Projektowanie firmowej strony www - kompendium wiedzy dla początkujących!

Strony internetowe

Projektowanie stron www to złożone i bardzo wymagające zadanie. Obecnie zajmują się tym przede wszystkim programiści oraz web developerzy. Warto jednak znać podstawy tworzenia witryn, żeby w razie potrzeby weryfikować pracę agencji marketingowych lub zatrudnionych fachowców. Dzisiejszy artykuł jest kompleksowym kompendium wiedzy na temat projektowania stron www. Podpowiemy, jakie są możliwości, a dodatkowo omówimy technologie umożliwiające stworzenie własnej witryny. Miłej lektury!

Projektowanie firmowej strony www - kompendium wiedzy dla początkujących!

Co to jest strona www?

Według „książkowej” definicji strona www (inaczej strona internetowa) to zbiór połączonych ze sobą elementów nawigacyjnych oraz linków. Utworzony projekt jest prezentowany przy pomocy przeglądarki pod konkretnym adresem elektronicznym.

Projektowanie stron www - jakie są możliwości?

Rolę strony mogą pełnić zarówno media społecznościowe, jak i wizytówka Google Moja Firma. Nie musi być to koniecznie pełnoprawna witryna stworzona od „A” do „Z” przez programistę lub web developera.

Standardowa strona internetowa

Najpopularniejsze rozwiązanie wybierane przez naszych klientów to strona internetowa w pełnoprawnej wersji.

Strona główna strony www agencji interaktywnej

Wizytówka Google Moja Firma

Wizytówka Google Moja Firma może równie dobrze przedstawiać najważniejsze informacje o Twojej firmie potencjalnym klientom. Co więcej - dodatkowo pozwala na wystawianie opinii na temat świadczonych usług lub oferowanych produktów.

Widocznosc strony w mapach google

Firmowe media społecznościowe

Doskonałym uzupełnieniem strony internetowej oraz wizytówki Google Moja Firma jest Fanpage na Facebooku lub firmowe konto na Instagramie czy też LinkedInie.

Przedsiębiorstwa lokalne (np. fryzjerzy, kosmetyczki, dentyści) traktują w większości przypadków media społecznościowe jako jedyne źródło kontaktu z klientami.

Uważamy natomiast, że absolutnym must-have jest również wizytówka Google Moja Firma oraz opcjonalnie strona www.

Tworzenie stron www - jak rozpocząć przygodę z własną witryną internetową?

Zanim przejdziemy do projektowania strony, powinniśmy zadbać o 3 kluczowe elementy, a mianowicie - hosting, domena i skrzynka pocztowa.

Hosting

Hosting, inaczej również serwer. Z usług firm hostingowych należy skorzystać, żeby wynająć przestrzeń dyskową umożliwiającą działanie strony. Usługa jest niezbędna do postawienia strony internetowej.

Hosting dla strony usługowej lub średniej wielkości sklepu internetowego kosztuje w granicach 180 zł brutto rocznie. Nie można jednak generalizować, gdyż cena końcowa uzależniona jest od wielkości przestrzeni dyskowej, czy zasoby mają być współdzielone, czy posiadają certyfikat SSL, mają możliwość utworzenia skrzynek pocztowych oraz pozostałych kwestii.

Domena

Domena, czyli adres Twojej strony www (np. www.idea4me.pl). W Polsce najpopularniejsze są domeny z końcówką .pl, natomiast w zależności od naszych preferencji, możemy zdecydować się także na inne rozwiązania, przykładowo:

  • .com
  • .eu
  • .news
  • .web
  • .es
  • .it

Wykupienie domeny wiąże się z kosztem rzędu ok. 100-200 zł brutto rocznie.

Skrzynka pocztowa

Posiadając hosting i domenę, można założyć dedykowaną skrzynkę pocztową. Dzięki temu, zamiast maila biuro_firma@wp.pl, będziesz mógł kontaktować się z klientami wykorzystując bardziej profesjonalny adres typu biuro@firma.pl.

