Każdego dnia miliony użytkowników wyszukują w Google przeróżnych fraz, spora część z nich związana jest bezpośrednio z oferowanymi usługami w ich pobliżu. Jeśli Twoja firma nie pojawia się w Google, gdy ludzie w Twojej okolicy szukają tego co robisz, tracisz szansę na pozyskanie nowych stałych klientów – a co za tym idzie – pomniejszasz swój przychód.
Wizytówka Google - must have dla każdej firmy
Jeśli dopiero startujesz z przygodą w internecie i nie posiadasz profilu firmowego w Google, zachęcamy do zapoznania się w pierwszej kolejności z naszym kompendium wiedzy o wizytówce, a dopiero w kolejnym etapie przejść tutaj.
Ta treść jest dla Ciebie, jeśli:
- posiadasz wizytówkę Google,
- założenie jej polegało na wpisaniu podstawowych informacji o firmie,
- czasami dodasz jakieś zdjęcie lub odpowiesz na otrzymane opinie od klientów,
- czujesz, że jesteś w stanie zrobić więcej, ale nie wiesz jak się za to zabrać.
Jeśli do ostatniego punktu dorzucić możesz brak czasu, siły i chęci, to najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług wizytówkowego specjalisty, w których my czujemy się jak ryba w wodzie 😊
Dodanie strony www do wizytówki Google z kodem śledzącym UTM
Zdarza się nam natknąć na profile w mapach Google, do których nie ma dodanego przycisku strona. Ha! I wcale to nie oznacza, że firma nie posiada dedykowanej strony. Nie została ona po prostu spięta z wizytówką. A to duży błąd.
Zamiast strony internetowej, możesz dodać także profil na facebooku lub inne aktywnie prowadzone konto społecznościowe. Istotne jest to, aby we wskazanym miejscu było więcej informacji na Twój temat.
Udowodniono, że dodanie strony www wpływa na ranking naszej wizytówki, dlatego jest to rzecz, której zdecydowanie nie można pominąć! A co jeszcze można zrobić, by lepiej zoptymalizować profil?
Zalecamy dodanie do odnośnika parametrów UTM, dzięki temu będziesz miał świadomość ile osób znalazło się na Twojej stronie poprzez kliknięcie w link znajdujący się w wizytówce.
Błąd: brak dodanego linku url kierującego do strony firmy
OK: dodanie strony firmowej do wizytówki Google
PROS: dodanie strony firmowej wraz z kodem śledzącym UTM
Linki URL z parametrami UTM
Stosujemy to u każdego klienta, dla którego prowadzimy wizytówkę Google oraz u tych, których pozycjonujemy lokalnie. Osobiście korzystamy z tej strony do modyfikowania standardowych adresów url:
https://ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/
Poniżej przykładowe uzupełnienie formularza
- website url: idea4me.pl
- campaign ID:
- campaign source: google
- campaign medium: ogmf
- campaign name: strona główna
- website url: idea4me.pl
- campaign ID: zima-wyprzedaz-2023
- campaign source: newsletter-bez-zakupu
- campaign medium: email
- campaign name: zimowa-wyprzedaz
Po wejściu na stronę zobaczysz, że pól do wypełnienia jest więcej niż te, które podaliśmy powyżej.
Wyjaśnienie poszczególnych wymiarów związanych ze źródłami wizyt
campaign source - źródło
Każde odesłanie do witryny ma swoje źródło. Możliwe źródła: „google” (nazwa wyszukiwarki), „facebook.com” (nazwa witryny odsyłającej), „newsletter_wiosna” (nazwa jednego z Twoich newsletterów) lub „bezpośrednie” (użytkownicy, którzy wpisują adres URL Twojej witryny bezpośrednio w przeglądarce lub odwiedzają ją przez zakładkę).
campaign medium - medium
Każde odesłanie do witryny ma również swoje medium. Możliwe medium: „bezpłatne” (bezpłatne wyniki wyszukiwania), „cpc” (koszt kliknięcia, czyli płatne wyniki wyszukiwania), „odesłanie” (odesłanie), „e-mail” (nazwa utworzonego przez Ciebie niestandardowego medium) lub „brak” (w przypadku odwiedzin bezpośrednich).
