Trzeci wpis z serii dotyczącej treści słabej jakości i jej wpływu na pozycjonowanie strony internetowej. W artykule “Thin Content: what is it, what can cause it, and how do you find it?” dla serwisu State of Digital, Robert Padgett wymienia wiele problemów przyczyniających się do tworzenia stron z treścią niskiej jakości oraz proponuje praktyczne rozwiązania.
Wracamy do problemów technicznych powodujących niską jakość tekstów lub powieloną zawartość na stronie internetowej, czyli tego, co uniemożliwia skuteczne pozycjonowanie Twojej strony.
W poprzednich wpisach z tej serii omówiliśmy istotę treści niskiej jakości oraz przedstawiliśmy pierwszą dziesiątkę wskazówek podpowiadających, co zrobić, aby takich problemów uniknąć i poprawić pozycjonowanie strony. Oto 11 kolejnych problemów technicznych, które mogą powodować, że zawartość strony internetowej jest odbierana przez Google jako treść niskiej jakości lub duplikat.
Strony z koszykiem na zakupy
Problem: niektóre systemy e-commerce, czyli takie, które zajmują się handlem elektronicznym, mogą nie blokować indeksowania stron koszyka. Strony koszyka na zakupy zawierają listę produktów, które użytkownik wybrał do zakupu i są już wymienione w innych miejscach na stronie.
Rozwiązanie: Nie należy indeksować tych stron za pomocą tagów robots.txt i meta robots.
Niskiej jakości strony kategorii i ich wpływ na pozycjonowanie
Problem: niektóre witryny, takie jak blogi lub witryny e-commerce, mogą utknąć w kategoryzacji. Menedżerowie mogą tworzyć tak wiele kategorii, że niektóre jej strony mogą zostać z tylko dwoma lub trzema produktami lub postami.
Rozwiązanie: Upewnij się, że masz wystarczająco dużo stron kategorii i że wszystkie zawierają treści wartościowe dla użytkowników.
Strony przeglądu produktu
Problem: Systemy cms niektórych stron internetowych e-commerce tworzą adresy URL do recenzji produktów, wyświetlając w ten sposób opinie w dwóch miejscach w witrynie, pod produktem i na osobnym adresie URL. Jeśli wiele Twoich produktów ma opinie, będziesz mieć wiele dodatkowych URL-i, które Google zaindeksuje, a które nie zapewniają żadnej wartości.
Rozwiązanie: Zablokuj strony opinii za pomocą pliku robots.txt i dodaj metatag “noindex”.
Subdomeny deweloperskie (czyli wersje robocze strony internetowej) lub kopie strony
Problem: normalną praktyką jest posiadanie kopii witryny, na której programiści testują zmiany przed wdrożeniem ich w witrynie produkcyjnej. Posiadanie kopii, którą Google może zaindeksować spowoduje problemy wynikające ze zduplikowanej treści.
Rozwiązanie: Zablokuj wersję deweloperską za pomocą pliku robots.txt, a także dodaj tag meta “noindex”.
Paginacja Komentarzy
Problem: Niektóre systemy CMS, takie jak Wordpress, udostępniają opcję paginacji komentarzy. Prowadzi to do tworzenia nowych adresów URL dla każdej strony komentarzy wyświetlających ten sam artykuł.
Rozwiązanie: jeśli pozwala na to Twój CMS, nie aktywuj tej opcji lub upewnij się, że seria stronicowania zawiera kanoniczny link do adresu URL głównego artykułu.
Witryny mobilne - np. m.example.com i www.example.com
Problem: posiadanie wersji witryny dla użytkowników mobilnych w poddomenie może powodować duplikowanie problemów z treścią, jeśli nie jest ona prawidłowo skonfigurowana.
Rozwiązanie: dodaj linki kanoniczne w witrynie w wersji mobilnej, które odsyłają do wersji stacjonarnej. Uwzględnij również tagi rel = "alternate" w wersji na komputery, które wskazują na wersję mobilną witryny.
Międzynarodowe witryny bez prawidłowego kierowania geograficznego
Problem: duplikaty te mają miejsce, gdy podobna lub taka sama treść występuje w witrynie kierowanej na różne lokalizacje, np. w USA i Wielkiej Brytanii.
Rozwiązanie: użyj atrybutu hreflang dla języków i regionalnych adresów URL
AMP (Accelerated Mobile Pages) czyli przyspieszone strony mobilne
Problem: jeśli strony AMP są nieprawidłowo zaimplementowane, mogą generować duplikaty treści. Strona AMP to uproszczona forma HTML, która pozwala na szybsze jej ładowanie dla użytkowników mobilnych.
Rozwiązanie: Twoja standardowa strona internetowa powinna zawierać atrybut rel = "amphtml" wskazujący na wersję APM. Wersja AMP powinna zawierać linki kanoniczne wskazujące na zwykłą stronę internetową.
Generowanie wielu adresów URL przez CMS i ich zły wpływ na pozycjonowanie
Problem: niektóre systemy CMS mogą tworzyć archiwalne adresy URL, które nie powinny być indeksowane, ponieważ nie zawierają żadnej oryginalnej treści.
Rozwiązanie: upewnij się, że archiwalne adresy URL nie są indeksowane przez Google. Możesz to zrobić przez dodanie opcji blokowania w pliku robots.txt i tagu meta-robots.
Wersja strony internetowej przeznaczona do drukowania
Problem: jeśli witryna zawiera strony przeznaczone do druku, które są linkowane ze stron artykułów, może to duplikować treść.
Rozwiązanie: Zablokuj adresy URL stron przeznaczonych do wydruku za pomocą metatagu robots i pliku robots.txt. Jeśli strony do drukowania są tworzone przy użyciu parametrów, można je naprawić za pomocą linków kanonicznych zamiast metatagu robots.
Wariacje produktu
Problem: Niektóre systemy e-commerce będą tworzyć różne adresy URL dla wariacji produktów, takich jak np. kolory, rozmiary czy ilości. Generuje to powielone treści, ponieważ tylko drobne szczegóły różnią się między poszczególnymi stronami. Ponadto praktyczniejszym, rozwiązaniem byłoby pokazanie użytkownikowi wszystkich wariacji produktu na tej samej stronie.
Rozwiązanie: Wybierz jedną z odmian produktu jako kanoniczną. Możesz dodać link kanoniczny rel w innych odmianach produktu, które wskazują stronę główną. Spróbuj także pokazać użytkownikowi na stronie kanonicznej, że istnieją inne opcje do wyboru.
Jak widać potencjalnych “szkodników” jest wiele. Warto dokładnie przeanalizować swoją stronę internetową lub zlecić to specjalistom. W końcu każdy właściciel strony chce dotrzeć za jej pośrednictwem do jak największego grona odbiorców i co za tym idzie, zacząć odczuwać korzyści płynące z posiadania profesjonalnej witryny. W ostaniej już- czwartej części naszego wpisu opiszemy polecane przez Padgetta narzędzie pomocne przy identyfikowaniu problemów z treścią niskiej jakości.
Źródło: http://www.stateofdigital.com/thin-content-guide/