Zanim podejmie się decyzję o zakupie domeny, warto dobrze ją wycenić.
Jakie są najważniejsze parametry, które mają wpływ na kwotę, którą trzeba zapłacić za domenę?
Wiek domeny i jej historia
Gdy planuje się zakup nie przedłużonej domeny, która trafiła do puli wolnych domen, warto zwrócić uwagę na jej wiek. Z reguły im starsza, tym lepiej. Wyjątkiem są sytuacje, gdy jej przeznaczenie lub zawartość były negatywnie oceniane przez algorytmy Google.
Dotyczy to takich domen, które były wykorzystywane między innymi:
- do publikowania kontrowersyjnych treści,
- do umieszczania pornografii,
- jako tak zwana farma linków.
Wiek domeny nie będzie stanowił wartości dodanej, gdy Google ze względu na sposób jej wykorzystania nałożył na nią filtry. Z tego powodu należy sprawdzić jej historię. Wykorzystać można do tego internetowe archiwa. Jednym z narzędzi, które można użyć, jest web.archive.org. W ten sposób możliwe jest sprawdzenie, jakie treści pojawiały się na stronach, które znajdowały się pod adresem branym pod uwagę podczas zakupów. Natomiast informacje o poprzednich właścicielach domeny można sprawdzić w bazie WHOIS.
Linki prowadzące do strony internetowej
Na wartość domeny duży wpływ ma również profil linków. Jest to zestaw linków odsyłających pod dany adres.
Przeprowadzenie analizy odnośników wymaga sprawdzenia takich wskaźników jak:
- jakość linków,
- ich liczba prowadząca do witryny,
- teksty anchorów,
- domeny linkujące.
Szczególnie ważne jest sprawdzenie tekstów anchorów. Do ich weryfikacji wykorzystać można takie narzędzia jak MajesticSEO lub Ahrefs. Im anchory linków są bardziej różnorodne, tym jest to korzystniejsze dla witryny.
Weryfikacja domen linkujących pozwala ocenić ich jakość. Im wyższy jest ich ranking w Google, tym lepiej. Przekładać się to będzie bezpośrednio na ranking, który będzie mogła uzyskać witryna, do której prowadzą mocne, wartościowe odnośniki. Do sprawdzenia jakości linków wykorzystywane są narzędzia, które pozwalają ocenić popularność i autorytet domeny. Im wyższe są takie wskaźniki, tym większa jest wartość konkretnego odnośnika.
Właściwa ocena profilu linków pozwala ustalić, czy odnośniki stanowić będą wartość dodaną. Ma to znaczenie z punktu widzenia SEO, gdyż wpływa na pozycję strony w rankingu Google. Im wyższe oceny witryny w tej wyszukiwarce, tym będzie ona pojawiała się znacznie wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania.
Wartościowy profil linków to taki, który składa się z:
- zróżnicowanych linków powiązanych tematycznie ze stroną,
- mocnych odnośników o dobrych parametrach zaufania,
- linków pochodzących z silnych stron.
Pozyskanie dobrej jakości odnośników to długotrwały proces. Budowanie profilu linkowego jest kosztowne. Równocześnie jest to jedno z najważniejszych działań w ramach profesjonalnego pozycjonowania serwisu internetowego. Z tego powodu pozyskanie domeny z dobrej jakości profilem linków to duża korzyść.
Witryna pod takim adresem będzie od razu:
- lepiej widoczna w Internecie,
- bardziej wiarygodna,
- budziła większe zainteresowanie ze strony użytkowników.
Stronę pod kątem profilu linkowego można sprawdzić przy użyciu narzędzia Ahrefs. Pozwala ono sprawdzić siłę profilu linków dla danego adresu URL, dla całej domeny w odniesieniu do konkurencji. Natomiast ranking Ahrefs to klasyfikacja stron na podstawie liczby i jakości odnośników.
Jakie znaczenie dla domeny ma jej autorytet i poziom zaufania?
Każda strona internetowa posiada tak zwany autorytet domeny. Określany w skrócie DA jest wskaźnikiem, który decyduje o tym, jak wysoko w wynikach wyszukiwania będzie pojawiała się strona internetowa dla konkretnych słów kluczowych. Na jego wartość określaną przez algorytmy wyszukiwarek wpływ ma między innymi ilość oraz jakość linków przychodzących. Wykorzystanie tego wskaźnika pozwala ocenić konkurencyjność konkretnej domeny.
DA jest wyliczany przy wykorzystaniu algorytmu przygotowanego przez firmę Moz. Jego obliczenie jest możliwe przy użyciu różnych narzędzi.
Wyróżnić można takie narzędzia jak:
- darmowa wtyczka do przeglądarek,
- założenie darmowego konta na stronie firmy Moz.
Wskaźnik autorytetu domeny określany jest w skali od 1 do 100. Im wyższa jest jego wartość, tym lepiej. Sprawdzenie DA dla domeny, którą planuje się kupić, pozwala przeprowadzić znacznie lepszą analizę na potrzeby wyceny.
Wskaźnik Page Authority, a wskaźnik Domain Authority
Oprócz wskaźnika DA istotnym dla oceny wartości domeny jest również PA. Nazywany Page Authority został również opracowany przez firmę Moz. Jego celem jest określenie, jak konkretna strona będzie sobie radzić w wynikach wyszukiwania.
W odróżnieniu od Domain Authority przy obliczaniu PA nie są brane pod uwagę:
- jakość serwisu,
- optymalizacja treści,
- częstotliwość pojawiania się słów kluczowych.
Natomiast określany w skali od 1 do 100 PA bierze pod uwagę ponad 40 różnych cech strony. W ten sposób uzyskać można parametr porównawczy, który może być wykorzystany do oceny wartości domeny pod kątem jakości linków, które do niej prowadzą. Im lepsze odnośniki przekazują domenie swoją moc, tym wyszukiwarka będzie znacznie lepiej ją oceniać. Z tego powodu decydując się na dokonanie zakupu konkretnego adresu, który ma być wartościowy z punktu widzenia SEO, warto wykorzystać wskaźniki PA i DA.
Poprawna konfiguracja DNS domeny
Jeśli pozyskana domena ma zachować swoją wartość, niezbędna jest prawidłowa jej konfiguracja na serwerach DNS. W tym celu wykorzystuje się dodatkowe hostingi oraz przekierowania. Pozwala to między innymi maskować domenę dla eksploratorów linków. Dodatkowo stosowane są metody ochrony adresów IP i DNS.
Nazwa domeny i ruch na stronie
Na wartość domeny wpływa również ruch na domenie, a także popularność serwisu, który się na niej znajdował. Natomiast należy brać pod uwagę, że to parametry, które mogą być złudne. Nie zawsze ruch na domenie wynika z wartościowej treści, która się na niej znajdowała.
Nazwa domeny również wpływa na jej cenę. Im jest krótsza, tym z reguły bardziej wartościowa. Wynika to z możliwości łatwiejszego zapamiętania takiej nazwy przez użytkowników Internetu. Bardziej wartościowe bywają również domeny generyczne, czyli takie, które zawierają popularne słowa.