Coraz więcej osób zadaje sobie pytanie: jak duże jest znaczenie wideo marketingu w świecie sprzedaży produktów i usług? Otóż amerykańscy naukowcy szacują, że w 2020 roku 85% całego ruchu internetowego w Stanach Zjednoczonych będzie oparte o wideo. Już dzisiaj 81% firm w USA uwzględnia wideo marketing w swoich budżetach.
Co do tego jak duże znaczenie ma wideo marketing nikt już nie ma wątpliwości. Teraz wszyscy zadają sobie pytanie: jak skutecznie prowadzić kampanie oparte o wideo marketing. Jak wyróżnić swoje treści wśród milionów innych filmów o podobnej tematyce. Jak przyciągnąć uwagę widzów i utrzymać ją na tyle długo, aby przekazać komunikat o Twojej marce?
Na pewno zależy Tobie na jak największym zaangażowaniu Twoich klientów. Na pewno śledzisz najnowsze trendy marketingu i już wiesz, że wideo marketing to narzędzie innowacyjne i o tym jest właśnie ten artykuł. Jak skutecznie wykorzystać wideo marketing?
Wideo Marketing wygrywa autentycznością.
Budżety reklamowe mogą wynosić od kilkuset złotych aż do milionów, w zależności od wielkości firmy i zakresu celów marki. Nie przejmuj się tym, że być może Twój budżet jest niewielki. Jako mała firma powinieneś wiedzieć, że dostępnych jest teraz wiele narzędzi do hostingu i tworzenia wideo, które będą pasować do twojego budżetu. Wróćmy jednak do autentyczności.
Jak przyciągnąć uwagę widza na tak zatłoczonym rynku wideo i przy ograniczonym budżecie? Właśnie będąc autentycznym. Ludzie spędzają 3 razy dłużej oglądając filmy na Facebooku i Instagramie na żywo, niż te, które odtwarzają. Transmisja na żywo jest autentyczna. Nikt nią nie steruje. Transmisje na żywo sprawiają, że proces marketingowy jest bardziej spersonalizowany. Odbiorca nie czuje się tak, jakbyś mu odpowiadał, a opowiadał tylko dla niego. Jaka jest różnica? Na przykład oglądanie na żywo czy pokazywanie działań zakulisowych w firmie pomaga użytkownikom łączyć się z Twoją marką na poziomie osobistym. Oglądający lepiej zrozumieją proces, ciężką pracę i dbałość o szczegóły, które wkładasz w swoją firmę.
Autentyczność. Jeśli będziesz umiał sprawić by oglądający wierzył, że to, co mu pokazujesz nie jest reżyserowane, że dialogi prowadzone między bohaterami filmu są prawdziwe to osiągniesz zamierzony cel, a do tego nie jest potrzebny ogromny budżet. Twoi klienci chcą czuć, że rozmawiasz z nimi osobiście. Nikt, ty wównież, nie chciałby się czuć jak jakaś liczba w statystykach strategii marketingowej. Umieść autentyczne wrażenia wideo na szczycie swojej strategii marketingu wideo.
Jak opowiadać za pomocą wideo marketingu
Prawie wszyscy klienci wolą oglądać treści opowiadające historię. Właśnie, dlatego coraz więcej marek tworzy narrację wokół swoich produktów aby ich marka miała ludzką twarz przez co będzie można nawiązać łatwiejszy kontakt z kupującymi.
Opowiadanie wideo humanizuje markę. Pokazuje ją w innym świetle. Marka to nie tylko sprzedaż i zyski. Badania potwierdzają skuteczność opowiadania jako formy wideo marketingu. Opowiadanie zwiększa wartość produktu lub usługi 20 krotnie.
Niestety, nie ma jednego uniwersalnego sposobu na tworzenie wciągających historii. Musisz być kreatywny, zawsze prawdomówny i autentyczny - ale także mówić w sposób, który będzie łączył się z Twoimi klientami i odnosił się do nich na poziomie emocjonalnym.
Krótkotrwałe treści wideo
Uruchomienie Snapchata w 2013 roku i jego popularność w kolejnych latach pokazało, jak bardzo ludzie lubią krótkie filmy, które szybko znikają z internetu. Od tego czasu coraz więcej mediów społecznościowych włączało tę funkcję na swoich platformach.
