Jak sprawdzić efekty pozycjonowania?

Pozycjonowanie

Zlecenie pozycjonowania strony internetowej pozwala poprawić jej pozycję w Internecie. Jednak ważne jest, aby kontrolować sposób realizacji usług agencji SEO. Warto poznać narzędzia, które pozwolą na regularną kontrolę pozycji, na której wyświetla się witryna na wybrane słowa kluczowe. Jak sprawdzić efekty pozycjonowania?

Jak sprawdzić efekty pozycjonowania?

Wiedza o tym czy usługi SEO przynoszą realne korzyści, pozwala podejmować lepsze decyzje dotyczące inwestycji w marketingu internetowym. Nawet podejmując współpracę z dobrze ocenianą, doświadczoną na rynku firmą, warto samodzielnie kontrolować efekty. To usługi, za które się płaci, więc powinny przynosić korzyści. W ten sposób można uniknąć sytuacji, w której wydaje się pieniądze na niepotrzebne działania. Gdy jest to konieczne, można zrezygnować z usług SEO lub zmienić firmę, która je realizuje. Innym rozwiązaniem jest modyfikacja budżetu w sposób, który pozwoli sfinansować bardziej efektywne działania.

Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania?

Decydując się na pozycjonowanie serwisu internetowego, trzeba zdawać sobie sprawę, że oczekiwane efekty nie pojawią się w krótkim czasie. Jeśli witryna jest mniej rozbudowana i promowana jedynie na kilka fraz kluczowych, wówczas na pierwsze rezultaty można liczyć po kilku miesiącach. Przy dużych stronach internetowych na uzyskanie planowanych wyników, trzeba poczekać nawet dwa lata. Wynika to z pozycjonowania ich nawet na kilkadziesiąt, czy kilkaset słów. Należy brać to pod uwagę, gdy zacznie się sprawdzać efekty działań realizowanych przez agencję SEO. Profesjonalne firmy regularnie dostarczają raporty oraz wyjaśniają dane, które są nimi objęte. Pozwala to zorientować się, co z zaplanowanych działań zostało dotychczas zrealizowane.  W ten sposób można mieć pewność, że zlecone prace są wykonywane. 

Jakie wskaźniki informują o efektach pozycjonowania?

Celem pozycjonowania stron internetowych jest poprawienie ich widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. W Polsce decydujące znaczenie ma wyszukiwarka Google. To z niej pochodzi najwięcej ruchu organicznego. Kluczowe jest uzyskanie określonego miejsca po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarce. Z reguły serwis internetowy powinien znaleźć się w TOP 3 stron, które wyświetlają się po wpisaniu konkretnego zapytania. Daje to najlepsze efekty, gdyż takie serwisy znajdują się na samej górze wyszukiwarki. Jednak witryna może być promowana także w celu znalezienia się w TOP 10 czy 20. Wiele zależy, choćby od konkurencyjności fraz kluczowych. Sprawdzenie, czy serwis internetowy uzyskał konkretną pozycję dla określonego zapytania, jest proste. Wystarczy wpisać słowa w wyszukiwarkę i sprawdzić, czy nazwa witryny pojawia się w wynikach wyszukiwania. Natomiast trzeba brać pod uwagę, że pozycjonowanie realizowane przez agencje SEO z reguły obejmuje przynajmniej kilka fraz kluczowych. Z tego powodu wygodne jest wykorzystanie narzędzi do monitorowania efektów pozycjonowania.

Jakie narzędzia można wykorzystać do sprawdzania efektów pozycjonowania?

Do najczęściej wykorzystywanych narzędzi, które pozwalają sprawdzać efekty pozycjonowania, zaliczają się te oferowane przez Google. Ich zaletą jest to, że można z nich korzystać bez uiszczania dodatkowych opłat.

Google zapewnia dostęp do:

  • Google Analytics - jeszcze działająca usługa Universal Analytics oraz Google Analytics 4,

  • Search Console.

