Co to są generatory treści? Czy to koniec zawodu copywritingu?

Pozycjonowanie

Generatory treści budzą w ostatnim czasie spore zainteresowanie. Niektórzy twierdzą, że copywriterzy nie są już potrzebni, a inni "mianują" wygenerowany content bardzo pomocnym w codziennej pracy. Jaka natomiast jest prawda? Czy rozwiązania umożliwiające tworzenie artykułów, opisów produktów, esejów, opowiadań i sloganów reklamowych rzeczywiście pozbawią copywriterów pracy? A może ucierpią na tym również twórcy książek? Te i inne aspekty umówimy w dzisiejszym artykule. Miłej lektury!

Co to są generatory treści? Czy to koniec zawodu copywritingu?

Generatory treści - czym są?

Generatory treści to narzędzia lub inaczej systemy działające z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Zazwyczaj nie są podłączone do internetu. Wiedzę pobierają z przeznaczonych do tego baz danych utworzonych na podstawie informacji z sieci. Działają na zasadzie komputerowego uczenia się (maszynowego) i w teorii na celu mają lepszą efektywność i wydajność przy jednoczesnej redukcji kosztów.

Jakie treści może wygenerować sztuczna inteligencja? - 12 przykładów

Sztuczna inteligencja może wygenerować wiele rodzajów treści. Są to m.in.:

  1. wpisy blogowe,

  2. artykuły sponsorowane,

  3. opisy produktów i kategorii,

  4. posty na social media,

  5. dialogi do aplikacji lub gier komputerowych,

  6. prezentacje i raporty biznesowe,

  7. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,

  8. teksty piosenek,

  9. powieści,

  10. opowiadania,

  11. slogany reklamowe,

  12. opisy i recenzje filmów.

Warto również wspomnieć, iż generatory treści bazujące na konwersacjach udzielają merytorycznych podpowiedzi (jednak nie zawsze poprawnych). Dla przykładu - jeżeli web developer potrzebuje wskazówki odnośnie optymalizacji kodu źródłowego witryny (np. HTML lub CSS), sztuczna inteligencja wskaże mu fragmenty, nad którymi powinien popracować. Uwzględnione w tym przypadku zostaną również praktyczne metody na rozwiązanie danego problemu.

Czy generatory treści zastąpią copywriterów?

Wraz z rozpowszechnieniem najnowszej aktualizacji narzędzia Chat GPT-3, jeszcze kilka miesięcy temu przedsiębiorcy zlecający pracę copywriterom zaczęli wątpić w konieczność tego typu inwestycji. Po co płacić za usługę copywriterską? Przecież wystarczy wpisać dowolny temat w generator i poczekać kilka lub kilkanaście sekund na przygotowanie pełnoprawnego akapitu, lub całego artykułu, który jest czytelny, przejrzysty i w miarę poprawny gramatycznie oraz stylistycznie.

Generatory treści wyróżniają się licznymi zaletami, natomiast mogą być jedynie pomocniczym narzędziem w researchu. Nie gwarantują one bowiem poprawności merytorycznej tekstów, ponieważ jedynie dopasowują sformułowania w taki sposób, aby wiarygodnie brzmiały, wzbudzały zaufanie w odbiorcach i zachowywały autorytatywność.

O limitach merytorycznych sztucznej inteligencji przypominają nawet twórcy najpopularniejszego obecnie narzędzia Chat GPT-3:

CHat GPT-3 i limitowanie tego narzędzie

Biorąc pod uwagę obecne standardy oraz możliwości generatorów treści, możemy jednoznacznie stwierdzić, że "na pierwszy rzut oka" wygenerowany content wygląda poprawnie. Po dogłębnej weryfikacji dostrzeżemy natomiast niewielkie błędy językowe, stylistyczne oraz merytoryczne. Nieścisłości przed publikacją contentu powinny w konsekwencji zostać poprawione, czym zajmie się copywriter.

