Facebook Business Manager i problematyczne nazewnictwo konta firmowego

Marketing i promocja

Odkryj, jak skutecznie zarządzać działalnością swojej firmy na Facebooku za pomocą Facebook Business Manager. Sprawdź, jak uniknąć zamieszania w strukturze kont i zyskać kontrolę nad reklamami oraz zasobami marketingowymi.

Facebook Business Manager i problematyczne nazewnictwo konta firmowego

Facebook Business Manager - sposób na okiełznanie chaosu w Meta?

Facebook to potężna platforma społecznościowa, która oferuje przedsiębiorcom i marketerom wiele narzędzi do komunikacji z klientami i promocji swoich produktów i usług. Jednak struktura Facebooka może czasami sprawiać wrażenie zawiłej i skomplikowanej. W tym artykule rozbierzemy tę strukturę na czynniki pierwsze, abyś mógł zrozumieć, jak działa Facebook Business Manager i czym różni się od kont firmowych na Facebooku. To kluczowe informacje, które pomogą Ci w lepszym zarządzaniu swoją obecnością w mediach społecznościowych i w efektywnym prowadzeniu kampanii reklamowych. Przygotuj się na fascynującą podróż w głąb mechanizmów działania jednej z najważniejszych platform w dzisiejszym marketingu internetowym.

Sama myśl odnośnie wyjaśnienia jak wygląda struktura dla firm na facebooku przyprawia nas o gęsią skórkę. Dlaczego? Nasze doświadczenie pokazuje, że istnieje zaledwie odsetek osób, które rozumieją ten podział! Nieco więcej wie, że “jakiś tam menedżer istnieje”, ale o co tam chodzi - to nikt pojęcia nie ma. Jak najbardziej to rozumiemy i zgadzamy się w 100%, że może to przyprawić o ból głowy.  W związku, że strukturą kont na Facebooku może być czasami skomplikowana i trudna do zrozumienia - wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniu. W tym przewodniku postaramy się wyjaśnić o co w tym wszystkim chodzi w prosty i przystępny sposób. 

Zacznijmy od samego początku, czyli…

Co to jest Facebook Business Manager?

Facebook Business Manager to potężne narzędzie, które pozwala na centralne zarządzanie wszystkimi zasobami związanymi z działalnością firmy na Facebooku. To jedno miejsce, w którym możesz gromadzić wszystkie informacje o swojej firmie oraz działań marketingowych. Oto główne korzyści:

  • Kontrola: Bez względu na to, jak wiele zmian zachodzi w Twoim zespole, w agencjach partnerskich czy u dostawców, nadal masz kontrolę nad wszystkimi swoimi zasobami. Możesz zarządzać uprawnieniami do nich w jednym centralnym miejscu.
  • Prywatność: Dzięki Business Managerowi możesz współpracować z innymi osobami bez konieczności udostępniania im swojego osobistego profilu na Facebooku. Twoje dane osobowe pozostają prywatne.
  • Bezpieczeństwo: Business Manager pomaga w rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeń i oferuje zalecenia dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa Twojej działalności.
  • Wydajność: Możesz zarządzać wieloma zasobami i kontami za pomocą procesów zbiorczych. Dzięki temu oszczędzasz czas i możesz monitorować wyniki z wielu stron i kont w jednym miejscu.

To narzędzie stworzone jest, aby ułatwić zarządzanie i monitorowanie wszystkich działań związanych z firmą na Facebooku, zapewniając jednocześnie kontrolę, prywatność, bezpieczeństwo i efektywność.

Jakie daje możliwości Facebook Business Manager?

Wiemy już, że menedżer firmy przede wszystkim pełni dwie zasadnicze funkcje:

  • jako narzędzie do zarządzania reklamami: Facebook Business Manager to platforma stworzona do zarządzania reklamami i zasobami reklamowymi na Facebooku i Instagramie.
  • jako nadrzędne konto na poziomie firmy:Jest to konto na poziomie firmy, a nie na poziomie jednego profilu użytkownika. W ramach Business Managera możesz zarządzać różnymi aspektami związanymi z reklamami i marketingiem, takimi jak kampanie reklamowe, konta reklamowe, strony, zasoby, narzędzia analityczne, użytkownicy i nadawanie im dostępu. 

Możesz mieć dostęp do wielu kont firmowych w Meta Business (Meta to środowisko, w którym się poruszamy) i przełączać się między nimi. Zobrazowaliśmy to na poniższej grafice. Jako Idea4me.pl, posiadamy swojego Business Managera i jeden z pracowników - Aga, ma przypisanych do siebie 10 zasobów. To nie oznacza, że 10 zasobów jest podpiętych pod firmę. To oznacza, że Aga ma do tylu zasobów przypisane uprawnienia. To mogą być np. fanpage na fb, profile na instagramie, czy konta reklamowe. 

