Bezpłatne narzędzie do pozyskiwania klientów, o którym nie wiedziałeś!

Pozycjonowanie

Poznaj 10 prostych kroków do optymalizacji bezpłatnego narzędzia - wizytówka Google Moja Firma.

Bezpłatne narzędzie do pozyskiwania klientów, o którym nie wiedziałeś!

Czym jest wizytówka Google i jak w pełni wykorzystać jej potencjał? To nic innego jak profil biznesowy, migawka tego, czym zajmuje się twoja firma. Możesz podkreślić tam swoje zalety i ułatwić kontakt potencjalnym klientom. Funkcja ta jest całkowicie bezpłatna, i pewnie dlatego traktowana błaho. To poważny błąd!

Jak powinna wyglądać dobrze zoptymalizowana wizytówka firmy w Google?

Widoczny wzrost znaczenia branży e-commerce nie jest już tylko sezonowym trendem. Internet staje się nieodłącznym elementem w procesie zakupowym: od poszukiwania informacji o produkcie, firmie, usłudze, przez porównywania cen lub po prostu znalezienia usługodawcy w pobliżu. Nie jest to więc żadna nowość, że każdy prowadzący działalność powinien zadbać o swoją widoczność w sieci. Nasuwa się pytanie, w jaki sposób zbudować wizerunek swojej marki oraz jak dotrzeć do potencjalnych klientów? Metod i narzędzi jest wiele, do podstawowych należą przede wszystkim posiadanie strony internetowej, prowadzenie social mediów lub kierowanie płatnych reklam online. Bagatelizowana jest jednak siła i potencjał posiadania dobrego profilu firmy w Google.


Samo utworzenie profilu bez wprowadzania danych i aktualizacji nie przyniesie wymiernych korzyści. Poniżej dla ułatwienia porównanie dwóch wizytówek. Zrzut dobrze zoptymalizowanej wizytówki nie obejmuje wszystkich funkcji zoptymalizowanego profilu firmy Google, ale daje wyobrażenie o tym, o ile bardziej atrakcyjny i angażujący jest ten poprawnie wypełniony.

 

Porównanie zoptymalizowanej wizytówki Google Moja Firma z nieuzupełnionym profilem

 

Źle zoptymalizowana wizytówka to przede wszystkim:


• Brak szczegółowych informacji o Twojej firmie, typu godziny otwarcia, przekierowanie do strony głównej

• Brak jakichkolwiek zdjęć

• Brak opinii od użytkowników

• Brak zaangażowania i interakcji np. brak odpowiedzi na otrzymane opinie, brak odpowiedzi na zadawane pytania, brak aktualizacji informacji

• Brak połączenia z innymi serwisami np. facebook, panorama firm*


*Google sam podejmuje decyzje dotyczące połączenia wizytówki z zewnętrznymi platformami. Niestety na to nie mamy wpływu.

Przejdźmy teraz do następnej sekcji, a więc...

Powody, dla których powinieneś zoptymalizować wizytówkę

Większe zaangażowanie

Widoczna jest zmiana w zachowaniu użytkowników, którzy coraz częściej nie wchodzą nawet w konkretne strony w poszukiwaniu informacji. Wszystkie odpowiedzi znajdują bowiem na stronie wyszukiwania. Wyszukiwarka została zoptymalizowana w taki sposób, aby przedstawiać najtrafniejsze informacje na górze przeglądarki. Są to tak zwane wyszukiwania bez kliknięcia.


Lokalny zasięg Twojej firmy

Podczas poszukiwania konkretnej firmy lub usługi, w pierwszej kolejności pojawia się mapa z zaznaczonymi wizytówkami. To, która firma się pojawi w górnej liście firm w mapach Google zależy od bliskości i trafności, a także od aktywności i jakości dodawanych informacji. Im wyższa pozycja w wynikach lokalnych, tym lepsza widoczność i wzrost interakcji z Twoją firmą.