campaign name - kampania
To nazwa odsyłającej kampanii Google Ads lub utworzonej przez Ciebie kampanii niestandardowej. Pozwala zidentyfikować konkretną promocję produktu lub kampanię strategiczną.
campaign content - treść
Określa link lub element treści w kampanii niestandardowej. Jeśli np. posiadasz dwa linki z wezwaniami do działania w jednym e-mailu, możesz użyć różnych wartości treści, aby je odróżnić i sprawdzić, który z nich jest bardziej skuteczny.
Nie jest to jedyna strona, która posiada taką funkcję. Nie ma znaczenia, z której skorzystasz. Ciekawostką jest to, że stworzony w ten sposób adres www możesz dodatkowo skrócić tzw. skracaczami linków typu bitly, a wszystkie parametry zostaną zachowane.
Uwaga! Parametry UTM stosuje się w przypadku posiadania własnej domeny. W innym przypadku lepiej użyć skracacza bitly (jako zalogowany użytkownik), żeby sprawdzić ile osób kliknęło w dany link.
Jeśli masz już dodany parametr UTM i dodałeś ten link do profilu - co teraz? Gdzie możesz sprawdzić, ile osób przeszło na Twoją stronę dzięki wizytówce Google? Zaloguj się w narzędziu analitycznym Google Analytics i wybierz docelową usługę.
Sprawdzenie źródła wejścia na stronę internetową - ścieżka krok po kroku
- dla Universal Analytics
Pozyskanie - Kampanie - wszystkie kampanie
Zapis będzie dokładnie taki, jaki sobie wybrałeś. Nasz przedstawia się następująco:
- dla Google Analytics 4
Raporty - Pozyskanie - Pozyskanie ruchu - zmiana z sesja - domyślna grupa kanałów na sesja - kampania
Na koncie Analyticsa można dotrzeć do tych danych także na inne sposoby, ale nie ma potrzeby ich tutaj opisywać, gdyż nie są one głównym tematem naszego dzisiejszego artykułu.
- w Google Search Console:
Skuteczność - Wynik Wyszukiwania
Jeśli mamy dużo podstron, można przyspieszyć wyszukiwanie poprzez dodanie filtru + UT
Dodanie dedykowanych podstron www do katalogu usług i produktów w wizytówce
W zależności od wybranych kategorii oraz specyfiki profilu firmy, w wizytówce Google pojawi się możliwość dodania usług i/lub produktów. Jest to rozszerzenie informacji o Twojej działalności, z których warto skorzystać. W opisach użyj fraz, których mogą użyć Twoi klienci. Sprzedajesz buty do biegania? Oprócz samego modelu buta zadbaj, by w opisie znalazło się więcej określeń, czyli np. “najlepsze damskie buty do biegów przełajowych” obuwie dla wszystkich entuzjastów sportów, z przeznaczeniem na aktywności biegowe, “niezawodne buty podczas krótko i długodystansowych biegów dla początkujących” etc.
Jak dobrać kategorie do produktów? Nie są one narzucone przez Google, dlatego możesz sam stworzyć strukturę np. odzwierciedlając tę, którą masz na sklepie.
Przy usługach najpierw musisz wybrać kategorię działalności z listy. Do niej przypisuje się poszczególne usługi. A tu z kolei, możesz również posiłkować się przygotowanymi rodzajami usług lub wpisać własną, niestandardową.
Tak samo jak w przypadku głównej strony internetowej, trick z dodaniem specjalnych parametrów śledzących możesz wykorzystać przy dodawaniu usług lub produktów w wizytówce.
