Google Analytics i Hotjar – jak je zintegrować na stronie oraz ze sobą?

Strony internetowe

Jak dodać stronę do Google Analytics i uruchomić Hotjar? Dowiedz się jak zintegrować ze sobą oba te narzędzia.

Google Analytics i Hotjar – jak je zintegrować na stronie oraz ze sobą?

Analityka internetowa to ciekawa dziedzina, która jest kopalnią wiedzy o internautach. I co więcej, nie musisz być specjalistą lub studiować statystyki, by wdrożyć ją u siebie na stronie. Jak to zrobić? I czy jest sens w integracji kilku narzędzi dla jednej witryny? Zapraszamy do lektury!

Skuteczne działanie online to takie, które bazuje na konkretnych, mierzalnych danych. A pozyskiwać je ze strony internetowej da się za pomocą specjalnych narzędzi. Uspokajamy: ich wdrożenie w swoim biznesie online nie jest wcale takie skomplikowane. W jaki sposób powiązać konto w wybranej usłudze analityki ze swoją witryną? I jak w ogóle wybierać aplikacje analizujące dane oraz łączyć je ze sobą? Zobacz krótki poradnik!

Integracja Google Analytics (GA) ze stroną internetową

Zaczniemy od najpopularniejszego narzędzia do analityki internetowej. To właśnie ono jest używane przez witryny na całym świecie – od małych blogów po strony wielkich marek. Czy jego konfiguracja i obsługa jest trudna? Niekoniecznie. Przeprowadzimy Cię w tym artykule przez proces konfiguracji.

Wygląd panelu do utworzenie konta google analytics

Twoje konto w usłudze GA

Zacząć trzeba oczywiście od utworzenia konta w usłudze Google. Wielu osobom zdarza się mylić konto gmail z kontem Google – są to dwie różne usługi! Konto Google możesz posiadać na wszystkich rozszerzeniach maili, np. @przyklad.pl. Daje dostęp do wszystkich usług Google, z których chcesz korzystać – w tym przypadku również do Google Analytics. Przy pierwszym przejściu do strony GA zostaniesz zapytany o konto, poprzez które chcesz się zalogować. Jeżeli masz już je założone, możesz go użyć do uruchomienia pozostałych usług. Intuicyjny kreator poprowadzi Cię przez kolejne etapy. System poprosi o podstawowe informacje związane z Twoją firmą.

 

Narzędzie z automatu wybierze usługę Google Analytics 4. Dawniej usługa ta nazywała się Aplikacje + Internet. Jeśli prowadzisz prostą wizytówkę w internecie i nie posiadasz aplikacji, najprawdopodobniej nie skorzystasz z zaawansowanych funkcji jakie daje nowa wersja. Możesz w takim przypadku śmiało wybrać starszą usługę Universal Analytics.

Gdzie wybrać Univerdal Analytics zamiast GA4

 

Po prawidłowym wykonaniu wszystkich kroków zobaczysz panel z indywidualnym Tracking ID oraz fragmentem kodu. Do czego one służą? O tym dalej!

Podłączenie konta GA do strony WWW

Podpięcie Google Analytics do docelowej witryny można zrealizować na trzy sposoby:

1. Kod z Google Analytics

Bezpośrednie skopiowanie fragmentu kodu i umieszczenie go w nagłówku każdej strony, którą chcesz śledzić. Wdrażanie tagu gtag.js zalecamy wówczas, gdy ważne jest przeprowadzanie prac z tagami bezpośrednio w JavaScript, bez dostępu do interfejsu oraz wtedy gdy nie chcesz przeprowadzać czasochłonnej konfiguracji systemu zarządzania tagami (Google Tag Manager). Jaki jest jeszcze minus tego rozwiązania? Pamiętając o bezpieczeństwie strony, z pewnością co jakiś czas aktualizujesz ją. Mając witrynę na WordPressie, instalujesz więc kolejne jego wersje. W ten sposób w pewnym momencie można jednak usunąć nadpisany uprzednio kod śledzenia – a tym samym stracić część zebranych danych.

2. Integracja poprzez Google Tag Manager (GTM)

To osobne narzędzie, które pozwala dodać do witryny lub sklepu internetowego tagi wielu usług – w tym właśnie GA, czy Piksela Facebooka. Zaletą jest fakt, że nie trzeba tu zatrudniać programisty.  Intuicyjny interfejs poprowadzi Cię przez proces dodawania kodu śledzenia do Twojej witryny. Wszystkie tagi, reguły, zmienne oraz zmiany w dotychczasowych tagach wprowadzane są z poziomu internetowego interfejsu Menedżera Tagów, a więc po wdrożeniu jednorazowo kodu na stronę, nie ma potrzeby edytowania kodu źródłowego strony.

Jak wygląda panel do tworzenia nowego tagu śledzącego w interfejsie Menedżera Tagów

Choć posługiwanie się tym narzędziem może wydawać się początkowo trudne, dostępnych jest wiele samouczków, które pokażą jak poprawnie je skonfigurować i dodać podstawowe do analityki elementy. W przypadku bardziej zaawansowanych działań zawsze można zgłosić się do agencji, która się tym zajmuje. Służymy pomocą 😊 Kolejną zaletą GTM jest także tworzenie kolejnych wersji zmian. W przypadku błędu da się wrócić do miejsca, gdzie śledzenie działało stabilnie.