Reasumując, automatycznie generowane treści nie nadają się do użytku bez korekty. Należy je poprawić - chociaż w minimalnym stopniu. Pomimo tego, że niektóre narzędzia "piszą" samodzielnie całe artykuły (np. Jasper.ai), to do ich poprawienia należy zatrudnić copywritera lub redaktora. Przedsiębiorcy mogą wprawdzie samodzielnie nanieść poprawki na poszczególne mankamenty, jednak w celu opublikowania wartościowego artykułu potrzeba czegoś więcej. I w tym momencie przejdziemy do sekcji z wadami generatorów treści.

Generatory treści - wady

Wady generatorów treści:

  • brak personalizacji - każdą treść w Internecie należy dostosować do indywidualnych potrzeb i wymagań (generatory contentu często działają na konkretnych szablonach, które to uniemożliwiają);

  • brak zrozumienia kontekstu - generatory treści zazwyczaj nie potrafią dostosować treści do odpowiedniej grupy docelowej (nie rozumieją również celu danego contentu);

  • brak emocjonalnego zaangażowania - niezbędny element w opisach produktów, sloganach reklamowych oraz krótkich postach sprzedażowych na social media.

Do sekcji wady należy oczywiście dodać relatywnie rzadkie (ale nadal występujące) błędy gramatyczne i językowe. Ma to miejsce w każdym języku. Ostatnim mankamentem są wcześniej wspomniane nieścisłości merytoryczne.

Jakie są najlepsze generatory treści? - TOP 5

Poniżej przedstawiamy najlepsze generatory treści:

  1. Chat GPT-3 - największy model językowy na świecie bazujący na konwersacjach pomiędzy ludźmi. Jest obecnie uważany za jedno z najlepszych narzędzi do generowania treści.

  2. Jasper.ai - kompleksowe narzędzie umożliwiające tworzenie treści każdego rodzaju. Oferuje zdecydowanie więcej funkcjonalności niż Chat GPT-3 (np. pozwala utworzyć cały artykuł na wybraną ilość słów), natomiast w j. polskim działa zdecydowanie gorzej od swojego konkurenta.

  3. Copy.ai - narzędzie do automatycznego generowania tekstów umożliwiające wybieranie spośród różnych stylów i tonów wypowiedzi. Obecnie jest w fazie beta.

  4. Textio - kolejny content generator uwzględniający dodatkowo różnorodne perspektywy i potrzeby odbiorców. Najlepiej działa w języku angielskim.

  5. Ai-writer.com - narzędzie generujące treści oparte na modelu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Pozwala przygotowywać m.in. opisy, artykuły, slogany reklamowe oraz posty social media na różne tematy.

Jeżeli interesują Cię wyłącznie treści w języku polskim - absolutnym liderem jest Chat GPT-3. W zakresie anglojęzycznego contentu doskonale sprawdzi się Jasper.ai.

Czy generatory treści oznaczają koniec zawodu copywritingu? - podsumowanie

Generatory treści okazują się bardzo pomocne. Podpowiadają odnośnie pomysłów w danej tematyce, "piszą" w miarę dobrze o wszystkim oraz przydają się dla osób, które mają wiedzę z wybranej branży i potrafią umiejętnie weryfikować wszystkie informacje. Starają się natomiast nas oszukać, opracowując content "na pierwszy rzut oka" sensownie, wiarygodnie i autorytatywnie. Czasami przypadkowo wymieniają poprawne informacje.

Ku podsumowaniu - generatory treści można wykorzystać jako pomocne narzędzia w pracy. Nie należy jednak ufać im w żadnym stopniu. Każdy twórca powinien dokładnie sprawdzać każdą wygenerowaną informację.

Reasumując, narzędzia generujące content mogą przyspieszyć pracę (nawet kilkukrotnie), natomiast nie zastąpią wyspecjalizowanych, branżowych copywriterów, którzy mają wiedzę z zakresu optymalizacji treści pod kątem SEO oraz UX. Generatory będą pomocą dla twórców tekstów, ale nigdy alternatywą. Content to również emocje, personalizacja pod kątem wybranej grupy docelowej oraz właściwa merytoryka i optymalizacja pod względem słów kluczowych.

 

 

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x