Na przykład Historie w Instagramie zwiększyły ogólny czas spędzany w Instagramie z 15 minut do 32 minut dziennie. dowodzi to, że konsumenci wyraźnie wolą oglądać filmy na żywo niż posty w serwisach społecznościowych.
Krótkie filmy wykorzystują efekt FOMO („fear of missing out” - strach przed pominięciem) czyli napięcie spowodowane ogromną potrzebą obejrzenia filmu zanim zniknie nieobejrzany.
Co ma wspólnego wideo marketing z flmami selfie
Nagranie wideo jest dziś bardzo popularne, dzięki Snapchat, w którym użytkownicy nagrywają krótkie filmy, aby wysłać je do znajomych. Filmy znikają, gdy tylko zostaną wyświetlone przez odbiorcę, lub po prostu znikają po 24 godzinach.
Według badania Hootsuite ponad 100 milionów ludzi w USA i 200 milionów ludzi na całym świecie korzysta ze Snapchata i ogląda codziennie ponad 10 miliardów filmów!!! W aplikacji spędzają średnio około 30 minut dziennie. Największa grupa demograficzna Snapchata to osoby w wieku od 18 do 24 lat. Natomiast osoby w wieku od 25 do 34 lat stanowią około 26 procent bazy użytkowników.
Gdy jego popularność wzrosła, Facebook, Instagram, a nawet LinkedIn zaczęły oferować podobne usługi wideo. Dzięki tym funkcjom, użytkownicy mogą udostępniać swoje codzienne życie znajomym i światu, nagrywając wideo na swoich urządzeniach mobilnych.
Niektóre firmy przyjęły ten trend. Jest już spora grupa firm, która nagrywa filmy, które starają się naśladować wygląd filmów selfie, aby stać się bardziej autentycznymi i nawiązać osobisty kontakt z widzami. Jest to bardzo skuteczna forma, ponieważ daje wrażenie autentyczności. Szczerość i autentyczność naprawdę mają znaczenie dla konsumentów. Poniżej przykład filmu selfie zrobionego przez Dove.
Jak produkować filmy edukacyjne
Jeśli jesteś startup’em, albo firmą, która wprowadza na rynek nowy produkt lub usługę to powinieneś w pierwszej kolejności zastosować wideo marketing. To jedyny sposób, aby oglądający szybko dowiedział się o przesłaniu twojego produktu. To wszystko dzięki wielo kanałowemu oddziaływaniu na percepcje ludzką. Ruchomy obraz w połączeniu z tekstem i dźwiękiem.
Co powinien zawierać film? Przede wszystkim powinien przedstawiać korzyści płynące z posiadania, używania produktu. Powinien być swego rodzaju instrukcją korzystania z produktu. Powinien rozwiewać wszelkie wątpliwości co do potrzeby posiadania produktu.
Jaki wpływ ma IGTV na zainteresowanie pionowym TV
Telefony są ważną częścią codziennego życia. Według eMarketer 78,4 procent cyfrowych filmów jest udostępnianych za pośrednictwem smartfona. Ludzie przez większość czasu trzymają telefony w pozycji pionowej. Właśnie z tego powodu platformy mediów społecznościowych postawiły na pionowe TV. To jest naturalne położenie smartfona w dłoni.
Powinno Tobie zależeć na tym aby emitowane treści w smartfonie wyświetlały się bez problemu. Aby tak było należy przygotować zdjęcia portretowe, bądź też filmy o współczynniku proporcji 9:16.
Samo spełnienie technicznych warunków przy przygotowaniu materiału nie zapewni sukcesu. Aby zwiększyć liczbę wyświetleń i konwersji należy dodać do filmu inne elementy. Powinieneś używać napisów, aby zwiększyć liczbę wyświetleń na urządzeniach mobilnych, ponieważ większość użytkowników mobilnych urządzeń będzie odtwarzać filmy wyciszone.
