Google Search Console: co to jest i do czego służy?

Pozycjonowanie

Google Search Console pomoże Ci monitorować widoczność Twojej strony w internecie. Sprawdź jakie daje możliwości!

Google Search Console: co to jest i do czego służy?

Szukasz narzędzia, które pomoże Ci monitorować widoczność Twojej strony w internecie? Chcesz dowiedzieć się co zrobić, aby przyciągnąć na nią więcej użytkowników? W takim razie Google Search Console to narzędzie dla Ciebie. Zobacz jego najważniejsze funkcjonalności!

 

Wśród wielu rozwiązań przydatnych właścicielom stron, prym wiedzie Google Search Console (GSC). Usługa ta jest niezwykle pomocna przy podejmowaniu decyzji oraz realizowaniu działań z zakresu SEO. Sprawdza się również w analizie tego, jak sprawuje się witryna. Jeżeli więc szukasz czegoś, co wesprze Cię w pozycjonowaniu, a przy tym jest intuicyjne – koniecznie sprawdź GSC. Pokażemy Ci w jaki sposób z niego korzystać.

Czym jest Google Search Console?

To bezpłatna usługa od Google, pozwalająca monitorować stan witryny. Dzięki niej sprawdzisz m.in. pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Upewnisz się też, czy nie ma na niej obniżających pozycję błędów. To pozwoli Ci lepiej zadbać o widoczność w sieci i użyteczność contentu dla użytkowników. Google Search Console (GSC) prezentuje rozbudowane raporty, na bazie których można udoskonalać witrynę – zarówno pod kątem technicznym, jak i dostępnych w niej treści. Ten zestaw rozbudowanych narzędzi to obowiązkowy dodatek, gdy zależy Ci na budowaniu marki online albo rozpoznawalności w internecie.

 

Aby móc korzystać ze wszelkich funkcjonalności, należy założyć konto. Da się to zrobić chociażby poprzez konto Gmail lub inny profil Google.  Niezbędne jest zweryfikowanie dodanej witryny (zwanej usługą), aby móc zacząć zbierać o niej informacje. Analizie poddawać można bowiem tylko te strony, do których ma się uprawnienia. W przeciwnym razie moglibyśmy dodawać strony np. konkurencji, do których nie mamy prawa.

 

Po zalogowaniu konieczna jest weryfikacja na jeden z poniższych sposobów:

  • z użyciem pliku HTML, przesyłanego na serwer, na którym masz swoją stronę,
  • poprzez tag HTML – dodawany do kodu poddawanej analizom usługi,
  • dzięki dostawcy domeny (jeśli znajduje się on na zaprezentowanej w GSC liście),
  • z zastosowaniem Menedżera tagów, również udostępnianego przez Google,
  • za pomocą kodu śledzenia Google Analytics, dodanego już wcześniej do strony,
  • z wykorzystaniem wtyczki Site Kit by Google (w przypadku WordPressa).

Po prawidłowo przeprowadzonej weryfikacji dane powinny pojawić się w panelu w ciągu kilku dni.

Weryfikacja-domeny-w-gsc

GSC – najważniejsze funkcjonalności

Po zalogowaniu na konto w GSC po lewej stronie znajduje się boczne menu rozwijane, podzielone na poszczególne działy tematyczne związane z istotnymi informacjami o stronie: skuteczność, indeks, eksperymenty i personalizacja, ulepszenia, bezpieczeństwo i ręczne działania oraz starsze narzędzia i raporty.

 Menu-boczne-google-search-console

Na głównym ekranie zobaczysz ogólny przegląd witryny z najistotniejszymi parametrami. Na górze przedstawiony jest wykres skuteczności, domyślnie prezentujący liczbę kliknięć analizowanej witryny w skali czasu. Są to kliknięcia, powiązane z wyszukiwaniami w sieci. Po najechaniu na linię wykresu możemy prześledzić każdy dzień z osobna. Poniżej tego elementu przedstawiony jest stan witryny – czyli liczbę poprawnie działających stron oraz tych, na których wykryto błędy. Dalej mamy podsumowanie jakości witryny w kontekście urządzeń mobilnych oraz podstawowych wskaźników internetowych. Sprawdzisz też sugestie ulepszeń. Teraz rozwiniemy nieco te funkcjonalności.

Skuteczność – klucz do pozycjonowania

Podsekcja ta prezentuje przejrzyste wykresy. Można wyczytać z nich wahania liczby wyświetleń i kliknięć witryny na przestrzeni czasu. Dodatkowo można nałożyć dwie dodatkowe linie. Obrazują one zmiany:

  • średniej pozycji strony WWW w ostatnich miesiącach (domyślnie: 3 mies.),
  • średniego CTR, czyli odsetka wyświetleń, zakończonych kliknięciem.

Poniżej przedstawione są najczęściej pojawiające się zapytania, prowadzące do analizowanej strony internetowej. Obok nich podano liczbowe dane, zgodne z tymi z wykresów. W pozostałych zakładkach sprawdzisz: najpopularniejsze podstrony, państwa, z jakich pochodzą odwiedzający, urządzenia odbiorców oraz daty odwiedzin (i stosunek: kliknięcia/wyświetlenia danego dnia).

 

Wszystkie te informacje pozwalają monitorować skuteczność pozycjonowania. Widzisz, jak wysoko Twoja witryna znajduje się w rankingu. Możesz zweryfikować, po jakich frazach internauci trafili na nią. To pozwala Ci lepiej dopasowywać treści do swoich odbiorców lub inaczej dobierać słowa kluczowe.

