Monetyzacja social media – jak zacząć zarabiać na mediach społecznościowych

Marketing i promocja

Social media to znakomite medium do komunikacji odbiorcy z marką, a także – do zwiększenia przychodów firmowych. W jaki sposób można zmonetyzować media społecznościowe?

Monetyzacja social media – jak zacząć zarabiać na mediach społecznościowych

W ostatnich latach social media mocno zyskały na popularności. Prawie każdy użytkownik sieci posiada konto w przynajmniej jednym serwisie społecznościowym. Ludzie szukają tam treści rozrywkowych, edukacyjnych i oczywiście kontaktu z innymi. To również świetne miejsce dla firm, by budować rozpoznawalność i zarabiać. Jak? O tym w dzisiejszym artykule.

Płatne subskrypcje a media społecznościowe

Jednym ze sposobów zarabiania w social media są subskrypcje. Na czym to polega? Użytkownicy płacą, by móc zobaczyć treści, publikowane przez daną osobę albo markę. Twórca zarabia więc na swoim contencie. Subskrybenci mają natomiast dostęp do dodatkowych, wartościowych dla nich materiałów. Zazwyczaj są to stali obserwatorzy lub fani wybranego konta.

By rzeczywiście móc zmonetyzować swoją obecność w SM w taki sposób, trzeba pamiętać o dwóch rzeczach:

  1. Warto budować swoją rozpoznawalność i społeczność. Im większy zasięg i większa liczba użytkowników, do których się dociera, tym większa szansa na to, że część z nich zechce zapłacić za dodatkowe treści.
  2. Przygotowywane wideo, prezentacje, grafiki i teksty muszą dawać użytkownikom wartość i być dopracowane. Jakość jest w cenie.

Już na początku 2022 roku Instagram wprowadził testy modelu subskrypcji. Czy taki model się sprawdzi? Czas pokaże. Na pewno wiele osób będzie musiało przyzwyczaić się, że nie każdy content w social media będzie bezpłatnie dostępny. By przekonać do takiego rozwiązania odbiorców, warto wprowadzić kilka opcji abonamentów (różne kwoty, a im wyższa – tym więcej dodatkowych materiałów).

Subskrypcje na facebooku

Cross marketing w social media

Kolejna metoda na zmonetyzowanie obecności w mediach społecznościowych to tzw. marketing krzyżowy. Działanie to polega na wzajemnym promowaniu wybranych produktów przez dwa współpracujące podmioty. Może to odbywać się na zasadzie kooperacji jednorazowej (konkretny projekt biznesowy) lub stałej. Często jest realizowane przez marki, mające wspólnego właściciela.

Wyobraźmy sobie, że jedna firma produkuje wysokiej jakości kawę – sprzedając ją zarówno hurtowo, jak i w handlu detalicznym. Marka taka może zostać wypromowana przez producenta syropów do kawy. Z kolei wyśmienite, dostępne w wielu smakach syropy będą reklamowane na Facebooku, TikToku czy Instagramie producenta kawowych ziaren. Rozwiązanie to prowadzi do win-win, czyli obydwie strony zyskują. To nie tylko pomaga zwiększyć sprzedaż, lecz również:

  • umożliwia dotarcie do kolejnych odbiorców (subskrybenci profilu marki kawy mogą zacząć obserwować producenta syropów),
  • pozwala niewielkim kosztem osiągnąć wspólne cele biznesowe – w zależności od ustaleń między podmiotami,
  • sprzyja dzieleniu się wiedzą i doświadczeniami,
  • pozwala zyskać dodatkowe benefity od drugiej strony – dzięki wymianie reklamowanymi produktami,
  • umożliwia połączenie sił z firmą, wyznającą podobne wartości i realizującą zbliżoną misję biznesową.

