Jaka jest optymalna liczba słów na stronę internetową? Czy powinniśmy skupić się na krótkich, treściwych tekstach, czy też dłuższe artykuły okażą się bardziej skuteczne? Odpowiedź na to pytanie jest nieco bardziej złożona, ponieważ optymalna liczba słów zależy od wielu czynników, takich jak cel strony, jej tematyka, grupa docelowa, preferencje użytkowników, a także, co znajduje się w danym serwisie. Jeżeli chcesz poznać szczegóły - koniecznie zapoznaj się z treścią tego wpisu.
Optymalna liczba słów na stronę internetową - długość treści a użytkownicy
Zanim finalnie zdecydujesz, ile słów powinien mieć Twój artykuł blogowy, opis produktu, opis kategorii czy też treść na landing page, zwróć uwagę na zainteresowanie użytkowników, czytelność i przyswajalność oraz współczynnik odrzuceń i czas przebywania na stronie. Dokonaj skrupulatnej oceny i wzoruj się na konkurencji. Poniżej przedstawiamy szczegóły.
Zainteresowanie użytkowników
- Uwaga i zaangażowanie czytelników - długość treści może wpływać na uwagę i zaangażowanie czytelników. Krótszy content może być bardziej przystępny i łatwiejszy do odbioru, co przyciągnie prawdopodobnie uwagę większości czytelników. Dłuższe treści natomiast wymagają większego zaangażowania i skupienia, co jest korzystne dla potencjalnych klientów, którzy są bardziej zainteresowani danym rozwiązaniem.
- Zrozumienie preferencji użytkowników - analiza preferencji użytkowników może pomóc w określeniu, czy wolą krótsze, bardziej zwięzłe treści, czy też dłuższe, rozbudowane artykuły.
- Wpływ długości tekstu na czytelność - krótsze treści mogą być bardziej czytelne, ponieważ są mniej skomplikowane. Dłuższy content wymaga zazwyczaj większego wysiłku od czytelników. Jest także mniej czytelny, jeśli nie został odpowiednio podzielone na sekcje, akapity i nagłówki. Dlatego osoby, które nie mają doświadczenia w copywritingu, powinny wybierać krótsze formy przekazu.
- Wpływ długości tekstu na pamięć i zrozumienie - zbyt długi tekst może być trudniejszy do zapamiętania i zrozumienia przez czytelników. Krótsze treści mogą być łatwiejsze do przyswojenia i zapamiętania, ponieważ zawierają mniej informacji, a dodatkowo mają bardziej skondensowaną formę.
Czytelność i przyswajalność
Współczynnik odrzuceń i czas przebywania na stronie
Jeśli treść jest zbyt długa, może to prowadzić do wyższego współczynnika odrzuceń, czyli większej liczby użytkowników, którzy opuszczają stronę bez czytania całego tekstu. Użytkownicy mogą czuć się zniechęceni do długiej lektury i zrezygnować z przeglądania strony.
Wpłynie to ostatecznie na pozycję serwisu w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Wiele natomiast zależy od tego, co znajduje się na danej stronie. Dla przykładu - opis produktu powinien być krótszy niż recenzja lub ranking.
Zdj 1. Wpis blogowy firmy Decathlon zawierający około 1 300 słów. Źródło: https://blog.decathlon.pl/sport/fitness/ranking-sluchawek-bezprzewodowych/ Aby zachęcić użytkowników do czytania nawet najdłuższych treści, warto wprowadzić nawigację okruszkową, która przedstawia czytelnikowi, w którym miejscu aktualnie się znajduje. Jeżeli interesuje go inny akapit - będzie mógł wówczas bez problemu do niego przejść. |
Zdj 2. Wpis blogowy Ahrefs z nawigacją okruszkową ułatwiający użytkownikom poruszanie się po serwisie. Źródło: https://ahrefs.com/blog/affiliate-marketing/ Warto również wspomnieć, iż dłuższe treści mają potencjał zwiększenia czasu spędzonego przez użytkowników na stronie, jeśli są interesujące i angażujące. Ważne jest znalezienie odpowiedniego balansu między długością treści a preferencjami użytkowników. Istotne, aby dostosować się do oczekiwań odbiorców i zapewnić im wartościowe informacje w sposób, który jest dla nich przystępny i interesujący. Dla przykładu - sklepy internetowe e-commerce z marki beauty powinny robić przede wszystkim porównania (np. "Jakie kosmetyki są lepsze - od MAC czy Inglot?"), a także recenzje (np. "Sprawdzamy kosmetyki od marki Inglot - wybraliśmy najlepsze!"). W przypadku serwisów wnętrzarskich dobrym rozwiązaniem okażą się poradniki "How to" (np. "Jak napompować piłkę do siatkówki"). |
Zdj 3. Blog firmy Decathlon przedstawiający różnorodne poradniki, rankingi, recenzje i porównania. Źródło: https://blog.decathlon.pl/ |
Czy długość treści ma znaczenie pod kątem algorytmów wyszukiwarek?
