Znaczenie domeny w procesie pozycjonowania

Pozycjonowanie

Czy adres www ma wpływ na pozycjonowanie? Na co zwracać uwagę wybierając nazwę domeny?

Znaczenie domeny w procesie pozycjonowania

Na proces pozycjonowania strony internetowej wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest unikalny adres www strony, potocznie nazywany domeną. Dobrze Każdy adres internetowy ma nieco inny potencjał. Znaczenie domeny w procesie pozycjonowania osłabło na przestrzeni ostatnich lat, co nie oznacza, że mamy to bagatelizować!  

Posiadanie dobrej domeny internetowej ułatwia budowanie zaufania wśród klientów. Z punktu widzenia algorytmu Google sama nazwa domeny nie ma kluczowego znaczenia dla pozycjonowania, jednak ruch na stronie może zależeć po części od przykuwającej uwagę użytkowników nazwy. Gdy pozytywnie wyróżnia się na tle innych, wówczas będzie wpływać na potencjał strony internetowej.

Czym kierować się wybierając nową domenę?

Planując zakup nowej domeny, ważne jest, aby zdecydować się na taką, która jest łatwa do zapamiętania oraz co ważne – do wypowiedzenia. Prosta nazwa łatwi jej zapamiętywanie przez użytkowników Internetu. W przypadku bardziej skomplikowanych nazwa znacznie trudniej będzie przebiegać budowanie jej rozpoznawalności.

Gdy rejestruje się domenę, warto:

  • wybierać nazwy, które pasują do rodzaju działalności, marki, celu lub te, które zawierają słowo kluczowe,
  • zarejestrować ją na dłuższy okres,
  • zdecydować się na dane publiczne, a nie prywatne,
  • postawić na rozszerzenie .pl, gdy działalność będzie realizowana w naszym rodzimym kraju.

W nazwie domeny nie powinno się umieszczać nadmiernie dużo słów kluczowych. Gdy jest to możliwe, można zdecydować się na wykorzystanie pojedynczej frazy, która jest związana z działalnością firmy. Lepiej, gdy będzie ona umieszczona na początku nazwy domeny, a nie w środku, czy na końcu. Kilka lat temu był to zabieg powszechnie stosowany, jednak w 2012 roku Google wprowadził aktualizację EMD (exact match domain). Algorytm weryfikował czy dana nazwa domeny jest odpowiednia do nazwy firmy i czy domena została wykupiona tylko w celu pojawiania się wysoko w wynikach wyszukiwania na tę frazę.

Natomiast kluczowe jest, aby uzyskać unikalność i chwytliwość. Z tego powodu nazwa domeny nie powinna być dłuższa niż 15 znaków.

Google lepiej ocenia takie domeny, które są zarejestrowane na dłuższy okres. Zatem warto zdecydować się na zakup dłuższy niż rok. Dodatkowo rejestracja z wykorzystaniem publicznej widoczności danych pozwala zwiększyć zaufanie do adresu WWW. Podobnie jest z rozszerzeniami. Lepszym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na takie końcówki, które są rozpoznawalne przez użytkowników. Gdy firma realizuje działalność wyłącznie na terenie kraju, wówczas warto zdecydować się na rozszerzenie krajowe - .pl. Natomiast planując działalność również poza granicami kraju, można zdecydować się na końcówkę globalną - .com.

Lista nazw domen adekwatnych do prowadzonej działalności

Jak wybrać domenę, aby łatwiej było realizować pozycjonowanie?

Kupując domenę, można zdecydować się na taką, która ma historię. Jeszcze do niedawna wiek domeny uznawany był za istotny czynnik rankingowy, dzięki któremu wzrastało znaczenie domeny w procesie pozycjonowania, gdyż można było wykorzystać istniejący już potencjał.

Dla historii domeny znaczenie ma:

  • moment, w którym została zarejestrowana,
  • ilość i jakość linków, które do niej prowadzą,
  • filtry i bany, które zostały nałożone przez Google.

Jak na domenę wpływa jej wiek?