Zarabianie na Instagramie: zostań influencerem lub… współpracuj z nim

Następny sposób na zmonetyzowanie swojej obecności w social media to influencer marketing. Jeszcze do niedawna działka ta nie była do końca poważnie traktowana w polskiej sieci. Obecnie jednak ten obszar mediów społecznościowych jest całkiem dobrze zagospodarowany. Po pierwsze, wzrosła liczba influencerów – czyli osób, wywierających wpływ na decyzje zakupowe odbiorców w SM. Po drugie, zwiększyła się popularność różnych mediów. Korzystają z nich niemal wszystkie pokolenia – rodziców można znaleźć na Facebooku, podczas gdy najmłodsze pokolenie obecne w świecie online wybiera TikToka czy Snapchata.

Jak zatem wykorzystać ten fakt w praktyce? Można podejść do tego na dwa sposoby, zależnie w jakiej branży działasz. Zarabiać w social media da się:

  1. Będąc influencerem i podejmując współpracę ze znanymi markami – promujesz wybrane produkty czy usługi w regularnych materiałach lub w tych dodatkowo przygotowanych, specjalnie na potrzeby kampanii. Promocja może też dotyczyć budowania świadomości samej marki jako takiej.
  2. Współdziałając z influencerem – właśnie jako promowana marka. Tutaj trzeba znać co nieco środowisko mediów społecznościowych i wybrać osobę, której przekaz dobrze rezonuje z wartościami i misją firmy. Dobrze jest zapoznać się z dotychczasową działalnością wybranej osobowości  w sieci.

A w jaki sposób zorganizować taką kooperację, by obydwie strony były zadowolone? Jak wygląda kwestia umowy, dogadania szczegółów i koordynacji zadań? Topowi influencerzy posiadają management, który zajmuje się takimi kwestiami po ich stronie, a większe firmy szukające takiej współpracy zazwyczaj mają utworzone działy związane z influencer marketingiem. Jeśli jednak nie macie tego rodzaju wsparcia, można skorzystać z usług agencji marketingowej. Współpraca z agencją jako pośrednikiem pozwoli profesjonalnie ustalić wszelkie detale i dopracować kooperację na linii influencer-marka pod kątem m.in. aspektów prawnych.

Świadomość marki i reklama bezpośrednia np. na Facebooku

Obecność w mediach społecznościowych to znakomita szansa na nawiązanie relacji z klientami. Dlatego należy mieć swój firmowy fanpage, wokół którego tworzona będzie społeczność. To świetne miejsce do informowania o nowościach w sklepie internetowym, organizowania konkursów, zdobywania informacji zwrotnych od odbiorców i budowania swojego indywidualnego stylu komunikacji. Warto patrzeć, jak robią to osoby i firmy, mające ciekawie prowadzone profile – jak chociażby Folkstar, Good Lood bądź Janina Daily.

Profil-janina-daily-na-facebooku

Na Facebooku jest mocno rozwinięta usługa płatnych kampanii reklamowych. To pozwala dotrzeć do określonego targetu, ustawiając docelowych odbiorców lub wykluczając poszczególne grupy. Da się to robić, chociażby filtrując wg wieku i lokalizacji. Polecamy dopracować grafiki reklamowe, zwłaszcza pod kątem zgodności ich kolorystyki z barwami marki oraz wyróżniających je elementów. Można tu zastosować triki psychologiczne – np. wykorzystać zdjęcie, prezentujące rozemocjonowaną twarz, spoglądającą na proponowany produkt. Dzisiaj reklama musi zaskakiwać, by została zauważona w natłoku contentu w social media. Znaczenie mają także ciekawe teksty marketingowe.

 

Sposobów na zarabianie dzięki serwisom społecznościowym jest wiele. Który z nich Ty możesz zastosować, aby zwiększyć sprzedaż w swojej firmie? W razie potrzeby zachęcamy do kontaktu z nami :)

Pomożemy Ci z prowadzeniem profili w social media. Doradzimy, który serwis będzie najlepszy w Twoim przypadku. Powodzenia w monetyzowaniu swojej obecności w SM!

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x