Google Analytics jako podstawowe narzędzie analityczne

Google Analytics to narzędzie, które daje dostęp do danych dotyczących ruchu na stronie, czy zachowań użytkowników. Za pośrednictwem aplikacji można sprawdzić, choćby źródła pochodzenia kliknięć. Ma to znaczenie, gdy zamierza się ocenić jakie efekty przynoszą linki zewnętrzne, które wykupiło się w ramach usług SEO. Jednak najważniejsza jest możliwość sprawdzenia ruchu ograniczonego. Szybko można zaobserwować jego spadek lub wzrost.  Porównać można różne okresy, co może mieć duże znaczenie w branżach sezonowych.  

Każdy właściciel strony internetowej powinien zapoznać się z narzędziem - nie mamy oczywiście na myśli zaawansowanego użytkowania, jednak warto zapoznać się z podstawowymi funkcjami tego narzędzia.

Co można sprawdzić w Google Search Console?

Drugim narzędziem Google, które jest przydatne przy ocenie efektów pozycjonowania, jest Search Console. To platforma, która pozwala sprawdzić między innymi zachowanie robotów indeksujących treści na stronach internetowych. Zaletą tego narzędzia jest to, że prezentuje wyniki pochodzące bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Jej znaczenie jest kluczowe dla biznesu w Polsce. Z tego powodu uzyskanie informacji o ruchu pochodzącym z Google jest szczególnie cenne.

Wykorzystując Google Search Console, można sprawdzić:

  • kliknięcia,

  • wyświetlenia,

  • współczynnik klikalności CTR,

  • pozycję strony w wyszukiwarce.

Takie informacje można sprawdzić nie tylko dla strony, ale także zapytania, czy urządzenia, którego używał Internauta. Sprawdzając w  Google Search Console wyświetlenia, można ustalić, czy następuje ich wzrost, spadek, a może utrzymuje się stała liczba . Wzrost jJest to jednąa z oznak tego, że poprawa wyników wynika z realizowanych usług SEO. Warto jednak sprawdzić także kliknięcia. Wskazują one na to, które linki wybierają użytkownicy, aby trafić na witrynę. Korelacja rosnących kliknięć i wyświetleń w wyznaczonym czasie to istotna przesłanka, że pozycjonowanie przynosi rezultaty. 

Jakie są narzędzia do monitorowania efektów SEO poza aplikacjami Google?

Nie zawsze aplikacje Google będą wystarczające do profesjonalnej oceny efektów pozycjonowania. Często trzeba sięgnąć po dane z innych narzędzi. Takie można podzielić na płatne i bezpłatne.

Do najbardziej popularnych narzędzi SEO wśród polskich użytkowników można zaliczyć:

  • Senuto,

  • Semstorm,

  • Ahrefs.

Semstorm to płatne narzędzie, które pozwala szacować widoczność serwisu internetowego w przestrzeni internetowej. Program ma własną bazę słów kluczowych. Wykorzystując je, można określać widoczność witryny w różnych przedziałach czasowych. Równocześnie można badać pozycję strony na tle konkurencji.

Jak wykorzystać profesjonalne narzędzie Senuto?

Jednym z płatnych, ale profesjonalnych narzędzi SEO jest Senuto. Jest ono używane przez wielu specjalistów. Wynika to z dostępu do cennych informacji o kondycji strony internetowej. W narzędziuprogramie dokonywana jest między innymi estymacja widoczności w Google. Gdy następuje wzrost ilości słów kluczowych na wyższych pozycjach w wybranych przedziałach czasu, oznacza to, że pozycjonowanie przynosi pozytywne efekty. Natomiast spadki oznaczają z reguły, że usługi SEO nie przynoszą pozytywnych efektów. Korzystając z Senuto, warto brać pod uwagę, że podobnie jak Semstorm, narzędzie korzysta z własnej bazy fraz kluczowych. Z tego powodu nie powinno być jedynym programem, który wykorzysta się do oceny zmian w widoczności serwisu internetowego.