Wiek domeny, czyli moment jej zarejestrowania, nie będzie miał znaczenia z punktu widzenia pozycjonowania witryny, gdy nie były na niej realizowane żadne działania. Zatem kluczowe jest to, czy na serwisach, które używały danego adresu WWW, były realizowane takie działania, jak optymalizacja. Jeszcze większą wartość z punktu widzenia pozycji w Google będzie miała taka domena, na której było realizowane skuteczne pozycjonowanie. Mogą wtedy prowadzić do niej odnośniki, które mają wysokie wskaźniki TF i CF (oraz PageRank, choć ten parametr od kilku lat nie jest już przez Google wyświetlany).

Jakie jest znaczenie domeny w procesie pozycjonowania, do której prowadzą wartościowe linki?

Na ocenę strony internetowej w Google wpływa to, jak wartościowe linki do niej prowadzą. Witryna zyskuje, gdy kierują do niej serwisy, które mają doskonałe oceny i wysokie parametry CF i TF. Do wartościowej domeny mogą prowadzić starsze linki. Bardzo często pochodzą one z takich serwisów, które zbudowały dobrą pozycję w Internecie. Gdy kupi się domenę, do której prowadzą linki z wysokimi wskaźnikami, wówczas zbudowana na niej strona przejmie te wskaźniki. Pozwala to znacznie skrócić czas, w którym witryna uzyska lepsze oceny w algorytmach Google.

Dlaczego trzeba sprawdzić historię domeny?

W celu prawidłowej oceny wartości domen, trzeba sprawdzić jej historię. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której kupi się taką, na którą były nałożone filtry przez Google. Najgorszą sytuacją jest, gdy strona miała ban. Co to właściwie oznacza? To blokada nakładana na serwisy, w których znajdowały się niezgodne z wytycznymi Google treści. Innym powodem nałożenia filtrów może być realizowanie działań związanych z pozycjonowaniem, które nie są tolerowane przez wyszukiwarkę. Gdy na domenę nałożona zostanie kara, nie wyświetla się ona w wynikach wyszukiwania. Znaczenie domeny w procesie pozycjonowania nowej strony jest niskie. Natomiast przy filtrach strona nie będzie się wyświetlać na wybrane słowa kluczowe. Problem związany z zakupem domeny, na którą były nałożone przez Google kary, jest taki, że ich zdjęcie może zająć od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Zatem uzyskanie oczekiwanych wyników związanych z realizowaniem pozycjonowania znacznie się wydłuży.

Jak przygotować domenę pod działania SEO?

Przed rozpoczęciem działań związanych z pozycjonowaniem, warto dokładnie sprawdzić informacje o domenie. Dotyczy to między innymi słów kluczowych, które są z nią powiązane. Należy zapoznać się również z tymi, które prowadzą do subdomen. Czy strona była wcześniej widoczna dla użytkowników? To, w jaki sposób domena się zmieniała, jakie treści zawierała można z łatwością sprawdzić przy użyciu narzędzia Wayback Machina dostępnego na stronie https://web.archive.org.  Warto skorzystać także z narzędzi typu Ahrefs, Senuto. Aby sprawdzić między innymi wiek domeny można skorzystać ze strony Whois. Wszystkie te działania pozwalają ocenić, czy jako właściciel nie ma się takich adresów, które mają negatywną historię. Jeśli tak, należy mieć świadomość niekorzystnego wpływu na domenę, która ma być pozycjonowana.

Zrzut ekranu z informacjami o domenie ze strony whois

Dlaczego lepiej kupić domenę z dobrą historią, niż zarejestrować nową?

Nowo zarejestrowane domeny trafiają do filtra Google. Przekłada się to na początkowe ograniczenie możliwości jej rozwijania w organicznych wynikach wyszukiwania. Okres, w którym działania związane z pozycjonowaniem będą przynosiły mniejsze efekty może trwać nawet kilka miesięcy, aż do roku. Gdy adres WWW ma być wykorzystany przez sklep internetowy, czy firmę prowadzącą sprzedaż w Internecie, wówczas możliwość szybkiego wdrożenia skutecznych działań SEO przełoży się na dochody generowane z prowadzonej działalności. Jednak jeśli ma to być domena z niezbyt klarowną przeszłością, z nazwą nie związaną z działalnością – lepiej poświęcić więcej czasu na systematyczne działania i od podstaw budować ranking strony.

 

 

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x