Długość treści może mieć znaczenie pod kątem algorytmów wyszukiwarek, ponieważ starają się one dostarczać użytkownikom jak najbardziej odpowiednich i wartościowych wyników wyszukiwania. Długość contentu jest jednym z ponad 200 czynników rankingowych wpływających na ocenę i ranking strony w wynikach wyszukiwania.
Wyszukiwarki (np. Google, Bing, Yahoo!, DuckDuckGo czy YANDEX) stale doskonalą swoje algorytmy, aby lepiej rozumieć treści i wyświetlać najbardziej trafne wyniki. Długość contentu może być uwzględniana w kontekście odpowiedzi na zapytanie użytkownika. W niektórych przypadkach, na przykład przy pytaniach wymagających bardziej szczegółowej odpowiedzi, algorytmy mogą preferować dłuższe treści, które zapewniają pełniejsze informacje na dany temat i przede wszystkim wyczerpują go.
Warto jednak pamiętać, że długość treści nie jest jedynym czynnikiem oceny wyszukiwarek. Istotne jest również dostarczanie wartościowego i unikalnego contentu, który odpowiada na zapytanie użytkownika. Dlatego artykuły blogowe, poradniki i recenzje powinny obejmować około 1 000 - 2 500 słów. Opisy produktów około 100-300 słów, a opisy kategorii w granicach 500 słów. Finalnie należy jednak zweryfikować konkurencję i podjąć decyzję na podstawie krótkiej analizy.
Dla przykładu - jeżeli sąsiednie firmy mają wpis blogowy na 1 000 slów - prawdopodobnie Google uznaje, że wyczerpanie tematu jest możliwe w tym zakresie. Pisząc artykuł na 2 000 lub 3 000 słów prawdopodobnie nie znajdziesz się w TOP 10, ponieważ wpis nie będzie odpowiadał na pytania użytkowników, a jedynie rozwlekał temat, co obniży aspekt UX (ang. User Experience). Nie stanowi to reguły, natomiast często tak jest. Również odwrotnie - jeżeli wpisy blogowe są bardzo długie (np. powyżej 3 000 słów), prawdopodobnie publikacja na 1 000 słów nie będzie wystarczająca, ponieważ nie wyczerpie tematu.
Czynniki wpływające na optymalną długość treści - przykłady
Czynniki wpływające na optymalną długość treści mogą się różnić w zależności od tematyki, rodzaju strony oraz preferencji odbiorców.
Kompletność informacji
Jeśli temat wymaga bardziej szczegółowego omówienia, np. instrukcje, przewodniki, artykuły eksperckie, dłuższa treść może być wskazana w celu zapewnienia kompleksowych informacji oraz zaspokojenia potrzeb czytelników.
Czytelność i skanowalność
W przypadku serwisów, w obrębie których użytkownicy mają tendencję do szybkiego przeglądania treści, takich jak blogi, wiadomości lub strony internetowe, które mają na celu dostarczenie konkretnych informacji, zazwyczaj preferuje się treści krótsze, łatwe do przeskanowania wzrokiem i zrozumienia.