Wybór więcej niż jednej kategorii firmy w wizytówce
Kategorie w Google Moja Firma pomagają trafnie wyświetlać użytkownikom, wizytówki firm według ich wyszukiwań. Pomagają również znajdować firmy potencjalnym klientom, którzy szukają ich w obrębie danej lokalizacji. W trakcie tworzenia profilu możesz wybrać 1 kategorię główną oraz ustawić aż 9 kategorii dodatkowych. Tylko w nielicznych przypadkach można stwierdzić, że jedna kategoria firmy jest wystarczająca. Jeśli masz opcję wyboru dodatkowych kategorii, dlaczego z tego nie skorzystać? Oczywiście wszędzie należy zachować umiar. Jeśli w Twojej branży wystarczą dwie kategorie, nie dodawaj kolejnych na siłę.
Na chwilę obecną w Google dostępnych jest ponad 3000! kategorii dostępnych w Polsce. Jesteście ciekawi całej listy?
Pleper - specjalistyczne oprogramowanie do wyszukiwania elementów do optymalizacji w Google Moja Firma
Istnieje strona, która aktualizuje dostępne kategorie wg poszczególnych krajów. Płatna wersja strony posiada rozbudowane funkcje, między innymi wskazuje także kategorie pokrewne i odsetek występowania tych kategorii jako główne i dodatkowe.
Przykłady nietypowych kategorii, które mogłyby być dopełnieniem kategorii głównej dla niektórych branż:
- Dealer Abarth (przyp. autora - jestem kobietą i nie miałam bladego pojęcia o istnieniu takiej marki aut ;))
- Kościół Zborów Bożych
- Sklep z banerami -
- Nastawianie kości
- Sklep z szafkami
- Dania z kurczaka
A jeśli chciałbyś podglądnąć swoją konkurencję i zobaczyć w jaki sposób ma skonfigurowane branże - na to również jest sposób. Wystarczy pobrać rozszerzenie do przeglądarki Chrome GMBspy (lub inne, nie jest to jedyne dostępne na rynku)
Podane przez nas narzędzie ma wiele dodatkowych funkcji, zachęcamy do samodzielnej eksploracji :)
Jak korzystać z wtyczki GMBspy?
Na podstawie salonu jubilerskiego w Lubinie.
Po wpisaniu w wyszukiwarkę danej frazy i wybraniu obszaru szukanej lokalizacji, pojawi się nam standardowa lista wyników wraz z dodatkowymi informacjami przy każdym profilu. My dla przykładu wzięliśmy frazę jubiler i skupiliśmy się na mieście naszej działalności, czyli Lubinie. Efekt widoczny przedstawiamy na poniższej grafice. W ilości kategorii sklep Kruk nie ma sobie równych!
Jak wybrać najlepszą kategorię dla Twojej firmy?
- Rentowność — Wybierz kategorie, które odpowiadają najbardziej dochodowym usługom.
- Wolumen – Wybierz kategorie ze słowami kluczowymi o dużej liczbie wyszukiwań.
- Konkurenci — Porównaj kategorie z lokalnymi konkurentami.
Dodatkowe mini porardy związane z kategoriami w wizytówce:
- W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, kategoria może być również wykorzystana do przypisania Twojej firmie etykiety miejsca. Często ma to miejsce w przypadku punktów gastronomicznych.
- W dowolnym momencie można zmienić główne i drugorzędne kategorie biznesowe.
- Uwzględnij te optymalizacje kategorii w znacznikach schematu lokalnej firmy, cytatach lokalnych i innych lokalnych wykazach, aby jeszcze bardziej zwiększyć znaczenie sygnałów.
Dedykowany baner główny w profilu firmy Google
Pamiętaj o dodaniu odpowiedniej wielkości zdjęcia okładkowego. Jak możesz zauważyć na screenie, nasze zdjęcie główne nie wygląda dobrze - jest ucięte z jednej i drugiej strony. Ewidentnie potrzebuje modyfikacji! Po prawej stronie widzisz już poprawione zdjęcie, które o wiele lepiej się prezentuje.
W jaki sposób zmienić baner główny?
Zalecany rozmiar zdjęcia na okładkę Google Moja Firma to 1024 x 575 pikseli przy współczynniku proporcji 16:9. Inne rozmiary zachowując proporcje to na przykład 960x540, 1280x720 czy 1366x768 pikseli. W zależności od obrazu, podane wymiary mogą wyglądać lepiej niż zalecany rozmiar.
