Dowiedz się, czym jest linkowanie wewnętrzne, na czym polega i jak je dobrze zoptymalizować.
Wpływ na pozycjonowanie strony ma bardzo wiele czynników. Większość osób skupia się na linkach przychodzących, jednak niemniej ważne jest zadbanie o internal juice, czyli linkowanie wewnętrzne łączące wszystkie strony danego serwisu. Dowiedz się, czym jest linkowanie wewnętrzne i jak je zoptymalizować.
Czym są linki wewnętrzne?
Specjaliści SEO zwracają uwagę na dwa rodzaje linków. W powszechnym przekonaniu właścicieli serwisów internetowych i wszelkiego rodzaju stron związanych z e-commerce utarło się, że kluczowe są linki przychodzące. Są to wszystkie linki prowadzące do serwisu z innych witryn i to faktycznie one w głównej mierze odpowiadają za pozycjonowanie, jednak chcąc zoptymalizować serwis i cieszyć się naprawdę wysokimi pozycjami, trzeba też zwrócić uwagę na internal juice, czyli linki wewnętrzne. Są to wszystkie odnośniki zawarte na stronie, które prowadzą pomiędzy poszczególnymi podstronami danego serwisu.
Prawidłowe wykonanie linkowania wewnętrznego – korzyści SEO
Zaniedbanie prawidłowego rozmieszczenia linków wewnętrznych ma fatalny wpływ na ostateczne wyniki w wyszukiwarce i często jest kluczową kwestią, którą należy rozwiązać, by cieszyć się dobrymi wynikami. Nawet duża ilość linków przychodzących nie jest w stanie zniwelować kłopotów związanych z błędną architekturą linkowania wewnętrznego.
Najlepszym rozwiązaniem, by zoptymalizować serwis, jest zaprojektowanie go od samego początku z uwzględnieniem wytycznych SEO. Nie zawsze jest to jednak możliwe, jednak w miarę możliwości można wprowadzać zmiany nawet w istniejących już serwisach. Chcąc rzetelnie podejść do pozycjonowania, jednym z elementów, które poprawia się w pierwszej kolejności, jest właśnie linkowanie wewnętrzne. Dotyczy to zarówno dużych portali internetowych, jak i sklepów i niewielkich serwisów.
Jak linkowanie wewnętrzne poprawia funkcjonalność strony?
Nie bez powodu algorytmy wyszukiwarek przykładają tak znaczną uwagę do prawidłowego wykonania linkowania wewnętrznego. Poza kwestiami stricte technicznymi jest to także bardzo wygodne dla użytkowników, a to właśnie to jest kluczowe dla wyszukiwarki. Dobrze zaprojektowana struktura strony, po której łatwo się poruszać pozwala użytkownikom na szybkie przemieszczanie się po interesujących go podstronach serwisu, a to z kolei może radykalnie zwiększyć komfort korzystania z niego. Nawet wysokiej jakości merytoryczne treści mogą okazać się niewystarczające dla użytkowników, jeśli po prostu trudno będzie do nich dotrzeć.
Najlepszym przykładem tego, jak duże znaczenie ma wykonanie linkowania wewnętrznego, są duże sklepy internetowe z wieloma kategoriami. Nawet jeśli asortyment sklepu jest bogaty, użytkownik nie będzie w stanie szybko odnaleźć interesujących go produktów, a to z kolei zniechęci go do podejmowania działań w obrębie serwisu. Dotyczy to także na przykład portali informacyjnych, które mają wiele kategorii.
Linkowanie wewnętrzne, a współczynnik odrzuceń
Linkowanie wewnętrzne jest też w stanie radykalnie zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Jest on dużym problemem, zwłaszcza dla właścicieli stron wizytówek firm lub sklepów internetowych. Nawet jeśli treść prezentowana na stronie interesuje użytkownika, który trafił na jedną z podstron serwisu, musi on być w stanie szybko odnaleźć to, co go interesuje. Jeśli nie będzie miał w zasięgu linków do odpowiednich podstron serwisu, po prostu wyjdzie ze strony, co zmniejsza efektywność w dotarciu do klienta, niezależnie od tego, czy ma to na celu sprzedaż produktu, czy jedynie prezentację treści.
Jak tworzy się linkowanie wewnętrzne?
Podstawowym założeniem prawidłowego wykonania internal juice jest to, by z każdej strony serwisu można było szybko dojść do każdej z podstron. W praktyce oznacza to konieczność precyzyjnego zaprojektowania menu nawigacyjnego, w którym znajdują się odnośniki do każdej z głównych podstron i kategorii serwisu. Dotyczy to każdego rodzaju strony, niezależnie czy jest to strona firmowa niewielkiej firmy, czy też ogólnokrajowy portal informacyjny.
Na każdej z podstron należy zaś umieszczać linki do kolejnych podstron, czyli działów i kategorii. Robot wyszukiwarki powinien móc błyskawicznie dojść do każdej z podstron maksymalnie w kilku stopniach. Według oficjalnych wytycznych Google w każdym serwisie może znajdować się nawet kilka tysięcy linków wewnętrznych, choć jest to zależne od wielkości serwisu. Niemniej jest to klarowna wytyczna mówiąca o tym, że linkowanie wewnętrzne jest brane pod uwagę w bardzo dużym stopniu podczas indeksacji witryny.
Gdzie umieszcza się linki wewnętrzne?
Linki na stronach powinny występować w różnych miejscach, takich jak:
· linki w menu strony,
· linki w stopce,
· linki w kartach produktowych,
· linki w mapie witryny,
· linki z plików graficznych.
Nie są to wszystkie miejsca w serwisie, w których warto umieszczać linki. Bardzo skuteczne pod względem SEO, a także zwiększające komfort użytkowników jest umieszczanie linków do artykułów blogowych w obrębie danego serwisu. Przykładowo można umieścić link do artykułu o polecanych produktach z danej kategorii na podstronie sklepu internetowego lub na stronie głównej w odpowiedniej sekcji.
Błędy popełnianie przy tworzeniu linkowania wewnętrznego
Webmasterzy popełniają wiele błędów podczas tworzenia linkowania wewnętrznego. Większości z nich jest bardzo łatwo uniknąć, jeśli tylko zwróci się na nie uwagę.
Do najpopularniejszych błędów w trakcie linkowania wewnętrznego należą:
· brak linków sprzedażowych,
· zostawianie na stronie „martwych” linków,
· zbyt duże zagęszczenie linków,
· linkowanie do niepowiązanych (bezpośrednio) podstron,
· powtarzanie tych samych linków w obrębie danej podstrony,
· linkowanie do przypadkowych i mało istotnych podstron.
Poza błędami w umieszczaniu linków istotny jest również bardzo często powtarzający się błąd dotyczący odwrotnej sytuacji – pozostawienie w serwisie podstron, do których nie prowadzą żadne linki. Ma to fatalny wpływ na indeksację podstrony, co pod względem SEO jest sporym problemem. Warto więc wykorzystać odpowiednie narzędzia i przeanalizować, czy do każdej strony serwisu prowadza jakieś linki wewnętrzne.