Wzbudza to zaufanie i zwiększa prawdopodobieństwo dokonania konwersji bezpośrednio po zakończeniu rozmowy. Często przy zakupie hostingu jest wydzielona część na skrzynki pocztowe. Dostępne są również odrębne rozwiązania firmowej poczty elektronicznej, które zawierają bardziej zaawansowane opcje. Skierowane są przede wszystkim do większych firm i jednostek administracji oraz do osób, które w pakiecie chce otrzymać gotowe rozwiązania w kontekście bezpieczeństwa, kopii zapasowych etc.. Takie rozwiązania poczty elektronicznej posiada chociażby ovh

Jako doświadczona agencja marketingowa zakładamy hostingi, domeny i dedykowane skrzynki pocztowe. Zazwyczaj usługi te wykonujemy wraz z podjęciem współpracy przy tworzeniu nowej strony internetowej, jednak zdarzają się również zlecenia na konkretne usługi w tym zakresie. W razie pytań pozostajemy do dyspozycji.

Technologie tworzenia stron www - jak to wygląda w praktyce?

W zależności od naszych preferencji możemy zdecydować się na gotowe rozwiązania SaaS (ang. Software as a Service) lub Open Source (z otwartym kodem źródłowym).

SaaS

Systemy SaaS pozwalają stworzyć stronę internetową samodzielnie na podstawie gotowych szablonów, które należy odpowiednio „przeklikać”. Obecnie bardzo popularnym rozwiązaniem w tym kontekście jest WIX. Pamiętajmy jednak, że za korzystanie z tego typu platform musimy uiszczać miesięcznie odpowiednią kwotę (w granicach 50 - 500 zł netto). Co więcej - dana witryna nigdy nie należy do nas i jest całkowicie likwidowana po zaprzestaniu płatności.

Open Source

W tym przypadku konieczna jest pomoc programistów wyspecjalizowanych w danym języku programowania. Jeśli chcesz samodzielnie zacząć tworzyć pełnoprawne serwisy www, powinieneś dowiedzieć się informacji odnośnie:

  • HTML 5,
  • CSS 3,
  • Java Script,
  • PHP,
  • MySQL.

Web developerzy najczęściej projektują strony w oparciu o CMS WordPress. W zależności od Twojego budżetu mogą stworzyć serwis, bazując na tzw. Elementorze lub zaprojektować dedykowane rozwiązanie na indywidualnie napisanym szablonie (np. w HTML).

Popularne są również systemy CMS tj.:

  • Joomla,
  • Drupal,
  • ModX,
  • Contao,
  • ExpressionEngine.

W przypadku tańszych alternatyw posiadania własnej strony, naszym zdaniem WordPress, Joomla i Drupal są rozwiązaniami, na które warto się zdecydować. Wyróżniają się one szerokim zapleczem pluginów (np. do SEO lub zwiększania wydajności strony), a także rozbudowaną społecznością - wśród niej znajdziemy przystępnych cenowo specjalistów.

Zlecenie stworzenia strony internetowej jednorazowo jest większym kosztem niż postawienie strony na gotowym silniku.Miejmy jednak na uwadze, że tworząc stronę z gotowego szablonu jest małe prawdopodobieństwo 100% dopasowania strony do naszych oczekiwań i założeń. Za każdą dodatkową opcję, zmianę, ulepszenie, wgranie wtyczki np. w wordpress, będzie należało zapłacić. Nieumiejętne wgranie aktualizacji grozi również “rozsypaniem się” całej strony - są to więc koszty ukryte, których nie doliczamy w pierwotnych kalkulacjach strony.

Projektowanie stron www - na co zwrócić uwagę?

Opracowując stronę internetową lub zlecając projekt zewnętrznej agencji, zwróć uwagę na kilka istotnych elementów. Są to m.in. responsywność, wydajność, intuicyjnie zaprojektowana ścieżka zakupowa, użyteczność i czytelność treści, a także dostosowanie strony pod kątem najnowszych standardów SXO (ang. Search Experience Optimization).