Aga, jako użytkownik facebooka, posiada również dostępy do innych kont firmowych. Każe z pozostałych kont firmowych jest takim samym opakowaniem, czyli może również zawierać strony na facebooku, konta whatssap itd. Po wybraniu interesującego nas konta firmowego, pojawi się boczne menu z listą do wyboru jak po prawej stronie naszej grafiki. 

Zrzut ekranu z oznaczeniem jak wygląda panel do zarządzania kontami firmowymi na facebooku

UWAGA! Czyli Business Manager (Menedżer firmy) często nazywany jest kontem firmowym dla uproszczenia, a wielu użytkowników facebooka kojarzy konto firmowe z profilem firmy na facebooku. Zobacz wyżej na grafice jak jest oznaczone to bezpośredniu w narzędziu.

Rada dla agencji - zawsze dopytać, co dokładnie klient ma na myśli mówić konto firmowe :) Rada dla klientów - nie każda agencja będzie stosowała się do terminologii w taki sam sposób jak my. Jako, że w naszym zakresie usług jest również prowadzenie social media, w tym także konfiguracja Meta Business, zawsze staramy się dokładnie wytłumaczyć klientom jakie są różnice, i jakimi zasobami aktualnie dysponuje. 

Jeśli jeszcze nie do końca jest jasne, czym Business Manager na facebooku jest, poniżej dokładniejsza rozpiska.

Facebook Business Manager jako centrum dowodzenia. Co zawiera?

to wszechstronne narzędzie, które pozwala na zarządzanie różnymi zasobami i narzędziami na Facebooku i Instagramie z jednego centralnego miejsca. Poniżej przedstawiamy tylko niektóre zasoby i funkcje, którymi można zarządzać za pomocą Business Managera. Pamiętaj, że kiedy będziesz czytał ten artykuł, widok i funkcjonalności mogą być już nieco inne. 

  • Konta reklamowe: Możesz zarządzać różnymi kontami reklamowymi z jednego miejsca. To przydatne, jeśli masz kilka różnych firm lub klientów.
  • Reklamy i kampanie reklamowe: To jedna z głównych funkcji Business Managera, która umożliwia tworzenie, monitorowanie i zarządzanie reklamami na Facebooku i Instagramie.
  • Strony na Facebooku: Możesz zarządzać różnymi stronami na Facebooku, na przykład stronami firmowymi lub fanpage'ami, bez potrzeby logowania się na każdą z osobna.
  • Profile na Instagramie: Możesz połączyć swoje profile na Instagramie. To przydatne, jeśli prowadzisz działania na obu platformach społecznościowych i chcesz skonsolidować zarządzanie nimi w jednym narzędziu. Dzięki temu możesz planować i publikować treści na Instagramie, monitorować działania oraz analizować wyniki w jednym miejscu. To ułatwia koordynację działań na obu platformach.
  • Katalogi produktów: Business Manager pozwala na zarządzanie katalogami produktów, co jest przydatne dla firm prowadzących sklepy internetowe.
  • Narzędzia analityczne: Możesz korzystać z narzędzi analitycznych, takich jak Facebook Pixel, do śledzenia ruchu na stronach internetowych i analizowania efektywności reklam.
  • Zarządzanie dostępem użytkowników: Możesz nadawać różnym użytkownikom dostęp do różnych zasobów i narzędzi w Business Managerze, co ułatwia pracę zespołom marketingowym. UWAGA! Samo dodanie użytkownika do menedżera nie oznacza, że otrzymał on uprawnienia do danych zasobów.
  • Integracje z aplikacjami i narzędziami zewnętrznymi: Możesz łączyć Business Manager z różnymi aplikacjami i narzędziami, co umożliwia bardziej zaawansowane zarządzanie i automatyzację działań.

Zachęcamy, by którego dnia, kiedy będziecie mieli więcej wolnej chwili, przeklikać się przez każdą pozycję z listy. Część z nich zapewne nie będzie potrzebna do Twojego biznesu, bardziej chodzi o to, by samemu sprawdzić jak potężne jest to narzędzie, ile daje możliwości i jak dużo branż musi obejmować swoimi funkcjonalnościami. Inne funkcje są dla sklepów internetowych, e-commerce, portali z informacjami, stron internetowych, dla firm pozyskujących leady za pośrednictwem tylko środowiska facebook. Moglibyśmy dalej wymieniać, ale nie w tym rzecz, więc przejdźmy dalej. 

