Optymalizacja SEO dla Bing, czy warto?

Pozycjonowanie

Właściciele stron słysząc o optymalizacji SEO oraz pozycjonowaniu jednoznacznie kojarzą te działania z wyszukiwarką Google. Jest to jednak błąd, gdyż to nie jedyna wyszukiwarka internetowa! Warto zastanowić się , czy optymalizacja SEO pod Bing nie będzie dobrym rozwiązaniem w Waszej sytuacji?

Optymalizacja SEO dla Bing, czy warto?

Czym jest wyszukiwarka Bing?

Wielu internautów, a nawet osób zarządzających stronami internetowymi w ogóle nie kojarzy marki Bing. Nic dziwnego, gdyż jest to mało popularna w Polsce wyszukiwarka internetowa. To Google dominuje na naszym rodzimym rynku z udziałem szacowanym nawet na 96%. , jednak wyszukiwarka Bing, stworzona przez Microsoft, również ma swój udział, który oscyluje około 2%. Biorąc pod uwagę, jak duży jest polski rynek oraz zważywszy na sytuację geo-polityczną i duże migracje z nią związane, jest to mimo wszystko na tyle duża grupa internautów, że warto zainteresować się zoptymalizowaniem generowania ruchu właśnie z tego miejsca. 

Tak jak wspominaliśmy wyżej, Bing jest produktem Microsoftu, który powstał na bazie swojego poprzednika – MSN Search. Na rynku jest już od 2009 roku i w wielu krajach świata osiąga wielokrotnie większą popularność niż w Polsce. Zdecydowanie jest to przyszłościowy produkt, który może nie zastąpi Google, jednak ma potencjał, by stale zwiększać udział w rynku, a to z kolei rodzi szanse dla właścicieli stron. Biorąc pod uwagę udział Bing w poszczególnych rynkach, w pierwszej kolejności optymalizacją pod Bing powinni zainteresować się właściciele witryn skierowanych na rynek amerykański i kanadyjski – to właśnie tam udział tej wyszukiwarki w rynku jest największy.

Czym Bing różni się od Google i innych wyszukiwarek?

Analizując strategię SEO i pozycjonowania warto zrozumieć, czym Bing różni się od Google. Różnice bowiem są bardzo duże, choć z założenia są to wyszukiwarki, które mają dostarczać użytkownikom najbardziej precyzyjne wyniki pod wpisane frazy. Google po wpisaniu konkretnej frazy bardzo często oddaje wyniki, które są dopasowane do kontekstu. Wyniki Bing są raczej dopasowane bezpośrednio do słów kluczowych. Oznacza to, że wyniki w tych dwóch wyszukiwarkach mogą sporo się różnić.

Optymalizacja pod Bing – dla kogo?

Podstawowe pytanie właścicieli stron internetowych brzmi, czy warto optymalizować stronę tylko pod Bing. Na chwilę obecną odpowiedź jest przecząca, jednak to zbyt duże uproszczenie. Przede wszystkim ta wyszukiwarka nie generuje aż tak dużego ruchu, by można było bazować tylko na niej. Niekiedy jednak będzie to wskazane. Oto lista wyjątkowych sytuacji, gdy Bing okaże się ratunkiem:

· nałożenie bana na stronę przez algorytm Google,

· niska konkurencja na daną frazę w Bing, przy jednoczesnej dużej ilości wyświetleń,

· chęć skorzystanie z o wiele tańszej reklamy Bing Ads (w stosunku do Google Ads).

Ostateczna odpowiedź na pytanie o to, czy warto zoptymalizować stronę pod Bing brzmi następująco: warto optymalizować stronę zarówno pod Bing, jak i Google jednocześnie. Elementy optymalizacji pod produkt Microsoftu w większości przypadków powinny być działaniem dodatkowym wdrażanym w drugiej kolejności.

