Potencjał rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w działaniach marketingowych

Marketing i promocja

W dzisiejszych czasach technologia AR (Augmented Reality) i VR (Virtual Reality) odgrywa coraz większą rolę w dziedzinie marketingu. AR umożliwia nakładanie wirtualnych elementów na rzeczywisty świat, a VR tworzy całkowicie wygenerowany komputerowo świat, który użytkownik może eksplorować z pełną kontrolą. Oba rodzaje technologii znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak edukacja, medycyna czy sztuka, ale również w kampaniach reklamowych i społecznych. W tym artykule omówimy najważniejsze informacje na temat AR i VR oraz ich metody wykorzystania w marketingu, popierając to konkretnymi przykładami! Miłej lektury.

Potencjał rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w działaniach marketingowych

Czym jest AR i VR i jakie są pomiędzy nimi różnice?

Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tego, czym jest AR i VR, a także różnice pomiędzy tymi dwoma pojęciami.

AR - definicja

AR jest skrótem do anglojęzycznego terminu "Augmented Reality", oznaczającym rozszerzoną rzeczywistość. To technologia umożliwiająca nakładanie wirtualnych elementów na obecnie otaczający nas świat. Za pomocą połączenia specjalnych aplikacji i urządzeń (np. smartfonów, specjalnych okularów lub kasków z wbudowanymi odbiornikami), użytkownicy mogą widzieć rzeczywistość wzbogaconą o dodatkowe informacje, grafiki lub obiekty 3D.

Podstawowe wykorzystanie AR

AR wykorzystuje się w m.in.:

  • reklamie,

  • edukacji,

  • architekturze.

Bardzo popularnym rozwiązaniem jest zastosowanie Augmented Reality w architekturze, pozwalając na wizualizację projektów budowlanych w rzeczywistych przestrzeniach.

W aplikacji AR można zeskanować etykietę produktu w sklepie, a następnie zobaczyć na ekranie swojego urządzenia informacje m.in. o składnikach, wartości odżywczej czy też sprawdzić recenzje innych klientów.

VR - definicja

VR jest skrótem od anglojęzycznego terminu "Virtual Reality", oznaczającym wirtualną rzeczywistość. To całkowicie wygenerowany komputerowo świat. Dla porównania, w przypadku AR generowane są wyłącznie poszczególne elementy - nie jesteśmy wówczas przenoszeni do zupełnie innej przestrzeni, jak w kontekście VR.

Virtual Reality pozwala użytkownikowi doświadczyć immersyjnej trójwymiarowej rzeczywistości, w której może się poruszać, dokonywać interakcji z przedmiotami i odczuwać wrażenia wzrokowe, słuchowe i ruchowe (kompleksowo kontrolowane przez system VR).

Podstawowe wykorzystanie VR

Przykładowe wykorzystanie VR:

  • w grach - użytkownik może wcielić się w rolę konkretnej postaci i przemieszczać się po wirtualnym świecie;

  • w aplikacjach edukacyjnych lub treningowych - internauta może symulować różne scenariusze i sytuacje, co pozwala zdobywać nowe umiejętności i doświadczenia w bezpieczny oraz kontrolowany sposób;

  • w filmach, reklamie, sztuce i medycynie - pozwalając tworzyć interaktywne doświadczenia użytkowników.

VR można zastosować również w leczeniu zaburzeń lękowych i fobii poprzez symulację sytuacji, które wywołują u pacjenta niepożądane emocje. To także dobre rozwiązanie umożliwiające wirtualne zwiedzanie miejsc turystycznych z całego świata (w tym dodatkowo trudno dostępnych lub niedostępnych lokalizacji).

W jakich obszarach wykorzystuje się AR i VR? - 7 przykładów

Jak można wywnioskować z poprzedniej części artykułu, AR i VR wykorzystuje się do wielu odrębnych dziedzin - zaczynając od edukacji, aż po sztukę czy też medycynę. Biorąc natomiast pod uwagę aktualne standardy, poszczególne rozwiązania są również doskonałe pod kątem działań marketingowych opracowywanych przez firmy w celu promocji produktu lub marki.

Sposoby na wykorzystanie AR i VR w marketingu omawiamy w kolejnych akapitach.