Co można sprawdzić za pomocą Ahrefs?

Ahrefs to rozbudowane narzędzie, które pozwala sprawdzić wiele informacji o witrynie. Audyt wybranej strony www oObejmuje to między innymi takie zagadnienia jak linki wewnętrzne i zewnętrzne, indeksacja, przekierowania, problemy techniczne,  dane dotyczące Core Web Vitals. dane dotyczące audytu technicznego. Program daje dostęp do analizy profilu linków. W ten sposób Dzięki niemu można sprawdzić efekty różnych działań realizowanych przez agencję SEO. Często jest to narzędzie używane również przez nich samych.

Agencje przy użyciu Ahrefs mogą uzyskać informacje odnośnieObejmować to może takie usługi jak:

  • sposobu optymalizacjia witryny,

  • miejsc, gdzie umieścićszczenie wartościoweych linkiów zewnętrzneych,

  • możliwości dodania linkowania wewnętrznego,

  • sprawdzenia firmy na tle konkurencji,

Natomiast z punktu widzenia pozycjonowania witryny na konkretne słowa kluczowe, najważniejsza jest jej widoczność w Internecie. Ahrefs pozwala uzyskać informacje dotyczące wyświetleń, odwiedzin, kliknięć.

Jak uzyskać dostęp do narzędzi kontrolowania efektów SEO?

Takie narzędzia jak Senuto, Semstorm, czy Ahrefs wymagają zapłacenia abonamentu. Natomiast są to programy, które mają także wersje bezpłatne czy testowe. Z tego powodu warto rozważyć, jaki zakres funkcji jest niezbędny do przeprowadzenia monitoringu efektów pozycjonowania. Gdy niezbędne jest przeprowadzenie jedynie ogólnej analizy, wówczas nawet testowa wersja może okazać się wystarczająca. Podobnie jest, gdy z programów nie będzie się korzystało regularnie. Wówczas warto sprawdzić, czy wersja free zapewnia niezbędne funkcje. Takie mogą być wystarczające dla nieprofesjonalistów, którzy nie muszą korzystać ze wszystkich możliwości programów SEO. Wiele zależy także od zakresu realizowanych działań w ramach pozycjonowania witryny internetowej. Im są one bardziej rozbudowane, tym więcej danych potrzeba do oceny ich skuteczności.  

Co może być efektem pozycjonowania?

W celu rozpoznania tego, czy serwis internetowy ma lepszą widoczność w Internecie, trzeba wiedzieć, co może być efektem pozycjonowania.

Działania SEO mogą:

  • zwiększyć ruch z organicznych wyników wyszukiwania,

  • zwiększyć ilość wyświetleń w wynikach wyszukiwania,

  • zwiększyć liczbę słów w TOP3 czy TOP10,

  • zwiększyć sprzedaż,

  • poprawić pozycję konkretnych słów kluczowych.

Pozycjonowanie może przynosić różne efekty. Należy to brać pod uwagę, gdy monitoruje się pracę wykonywaną przez agencję SEO. Często w początkowej fazie zauważa się poprawę jedynie części wskaźników. Jednak po wykonaniu wszystkich zleconych usług, a także po określonym czasie z reguły można zauważyć kompleksową poprawę widoczności witryny.

Jakie znaczenie ma poprawa ruchu organicznego?