Kto jest właścicielem Business Managera na Facebooku? 

Facebook Business Manager to narzędzie, które można porównać do centralnego biura firmy, które jest odpowiedzialne za zarządzanie różnymi aspektami działalności Twojej firmy na Facebooku i Instagramie. To jest miejsce, w którym zorganizujesz swoje zasoby, narzędzia i działania marketingowe. Jednak w przeciwieństwie do zwykłego konta na Facebooku, Business Manager nie jest przypisany do konkretnej osoby, jak prywatne profile. Jest to narzędzie, które działa na rzecz firmy jako całości, niezależnie od tego, kto w niej pracuje.

Tak jak centralne biuro firmy nie ma swojego osobistego adresu e-mail, Business Manager również nie ma własnego osobistego adresu e-mail. Jest to narzędzie, które jest używane przez różne osoby w firmie, które mają dostęp do niego, ale nie jest przypisane do jednej konkretnej osoby. Jest to bardziej narzędzie do pracy zespołowej, które pomaga firmie w zarządzaniu swoją obecnością na platformach społecznościowych i marketingiem online.

Czyli jeszcze raz, Business Manager nie ma jednoznacznie zdefiniowanego "właściciela". Jest to narzędzie, którym zarządza zespół. Osoby, które uzyskują dostęp do Business Managera i są przypisane do różnych zasobów, mogą pełnić różne role i mieć różne poziomy dostępu. Warto zaznaczyć, że nie ma jednego "właściciela" Business Managera, ale można zarządzać dostępem i rolami różnych użytkowników.

A więc kto może założyć Business Managera?

Business Manager na Facebooku może założyć każda osoba lub firma, która chce zarządzać swoimi aktywnościami reklamowymi, stronami na Facebooku i profilami na Instagramie z jednego centralnego miejsca. Nie ma ograniczenia co do tego, kto może go założyć, i nie jest to zarezerwowane wyłącznie dla firm. 

Osoba, która zakłada Business Managera, staje się "administratorem" Business Managera. Administrator może dodać innych użytkowników i przypisywać im role w Business Managerze. Administrator ma kontrolę nad zarządzaniem zasobami i dostępem do narzędzi reklamowych.

Administratorzy Business Managera mogą zarządzać dostępem do różnych zasobów, takich jak konta reklamowe, strony na Facebooku, narzędzia analityczne i wiele innych. Mogą przypisywać różne role, takie jak "administrator", "edytor", "analityk" itp., co pozwala na precyzyjne kontrolowanie uprawnień użytkowników.

Business Manager to idealne narzędzie do współpracy w zespole, ponieważ dministratorzy mogą tworzyć zespoły z dodanych użytkowników i partnerów. Osoby z różnych działów firmy lub zewnętrzni partnerzy mogą współpracować w Business Managerze. Zależy to od tego, kto ma dostęp i w jakim zakresie.

Struktura menedżera firmy na Facebooku

Istnieją dwa główne elementy w strukturze kont na Facebooku, które są często mylone: Facebook Business Manager i strona firmowa. W sposób graficzny postaraliśmy się przedstawić podstawowe zasoby (na grafice nie są pokazane wszystkie możliwości - grafika ma na celu tylko i wyłącznie przedstawienia alegorii do funkcjonowania całego systemu Meta). 

Graficzne zobrazowanie jak wygląda struktura Meta Facebook

Jeśli mamy już omówionego Business Managera, przejdźmy do konta firmowego.. Uups, zauważyłeś ten twist językowy? :) Pamiętasz jak pisaliśmy na początku, że bardzo często się to myli naszym klientom? Tak naprawdę przechodzimy do profilu firmowego na facebooku. Czyli jeszcze raz:

Kontem w Menedżerze firmy może być profil firmowy na Facebooku, często nazywany kontem firmowym (według nas błędnie). 

Konto firmowe na Facebooku = profil fanpage na facebooku?

Oficjalny profil FB firmy: To profil Twojej firmy na Facebooku, na którym publikujesz treści, komunikujesz się z klientami i budujesz swoją obecność w mediach społecznościowych. Te konto jest dostępne publicznie, wszyscy mogą je odwiedzać i polubić, komentować i udostępniać treści. Nie jest związane z reklamami, to przede wszystkim narzędzie do komunikacji z klientami i promocji marki, ale nie jest bezpośrednio związane z zarządzaniem reklamami. Reklamy mogą być tworzone i zarządzane w Business Managerze (widoczne na liście konta).