Przestrzeganie tych wymiarów i proporcji, umożliwia prawidłowe wyświetlanie obrazu w wyszukiwarce Google i Mapach Google. Jeśli grafika ma mieć naniesiony jakiś tekst oraz/lub element główny - umieść to w centralnej części zdjęcia. Dlaczego jest to ważne? Google w podglądzie przycina zdjęcie do kwadratu, a na urządzeniach mobilnych grafiki są bardziej w pionie niż w poziomie. Jeśli zastanawiasz się nad złotym rozwiązaniem - w tym przypadku niestety go nie ma. Zastanów się gdzie potencjalny klient spotyka się z Twoją wizytówką, czy jest to częściej wyszukiwanie przez komputer, czy jednak przez komórkę lub tablet? Na podstawie tego stwórz odpowiednie materiały graficzne.
Zastanawiasz się gdzie obecnie jest funkcja zmiany banera głównego? Jeśli klikniesz w widoczny przycisk dodaj zdjęcia - wgrane pliki zostaną wyświetlone w głównym albumie. Nie zmieni to w żaden sposób Twojego zdjęcia głównego. Aby móc zmienić logo lub zdjęcie główne należy kliknąć w dodaj zdjęcia w panelu z ikonkami, tak jak przedstawia poniższy obrazek.
Zmiana zdjęcia głównego krok po kroku
- Zaloguj się do swojego profilu na komputerze
- Wybierz lokalizację, którą chcesz zarządzać (w przypadku wielu lokalizacji)
- Kliknij przycisk Dodaj zdjęcie
- Wybierz opcję Zdjęcie na okładkę
- Wybierz zdjęcie do przesłania
Ważne jest również, aby wykorzystywać unikalne obrazy i unikać zdjęć stockowych
Poprawne umieszczenie pinezki na mapie Google
Jesteś w obcym mieście. Masz dokładny adres, pod którym masz się znaleźć. Numeracja budynków nie idzie po kolei, krążysz drugi raz w tej samej uliczce. Przecież wizualnie będzie szybciej powiązać dane miejsce! Sprawdzasz więc na zdjęciu lub w podglądzie satelitarnym i już jesteś pewny, że trafisz bez problemu. Jednak okazuje się, że właściciel wizytówki nie zadbał o odpowiednie oznaczenie profilu i dalej nie wiesz gdzie powinieneś się kierować. Frustrujące, prawda?
Nie rób psikusów swoim klientom :) Sprawdź, czy dobrze jesteś oznaczony
Dobrze jest to opisane również na supporcie profilu firmy w google. Dotyczy co prawa dodania pinezki, jednak przy jej zmianie, kroki są takie same.
Kliknij w edytuj profil. Pojawi się wyskakujące okienko z podzielonymi zakładkami: informacje, kontakt, lokalizacja, godzint otwarcia i więcej. Kliknij na lokalizację. Pojawia się treść lokalizacja i obszar - po najechaniu myszką na ten pierwszy segment (można najechać zarówno na sam adres, jak i na mapę, nie ma różnicy) zauważysz ikonę ołówka.To oznacza, że to miejsce jest edytowalne. Kliknij ponownie. Pojawi się kolejne okno, a w nim mapa z buttonem dostosuj. Przytrzymując lewy przycisk myszy na mapie pozwoli na przemieszczanie pinezki na mapie, aby wybrać najbardziej odpowiednie miejsce dla naszej firmy.
Podsumowanie
Marketing cyfrowy jest żywym tworem, który w zastraszająco szybkim tempie ewoluuje. Ciągłe zmiany wymagają od nas śledzenia aktualności na bieżąco, wdrażania zmian, wprowadzania testów i analizowania otrzymanych wyników. Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy właściciel firmy ma na to wszystko czas. Warto w takim przypadku zastanowić się, czy lepszy rozwiązaniem nie jest wsparcie się specjalistami ( tak, tak, mamy na myśli siebie :)) - a swój czas poświęcić na działania, w których czujesz się o wiele pewniej.