1. Prezentacje produktów

Firma może wykorzystać AR lub VR, aby zaprezentować swoje produkty w bardziej wciągający i atrakcyjny dla klienta sposób. Wirtualna prezentacja produktu pozwala klientom zobaczyć, jak dany produkt będzie wyglądał w przyszłości, co ułatwia podejmowanie decyzji zakupowych.

Przykład:

Przykładem prezentacji produktowej za pomocą AR lub VR może być wykorzystanie tej technologii przez firmę meblową. Wirtualna przestrzeń stworzona przez firmę pozwalałaby klientom zobaczyć, jak dany mebel będzie wyglądał w ich domu przed dokonaniem zakupu.

W takich przypadkach klienci mogą również wybrać kolor mebla, rodzaj, styl i rozmiar, a następnie zobaczyć jego finalny wygląd w swoim pokoju. Dzięki temu poznają funkcjonalności i korzyści oraz dopasowanie designu do danego wnętrza, co zwiększy szansę na dokonanie zakupu.

2. Kampanie reklamowe

AR i VR są wykorzystywane w kampaniach reklamowych, ponieważ umożliwiają przedsiębiorstwom zaoferowanie konsumentom nowych i innowacyjnych sposobów interakcji z ich marką lub produktem.

Przykład:

Jeden z przykładów wykorzystania AR lub VR w kampanii reklamowej może dotyczyć firmy z branży kosmetycznej. Dane przedsiębiorstwo tworzy aplikację AR, która pozwala użytkownikom przetestować różne produkty kosmetyczne bez potrzeby wychodzenia z domu. Dzięki temu za pomocą kamery smartfona lub tabletu, użytkownicy mogą zobaczyć, jak dany produkt wygląda na ich twarzy, co zdecydowanie ułatwi im podjęcie decyzji zakupowej. Firma może także stworzyć wirtualną przestrzeń, w której użytkownicy eksplorowaliby świat marki, a nawet otrzymaliby w gratisie wirtualny makijaż lub fryzurę skomponowaną przez stylistykę, co zbudowałoby silną więź z daną marką i zwiększyło szanse na konwersje sprzedażowe.

3. Kampanie społeczne

AR i VR okazują się bardzo dobrym rozwiązaniem w kampaniach społecznych - uświadamiają internautów na temat wielu istotnych kwestii. Organizacje non-profit mogą wykorzystać omawiane technologie, aby zwiększyć świadomość na temat ważnych kwestii (np. związanych z ochroną środowiska czy edukacją).

Przykład:

Przykładem kampanii społecznej wykorzystującej AR i VR może być "The Body VR", która została stworzona w celu edukacji społeczeństwa na temat naszego organizmu i jego funkcji. Dzięki tym technologiom, użytkownicy mogą zanurzyć się w wirtualnym świecie, żeby zobaczyć, jak działa ciało ludzkie i jakie zmiany zachodzą w naszym organizmie na poziomie komórkowym.

Innym przykładem jest kampania "Greenpeace VR", która wykorzystuje technologię VR, by umożliwić użytkownikom zanurzenie się w świecie dzikiej przyrody i doświadczenie na własnej skórze jej piękna, ale również spotykanych zagrożeń. Dzięki temu użytkownicy mogą lepiej zrozumieć, jak ważne jest dbanie o środowisko naturalne i jakie konsekwencje niesie za sobą jego niszczenie.

W obu przypadkach, AR i VR umożliwiają zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat istotnych kwestii i zainspirowanie ludzi do działań na rzecz ochrony naszej planety oraz zdrowia.

4. Quizy i gry AR

Tworzenie quizów lub gier z wykorzystaniem AR może przyciągnąć uwagę klientów i zachęcić ich do interakcji z Twoją marką. Przedsiębiorstwa tworzą gry w systemie AR (z konkretnymi przedmiotami brandowymi), aby w edukacyjny i zabawny sposób przekazać informacje o swoich produktach lub usługach.

Grafika reklamująca kampanię Coca Coli z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości

Przykład:

Jednym z przykładów wykorzystania quizów i gier AR w celach marketingowych jest kampania prowadzona przez producenta napojów gazowanych Coca-Colę. Firma stworzyła grę w systemie AR o nazwie "Coke Zero Drink a Coke", która polegała na skanowaniu etykiet butelek Coca-Coli Zero za pomocą aplikacji mobilnej. Gracz mógł następnie skomponować zespoły piłkarskie składające się z piłkarzy z różnych krajów, a następnie walczyć z innymi (wirtualnie) na boisku piłkarskim AR.

