Pomysłów na reklamę w Google jest wiele. Tak naprawdę, kluczem jest wybór odpowiedniego sposobu marketingu i pełne wykorzystanie jego potencjału. Jaką metodę reklamy wybrać i jakie czynniki wziąć pod uwagę? Podpowiadamy!
Promocja marki w sieci. Jak reklamować się w Google?
Marketing internetowy już od kilku lat plasuje się na pierwszym miejscu listy najpopularniejszych sposobów na reklamę. Potwierdzają to między innymi raporty interaktywnie.com czy Starcom. Reklama w sieci to nie tylko promocja strony internetowej w wyszukiwarce. To także reklama produktów, usług i projektów czy też promocja konta w jednym z portali społecznościowych. Ze względu na różnorodność potrzeb, stworzono całą gamę sposobów na reklamę w Google i w mediach społecznościowych. Niewielu szczęśliwców może skorzystać ze wszystkich tych opcji. Dlatego warto podejść do wyboru metody reklamy strategicznie, biorąc pod uwagę branżę, budżet oraz grupę docelową. Co wybrać?
- Pozycjonowanie - jednym z popularnych sposobów promocji marki w Internecie jest pozycjonowanie. W wielkim uproszczeniu pozycjonowanie pozwala na promocję strony www w wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja na liście jest zazwyczaj skutkiem wielomiesięcznej pracy. Plusem tego rozwiązania są długotrwałe efekty!
- Reklama PPC - alternatywą jest reklama w Google, która pozwala na osiągnięcie natychmiastowych efektów. W takim wypadku najczęściej stosowanym modelem jest płatność za kliknięcie w reklamę. Przykładem takiego rozwiązania jest w reklama w Google Ads (dawniej Adwords). Na tej platformie utworzyć można reklamy tekstowe, graficzne, reklamy video, reklamy produktowe. Istotne jest także miejsce wyświetlania reklamy - w wynikach wyszukiwania, w Google Shopping czy też w ramach sieci partnerskiej Google. To ostatnie rozwiązanie pozwala na emisję reklamy np. na Youtube.
Z takich form reklamy warto skorzystać np. w sytuacji, gdy na efekty pozycjonowania trzeba jeszcze poczekać, a Ty chcesz zwiększyć zyski natychmiast. Kolejnym wskazaniem do wyboru tego rozwiązania jest promocja konkretnych produktów. Warto jednak wiedzieć, że reklama w Google to nie tylko Google Ads!
Większość reklamodawców bierze pod uwagę wyszukiwarkę Google, ze względu na jej niesłabnącą popularność. Nie można jednak zapominać o mediach społecznościowych oraz innych, nieco mniej oczywistych formach reklamy.
3. Reklamy na topie - przed podjęciem decyzji warto poznać trendy. Według raportu z roku 2019 pt. „Reklama w Internecie” stworzonego przez interaktywnie.com, warto wybierać reklamę graficzną i video marketing. Dlaczego? Autorzy posiłkowali się raportem IAB Polska/PwC AdEx. Statystyki dowodzą, iż 47,2% reklam stanowi reklama graficzna, kolejno uplasowała się reklama w wynikach wyszukiwania z wynikiem 32,7%.
Natomiast trendy świadczą o dużym wzroście udziału reklam w social media i video marketingu. Co więcej, reklama musi być dostosowana do urządzeń mobilnych. Warto śledzić trendy regularnie i wykorzystywać je celem osiągnięcia zysków.
4. Reklamy sponsorowane - wiele osób poszukuje odpowiedzi na pytania w Internecie. Odpowiedzi te można znaleźć w licznych artykułach poradnikowych, filmikach na Youtube, a także w innych mediach społecznościowych czy na blogach. W jednym z takich poradników może pojawić się polecenie Twojego produktu czy usługi. Polecenia mogą odbywać się także w formie nieco bardziej dyskretnej. Kilka dobrych słów na forum internetowym może zdziałać cuda!
5. Wizytówka w Google Maps - to prosty, a zarazem bardzo skuteczny sposób na reklamę w Google. Aby taka promocja w sieci była efektywna, należy znaleźć się w pierwszych trzech wynikach wyszukiwania Google Maps, ponieważ to właśnie te pozycje są widoczne dla użytkownika po wpisaniu szukanego słowa kluczowego. Dlatego wizytówka musi być zoptymalizowana. Warto brać pod uwagę mniejsze miejscowości (o ile to możliwe), dobrać słowa kluczowe, uzupełnić wszelkie informacje w profilu, poprosić dotychczasowych klientów o wystawienie opinii. W przeciwnym razie wizytówka utonie w gąszczu innych propozycji.
Nowe trendy w marketingu - reklama programatyczna
Wśród propozycji coraz częściej pojawia się również reklama programatyczna. Jej popularności dowodzi raport IAB Europe, według którego typ programatyczny stanowi aż 70 % reklam emitowanych online w skali świata. Ale czym tak właściwie jest programmatic? Nazwa wydaje się skomplikowana i rzeczywiście - system działania nowoczesnej reklamy nie jest prosty. Według zwolenników tej opcji nie jest to jednak wada, ale spory atut. Reklama tego typu pozwala bowiem na wybór rozwiązań jeszcze bardziej zaawansowanych niż jest to w przypadku Google Ads. Chodzi przede wszystkim o idealną konfigurację reklamy. Oto najważniejsze zalety nowego systemu:
- po pierwsze, pojawia się możliwość automatycznego doboru grupy docelowej. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu plików cookie, a dostępność danych jest szersza niż w przypadku Google Ads. Co ważne, wszystko to odbywa się bardzo szybko. System analizuje zawartość „ciasteczek” i porównuje ją z tematyką przesłanej strony www. Reklama jest dostosowana również względem terminów. Wystarczy ustalić, że kampania ma zacząć się z chwilą rozpoczęcia jesieni czy zimowych wyprzedaży - tak się stanie.
- po drugie, możliwy jest automatyczny zakup powierzchni reklamowej. Odbywa się to na zasadzie aukcji. Jeśli jesteś w stanie zapłacić za dobre miejsce na reklamę to zostanie ono dla Ciebie rezerwowane i materiał marketingowy dotrze do dużej grupy użytkowników. Należy z kolei wystrzegać się zakupu wielu powierzchni reklamowych o niskiej jakości, za niską cenę.
- po trzecie, w modelu programatycznym można liczyć na niestandardowe formy reklamy, obejmujące nie tylko video, grafikę i tekst, ale także reklamę interaktywną - angażującą odbiorców. Tego typu reklamy pojawiają się również na Facebooku. Przykładem jest reklama w formie ankiety lub gry w aplikacji mobilnej.
W Polsce ten model reklamy nie jest jeszcze tak popularny na Zachodzie. Należy jednak liczyć się z trendami - ten system prawdopodobnie zyska ogromną popularność również w naszym kraju. Z kolei do przemijających trendów należy mailing. Powodem są zawiłości prawne oraz fakt, że e-maile często trafiają do spamu. Jak widać Internet daje nieograniczone możliwości reklamy, trzeba tylko mądrze wybrać.