Sitemapa - co to jest mapa strony?

Strony internetowe

Tworząc stronę internetową, trzeba pamiętać o wielu aspektach technicznych, które są niewidoczne dla oka użytkownika, ale kluczowe dla robotów wyszukiwarek. Prawidłowa mapa strony pozwala na optymalizację strony pod kątem SEO. Sprawdź, co to jest sitemap i jak się je generuje.

Sitemapa - co to jest mapa strony?

Co to jest mapa strony?

Zanim przejdziemy do szczegółowych informacji, wyjaśnimy na początku czym w ogóle jest mapa strony. Jest to kluczowe, by zrozumieć, czemu bez tego elementu nie da się przeprowadzić optymalizacji całej strony, zwłaszcza jeśli jest bardziej rozbudowana. Sitemapa to protokół służący do kreowania mapy witryny rozumianej, jako cała strona znajdująca się w domenie. W mapie powinny znajdować się w nim wszystkie informacje na temat struktury strony, czyli wszystkie podstrony witryny wraz z opisami. Takiego pliku nie tworzy się dla użytkowników, a dla robotów wyszukiwarek oraz narzędzi do pracy przy stronie, więc chodzi oczywiście o opis techniczny przy pomocy odpowiednich znaczników.

Najprościej mówiąc, mapa strony to dodatkowa strona w obrębie witryny, która jest przygotowywana dla robotów i narzędzi potocznie mówiąc „w ich języku”. Obejmuje ona wszystkie podstrony w obrębie danej strony - w skrócie można nazwać, że jest to spis treści, dzięki któremu crawlery mogą sprawniej poruszać się i badać zawartość. Oprócz listy istotnych podstron zawiera również dodatkowe informacje o każdym adresie URL (np. datę ostatniej aktualizacji, częstotliwości odświeżania zmian, ważności w porównaniu z innymi adresami URL w tej witrynie). Co istotne, możemy posiadać kilka map strony - stosuje się to w przypadku bardzo dużych, rozbudowanych serwisów. Sitemapa ma ograniczenie jeśli chodzi o wielkość pliku oraz ilość umieszczanych linków. Mapa nie powinna być większa nić 10MB i posiadać więcej niż 50 tysięcy urli. 

3 sposoby utworzenia mapy witryny

Mapę witryny można utworzyć na 3 sposoby: 

mapa witryny XML 

Jest to dokument w języku XML zapisany w systemie kodowania UTF-8. Najbardziej uniwersalny z formatów. Jego zaletą jest chociażby możliwość rozbudowy i uniwersalność. Jest opcja umieszczenia większej ilości informacji o adresach url, obrazach, filmach i dokumentów znajdujących się w obrębie witryny. 

RSS, mRSS i Atom 1.0

Mają strukturę podobną do map witryn w formacie XML. Najłatwiej jest je dostarczyć, ponieważ gotowe systemy CMS tworzą je automatycznie.Ich minusem jest to, że nie zawierają dodatkowych informacji o obrazach oraz wiadomościach

Mapa witryny w postaci tekstu

Najprostszy format mapy witryny. Może zawierać tylko listę adresów URL stron w formacie HTML i innych stron możliwych do zindeksowania. Nazwa pliku tekstowego może być dowolna, ale musi mieć rozszerzenie .txt (np. mapa_witryny.txt).

Sitemapa – co powinien wiedzieć właściciel strony, sklepu internetowego lub serwisu?

Pozostaje pytanie, po co tworzyć mapę witryny. Właściciele stron chcący zoptymalizować witrynę lub osoby zlecające stworzenie strony internetowej muszą wiedzieć, że posiadanie prawidłowo stworzonej mapy strony jest niezbędne, by indeksy wyszukiwarek, takich jak Google, czy Bing, mogły prawidłowo indeksować całą witrynę. Aspekt SEO jest najważniejszy dla większości posiadaczy stron. Ten element optymalizacji strony jest podstawą do dalszych działań mających na celu pozycjonowanie strony. Po części na to pytanie odpowiedzieliśmy już powyżej, czyli że dzięki poprawnie skonstruowanej mapie indeksacja i pojawienie się strony w wynikach wyszukiwania przebiegnie szybciej. 

Korzystanie z protokołu Sitemap nie gwarantuje uwzględniania stron internetowych w wyszukiwarkach, ale zawiera wskazówki dla robotów indeksujących, które pomogą im lepiej indeksować Twoją witrynę.

SEO, a sitemaps

Roboty indeksujące wchodzące na witrynę „chodzą” po niej na podstawie linków wewnętrznych, które znajdą. Wiele serwisów jest tak zbudowana, że nie do każdej strony prowadzi jakiś link. W praktyce oznacza to, że robot indeksujący może mieć problem ze znalezieniem strony. Dlatego mapa strony umożliwia prawidłowe zaindeksowanie całego serwisu.

To tylko jeden aspekt. Konkretne znaczniki zawarte w mapie strony pozwalają dać robotom wyszukiwarek wskazówki na przykład o hierarchii danej podstrony, czy ostatniej modyfikacji. To z kolei również jest bardzo istotne w kontekście SEO.

Kto musi zadbać o prawidłową mapę strony?

Teoretycznie każda strona powinna mieć mapę strony o prawidłowej strukturze. Najwięcej uwagi muszą jednak przyłożyć do tego właściciele dużych serwisów lub sklepów internetowych, w których codziennie powstają nowe podstrony. Jeśli sitemaps będzie w takich witrynach wykonane niezgodnie ze standardami, trudno o wysokie wyniki w wyszukiwarce. Dobrą informacją dla właścicieli niewielkich stron, takich jak na przykład strony firmowe, na których jest jedynie oferta, jest to, że raz stworzona mapa strony nie wymaga aktualizacji. Są one niezbędne tylko na stronach, które są regularnie rozbudowywane. Skrajnym przykładem są tu portale informacyjne, które muszą aktualizować mapę strony nawet kilka razy dziennie.