Gra była związana z kampanią marketingową Coca-Coli podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2018 roku i udostępniono ją do użytku w wielu krajach na całym świecie. Kampania ta przyciągnęła uwagę fanów piłki nożnej i konsumentów napojów gazowanych, a także zwiększyła świadomość marki Coca-Coli Zero oraz zachęciła do kupowania jej produktów.

Innym przykładem wykorzystania quizów AR w celach edukacyjnych jest gra "Budowa Maszyn" stworzona przez firmę Caterpillar, która produkuje maszyny budowlane. Gracz może zbudować różne maszyny budowlane za pomocą rzeczywistych elementów, które skanuje za pomocą kamery w aplikacji AR. Dzięki temu konsumenci mogą uczyć się o budowie maszyn, co zwiększa zaangażowanie i wiarygodność marki Caterpillar.

5. Wirtualne szkolenia

Virtual Reality jest doskonałą opcją, aby przeszkolić pracowników na zdecydowanie mniej formalnej stopie. Przyspiesza to proces nauki i przyswajania wiedzy. Służy również jako rodzaj relaksu.

Przykład:

W ostatnim czasie bardzo popularnym trendem jest organizowanie szkoleń w przestrzeniach znajdujących się w grach (np. w kościele w Minecrafcie lub w samodzielnie zbudowanej szkole). Nagrywając tego typu rozwiązania i udostępniając je w Internecie, dana treść może stać się viralem, a firma zyskać popularność.

6. Wirtualne targi

Z wykorzystaniem VR możesz stworzyć wirtualne targi, na których klienci będą w stanie bezproblemowo przeglądać Twoje produkty i usługi oraz porozmawiać z przedstawicielami firmy. To dobre rozwiązanie w przypadku odwołania stacjonarnych targów z powodu obostrzeń.

Virbela platforma do wirtualnych wydarzeń

Przykład:

Jednym z przykładów wirtualnych targów z wykorzystaniem VR jest platforma Virbela, która umożliwia organizowanie wirtualnych konferencji i spotkań biznesowych. Na platformie utworzymy wirtualne stoiska wystawowe, na których firmy prezentują swoje produkty i usługi. Uczestnicy mogą poruszać się po wirtualnej przestrzeni, rozmawiać z przedstawicielami firm oraz uczestniczyć w prezentacjach i panelach dyskusyjnych. Wirtualne targi pozwalają zaoszczędzić czas i koszty związane z organizacją tradycyjnych targów, a dodatkowo ułatwiają dotarcie do szerszej grupy potencjalnych klientów z różnych miejsc na świecie.

7. Sztuka 

AR i VR mają szerokie zastosowanie w sztuce, umożliwiając tworzenie interaktywnych doświadczeń i eksplorowanie wirtualnych światów.

Przykład:

Dobrym przykładem jest muzeum sztuki wirtualnej "The VR Museum of Fine Art", w którym użytkownicy mogą zanurzyć się w wirtualnym świecie, aby oglądać dzieła sztuki w trójwymiarze i eksplorować je w interaktywny sposób. To nowoczesne podejście do sztuki i muzealnictwa przyciągające głównie młodszych odbiorców, gwarantujące nowe doświadczenia w dziedzinie sztuki.

Potencjał rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w marketingu przedsiębiorstw z całego świata - podsumowanie

Potencjał rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w marketingu przedsiębiorstw z całego świata jest ogromny. Obecnie możemy mierzyć buty oraz pozostałe ubrania w systemie VR zaprogramowanym przez Nike, a także umieszczać meble w swoich domach za sprawą aplikacji "The Place" IKEA. Czekają nas natomiast jeszcze większe zmiany ze względu na liczne usprawnienia graficzne oraz nowe, innowacyjne metody wprowadzane przez developerów. Jedno jest pewne - VR i AR można wykorzystać z sukcesem w marketingu, co pokazało już wiele firm z setek odrębnych branż. Dzięki temu zmaksymalizujemy sprzedaż i zbudujemy pozytywny wizerunek marki, kreując więź z potencjalnymi konsumentami.

 

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x