Adres e-mail na stronie internetowej – dlaczego lepiej go nie udostępniać

Strony internetowe

Czym może skutkować podanie adresu e-mail na stronie internetowej? Niechciane oferty i materiały reklamowe to tylko jeden z rezultatów.

Adres e-mail na stronie internetowej – dlaczego lepiej go nie udostępniać

Wydawałoby się, że opublikowanie adresu e-mail na stronie WWW to coś naturalnego, oczywistego. Tymczasem okazuje się, że często lepiej z tego zrezygnować. A jeżeli już udostępnić – to odpowiednio go zabezpieczyć. Po co i w jaki sposób to zrobić? Wyjaśniamy!

Adres e-mail na stronie WWW: co może się stać?

Na firmowych stronach internetowych bardzo często można znaleźć adresy e-mail. Pozwalają one skontaktować się z osobami, odpowiedzialnymi za dane zadania lub reprezentującymi określone działy w przedsiębiorstwie. Jednak podawanie adresów w witrynie może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami. Zapchana skrzynka pocztowa, wiadomości i materiały reklamowe o podejrzanej treści, masa dziwnych załączników… Dlatego też warto zastanowić się, czy aby na pewno dobrze jest podawać te dane. A jeśli jednak tak – w jaki sposób to zrobić, by zminimalizować ryzyko spamu.

E-mail a dane osobowe – co jest chronione?

Często rozważaną kwestią jest to, czy sam adres e-mail to dana osobowa, a tym samym – czy podlega ochronie zgodnie z przepisami prawa. Na początek warto pamiętać, że ochrona ta dotyczy osób fizycznych. Zatem e-mail, na podstawie którego da się zidentyfikować konkretnego człowieka – np. jacek.nowak@xyzdesigner.com – może być rozumiany jako dana osobowa.

 

Z drugiej strony, osoby prowadzące działalność gospodarczą podlegają tej ochronie w ograniczonym stopniu. Wszystko zależy od tego, czy adres jest prezentowany w publicznie dostępnych rejestrach i ma związek z prowadzoną działalnością. Wtedy nawet imię i nazwisko w adresie może nie zapewniać podlegania pod to prawo. Znaczenie ma ponadto konstrukcja adresu. Gdy nie ma w nim imienia i nazwiska, lecz w jego miejsce wstawiono słowo typu:

  • „kontakt”,
  • „biuro”,
  • „info”
  • lub nazwę stanowiska

– nie będzie to właściwie dana osobowa.

 

Zagadnienie to jest dość skomplikowane. Mając wątpliwości natury prawnej, zawsze opłaca się zajrzeć bezpośrednio do ustawy, wyjaśniającej te kwestie. Dobrze również sięgnąć do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego, dotyczącego przetwarzania danych.

Ściana z graffiti

Uwaga na hakerów i ich bazy danych…

Zasadniczą wadą podawania adresu poczty elektronicznej na stronie WWW jest możliwość dojrzenia go przez hakerów. Oczywiście często procesy takie są zautomatyzowane. Specjalne roboty przeszukują witryny, zbierając z nich adresy. Następnie tworzone zostają bazy danych, po czym hurtowo rozsyła się niebezpieczne wiadomości. Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się otrzymać maila z tajemniczego adresu – z dość niejasną treścią czy podejrzanie wyglądającym załącznikiem. Pobranie i uruchomienie takiego pliku może skończyć się zainfekowaniem komputera i przejęciem danych. Bywa, że tego typu wiadomości przychodzi naprawdę wiele. W takiej sytuacji warto rozważyć usunięcie ogólnie dostępnego maila ze strony WWW. Są także inne sposoby zapobiegania hakerskiemu spamowi.

Jak chronić swój firmowy adres e-mail?

Najprostszym sposobem zapobiegania lawinie niechcianych maili jest ochrona adresu e-mail. Najbezpieczniej byłoby zrezygnować z jego podawania w witrynie. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Jak wówczas sprawić, aby roboty wychwytujące takie dane nie znalazły ich na Twojej stronie internetowej?

Tricki z samym adresem

W poniższej tabeli zebraliśmy kilka sposobów na to, jak zabezpieczyć adres e-mail w witrynie. Podajemy też konsekwencje zastosowania takich rozwiązań. 