Jednym ze wskaźników, który ma istotne znaczenie z punktu widzenia efektów pozycjonowania, jest ruch organiczny. Jego znaczna poprawa w kolejnych tygodniach czy miesiącach wskazuje na to, że realizowane działania przynoszą pozytywne wyniki. Do sprawdzenia takich statystyk można wykorzystać Google Analytics czy SemStorm. W obu aplikacjach można sprawdzać ruch organiczny w różnej skali czasu. W ten sposób można kontrolować wyniki na przykład od dnia, w którym firma SEO rozpoczęła realizowanie zleconych usług. Gdy ruch na stronie jest większy, wówczas więcej użytkowników zapoznaje się z treścią, która się na niej znajduje. W firmach z reguły będzie to miało przełożenie na zwiększenie liczby potencjalnych klientów, którzy składają zapytania ofertowe, czy dokonują zakupów. Na stronach zarabiających na reklamach można uzyskać wyższe dochody z tego źródła.

O czym informuje widoczność strony?

Istotnym wskaźnikiem dla każdego serwisu jest jego widoczność. Kluczowe są tu miejsca, na których witryna wyświetla się na wybrane frazy. Jednym z narzędzi, które można wykorzystać w celu uzyskania zbiorczych wyników, jest Senuto. Jednak skorzystać można także z Google Search Console i Analytics. Narzędzia te pozwalają szybko sprawdzić, na jakie frazy serwis internetowy wyświetla się w TOP3, TOP10 czy TOP20. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia oceny, czy usługi agencji SEO realizowane dla konkretnych słów kluczowych, przynoszą oczekiwane efekty. Dodatkowo sprawdzając ilość wyświetleń witryny dla konkretnych fraz, można znacznie lepiej ustalić takie, w które warto inwestować w przyszłości.

Gdy wybiera się słowa kluczowe, trzeba brać pod uwagę:

  • znaczenie fraz dla branży,

  • konkurencyjność, która wpływa na koszty czy czas, po którym uzyska się efekty,

  • rodzaj fraz jak ogólne czy lokalne.

Im bardziej konkurencyjne jest słowo kluczowe, tym dłużej można czekać na efekty. Równocześnie przekładać się to będzie na wydatki, które trzeba ponieść, aby uzyskać najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Często pozycja TOP10 dla bardzo konkurencyjnej frazy jest doskonałym wynikiem. Natomiast dla fraz o małej konkurencji należy oczekiwać wejścia do TOP3 czy uzyskania najwyższej pozycji.   

Podczas badania fraz kluczowych w Ahrefs możemy sprawdzić ile szacunkowo potrzebnych jest linków z danym słowem, aby wyświetlić się w TOP 10. Dla słowa pozycjonowanie - około 91 stron (fraza zakwalifikowana jako trudna i konkurencyjna do przebicia).

Jakie znaczenie ma analizowanie fraz kluczowych?

Każde narzędzie do sprawdzania widoczności serwisu internetowego pozwala analizować frazy kluczowe. Takie informacje dotyczące tego, jaki ruch owe generują. Dla przykładu za pośrednictwem Google Search Console można sprawdzić, które słowa pozwoliły pozyskać najwięcej użytkowników dla witryny. Dowiedzieć można się także jaką sprzedaż wygenerowały. To istotne informacje dla biznesu. Natomiast Semstorm pozwoli sprawdzić między innymi listę słów kluczowych, na jakie witryna została zaindeksowana w wyszukiwarkach.

Co wskazuje na to, że strona poprawia widoczność w Internecie?

Dobra ocena tego, czy strona poprawia widoczność w Internecie, pozwala ustalać bardziej realistyczne plany przyszłego jej pozycjonowania.

Wskazówkami, że serwis internetowy ma lepsze wyniki są:

  • rosnące liczby fraz, dla których witryna wyświetla się w TOP3, 10, 20.

  • rosnący ruch organiczny,

  • z biegiem czasu rosnące liczby słów na stronie na wysokich miejscach w Google.

Natomiast niezbędne jest dokonanie właściwej oceny tego, z czego wspomniane efekty wynikają. Nie zawsze będzie to związane z tym, co realizuje agencja SEO. Ma to szczególnie duże znaczenie, gdy równocześnie realizuje się inne działania związane z reklamą, czy marketingiem internetowym. 

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x