Zdobywanie większej ilości klientów

Standardowo wypełniony profil Google Moja Firma nie zagwarantuje Ci zbyt wielu nowych klientów. Oczywiście, mogą dowiedzieć się gdzie się znajdujesz oraz przeczytać Twoje opinie –pod warunkiem, że znają Twoją nazwę . Dzięki zoptymalizowanemu profilowi firmy, klienci mogą Cię znaleźć podczas wyszukiwania słów kluczowych, zadzwonić do Ciebie, odwiedzić Twoją witrynę, zbadać Twoje produkty i usługi, wyświetlić/współdzielić często zadawane pytania, poprosić o wycenę, umówić się na wizytę, dokonać rezerwacji, i więcej. Narzędzie jest ciągle rozwijane, dlatego możliwe, że kiedy będziesz to czytał, będą dostępne opcje, o których tutaj nie wspominamy.

 

10 kroków do optymalizacji wizytówki Google Moja Firma


Jeśli Twojej firmy nie ma na mapach Google, Twój profil nie jest do końca uzupełniony i prowadzony - zmień to koniecznie! Dla ułatwienia udostępniamy checklistę, która pozwoli Ci kroku po kroku przejść przez wszystkie etapy. Bardziej szczegółowo omawiamy je poniżej.

 

O jakich krokach należy pamiętać podczas uzupełniania wizytówki firmowej w google

Krok 1. Utwórz konto Google Moja Firma


Konto Google Moja Firma nazywany także wizytówką Google, profilem firmy. Należy jednak wyodrębnić te dwie kwestie. Konto Google Moja firma jest platformą, panelem do zarządzania wizytówkami firm. Możesz mieć przecież więcej niż jedną działalność 😊 Aby założyć konto wejdź na stronę google.com/business. Możesz zalogować się tam za pomocą swojego konta Google lub adresu Gmail. Po zalogowaniu panel będzie wyglądał inaczej, w zależności, czy jesteśmy skonfigurowani jako organizacja, czy zwykła osoba.

Panel do zarządzania kotem Google Moja firma

 

Krok 2. Uzupełnij wszystkie dostępne sekcje w profilu firmowym

Do podstawowych informacji, które są wymagane do uzupełnienia to przede wszystkim: nazwa firmy, adres, telefon, jakie obszary są obsługiwane (czy posiadasz sklep stacjonarny, czy jest możliwe oferowanie usług w całej Polsce?), strona internetowa (jeśli posiadasz, może być też link do profilu na facebooku), godziny otwarcia. Pozostałe pola wymagają poświęcenia nieco więcej czasu oraz przemyślenia tego, co chcemy tam umieścić.

Pamiętaj o tym, aby wszystkie Twoje dane były identyczne z tymi, które umieściłeś już w innych miejscach w internecie, np. jeśli wszędzie używasz nazwy „Firma ASD sp. Z o. o.”, dokładnie tak wpisz w polu nazwa.  

Dodawanie produktów i usług jest szczególnie pomocne, jeśli Twoja oferta nie jest jasno określona w nazwie Twojej firmy. Wypełnianie tej sekcji dodaje również zawartość do Twojego profilu, która może pomóc mu w rankingu pod kątem jeszcze bardziej trafnych wyszukiwań. Dodając produkty i usługi, podaj nazwę, opis i cenę (jeśli dotyczy). Pełny opis pojawi się, gdy wyszukiwarka kliknie produkt. Ponadto Google może zamieszczać linki do Twoich produktów z sekcji kategorii.

Krok 3. Wybierz kategorię działalności

Dlaczego to jest tak istotne? Ponad 80% wyświetleń profilu firmy w Google pochodzi z wyszukiwań typu Discovery (co oznacza, że konsument szukał produktu, usługi lub hasła kategorycznego i pojawił się profil tej firmy), podczas gdy tylko 16% pochodzi z wyszukiwań bezpośrednich (konsument wpisał nazwę firmy imię i nazwisko lub adres).

Tak jak wcześniej wspominaliśmy, po wybraniu kategorii, Google udostępnia funkcje specyficzne dla kategorii, które sprawiają, że Twój profil będzie bardziej atrakcyjny i skuteczny. Na przykład restauracje mogą zawierać przycisk menu lub rezerwacji; miejsce noclegowe będą pobierać oceny gwiazdkowe; salony fryzjerskie mogą potwierdzić, że mają doświadczenie z cienkimi lub kręconymi włosami. Te szczegóły mogą pomóc konsumentom wybrać Cię spośród konkurencji.

