Chcesz, aby Twoja strona www spełniała swoją rolę jak najlepiej? Optymalizacja stron internetowych, czyli SEO, to nic innego, jak tylko doskonalenie witryny celem uzyskania lepszych efektów. Efektem jest natomiast nie tylko wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, ale również dobre wrażenie, zwiększona sprzedaż, a tym samym... większa zasobność Twojego portfela.
Optymalizacja strony www, czyli pierwsza pomoc
Internetowa wizytówka czy sklep online mają spełniać rolę marketingową, sprzedażową, informacyjną. Jeśli więc Twoja działalność w sieci nie przyczynia się do rozwoju firmy, należy wykonać audyt SEO. Narzędzia analityczne podpowiedzą Ci, jaki jest powód niepowodzeń. W dalszej kolejności możliwa będzie naprawa błędów, a więc optymalizacja strony internetowej. Najczęściej wykrywane problemy to:
• niedostosowana treść witryny - zły dobór słów kluczowych lub nieodpowiednie ich użycie mogą skutkować znacznym obniżeniem pozycji w SERP-ach, czyli wynikach wyszukiwania. W takim wypadku należy więc zapoznać się z algorytmami Google w tej dziedzinie i poprawić treść witryny.
Obecnie na polecenie zasługują teksty o naturalnym wydźwięku, nie zaś te nadmiernie naszpikowane frazami. Nie można jednak zapominać o meta tagach, anchorach i nagłówkach.
Treść to nie tylko tekst! Choć roboty Google są inteligentne, trzeba im trochę pomóc w interpretacji zdjęć i grafik. Każdy obraz powinien posiadać tytuł oraz atrybut alt, a więc opis tego, co przedstawia.
• trudna w odbiorze struktura strony www - menu powinno być intuicyjne, aby użytkownik mógł w każdej chwili kontynuować swoją wędrówkę po stronie. W przeciwnym razie może ją szybko opuścić!
• niski współczynnik klikalności - jeśli internauci rzadko odwiedzają Twoją stronę internetową powodem może być niska pozycja w wyszukiwarce lub niezachęcający meta description. Meta opis to kilka zdań widocznych pod linkiem pojawiającym się na liście wyników wyszukiwania. Nie powinien to być zlepek słów kluczowych, ale ciekawie brzmiące streszczenie treści zakończone chwytliwą zachętą do odwiedzin.
• słaba jakość linków zewnętrznych - im bardziej prestiżowe i godne zaufania są źródła linków prowadzących do Twojej strony, tym lepiej. Roboty Google mają swoje sposoby na to, by odpowiednio zakwalifikować strony internetowe!
• niski współczynnik konwersji - gdy użytkownicy odwiedzają stronę tylko po to, by za chwilę ją opuścić warto zainteresować tak zwanym user experience. Istotna jest intuicyjność witryny, lecz także merytoryka opisów oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych. Nie mniej ważny jest design strony www, nośność haseł reklamowych i inne elementy przekładające się na branding.
Najczęstsze błędy techniczne a optymalizacja strony internetowej
Istnieją zagadnienia techniczne, które nie sprawią Ci najmniejszego problemu. W czasie optymalizacji strony internetowej możesz natrafić jednak również na trudności, których rozwiązanie wymaga wiedzy na poziomie profesjonalnym. Oto kilka najczęstszych błędów technicznych utrudniających optymalizację:
1. Niepoprawny kod strony www - kod html zawiera w sobie szereg danych dotyczących objętości, rozmiarów grafiki, a także meta tagi zastosowane na stronie. Co więcej, kodowanie powinno spełniać warunki określone w standardach W3C. Aby rozpocząć proces optymalizacji kodu strony należy uprzednio zweryfikować jego poprawność z zastosowaniem sprawdzonych narzędzi!
2. Utrudnione ładowanie strony internetowej - jeśli chcesz za pośrednictwem witryny udostępnić zdjęcia i grafiki o dużych wymiarach lub marzysz o tle w formacie video - Google zmusi Cię do zmiany zdania. Według niektórych doniesień strony ładujące się dłużej niż 20 sekund mogą w ogóle zniknąć z wyników wyszukiwania. Z kolei użytkownicy najchętniej odwiedzają witryny ładujące się maksymalnie 2-3 sekundy! Należy więc stosować pliki graficzne o możliwie najmniejszej wadze. Podobna zasada dotyczy aplikacji i filmów.
3. Problemy indeksowania w Google Search Console - stronę www należy dodać do indeksu Google, by była widoczna w wyszukiwarce. W tym celu można zastosować całą masę narzędzi, lecz najbardziej popularnym z nich pozostaje Google Search Console. To proste narzędzie Google umożliwia nie tylko indeksowanie stron, ale także analizę uzyskiwanych efektów. Gdy Google Search Console poinformuje Cię o błędzie 404 lub innych problemach koniecznie pozbądź się nieprawidłowości.
4. Brak uporządkowanych danych - dane strukturalne to kolejny sposób na komunikację z robotami. Dane tworzone według schema.org zawierają skrótowy opis treści poszczególnych adresów URL.
Jak przeprowadzić skuteczną optymalizację?
Przede wszystkim optymalizacja musi mieć konkretny cel. W przeciwnym razie trudno będzie obrać kierunek działań i osiągnąć efekt. Po drugie, optymalizację stron www należy potraktować jako długotrwały proces i regularnie analizować skutki działań. Po trzecie, optymalizacji nie można mylić z samym tylko pozycjonowaniem.
Pozycjonowanie oraz optymalizacja to pojęcia stosowane zamiennie w obiegu potocznym. Nie jest to do końca błędne rozumowanie, ponieważ działania te są pokrewne. Pozycjonowanie jest jednak pojęciem znacznie szerszym niż optymalizacja stron internetowych. W teorii pozycjonowanie ma na celu promocję witryny w wynikach wyszukiwania. Są to więc działania zewnętrzne, prowadzone poza witryną. W praktyce, do skutecznego pozycjonowania niezbędna staje się optymalizacja strony, a więc działania wewnętrzne. Wymagania robotów są bowiem coraz bardziej skomplikowane! Tak szerokie pojęcie optymalizacji znane jest pod nazwą pozycjonowanie SEO.
Optymalizacja ma jednak na celu nie tylko promocję strony w sieci, ale również poprawę współczynnika konwersji lub inne, ustalone wcześniej założenia. Celem może być zwiększona sprzedaż, pozyskanie nowych usługobiorców lub partnerów biznesowych, a także budowa renomy marki w Internecie oraz poza nim. W dodatku definicje pojęć pozycjonowanie i SEO mogą się różnić zależnie od regionu świata!
Z kolei SEM to określenie, w ramach którego ujęte jest płatne działania marketingowe. Ostatecznie, najlepsze efekty w sieci uzyskują ci, którzy wykorzystują potencjał wszystkich metod promocji w wyszukiwarkach, działając wielokanałowo.