Analityka internetowa - 6 narzędzi do analizy stron WWW, które powinieneś mieć

Strony internetowe

Wszystkie prace w obrębie strony internetowej powinny być oparte o wcześniejszą analizę tejże strony. W tym artykule prezentujemy kilka narzędzi do analityki stron WWW. Zobacz, które szczególnie polecamy!

Analityka internetowa - 6 narzędzi do analizy stron WWW, które powinieneś mieć

Działania w sieci bez odpowiedniej ich analizy to błądzenie po omacku. Niby można stosować metodę prób i błędów… Ale skąd wiedzieć, które próby są trafione? Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest intuicyjna i łatwa w odbiorze? W jaki sposób zweryfikować, co powoduje wycofywanie się internautów z Twojego sklepu online? I wreszcie – skąd dowiedzieć się, które podstrony cieszą się największą popularnością? Trzeba użyć odpowiednich narzędzi do analityki. Poniżej przedstawimy 6 z nich. Zapraszamy!

 

Google Analytics (GA)

To pierwsza, zdecydowanie najpopularniejsza technologia, wdrażana na strony internetowe na całym świecie. Według raportu W3Techs dotyczącego użytkowania narzędzi do analizy danych, udział w rynku dla GA to aż 86,5% (stan na 25.01.2022 r.). Nic dziwnego – produkt ten to prawdziwa kopalnia danych, dotyczących witryny. W dodatku jest darmowy! Po prawidłowym skonfigurowaniu można w nim śledzić szczegółowe raporty. Wynika z nich m.in.:

  • które podstrony w serwisie czy na stronie są najczęściej odwiedzane,
  • ile wynosi współczynnik odrzuceń (oraz jak kształtują się jego zmiany),
  • jaki jest czas trwania sesji (wraz ze zmianami tego parametru),
  • skąd pochodzi ruch w Twojej witrynie,
  • w jakich godzinach strona odnotowuje najwięcej odwiedzin,
  • z których krajów są użytkownicy, którzy na nią dotarli,
  • jak wygląda podział na urządzenia, z jakich korzystali odwiedzający,
  • w jakim stopniu udaje się osiągnąć założone cele (po ich uprzednim zdefiniowaniu).

Wszystko to zobaczysz już na głównej stronie, dostępnej po zalogowaniu. A to zaledwie początek! Po lewej stronie panelu da się przejść do kolejnych zakładek z bardziej szczegółowymi raportami. Obejmują one m.in. przegląd w czasie rzeczywistym, analizę odbiorców (wg danych demograficznych, geograficznych i zainteresowań) oraz źródła pozyskiwania ruchu.

 

W dziale „Konwersje” zdefiniujesz natomiast wspomniane wyżej cele w Google Analytics. Mogą one dotyczyć chociażby odwiedzin wybranej podstrony, kliknięcia przycisku zakupu/rejestracji na wydarzenie czy dodania produktów ze sklepu online do wirtualnego koszyka. Oprócz tego GA pozwala prześledzić zmiany, jakie zaszły w zachowaniu odwiedzających Twoją stronę internetową. Zobaczysz tam, jaka była strona wejścia i gdzie następowały porzucenia witryny. Dowiesz się też, ile unikalnych odsłon miały np. poszczególne wpisy blogowe i jaki był średni czas spędzony na ich czytaniu. To ogrom informacji, prawda? Grunt to umieć je dobrze interpretować!

Dodatkowo narzędzie można połączyć z Google Data Studio, aby w bardziej przejrzysty sposób prezentować swoje dane lub udostępniać swoje statystyki. Jeśli nie mieliście jeszcze styczności z tą nowością, bez obaw. Szerzej ten temat omówimy w kolejnych artykułach. 

Google-Analytics-w-jaki-sposob-polaczyc-z-google-data-studio

 

Yandex.Metrica

Trzecim pod względem popularności narzędziem analitycznym jest rosyjski produkt – Yandex.Metrica. Pozwala ono na dogłębne poznanie swoich odbiorców i zrozumienie ich zachowań na analizowanej stronie internetowej. Ponadto jest całkowicie bezpłatne!