4. Integracja przez odpowiednią wtyczkę do WordPressa (WP)

Oczywiście opcja ta działa dla witryn, zbudowanych na tym systemie zarządzania treścią. Popularnym rozszerzeniem jest MonsterInsights. Instalację wtyczki przeprowadzisz z poziomu kokpitu WP. Następnie należy:

  • w ustawieniach wtyczki kliknąć przycisk połączenia z GA,
  • wybrać konto, które ma zostać podłączone,
  • zezwolić wtyczce na dostęp do danych z Google Analytics,
  • wybrać profil – utworzony uprzednio w panelu GA,
  • zatwierdzić zintegrowanie.

Hotjar: jak powiązać go ze stroną?

Podobnie jak w przypadku GA, tutaj również potrzebne będzie skopiowanie kodu śledzącego. W pierwszej kolejności konieczne jest założenie konta w usłudze Hotjar. System poprosi o podanie nazwy i wielkości firmy. Następnie trzeba podać link do strony internetowej, na której ma zostać zainstalowana usługa. Po tym kroku zostanie wygenerowany indywidualny kod. System zaproponuje instalację na dwa sposoby:

  • ręcznie, wklejając odpowiedni fragment JavaScript w nagłówki podstron;
  • przez system zarządzania treścią, z którego korzystasz.

Użytkownikom WordPressa polecamy drugi sposób – obejmujący zastosowanie oficjalnej wtyczki Hotjar. Nie trzeba do niej kopiować całego kodu, lecz tylko identyfikator, pobrany z panelu na stronie narzędzia. I to wszystko! Jak widzisz, jest to proste i bezproblemowe.

 

Warto pamiętać, że uproszczona instalacja nie wszędzie jest możliwa. Wynika to głównie z ograniczeń technicznych – np. faktu, że dany usługodawca nie wspiera modyfikacji kodu własnym fragmentem JavaScript. Hotjar na swojej stronie udostępnia szczegółową listę nieobsługiwanych platform i frameworków. Uwaga: na tę chwilę nie jest on kompatybilny z aplikacjami mobilnymi, np. na Androida.

 

Istnieje grupa platform, dla których przygotowano specjalny przewodnik po instalacji. Jak podają twórcy, Hotjar działa z większością technologii przeznaczonych do tworzenia stron internetowych. Jeżeli akurat twojej platformy nie ma na powyższej liście, ani też nie została wymieniona wśród tych nieobsługiwanych – pozostaje instalacja ręczna. Kolejne jej kroki zostały dokładnie wyszczególnione, więc nie powinno przysporzyć to wielu problemów. W razie potrzeby zawsze możesz skorzystać ze wsparcia supportu Hotjar lub doświadczonych specjalistów od stron internetowych.

Przesyłanie danych między narzędziami: jak to zrobić (i po co)?

Zanim zainstalujesz narzędzie (lub kilka) do analityki, zadaj sobie pytanie: jakie dane na temat moich odbiorców chcę pozyskiwać? Co chciałbym wiedzieć, by lepiej dostosowywać witrynę do użytkowników? Od tego zależy bowiem wybór odpowiedniej aplikacji. Wiele z nich ma podobne funkcjonalności. Jednak niektóre dopełniają się nawzajem – jak chociażby GA i Hotjar. Przykładowo, samo Google Analytics nie pokaże:

  • z jakiego powodu odbiorcy szybko opuszczają witrynę,
  • które z danych, zaprezentowanych na stronie, są pomijane przez użytkownika podczas jego sesji,
  • czy odwiedzający ogólnie jest zadowolony z wizyty na stronie.

Tymczasem Hotjar pozwala np. na nagrywanie sesji użytkowników. Oglądając taki film z wizyty internauty, zobaczysz, w jakich miejscach zatrzymywał się na dłużej, gdzie klikał i w którym momencie opuścił witrynę. Sprawdzisz też, które z pól formularza sprawia odbiorcom kłopot i uzyskasz od nich feedback na temat użyteczności strony.

A w jaki sposób zintegrować ze sobą Hotjar i Google Analytics? Można to zrobić np. poprzez Zapier. Narzędzie to ułatwia powiązanie ze sobą wielu usług internetowych – w tym właśnie tych dwóch. Wystarczy autoryzować ich integrację, a następnie ustawić, które z narzędzi ma być „triggerem” – czyli wyzwalać jakąś akcję w drugiej aplikacji. W ten sposób można np. sprawić, że w odpowiedzi na nowe nagranie w Hotjar Google Analytics automatycznie rozpocznie analizę i generowanie raportu. Dzięki temu zyskujesz dodatkowy ogląd i upraszczasz pewne procesy.

Rozpoczynając swoją przygodę z analityką internetową, trzeba wybrać odpowiednie narzędzia. Następnie Twoim zadaniem będzie powiązanie ich z witryną, z której chcesz gromadzić dane. Okazuje się, że wiedza programistyczna nie jest tutaj niezbędna. Obecnie wiele usług pozwala na proste połączenie kodu śledzącego ze stroną. Da się również powiązać kilka aplikacji ze sobą. Mamy nadzieję, że nasz artykuł dodał Ci nieco odwagi, by samodzielnie spróbować.

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x