 

Metoda ochrony adresu e-mail

Przykład i zalety

Wady

zamiana znaku @ na słowo – [at] lub [małpa]

biuro[at]xyz.pl

 

– jest to czytelne i jasne

– osoba, chcąca napisać wiadomość, musi zwrócić uwagę na ten element i ręcznie zmienić go na @

 

– niektóre roboty, zbierające maile do hakerskich baz, są w stanie poradzić sobie z tym zabezpieczeniem

podanie aliasu

– na stronie: biuro@xyz.pl, przekierowujący wiadomość do innego adresu – np. jan.kowalski@xyz.pl

 

– stanowi to pewne zabezpieczenie docelowego adresu (tego z imieniem i nazwiskiem) przed spamem

 

 

– alias maila może zostać zaspamowany – warto więc co jakiś czas sprawdzać liczbę niechcianych wiadomości i w razie potrzeby zmieniać go, podając nowy

 

– osoba pisząca nie wie, z kim tak naprawdę kontaktuje się za pierwszym razem – adres skrzynki jest ogólny

zamiana całego adresu e-mail lub znaku @ na format graficzny

– trudność z odczytaniem treści przez hakerskie systemy

– na klientach i interesantach wymusza to konieczność ręcznego przepisania adresu do wiadomości mailowej

 

– istnieje ryzyko, że hakerzy mogą również tak zrobić – bez używania robotów

 

– trzeba przygotować dodatkowe grafiki w odpowiednim formacie, aby e-mail był czytelny na dowolnym urządzeniu

 

Bezpieczną alternatywą dla publikowania adresu poczty jest stworzenie formularza kontaktowego. W ten sposób zainteresowany ofertą klient może łatwo i szybko porozumieć się z Tobą z poziomu strony internetowej – wiadomość zostanie skierowana na Twoją skrzynkę mailową. Użytkownik musi podać swój adres e-mail, więc będziesz w stanie odpisać już bezpośrednio do niego.Jeśli nie e-mail, to co?

Formularz nie może być zbyt rozbudowany. Zwykle wystarczą 3-4 pola, w których trzeba uzupełnić:

  • adres e-mail – aby uzyskać odpowiedź,
  • imię i nazwisko,
  • temat wiadomości,
  • treść zapytania.

Opcjonalnie da się też stworzyć pole, w którym poprosi się o numer telefonu – co może przyspieszyć nawiązanie kontaktu.

 

Tego typu podstronę kontaktową stworzysz prosto i szybko. Można to oczywiście zrealizować z pomocą PHP, HTML i innych technologii. Dla witryny zrobionej w WordPressie szybszym rozwiązaniem będzie jednak zastosowanie odpowiedniej wtyczki. Jednym z popularniejszych rozszerzeń, służących do tego celu, jest Contact Form 7. Dzięki gotowemu formularzowi nie trzeba będzie w ogóle udostępniać maila na stronie!

Spam na skrzynce pocztowej: co robić?

Być może Twój e-mail od dłuższego czasu figuruje w sieci. I to nie tylko w Twojej witrynie, ale także w wizytówkach internetowych i licznych bazach firm. W związku z tym na skrzynkę trafia coraz więcej podejrzanych wiadomości… Jak sobie radzić w takiej sytuacji?

 

Po pierwsze, można założyć odpowiednie filtry. W ustawieniach usługi pocztowej podaj chociażby te domeny (np. “@xyz.pl”), z których nie chcesz otrzymywać wiadomości. Wówczas taki kontakt zostanie zablokowany. Spam warto na bieżąco usuwać, aby zapobiec utracie miejsca na ważne wiadomości. Absolutnie nie powinno się klikać w podejrzane linki zawarte w treściach wiadomości ani pobierać nieznanych załączników. Warto pamiętać, że wiele programów antywirusowych ma funkcję skanowania e-maili.

 

Podanie kontaktowego e-maila w witrynie niejednokrotnie kończy się hakerskimi atakami na skrzynkę. Na szczęście istnieje kilka metod, dzięki którym można zminimalizować szansę na to. Gdy potrzebujesz takich modyfikacji na swojej stronie internetowej, specjaliści z idea4me.pl są do Twojej dyspozycji. Chętnie pomożemy!

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x