Czy nadszedł czas, aby odświeżyć swoją witrynę? Te wskazówki Ci pomogą

Strony internetowe

Rozwój Internetu sprawił, że właściwie żadna firma nie może pozwolić sobie na brak posiadania strony internetowej. Trzeba jednak pamiętać, że czas mija nieubłaganie, a zbudowana kiedyś witryna może stać się bardzo szybko przestarzała. Warto więc wiedzieć, kiedy pojawia się najlepszy moment na modernizację swojej witryny pod kątem UX i aktualnych poprawek SEO/SEM.

Czy nadszedł czas, aby odświeżyć swoją witrynę? Te wskazówki Ci pomogą

Dlaczego warto odświeżyć swoją stronę internetową?

Dzisiejsze czasy stawiają przed przedsiębiorcami oraz instytucjami publicznymi wysokie wymagania w zakresie obsługi interesariuszy. Każdy podmiot powinien posiadać platformę, która umożliwi szybką i prostą drogę komunikacji z klientami, petentami, własnymi pracownikami, czy też partnerami firmy. Sposób komunikacji zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz grupy, dla której jest tworzony.  Podstawowa strona internetowa lub nawet automatyzowany portal to najlepsze rozwiązanie.

Większość firm posiada już własną witrynę, jednak trzeba pamiętać, że technologia stale się rozwija. Działające od dawna  serwisy online mogą okazać się przestarzałe. Jest pewne, że jeśli strona została uruchomiona kilka lat temu - należy zastanowić się nad jej modernizacją. Właściciel firmy chcąc dbać o to, by jego serwis budował profesjonalny wizerunek firmy i pozwalał na pozyskiwanie klientów, musi dbać o to, by spełniał współczesne standardy WEB. To samo dotyczy wszelkich instytucji chcących uchodzić za profesjonalne.

Poniżej wrzucamy screeny do stron, które mogą pochwalić się długoletnim istnieniem, jednak z jakiś powodów nie zostały odświeżone - widzicie różnice pomiędzy nimi, a stronami, z których korzystacie na codzień? 

Screeny starych stron www z lat 90

Zrzuty do stron: http://acme.com oraz https://www.spacejam.com/1996/ 

 

Witrynę należy regularnie modernizować z wielu powodów. Szczególnie należy zwrócić uwagę na aspekty, takie jak:

·  optymalizacja pod kątem funkcjonalności dla użytkowników (User Experience),

·  dopasowywanie do współczesnych trendów pod kątem wizualnym (graficznym),

·  modernizacja techniczna na podstawie współcześnie stosowanych technologii bezpieczeństwa i usprawnień WEB (np. certyfikaty SSL),

·  optymalizacja SEO,

·  aktualizacja pod kątem treści merytorycznych.

Powodów, przez które należy stale rozwijać swoją witrynę jest więcej, ale powyższe punkty należą do podstawowych dla właściciela każdego serwisu firmowego lub należącego do instytucji publicznej, dla której strona jest platformą komunikacyjną.

Kto musi dbać o aktualizację swojej witryny?

O stałe rozwijanie witryny muszą dbać przede wszystkim właściciele stron, dla których są one podstawową formą prezentowania swojej działalności. Są to zarówno małe i średnie firmy, jak i duże korporacje oraz organizacje publiczne publikujące ogłoszenia lub inne bieżące treści. Jeśli strona nie będzie stale optymalizowana i aktualizowana, spadnie w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Nawet jeśli użytkownik trafi na stronę, może uznać ją za archaiczną, co bardzo negatywnie wpłynie na wizerunek firmy. Możemy mieć na swojej stronie istotne materiały, które przekazują dużo merytorycznej treści, jednak nie będzie miało to znaczenia jeśli nasz mózg odbierze to, co widzi za brzydkie, nie pasujące do aktualnych standardów. Podświadomie będziemy uważać, że treść również nie niesie żadnych wartości i nie wzbudzi naszego zaufania. Ostatecznie zaniedbania w tej kwestii mogą być fatalne w skutkach, jeśli chodzi między innymi o pozyskiwanie klientów.

Witryna internetowa, a rozwój technologii

Jednym z wyzwań, przed którym stoją właściciele nawet prostych witryn, jest dopasowanie ich do współczesnych trendów technologicznych. Jeszcze 6 - 10 lat temu stosowało się zupełnie inne rozwiązania techniczne, niż dzisiaj. Zaniechanie w modernizacji strony może doprowadzić do tego, że nie będzie spełniała wymagań funkcjonalnych użytkowników. Chcąc iść z trendami, trzeba więc dodawać do niej rozwiązania, które dzisiaj są standardem. Są to między innymi zsynchronizowane wtyczki do mediów społecznościowych.