Wykorzystaj IGTV w wideo marketingu
Dzięki premierze IGTV na Instagramie możesz emitować 60-minutowe wideo (eliminuje to potrzebę dzielenia treści między Instagram i Youtube). IGTV ułatwia emitowanie wszystkich Twoich filmów na swojej platformie. Ponadto Twoje filmy będą przesyłane strumieniowo na urządzenia Twoich klientów bez najmniejszych problemów.
Jednak samo IGTV nie zapewni nam dotarcia do pełnego spektrum Twoich klientów. YouTube nadal jest liderem wideo. Ponadto YouTube udostępnia moduł analityczny, Dzięki niemu możesz zobaczyć, kto ogląda Twoje filmy, na jak długo i które części filmów dają najlepsze wyniki. Korzystając z tych danych, możesz usprawnić proces tworzenia wideo i produkować skuteczniejsze wideo. IGTV zdecydowanie powinno być częścią Twojego zestawu narzędzi wideo marketingu.
Współpraca z influencerami wideo marketingu
Collective Bias przebadało 10 tysięcy osób. Badanie to wykazało, że 70% ludzi podejmuje decyzje zakupowe na podstawie polecenia swoich znajomych. Współpracując z rozpoznawalnymi influencerami możesz zaprezentować swoją markę sporej społeczności, która ufa ich rekomendacjom. Dzięki temu możesz pośrednio stworzyć wyższy stopień lojalności wobec marki.
Oto, w jaki sposób niektóre marki wykorzystują marketing wpływowy w celu budowania świadomości marki.
Skieruj wideo marketing tam, gdzie są Twoi klienci
Czy jest jakaś grupa wiekowa, która nie ogląda filmów? Może raczej należy zapytać czy jest jakaś grupa wiekowa, która nie korzysta z żadnej platformy społecznościowej? Oczywistą grupą, która się nasuwa to ludzie starsi 65+. Internet rodził się gdy oni byli czterdziestolatkami. Otóż nic bardziej mylnego. 41% grupy 65+ regularnie zagląda na swoje konto w platformie społecznościowej numer jeden czyli FB. A co z ich wnukami?
W rezultacie przemian społecznych, a przede wszystkim, tego, że w przestrzeni medialnej pojawiła się fala fake news’ów Facebook stracił swoją popularność wśród młodych użytkowników na rzecz Instagrama. Jednym z kluczowych parametrów przygotowania wideo jest znajomość wieku grupy docelowej odbiorców Twojego produktu. Jeśli Twoimi klientami są ludzie powyżej 30 roku to Facebook powinien być wiodącym kanałem emisji treści. Z kolei Instagram przyciąga znacznie młodszą grupę demograficzną niż Facebook. Większość użytkowników Instagrama ma mniej niż 30 lat.
Konkluzja? Upewnij się, że idziesz tam, gdzie są Twoi klienci.
Nagrania wideo z głosem czy bez?
Jaki był ostatni dobry film, który widziałeś? Z jakimi postaciami się utożsamiasz? Dlaczego się z nimi utożsamiasz? Czy to możliwe, że w ich głosie było coś, co wywoływało twoje emocje? No właśnie. Być może słowa tak naprawdę nie miały znaczenia, chodziło tylko o ton głosu?
Ludzki głos może osiągnąć coś, czego słowa nie oddadzą. Wykorzystaj moc ludzkiego głosu dodając podkłady głosowe do swoich filmów. Dzięki temu dodasz autentyczności swoim treściom.
Wiesz już, jak ważny jest wideo marketing i to, że nie możesz go nie używać. Musisz zrealizować filmy, które pomogą Ci wyróżnić się na tle konkurencji. Aby to zrobić musisz zrozumieć swoich potencjalnych klientów: co kochają, czym się martwią, czego potrzebują itp. Na końcu pozostanie poinformować swoich klientów o Twojej ofercie korzystając z wideo marketingu.
W zakresie wideo marketingu nasza firma przygotowuje:
- opracowanie strategii wideo marketingu
- realizację filmów dla kampanii wideo marketingu
- analizę skuteczności wideo marketingu
Przykłady naszych realizacji w zakresie wideo marketingu
#Oszczędzaj wodę z przyjaciółmi
#Ojciec zawsze dojrzy światło
#Szukasz kolorów?