 

Wiele funkcji jest zbliżonych do tych, dostępnych w Google Analytics. Da się więc obserwować szczegółowe dane na temat użytkowników. Czytelny i intuicyjny panel narzędzia umożliwia personalizowanie widoku danych. Podobnie jak w GA, tutaj także można (a nawet powinno się) określić cele, mające podlegać analizie. Yandex.Metrica pozwala wyznaczyć ich aż 200.

 

Istnieje jednak kilka funkcjonalności, które wyróżniają to narzędzie na tle innych. I właśnie dla nich warto pokusić się o jego integrację z witryną! Jakie to możliwości?

  1. Mapy ciepła – pozwalają zaobserwować, które miejsca na stronie internetowej szczególnie zwracają uwagę odbiorców. Te najczęściej klikane zaznaczone zostają ciepłymi barwami, mniej popularne – chłodniejszymi. Dane są przedstawione w postaci specjalnej nakładki na analizowaną witrynę.
  2. Scrollmapy, z których wynika, do jakiego miejsca na stronie użytkownicy najczęściej docierają. Możesz tu sprawdzić, który content jest pomijany, bo internauci już nie przewijają do niego. To ważne zwłaszcza teraz, gdy udział urządzeń mobilnych w przeglądaniu stron internetowych jest coraz większy.
  3. Session replay – niezwykle ciekawa funkcja, pozwalająca obejrzeć… film (animację) z zachowania odbiorcy na Twojej stronie. Pozwala to dostrzec, które elementy witryny wymagają dopracowania. Przekonasz się, co i w jakiej kolejności było klikane na wybranej podstronie oraz jak wyglądało jej scrollowanie. Krok po kroku prześledzisz każdy etap wizyty. A dziennie możesz zyskać aż 150 tys. takich nagrań! Jest z czego wybierać. Dowiesz się też, skąd użytkownicy trafili na Twoją witrynę.
  4. SMS-owe powiadomienia o błędach w witrynie. Opcja ta pozwoli Ci szybko zareagować, kiedy Twoja strona z dowolnego powodu przestanie prawidłowo działać. Bywa tak np. wtedy, gdy witryna zostaje zhackowana. Dzięki temu unikniesz wielu strat, wywołanych niedziałającym sklepem online.
  5. Analityka formularzy. Zdarza się, że użytkownik podczas wypełniania formularza online w pewnym momencie rezygnuje. Może to spowodować utratę konwersji – np. gdy odbiorca zrezygnuje z rejestracji jako klient w sklepie. Wówczas warto byłoby sprawdzić, które z pól do wypełnienia jest problematyczne dla internautów. Yandex.Metrica pozwala to zrobić. Zobaczysz tutaj również, jaka liczba osób zaczęła wypełniać pola, ale nie dokończyła tego. Od razu uspokajamy: narzędzie nie zbiera danych, wpisywanych przez Twoich klientów.

 

Jak widać, produkt ten może być wspaniałym uzupełnieniem dla innych narzędzi analitycznych. 

Yandex Metrica zakładanie konta firmowego

 

Piksel Facebooka

Kolejne narzędzie to usługa od Facebooka – Piksel. Jego udział w rynku narzędzi analitycznych to obecnie około 17%. W jaki sposób uruchomić tę usługę? Mając konto firmowe na Facebooku, trzeba odwiedzić Menedżer zdarzeń. Tam wystarczy utworzyć piksel, nadając mu odpowiednią nazwę. Kod tak utworzonego piksela umieszcza się w witrynie. Skupmy się na korzyściach, jakie daje to narzędzie.

 

Przede wszystkim gromadzi ono wszelkie zdarzenia (czyli działania użytkowników), jakie nastąpiły w obrębie danej strony internetowej. Może to być np.:

  • zapoznawanie się ze stroną wybranego produktu w sklepie online,
  • nawiązanie kontaktu z firmą,
  • umieszczenie towaru  w koszyku zakupowym,
  • rozpoczęcie procesu realizowania płatności,
  • zakup wybranych produktów,
  • zapisanie czegoś na swojej liście życzeń.