Różnice w pozycjonowaniu pomiędzy Bing a innymi wyszukiwarkami

Optymalizacja SEO pod kątem Bing nie jest aż tak bardzo odmienna od działań SEO ukierunkowanych na optymalizację pod algorytmy Google. W praktyce oznacza to, że właściciel strony nie musi wybierać pomiędzy widocznością w jednej z powyższych wyszukiwarek. Ich algorytmy mimo wszystko się różnią między innymi w poniższych aspektach:

· Wiek domeny – wyszukiwarka Google zdecydowanie preferuje nowe domeny, podczas gdy Bing raczej faworyzuje starsze witryny. W Bing w czołowych wynikach wyszukiwania można też częściej znaleźć strony z rozszerzeniami, takimi jak gov, czy edu.

· Frazy kluczowe – algorytmy obydwu wyszukiwarek bazują na słowach kluczowych, głównie znajdujących się w tagach, meta description, a także tytułach. W przypadku Google trzeba jednak przyłożyć o wiele więcej uwagi do optymalizacji treści w tym zakresie.

· Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – ilość i wartość linków przychodzących to jeden z głównych czynników wpływających na pozycję witryny. Obydwie wyszukiwarki faworyzują „jakościowe linki”, choć niektórzy specjaliści twierdzą, że Bing przykłada do tego większą uwagę.

Powyższe różnice nie wydają się być zbyt duże i dla stron, które chcą pozycjonować się na mało konkurencyjne słowa kluczowe, sam proces pozycjonowania nie będzie się znacząco różnił.

Czy trzeba wdrażać specjalną optymalizację pod Bing?

Większość specjalistów SEO nie zajmuje się wdrażaniem specjalnej optymalizacji pod kątem innych wyszukiwarek, niż Google. W wielu sytuacjach jest to skuteczna strategia. Jeśli jednak na podstawie audytu okaże się, że z wyszukiwarki Bing można w łatwy sposób wygenerować duży ruch, warto nieco zoptymalizować stronę właśnie pod kątem algorytmów Microsoftu. Ostateczna decyzja i wszystkie działania zawsze powinny być podejmowane przez doświadczonych specjalistów SEO, którzy ocenią zasadność takich działań i wdrożą to, co faktycznie może przynieść wymierne rezultaty.

Chcąc zoptymalizować witrynę pod kątem Bing, warto jednak zadbać ponadprzeciętnie o więcej zoptymalizowanych treści multimedialnych, do których algorytm przykłada sporą uwagę. Z mniej popularnych czynników, duży wpływ na pozycję witryny na współczynnik odrzuceń. W Google też trzeba go brać pod uwagę, ale Bing przykłada do tego większą wagę.

Bing Ads – czy warto kupować płatną reklamę w Bing?

Zajmując się optymalizacją pod Bing, nie sposób nie zainteresować się też płatną reklamą w ramach Bing Ads. Tym, co charakteryzuje tę platformę, jest o wiele mniejsza konkurencja, niż u najpopularniejszego konkurenta. To oznacza, że w niektórych branżach można tu znaleźć swoją niszę i pozyskiwać płatny ruch o wiele taniej. Wszystko jednak należy przeanalizować podczas rzetelnego audytu. Do niemałych zalet Bing Ads należy też możliwość precyzyjniejszej kontroli nad kampanią. Konsola umożliwia między innymi dokładne targetowanie pod kątem demograficznym, co ułatwia optymalizację kampanii. Dodatkowo istnieje możliwość zaimportowania stworzonych w Google Ads kampanii do Microsoft Advertising, co pozwala zaoszczędzić czas i szybciej wdrożyć płatne wyszukiwania.

Możliwość importu kampanii z Google Ads do Microsoft Advertising

Ostatecznie można stwierdzić, że dla przeciętnego właściciela strony Bing w Polsce jest aktualnie dodatkiem, choć bardzo przyszłościowym, więc warto kontrolować, czy popularność tej wyszukiwarki nie rośnie.

 

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x