Krok 4. Wybierz odpowiednie atrybuty

Atrybuty to specjalne funkcje, które mogą zainteresować potencjalnego klienta – udogodnienia, ułatwienia dostępu, możliwości płatności, czy kwestie związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem. Dodając atrybuty do swojej wizytówki w Google Moja Firma, zwiększasz szansę, że Twoja firma pojawi się w bardziej szczegółowych wyszukiwaniach.

Mimo, że lista dostępnych atrybutów jest dość obszerna i ciągle się powiększa, istnieje kilka deskryptorów, które Google stosuje do Twojej firmy na podstawie opinii użytkowników Google. Tworzone są na podstawie otrzymanych odpowiedzi od użytkowników na zadawane im krótkie pytania typu tak/nie.

Oto kilka przykładów: „Czy to miejsce można łatwo zobaczyć z samochodu w korku?”, „Czy to dobre miejsce na zabranie małych dzieci?” lub „Czy to dobre miejsce na szybkie zakupy?”.

Krok 5. Opisz swoją firmę użytkownikom online

W niektórych przypadkach, np. przy kategorii hotel, sekcja informacje o firmie nie jest dostępna. Jeśli jednak masz taką opcję dostępną, skorzystaj z niej. Opowiedz o swojej firmie użytkownikom korzystającym z usług Google. Twój wpis pojawi się w niższej części Twojego profilu:

• Użyj wszystkich 750 znaków, z kluczowymi informacjami w pierwszych 250 znakach.

• Użyj słów kluczowych, których używają Twoi odbiorcy, aby znaleźć firmy podobne do Twojej.

• Nie powtarzaj żadnych informacji widocznych już w innych sekcjach Twojego profilu. Wykorzystaj to miejsce, aby wskazać co odróżnia Cię od konkurencji.

• Nie dołączaj linków ani kodu HTML.

Krok 6. Regularnie publikuj wpisy

Tak samo jak na profilach mediów społecznościowych, tak samo i na profilu firmy istnieje możliwość publikacji wpisów: informacje dotyczące covid-19, ogłoszenia, oferty, wydarzenia oraz produkty. Pojawiają się one w części aktualizacje u dołu profilu firmy, jednak mogą być także widoczne jeśli pasują do wyszukiwania użytkownika.

Wystarczy przestrzegać trzech zasad:

• Cyklicznie publikuj - niektóre typy postów wygasają co siedem dni.

• Używaj postów o wydarzeniach i ofertach w kampaniach marketingowych, które mają oś czasu.

• Dołączaj linki i wezwania do działania w każdym poście.

Krok 7. Dodawaj zdjęcia związane z Twoją firmą

Każdy użytkownik może dodać zdjęcie do naszego profilu. Nie każdy jednak będzie zwracał uwagę, czy zdjęcie, które udostępnia jest dobrej jakości. Samemu należy zadbać, aby zdjęcia przedstawiały firmę w dobrym świetle. Dodawanie ich regularnie pozytywnie wpływa na pozycję wyświetlania firmy. Dzięki postępom w rozpoznawaniu obrazów, przesłane zdjęcia wyświetlają się w lokalnych wynikach wyszukiwania. Profile, które posiadają zdjęcia wykazują o wiele wyższy wskaźnik kliknięć. Zresztą wystarczy się zastanowić, które wizytówki sami klikamy 😊 Google przedstawiło rekomendacje w jaki sposób zoptymalizować sekcję zdjęć:

Dodawaj co najmniej jedno nowe zdjęcie raz na tydzień.

• Aby uzyskać miniaturę zdjęcia, prześlij swoje logo.

• W przypadku zdjęcia na okładkę użyj czegoś, co najlepiej reprezentuje firmę.

• Zapoznaj się ze wskazówkami dotyczącymi zdjęć Google, aby poznać specyfikacje, ale pamiętaj, aby dołączyć zadowolonych klientów, widoki wewnętrzne i zewnętrzne oraz zdjęcia zespołu.

