni z punktów to unikalna treść. Oczywiste jest, że użytkownicy szukają ciekawych treści. Czasem jednak trudno jest takie stworzyć, zwłaszcza nie wiedząc, czego internauta szuka. Zarówno, jeśli chodzi o tworzenie podstron dużych portali, serwisów tematycznych, jak i stron firmowych i sklepów, warto posiłkować się wyszukiwarką Google i sprawdzać, jakich dokładnie fraz szukają internauci w danym zakresie. Pojawiające się w wyszukiwarce sugestie mówią dużo o tym, jakich treści internauta potrzebuje. Jeśli chodzi o wyszukiwarkę, to sama unikalność ma kluczowe znaczenie dla pozycji w wynikach wyszukiwania więc tym, czego bezwzględnie należy się wystrzegać, jest kopiowanie treści z innych stron oraz kanibalizmu fraz, czyli stosowania identycznych słów kluczowych na kilku podstronach witryny.