Na bazie takich informacji da się zastosować remarketing. Gdy potencjalny klient porzuca koszyk, za jakiś czas warto przypomnieć mu o rozważanym przez niego produkcie, prezentując właściwą reklamę. To zwiększa szansę na konwersję. Użytkownik może wrócić do sklepu i dokonać zakupu.

 

Monitorowanie konwersji w sklepie online pozwala również poznać swoich klientów. Dzięki temu można skierować do nich spersonalizowany przekaz, biorąc pod uwagę chociażby ich zainteresowania, urządzenia, z jakich korzystają (smartfon/laptop) czy dane demograficzne. W taki sposób odpowiednie reklamy trafiają do nowych odbiorców – spełniających wybrane warunki. To w efekcie pozytywnie wpływa na wzrost sprzedaży.

 

Hotjar

Chcesz prześledzić zachowanie użytkowników Twojej strony internetowej? Analityka w postaci liczb i wykresów to dla Ciebie za mało? A dodatkowo masz nadzieję na użyteczny feedback od internautów? W takim razie koniecznie zainteresuj się tym narzędziem! Już blisko 900 tysięcy witryn korzysta z opcji, jakie daje użytkownikom Hotjar. Najważniejsze funkcjonalności to:

  • Mapy ciepła (podobne jak w Yandex.Metrica) – pozwalające sprawdzić, w jakich miejscach strony odbiorcy najchętniej klikają oraz jak daleko scrollują. Wiedząc to, być może inaczej rozplanujesz rozkład najważniejszych elementów na stronie – np. przeniesiesz przyciski CTA wyżej lub skrócisz menu.
  • Dodatek, dzięki któremu zyskasz wiadomość zwrotną – okienko sugestii. Użytkownik wyrazi swoje wrażenia z pobytu na danej podstronie, klikając wybrany emotikon. W ten sposób dowiesz się, czy witryna go zachwyca, czy może… irytuje albo rozczarowuje. Internauci mają tu także możliwość pozostawienia komentarza.
  • Nagrania wizyt. Pozwalają przyjrzeć się, co odbiorca robił krok po kroku na Twojej stronie. Zweryfikujesz, czy intuicyjnie poruszał się zgodnie z jakimś schematem – w uporządkowany sposób, czy też dość chaotycznie poszukiwał np. odpowiedniego przycisku. Prześledzisz kliknięcia i przesuwanie się kursora w witrynie.
  • Tworzenie ankiet. Z pomocą Hotjar zbudujesz przejrzyste, łatwe w obsłudze zapytania dla odbiorców. Będą one dotyczyć tego, czy użytkownik jest zadowolony z wizyty na stronie. Narzędzie udostępnia bogatą bazę pytań, które są inspiracją dla stworzenia sondy. Aby umieścić ankietę na swoim WWW, wystarczy zbudować kolejne pola metodą „przeciągnij i upuść”.

Ta usługa do analityki internetowej ma podstawową wersję bezpłatną. Plany płatne umożliwiają natomiast śledzenie większych liczby sesji na dzień, integrację z innymi aplikacjami albo uzyskanie wsparcia profesjonalnego managera. Na początek darmowa wersja najpewniej będzie odpowiednia.

Hotjar panel do zarządzania kontem

 

WordPress Jetpack

Kolejne na liście narzędzie przyda się tym, którzy posiadają stronę na Wordspresie. Nie jest to właściwie jeden pojedynczy moduł, lecz solidnie rozbudowany pakiet funkcjonalności. Jedną z nich jest właśnie analityka strony internetowej. Po zainstalowaniu tej sporej, popularnej wtyczki do WordPressa można zyskać dostęp do podstawowych statystyk. Obejmują one m.in.:

  • liczbę wizyt w witrynie,
  • listę najpopularniejszych (najchętniej odwiedzanych) podstron bądź wpisów,
  • liczbę komentarzy na stronie,
  • witryny odsyłające.