• Brak zdjęć stockowych i zdjęć z efektami specjalnymi lub brandingiem. Google stara się reprezentować Twoją firmę tak, jak wygląda w świecie rzeczywistym.

• Skoncentruj się na wysokiej jakości obrazach z wyraźnymi elementami.

• Oznaczaj lokalizacje na swoich zdjęciach.

• Przypisuj zdjęcia do kategorii.

• Dodawaj również materiały video.

Opublikowane przez nas zdjęcie może pojawić się jako miniatura naszego profilu

 

Google wyświetla określone zdjęcie z profilu firmy, które pasuje do wyszukiwanego słowa kluczowego. Tak jak wspominaliśmy, estetyka wszystkich zdjęć na profilu jest ważna. Przyjrzyj się powyższym przykładom i odpowiedz, gdzie poszedłbyś zjeść?

Krok 8. Odpowiadaj na reakcje, opinie  użytkowników

Firmy posiadające dużą ilość pozytywnych opinii są wybierane częściej niż te, które ich w ogóle nie posiadają. To sprawa jasna. Google wie, że recenzje mają największy wpływ na zakupy konsumenckie, więc jest to kluczowy czynnik rankingowy w ich algorytmie. Profil może wyświetlić się również wtedy, gdy opinie zawierają wyszukiwane słowa kluczowe.

Krok 9. Ustaw możliwość wysyłania wiadomości

Ta funkcja dostępna jest stosunkowo od niedawna. Umożliwia wyszukiwarkom wysyłanie SMS-ów na numer telefonu podany na profilu firm. Ponieważ znaczna część użytkowników używa swoich urządzeń mobilnych do wyszukiwania lokalnego, jest to świetna okazja dla klientów, aby się z Tobą skontaktować w sposób szybki i nieskomplikowany.
Aby włączyć przesyłanie wiadomości, wybierz kartę „Wiadomości” w panelu Google Moja Firma, a następnie można włączyć go poprzez „ustawienia wiadomości” i „włącz czat”, lub bezpośrednio kliknąć w prawym górnym rogu niebieski napis „włącz wiadomości”.

Włączenie opcji wysyłania wiadomości w profilu wizytówki pozwoli na szybszy kontakt potencjalnego klienta z firmą

Jeśli chcemy na bieżąco otrzymywać powiadomienie o otrzymaniu wiadomości należy jeszcze zaznaczyć taką opcję. Przejdź do ustawień i zaznacz „Wiadomości od klientów”. Jest ona ustalana indywidualnie dla każdego konta!

Krok 10. Aktualizuj i monitoruj statystyki

Wizytówka w Google jest lokalnym narzędziem marketingowym, które zawiera elementy wymagające ciągłych działań. W celu zwiększenia obecności w Internecie i maksymalizacji korzyści powinniśmy:

• Aktualizować informacje. Nawet te, które wydają nam się nieistotne!

• Regularnie publikować wpisy i dodawać zdjęcia.

• Zachęcać klientów do umieszczania recenzji, odpowiadać na już otrzymane.

• Być na bieżąco z nowymi funkcjami, aby mieć pewność, że w pełni wykorzystujesz swój profil.

W statystykach zobaczymy ciekawe informacje na temat naszej działalności. Ile osób zetknęło się z profilem firmy przez odkrywanie, a ilu użytkowników bezpośrednio wyszukiwało po nazwie? Obraz sytuacji pomoże wywnioskować nam i ustalić kierunek strategii działania firmy.


Skoncentruj się więc na korzystaniu z panelu Google Moja Firma, aby profil firmy przedstawiał Twoją firmę najbardziej dokładnie jak to możliwe, utrzymuj żywy i aktywny profil, a zauważysz korzyści z działań!


Dość często zdarza się sytuacja, kiedy niestety w firmie nie ma osoby, która mogłaby poświęcić czas na zajmowanie się prowadzeniem profilu. Zadanie te można zlecić agencji marketingowej, na przykład takiej jak my 😊 Płatna usługa dotyczy więc samej konfiguracji i prowadzenia, a nie założenia wizytówki (sama ta opcja jest darmowa). Taka opcja pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale także pieniądze, nerwy oraz minimalizuje możliwość narażenia firmy na straty.

 

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x