Problem może jednak leżeć nieco głębiej. Jeśli strona lub serwis ma już swoje lata, często lepszym rozwiązaniem jest stworzenie jej od nowa przy wykorzystaniu najnowszych trendów i rozwiązań, stosowanych w popularnych językach wykorzystywanych przy tworzeniu stron. Mowa tu o HTML, CSS, czy PHP lub Javascript. Czasem wystarczy wykonać optymalizację w niektórych aspektach, ale niestety nie zawsze będzie to wystarczające oraz możliwe do wykonania. Deweloperzy niechętnie przeprowadzają optymalizację techniczną stron wykonanych przez kogoś innego, tym bardziej przy rozwiązaniach na gotowych silnikach. Dlaczego? Każdy deweloper ma inną higienę pracy i często szybciej byłoby stworzyć stronę od podstaw, niż doszukiwać się linii do poprawy. W przypadku gotowych silników, mówiąc kolokwialnie - jeden krzywy ruch może spowodować wysypanie się całkowite strony. Jeśli za wprowadzanie zmian bierze się osoba z mniejszym doświadczeniem, ten wariant można przyjąć za pewnik.
Jednym z efektów zaniechania aktualizowania kwestii może się okazać między innymi zbyt wolne działanie strony lub błędne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. Ta druga kwestia powinna zostać potraktowana jako priorytetowa, gdyż znaczna część ruchu w Internecie jest dzisiaj generowana właśnie z urządzeń mobilnych. Mając coraz mniej wolnego czasu staramy się załatwiać swoje sprawy w “międzyczasie” - szukając fachowca jadąc autobusem w drodze do pracy, czytając najnowsze artykuły czekając w kolejce do lekarza, czy szukając noclegu na wakacje w trakcie przerwy śniadaniowej w pracy. O znacza to, że właściciele stron muszą wychodzić naprzeciw potrzebom swoich użytkowników i optymalizować witryny pod tym kątem.

Strona internetowa firmy, a optymalizacja UX

Ogromne znaczenie dla stron, zwłaszcza związanych bezpośrednio z prowadzonym biznesem ma optymalizacja UX (User Experience). Polega ona na dostosowywaniu serwisu do potrzeb użytkowników w taki sposób, by idealnie wpaso wał się w ich oczekiwania. Inaczej mówiąc jest to ogół wrażeń, jakich użytkownicy doświadczają podczas korzystania z naszej strony internetowej. Jeszcze kilka lat temu pojęcie UX design było abstrakcją, teraz jest wręcz koniecznością. Dotyczy to serwisu o dowolnym przeznaczeniu, niezależnie od tego, czy ma on prezentować ofertę firmy, czy sam w sobie stanowić usługę, tak jak chociażby w przypadku portali informacyjnych lub tematycznych . Chcąc zachować użytkowników i realizować określone cele, którymi może być na przykład bezpośrednia sprzedaż towaru lub usługi, optymalizacja UX jest niezbędna. Dotyczy to także serwisów, dla których celem jest zaprezentowanie reklamy.

Strona internetowa a SEO

Kolejnym z powodów, przez które należy dbać o optymalizowanie strony, jest przystosowanie jej do wytycznych narzucanych przez Google. Bez tego strona może stracić wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, a to oznacza zdecydowanie mniejszych ruch. A ten z kolei bezpośrednio wpływa na brak realizowania konkretnych założeń biznesowych. Chcąc utrzymać witrynę wysoko w wynikach, trzeba pilnować, by była stale optymalizowana pod kątem technicznym, a także merytorycznym.
Oznacza to konieczność dostosowania jej do bieżących trendów (np. zgodność z wytycznymi HTML, CSS i innych języków). Ponadto trzeba stale pilnować, by treść na stronie była w pełni aktualna i zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych.

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki – czy należy o to dbać?


Wiele firm, dla których strona internetowa jest jednym z podstawowych źródeł pozyskiwania klientów, często zaniedbuje kwestię optymalizacji pod kątem SEO. Jest to duży błąd, gdyż wytyczne nieco zmieniają się każdego roku, a same słowa kluczowe mogą z biegiem czasu mieć inną konkurencję. Krótko mówiąc, chcąc ciągle być w czołówce w wynikach wyszukiwania, nie trzeba co chwila robić rewolucji na stronie. Należy jednak trzymać rękę na pulsie i stale reagować na zmiany. W przeciwnym razie, witryna może spaść w wynikach wyszukiwania na tyle mocno, że właściwie całkiem straci ruch organiczny, co dla wielu firm może okazać się katastrofalne w skutkach. Dbanie o stronę na bieżąco nie będzie też tak kosztowne, jak gruntowna przebudowa, którą by trzeba zrobić, jeśli zaniedba się podstawowe kwestie.

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x