Warto pamiętać, że chcąc uzyskać dostęp do tych statystyk, trzeba zdecydować się też na dostęp do innych modułów. Nie da się zainstalować wyłącznie komponentu generującego analizy. A Jetpack obejmuje m.in. narzędzia do poprawy bezpieczeństwa witryny, optymalizacji pod urządzenia mobilne czy tworzenia formularzy kontaktowych i galerii grafik. Narzędzie jest dostępne w wersji darmowej i w kilku opcjach płatnych. Już ta bezpłatna zawiera moduł do analityki.

 

Czy warto? Wszystko zależy od Twoich potrzeb. Jesteś początkującym użytkownikiem WordPressa i chcesz mieć dostęp do najpotrzebniejszych narzędzi w jednym miejscu? W takim razie opłaca się wypróbować to rozszerzenie. Przyda się ono zwłaszcza wtedy, gdy interesują Cię jedynie bazowe raporty danych z Twej witryny. A może dążysz do zbierania większej liczby informacji albo pragniesz lepiej poznać zachowania użytkowników strony? Wtedy skorzystaj z bardziej rozbudowanego narzędzia, przeznaczonego stricte do analityki – jak chociażby jednego z trzech wyżej wymienionych.

Crazy Egg

Ostatnie omawiane tu narzędzie to świetne uzupełnienie niektórych rozbudowanych programów do analityki online – np. Google Analytics. Samo Crazy Egg przydaje się głównie do analizy map cieplnych. Podobnie jak w Hotjar lub Yandex.Metrica, tutaj również sprawdzisz, które obszary w witrynie są najczęściej klikane. Dowiesz się jak daleko odbiorca scrolluje, korzystając z witryny na urządzeniu mobilnym. Pozwoli to lepiej zorganizować układ strony, by zyskiwać więcej konwersji. Dostosujesz bowiem jej wygląd do tego, co jest najważniejsze dla użytkowników.

 

Korzystając z tego intuicyjnego i częściowo bezpłatnego (przez 30 dni testowania) narzędzia zobaczysz też nagrania z wizyt użytkowników. To użyteczna funkcja zwłaszcza wtedy, gdy z bliżej nieokreślonego powodu klienci nie finalizują zakupu w sklepie online czy zapisu na Twój newsletter. Oglądając to, jak krok po kroku zachowuje się użytkownik strony – zobaczysz newralgiczne miejsca, w których odpuszcza i się wycofuje. Może przycisk jest mało widoczny lub nie działa? A może któreś z pól formularza wymaga danych, których odbiorcy nie chcą podawać (np. obowiązkowy numer telefonu)?

 

Wreszcie Crazy Egg ma wbudowaną funkcjonalność, pozwalającą tworzyć testy A/B witryny. Polega to na ustalaniu określonego celu, a następnie utworzeniu kilka wersji strony. Warianty te różnić się mogą np. lokalizacją przycisku, rozkładem menu bądź kolejnością pokazywanego contentu. Narzędzie analizuje, która z tych wersji przynosi największe konwersje – czyli gdzie cel jest w największym stopniu realizowany. Ruch jest później przekazywany właśnie na ten wariant witryny.

 

Czy te narzędzia są wystarczające do sprawdzenia strony?

Z licznych narzędzi do analityki internetowej do tego zestawienia subiektywnie wybraliśmy kilka najlepszych. Są to te, które cieszą się dużą popularnością i dają użytkownikom sporo możliwości. Oczywiście warto dopasować technologię do swoich potrzeb. Darmowa wersja Hotjar będzie odpowiednia dla początkujących czy dla małych biznesów, podobnie testowanie Crazy Egg. Natomiast analiza bardziej rozbudowanych statystyk często wymaga nabycia umiejętności odczytywania uzyskiwanych raportów.

Należy jednak wziąć pod uwagę, że każdy dodawany tag śledzący w jakimś stopniu obciąża stronę. Nie dodawaj więc bez zastanowienia i przeanalizowania, czy aby na pewno wszystko to, co jest proponowane na różnych portalach jest dla Ciebie. Jeśli gubisz się w dostępnych rozwiązaniach i nie wiesz, co jest słuszne dla Twojego biznesu, wesprzemy Cię i przekażemy najistotniejszą wiedzę – skontaktuj się z nami!

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x