Optymalizacja serwisu pod kątem SEO zawsze przebiega na wielu płaszczyznach – dbanie o brak zduplikowanej treści jest jedną z nich.
Duplikacja treści można znacząco zaszkodzić stronie w osiąganiu dobrych wyników - sprawdź na co zwracać uwagę, by tego uniknąć i efektywnie pozycjonować swoją stronę.
Algorytmy Google oraz innych wyszukiwarek działają według ściśle określonych zasad. Jedną z kwestii, na podstawie których określają pozycję witryny w wynikach, jest ocena wartości treści. Na to z kolei także wpływa wiele czynników, ale jednym z przedmiotów oceny jest to, czy treść na stronie jest unikalna. Wydaje się to być intuicyjne, że witryny z oryginalną treścią są bardziej wartościowe dla użytkowników – tak właśnie „myśli” wyszukiwarka. To warunkuje, że tworzenie stron, na której są treści zawarte już w innych serwisach, jest ogromnym błędem skutkującym radykalnym obniżeniem pozycji danej strony. Do duplikacji może dojść przypadkiem lub celowo.
Kiedy dochodzi do duplikowania treści na stronie?
Do pojawienia się zduplikowanej treści na stronie nie należy dopuszczać nigdy. Od tej reguły są pewne wyjątki, takie jak na przykład kopiowanie adresów i danych kontaktowych firmy i dodawanie ich w tej samej formie w różnych miejscach w internecie (tak zwane strony z wizytówkami NAP). Jest to jednak zupełnie co innego. W przypadku samych treści merytorycznych nigdy nie należy dopuszczać do skopiowania nawet fragmentów z innych stron. Dotyczy to między innymi:
· opisu oferty firmy,
· opisów produktów i kategorii,
· wpisów blogowych i informacyjnych,
· informacji katalogowych,
· artykułów branżowych.
Oczywiście nie należy tego interpretować w taki sposób, że zawarcie jakiejkolwiek treści, która już gdzieś się pojawiła, zniweczy plan pozycjonowania. Jest możliwość na przykład kopiowania cytatów w artykułach lub newsach. Należy to jednak robić prawidłowo pod względem technicznym, a na stronie zawsze powinna dominować oryginalna treść.
Do duplikacji treści, która nigdy nie powinna mieć miejsca, dochodzi między innymi wtedy, gdy z powodów ekonomicznych ktoś kopiuje opisy produktów w swoim sklepie internetowym. Taka praktyka spowoduje, że wypozycjonowanie sklepu będzie trudne lub wręcz niemożliwe. To samo dotyczy artykułów na blogach i innych treści tego rodzaju – w takim przypadku kopiowanie zawsze odbije się negatywnie na wynikach.
Co zrobić, gdy na stronie ma się świadomie zduplikowaną treść?
Gdy dojdzie do sytuacji, w której cała strona firmy, blog lub sklep internetowy już istnieje i bazuje na całkowicie zduplikowanej treści, trzeba wykonać rzetelny audyt SEO. Często w podobnych sytuacjach nie opłaca się optymalizować całego serwisu lub sklepu, a lepiej pod względem osiąganych wyników oraz ilości poniesionych na to nakładów, będzie stworzyć taki sam serwis od nowa na podstawie dedykowanych treści stworzonych przez copywriterów. Nie jest to najtańsze rozwiązanie, jednak w dłuższej perspektywie, jeśli chodzi o generowanie ruchu organicznego z wyszukiwarki najbardziej efektywne.
Ogólną zasadą przyświecającą specjalistom SEO jest to, że nawet treść o przeciętnej jakości jest o wiele lepszym rozwiązaniem, niż kopiowanie jej z innych stron. Oczywiście mowa tu tylko o wynikach SEO. Właściciele sklepów online muszą tutaj też zwrócić uwagę na z pozoru błahe zagadnienie, jakim są opisy produktów. Ich optymalizacja może zdecydowanie przyspieszyć pozycjonowanie strony.
Jak dochodzi do duplikacji treści poprzez przypadek?
W internecie są już miliony stron, więc trudno, by żadna treść nie była nigdy powielana. Bardzo często się tak dzieje, jednak zazwyczaj jest to przypadek. Algorytm Google raczej dobrze radzi sobie z rozróżnianiem ewidentnego plagiatu od przypadkowego podobieństwa. Warto jednak poddać stronę rzetelnej analizie, która stwierdzi, czy dana treść nie została przez algorytm uznana za duplikat. Służy do tego dedykowane oprogramowanie i jest to jeden z etapów audytu SEO.
Kwestie techniczne, a duplikacja treści
Bardzo często dochodzi też do pojawienia się zduplikowanej treści poprzez to, że strona jest nieprawidłowo wykonana pod względem technicznym. Przykładowo witryna może być dostępna w dwóch wersjach – standardowej i dostosowanej do druku. Niestety algorytm Google nie zawsze to wychwyci. To znaczy, że po prostu uzna, że jedna ze stron została zduplikowana, pomimo że to celowy zabieg ułatwiający korzystanie z niej użytkownikom.
Analogiczny problem będzie występował wtedy, gdy jeden artykuł na stronie będzie dostępny na podstawie różnych adresów URL, do których linki będą dostępne dla robotów wyszukiwarek.
Powyższe problemy rozwiązuje się na poziomie kodowania strony i umiejętnego dopasowania jej pod względem technicznym do wymogów wyszukiwarek. W powyższych przypadkach wystarczy zastosować kanonizację strony, czyli zastosowanie znaczników informujących roboty o tym, jak mają traktować daną stronę. Tego typu kwestie rozwiązuje się poprzez optymalizację warstwy technicznej po wykonanym, audycie SEO.
Problemy z duplikacją treści w systemach CMS
Problemów technicznych może być jednak więcej. Na masową skalę duplikacja treści powstaje poprzez nieumiejętne korzystania z systemów CMS, takich jak WordPress lub Joomla. Przykładem jest tworzenie dużej ilości duplikatów poprzez używanie kategorii, tagów i archiwizowanie wpisów. Chcąc rozwiązać problemy z duplikacją w systemach CMS, wystarczy zastosować dedykowane do tego wtyczki, które mogą zoptymalizować tworzenie treści pod kątem wyszukiwarek lub wykluczyć z indeksowania te treści, których nie chcemy indeksować.
Optymalizacja serwisu pod kątem duplikacji treści
Cały proces usuwania zduplikowanej treści ma miejsce na dwóch płaszczyznach – technicznym zoptymalizowaniem strony i stworzeniem oryginalnej treści. Pierwsze działania on site zawsze należy wykonywać dopiero po wykonaniu pełnego audytu strony i bazować na konkretnych wytycznych. W przeciwnym razie błędy mogą się nawarstwiać, a to będzie skutkowało zwiększeniem kosztów optymalizacji całej strony.