Ważne aspekty, na które należy zwrócić uwagę przy projektowaniu strony www

Responsywność

Strona internetowa powinna być responsywna, czyli zaprojektowana zgodnie z zasadą mobile-first. Dzięki temu będzie przystępna zarówno użytkownikom komputerów stacjonarnych, jak i internautom korzystającym ze smartfonów oraz tabletów.

Wydajność

Warto, żeby witryna ładowała się mniej więcej 3 sekundy. W tym przypadku ważna jest jakość kodu HTML i CSS - powinien być jak najbardziej „wyszczuplony”. Zadbaj również o niską wagę obrazków (rekomendowana waga: poniżej 100 kB) oraz wyłącznie niezbędne pluginy.

Intuicyjnie zaprojektowana ścieżka zakupowa

Strona internetowa ma za zadanie maksymalizować współczynnik konwersji. Jeśli chcesz, żeby spełniała swoją funkcję, powinna zostać zaprojektowana w taki sposób, aby prowadziła potencjalnego klienta od „A” do „Z”, czyli od wejścia na stronę, aż do zakupu produktu lub skorzystania z usługi, nie rozpraszając go zbędnymi funkcjonalnościami.

Żeby zwiększyć szansę na podjęcie interakcji użytkownika z witryną, rekomendujemy posłużyć się przyciskami CTA (ang. Call to Action), np.:

  • „Kup teraz”,
  • „Wejdź tutaj”,
  • „Sprawdź”.

Popularne kolory CTA: czerwony, zielony, niebieski.

Użyteczność i czytelność treści

Treści na stronie powinny być bogate w wypunktowania oraz pogrubienia. Warto pamiętać o wdrożeniu tzw. hierarchicznej formy nagłówków (od H1 do H4), aby zwiększyć wartość strony z punktu widzenia robotów Google oraz ułatwić użytkownikom odnalezienie się w jej strukturach.

Zaprojektowany serwis powinien również zawierać niezbędne słowa kluczowe - żeby internauci mogli go odnaleźć po wpisaniu konkretnej frazy.

Zapamiętaj!

Dobrą praktyką na poprawę nawigacji strony jest zastosowanie linków wewnętrznych (np. do zagadnień, które wymagają wytłumaczenia).

Dostosowanie strony pod kątem aktualnych standardów SEO oraz UX

Obecnie agencje marketingowe tworząc strony internetowe, kierują się najnowszymi standardami SXO (ang. Search Experience Optimization), czyli SEO + UX. W tym celu dbają nie tylko o nasycenie witryny słowami kluczowymi, jej prawidłowe zaindeksowanie oraz wdrożenie niezbędnych elementów poprawiających wartość serwisu z punktu widzenia robotów Google.

Aktualnie kluczowy jest aspekt UX, czyli to, jak internauci odbierają daną witrynę. W tym celu specjaliści dostosowują dany projekt tak, żeby był nie tylko wydajny i responsywny, ale także interaktywny, intuicyjny i użyteczny.

FAQ - najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce projektowania stron www?

#1 Od którego momentu strona jest widoczna w Google?

Strona jest widoczna w Google i innych wyszukiwarkach po indeksacji przez roboty Google. Zazwyczaj trwa to od kilku do kilkunastu dni. Aby sprawdzić stan indeksacji domeny, należy wejść w wyszukiwarkę i wpisać site: nazwadomeny.pl.

#2 Ile kosztuje strona www?

Cena za utworzenie strony internetowej z gotowego szablonu (np. na CMS WordPress lub Joomla) wynosi mniej więcej 2 000 - 4 000 zł netto. Jeśli natomiast zależy Ci na dedykowanym szablonie z dodatkowymi funkcjonalnościami, musisz liczyć się z większymi wydatkami rzędu 4 500 - 8 000 zł netto. Ostateczna cena jest jednak zależna od tego co dana strona ma zawierać

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x