Na podstawie wykresów można rozpoznać ogólny trend – czy strona pnie się do góry, czy raczej jej pozycja spada. Pozwalają one wyłapać moment, w którym np. ta tendencja uległa odwróceniu. Takie sytuacje mogą zdarzać się np. po większych aktualizacjach algorytmów wyszukiwarek. Śledzenie zmian w GSC pozwala Ci trzymać rękę na pulsie i w razie potrzeby – szybko reagować.

Indeksacja, czyli widoczność strony w Google 

W tej kategorii podejrzysz obecny stan witryny. Zweryfikujesz, które podstrony zostały prawidłowo zaindeksowane w Google, a które mają błędy albo zostały wykluczone (celowo lub nie). Są tam ponadto informacje o różnych zdarzeniach, występujących po stronie samej wyszukiwarki. Mowa chociażby o tych sytuacjach, które mogły wpłynąć na indeksowanie.

W tej sekcji możesz również wgrać mapę swojej strony internetowej i sprawdzać, kiedy ostatnio nastąpił odczyt.

Stan-witryny-w-gsc

Wskaźniki wydajności strony WWW (mobile/desktop)

Od niedawna ogromne znaczenie dla pozycji witryn mają tak zwane Core Web Vitals – Podstawowe wskaźniki internetowe. W GSC sprawdzisz m.in. to, na których podstronach przekroczony został zalecany czas dla Largest Contentful Paint (LCP) – czyli 2,5 s. Wskaźnik ten określa szybkość renderowania największego elementu na danej stronie. Może to być np. blok tekstu albo grafika. Gdy czas ten jest zbyt długi, witryna staje się mniej użyteczna dla odbiorców. Opłaca się zatem zoptymalizować jego wartości.

 

W Google Search Console znajdziesz listę adresów, w przypadku których optymalizacja jest wskazana. Zostały one oznaczone na wykresach na żółto lub na czerwono. Może być tak, że wskaźnik LCP będzie zbyt wysoki dla urządzeń mobilnych. Dobrze jest to zniwelować, biorąc pod uwagę coraz większy udział smartfonów w statystykach, dotyczących korzystania z sieci. Szybka strona to przecież chętniej odwiedzana strona! Pozostałe wskaźniki, które uwzględnia raport, to First Input Delay (FID) – reakcja na pierwsze działanie ze strony użytkownika oraz Cumulative Layout Shift (CLS) – skumulowane przesunięcie układu witryny.

Co jeszcze można poprawić?

Po lewej stronie w menu GSC znajdziesz dział „Ulepszenia”. Warto tam zaglądać i weryfikować, czy nie znaleziono błędów, dotyczących menu nawigacyjnego bądź pola wyszukiwania. W sekcji niżej upewnisz się natomiast, jak wyglądają kwestie bezpieczeństwa witryny. Wszelkie zakłócenia – jak np. podejrzenie hakerskiego ataku – zostaną tutaj wyszczególnione. Pamiętaj, że w razie wystąpienia problemu zostanie do Ciebie wysłana wiadomość e-mail. Pozwoli Ci to niezwłocznie podjąć niezbędne kroki, by uratować stronę i zapobiec jej blokadzie przez wyszukiwarki.

 Ulepszenie-witryny-z-wytycznymi-z-gsc

Zachęcamy również do przyjrzenia się sekcji „Linki”. Prezentuje ona zarówno wewnętrzne odnośniki do dodanej usługi, jak i te zewnętrzne. Sprawdzisz, która podstrona jest najczęściej linkowana z zewnątrz. Raport prezentuje także frazy, z których najwięcej przekierowań prowadzi do Twej usługi. Wszystko to pozwala zweryfikować, jak wygląda Twoje linkowanie. A ono przecież też ma znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Google Search Console – dla kogo?

Z GSC mogą korzystać zarówno zaawansowani użytkownicy stron internetowych, jak i początkujący. Przejrzysty dział pomocy, przygotowany przez Google, pozwala oswoić się z narzędziem i nauczyć korzystania z niego. Jak podano w tym poradniku, Google Search Console przydaje się:

  • właścicielom niewielkich biznesów online, mającym niezależną stronę internetową (opartą nie o automatyczne hostingowe platformy, lecz np. zbudowaną na WordPressie),
  • specjalistom SEO i wszystkim tym, których praca dotyczy szeroko pojętego marketingu online – jako jedno z narzędzi do optymalizacji witryny zarówno pod kątem contentu, jak i aspektów technicznych,
  • programistom, tworzącym witryny – pracującym na co dzień z kodem,
  • administratorom stron internetowych – w celu eliminowania problemów z wczytywaniem się witryny czy jej bezpieczeństwem.

Do której grupy użytkowników GSC będziesz należeć?

Optymalizacja strony internetowej powinna bazować na konkretnych danych. Uzyskać je możesz, integrując Google Search Console ze swoim miejscem w sieci. Mamy nadzieję, że niniejszy poradnik nakreślił Ci, dlaczego warto zainteresować się tą usługą. Trzymamy kciuki za Twój sukces w pozycjonowaniu witryny! Służymy pomocą – zapraszamy do kontaktu, jeśli potrzebujesz wsparcia specjalistów w SEO. Chętnie wykonamy dla Ciebie audyt strony i podpowiemy co poprawić.

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x