Zrzuty przykładowych zapisów w sitemapach

Jak wygenerować mapę strony?

Generowanie mapy strony można wykonać przy pomocy specjalnych wtyczek, gdy ma się stronę zbudowaną o jakiś system CMS. Można ją też wygenerować ręcznie, zwłaszcza jeśli dotyczy niewielkiej witryny. Trzeba jednak posiadać podstawowe umiejętności z zakresu programowania, gdyż niezbędne jest tagowanie adresów. Jeśli nie posiada się takich umiejętności, warto skorzystać z dedykowanych do tego programów. Są one łatwo dostępne, a wiele z nich jest darmowych. Sama obsługa jest intuicyjna dla kogoś, kto ma podstawowe umiejętności techniczne. Trzeba jednak pamiętać, że darmowe programy wystarczą, gdy ma się niewielką stronę. Zazwyczaj mają one ograniczenia związane z ilością adresów znajdujących się w mapie strony. To jednak wystarczy właścicielom na przykład firmowych stron ofertowych.

Najlepszym zaleceniem jest umieszczenie mapy witryny w głównym katalogu, czyli np. http://twojawitryna.com/mapa_witryny.xml

Strony do generowania sitemapy

Poniżej przedstawiamy przykładowe strony www, gdzie zupełnie bezpłatnie możemy wygenerować taką listę:

W przypadku korzystania z systemów typu Wordpress najprawdopodobniej mapa witryny została udostępniona automatycznie. Użytkownik więc nie musi wykonywać żadnych kroków z tym związanych. Pozostaje jedynie eksport mapy do GSC. 

Jak eksportować mapę strony?

Kolejnym krokiem jest umieszczenie mapy na serwerze, gdyż tylko tam roboty mogą ją znaleźć. Należy to zrobić tak, jakby się umieszczało standardowy dokument strony na serwerze. Następnie należy wykorzystać Google Search Console, gdzie w zakładce sitemaps wskazuje się dokładny adres z mapą strony. Można to również zrobić przy wykorzystaniu pliku robots.txt wstawiając tam ścieżkę mapy. Poniżej zrzut, w którym miejscu dodaje się url z sitemapą w Google Search Console. 

Eksport sitemapy do Google Search Console

Błędy popełniane przy tworzeniu mapy strony

Największym błędem przy tworzeniu mapy strony jest nieuwzględnienie wszystkich adresów. Wtedy eksportowanie takiej mapy na serwer jest w dużej mierze bezcelowe. Kolejnym z błędów jest uwzględnianie adresów, których w mapie być nie powinno. Są to:

  • podstrony z błędami,
  • podstrony ze zduplikowaną treścią,
  • podstrony, których nie ma w linkowaniu wewnętrznym,
  • zablokowane przy pomocy pliku robots.txt.

Niektóre z powyższych problemów, takie jak istnienie stron z błędami (np. 404) powinny być usunięte w pierwszej kolejności, a mapa strony powinna być wyeksportowana w ostatecznej wersji tj. wykonanej na podstawie zoptymalizowanego serwisu. Cały proces najlepiej zlecić doświadczonym specjalistom, by uniknąć błędów, które wpłyną na prawidłowe indeksowanie witryny.

Gdzie sprawdzić poprawność mapy witryny?

Tak samo jak w przypadku generatorów map, dostępnych jest wiele narzędzi umożliwiających sprawdzenie poprawności struktury mapy witryny opartej na tym schemacie. Lista narzędzi XML wskazana jest również na oficjalnej stronie poświęconej sitemapach:

  • https://www.w3.org/XML/Schema#Tools 
  • https://www.xml.com/pub/a/2000/12/13/schematools.html
  • Znalezione w internecie to między innymi:
  • https://www.freeformatter.com/xml-validator-xsd.html
  • https://seositecheckup.com/tools/sitemap-test

Poprawność sitempapy będzie widoczna również w narzędzi Google Search Console. Sprawdzimy tam, czy sitemapa została poprawnie przesłana, ile zostało wykrytych stron i filmów. Pojawi się również informacja, dlaczego poszczególne strony nie zostało zaindeksowane: 

https://search.google.com/u/1/search-console/sitemaps?

Podsumowanie - najlepsze praktyki dotyczące map witryny

  1. Umieszczenie mapy witryny w katalogu głównym witryny: http://twojawitryna.com/mapa_witryny.xml
  2. Jedna mapa witryny powinna zawierać maksymalnie 50 000 adresów URL. W przypadku większej ilości podstron należy stworzyć plik z indeksem map witryny.
  3. Po utworzeniu mapy witryny poinformuj o tym wyszukiwarki! Na przykład dodaj lokalizację mapy witryny do pliku robots.txt
  4. Mapy witryn można kompresować za pomocą gzip, zmniejszając zużycie przepustowości
  5. Wszystkie adresy URL wymienione w mapie witryny muszą znajdować się na tym samym hoście co mapa witryny.
  6. W sitemapie powinny znaleźć się tylko kanoniczne podstrony, nie dodajemy tam duplikatów. 
  7. Tagi oraz są  tagami obowiązkowymi. Pozostałe są opcjonalne. 
  8. Google używa wartości , jeśli jest ona spójna i zweryfikowana, za to ignoruje wartości  i 
  9. Kolejność adresów URL w mapie witryny nie ma znaczenia dla Google
  10. Mapa witryny nie jest obowiązkowa!

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x