UWAGA! Ogólnie nazwane “konto” to jeden z rodzajów dostępnych zasobów. Powszechnie przyjęło się, że konto to profil na facebooku, ale rzuć okiem na określenie jakie przyjął facebook w menu nawigacyjnym Menedżera firmy. Czyli według niego praktycznie każdy zasób jest kontem :) 

 
Jak facebook nazywa poszczególne zasoby znajdujące się w Business Managerze

Na tym poziomie możemy dodać użytkowników: pracowników, partnerów (np. agencje) oraz użytkowników systemowych. Samo dodanie użytkownika do Business Managera nie oznacza, że otrzymał uprawnienia do narzędzia np. do profilu strony na facebooku lub instagramie. Uprawnienia możesz dodać z tego poziomu lub nadając je bezpośrednio przy danym zasobie. Facebook ostatnio nieco zmodyfikował zarządzanie i teraz przy dodawaniu kolejnej osoby od razu wyskakuje okienko z zapytaniem, które zasoby i z jakimi uprawnieniami chcesz przypisać do nowego użytkownika. 

Podsumowanie: jakie są różnice między kontem firmowym a kontem menedżerskim?

Różnica polega na tym, że Facebook Business Manager to narzędzie do zarządzania reklamami i zasobami reklamowymi, podczas gdy firmowy Facebook (często błędnie nazywany kontem firmowym wg oficjalnego nazewnictwa fb, chociaż w potocznym określaniu bardzo często jest stosowany, przez osoby, które nie mają styczności z Meta Business) to oficjalny profil Twojej firmy na platformie społecznościowej.

Business Manager działa na poziomie firmy, a nie na poziomie jednej osoby i nie ma swojego osobistego adresu e-mail. To narzędzie do zarządzania zasobami i działaniami marketingowymi na Facebooku i Instagramie na korzyść całej firmy. Może być założony przez dowolną osobę lub firmę. Administratorzy Business Managera pełnią rolę zarządzania i kontrolowania dostępu do różnych zasobów w Business Managerze. Nie ma jednego "właściciela" Business Managera. Kropka. 

Podsumowanie w formie graficznej raz jeszcze. Grafika podzielona na dwie kolumny, w której zebraliśmy często używane synonimy. Te przekreślone, oznaczają według nas, błędne użycie. Podkreślamy, że według nas, ponieważ przejścia są dość płynne i należałoby przy pracy z agencjami doprecyzować, czy one w ten sam sposób co Ty podchodzą do tematu.

Różne nazewnictwo zasobów na facebooku

Czy coś nam jeszcze zostało do omówienia? Hmm no to może dorzućmy coś jeszcze!

A co z profilem prywatnym na Facebooku? 

Mieszanie pojęć dotyczących kont firmowych i profili firmowych oraz profili firmowych i profili prywatnych na Facebooku wynika często z nieprecyzyjności terminologii oraz z tego, że nie wszyscy dokładnie rozumieją różnicę między tymi wszystkimi pojęciami. Przypuszczalne powody to między innymi:

  • Terminologia używana przez Facebooka w kontekście firm jest czasem myląca. Na przykład "profil firmowy" i "konto firmowe" mogą brzmieć podobnie, co sprawia, że niektórzy ludzie mylą je ze sobą.
  • Nie wszyscy użytkownicy są zaznajomieni z różnicami między profilami prywatnymi a kontami firmowymi na Facebooku. Część osób może po prostu nie wiedzieć, że istnieje coś takiego jak "menedżer firmy" i stosować ten termin do swojego konta firmowego. 
  • W niektórych przypadkach używanie ogólnego określenia "profil firmowy" jest po prostu bardziej zrozumiałe i proste niż opisywanie subtelnych różnic między kontem firmowym a profilem prywatnym.
  • Dla wielu użytkowników to jedno i to samo, profil firmowy na Facebooku jest po prostu rozszerzeniem profilu osobistego, na którym promują swoją firmę. Nie zawsze zdają sobie sprawę, że istnieją oficjalne konta firmowe.

Chyba dobrnęliśmy do końca! Podsumowując wszystko to, co powyżej, jeśli chcesz pogłębić wiedzę na temat fukcjonowania narzędzie w Meta odsyłamy do dość obszernych poradników udostępnionych przez facebooka: https://www.facebook.com/business/tools/business-manager/get-started-guide

A gdybyś jednak potrzebował pomocy i wsparcia specjalistów - jesteśmy do Twojej dyspozycji. 

 
 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x