Preferencje odbiorców
Istotne jest uwzględnienie preferencji i nawyków czytelniczych docelowej grupy odbiorców. Niektórzy użytkownicy wolą krótkie, zwięzłe treści, podczas gdy inni będą bardziej zainteresowani dogłębnym omówieniem tematu (są to przykładowo osoby wpisujące w wyszukiwarki więcej niż 3-4 wyrazy, korzystające z tzw. długiego ogona słów kluczowych).
Format treści
Niektóre rodzaje treści, takie jak infografiki, prezentacje lub case study, mogą być bardziej odpowiednie w formie krótszych, zwięzłych treści. Inne przypadki, takie jak analizy i artykuły eksperckie, mogą wymagać większej objętości, aby umożliwić dokładne omówienie tematu.
Zapamiętaj!
Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania dotyczącego optymalnej długości treści na stronę internetową. Optymalna długość będzie zależeć od wielu czynników i wymaga indywidualnej oceny w kontekście konkretnych potrzeb, tematyki, odbiorców i celów strony.
Optymalna liczba słów na stronę internetową - co jeszcze ma wpływ na objętość contentu?
Ważna jest również konkurencyjność rynku. Jeśli rynek jest nasycony treściami długimi i szczegółowymi, skrócone treści mogą wyróżniać się i przyciągać uwagę czytelników. Z drugiej strony, jeśli większość konkurencyjnych stron posiada treści krótkie, bardziej szczegółowe i rozbudowane treści mogą przyciągnąć uwagę i zainteresowanie użytkowników. Nie zawsze jednak tego typu rozwiązanie spełni preferencje użytkowników.
W trakcie badania konkurencyjnych stron internetowych warto zweryfikować rodzaje publikowanych treści oraz ich długość. Przykładowe czynności, które można podjąć w ramach analizy konkurencji, to m.in.:
- Sprawdzenie treści na stronach konkurencji pod kątem ich objętości i szczegółowości.
- Analiza interakcji użytkowników z treściami konkurencji, takich jak liczba komentarzy, udostępnień w mediach społecznościowych czy opinie.
- Badanie pozycji konkurencyjnych treści w wynikach wyszukiwania i ocena ich popularności.
- Ocena stylu pisania i sposobu prezentacji informacji na stronach konkurencyjnych (zwróć uwagę na liczbę dodawanych infografik oraz screenshotów).
Analiza konkurencji pomoże zrozumieć, jakie podejścia contentowe są obecne na rynku i jak można się wyróżnić. Umożliwi również dostosowanie długości contentu do oczekiwań i preferencji odbiorców, a także zapewnić lepszą strategię treści w porównaniu do konkurencji.
FAQ - najczęstsze pytania i odpowiedzi [optymalna liczba słów na stronę internetową]
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat optymalnej liczby słów na stronie internetowej.
1. Jaka jest optymalna liczba słów na stronę internetową?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ optymalna liczba słów zależy od wielu czynników, takich jak tematyka strony, rodzaj treści, preferencje odbiorców i konkurencyjność rynku. Należy brać pod uwagę czytelność, zainteresowanie użytkowników i wymogi wyszukiwarek. W przypadku artykułów blogowych, warto zdecydować się na objętość od 1 000 do 3 000 słów. Opisy produktów to około 100-300 słów, a opisy kategorii oscylują w granicach 500 słów. Nie stanowi to jednak reguły i przed podjęciem ostatecznej decyzji, należy dokonać analizy konkurencji.
2. Czy krótsze treści są zawsze lepsze?
Niekoniecznie. Krótsze treści mogą być bardziej odpowiednie dla stron, gdzie użytkownicy oczekują szybkich informacji, na przykład w serwisach informacyjnych (z wiadomościami lub newsami). Jednak w niektórych przypadkach, szczególnie przy bardziej skomplikowanych tematach (np. "Jakie są figury gimnastyczne i ćwiczenia wykonywane na gimnastyce artystycznej?"), dłuższe treści mogą zapewnić kompleksowość informacji i zwiększyć zaangażowanie czytelników.
3. Czy długa treść może odstraszać czytelników?
Długa treść może odstraszać niektórych użytkowników, szczególnie jeśli nie jest czytelnie podzielona na akapity i sekcje. Ważne, aby zadbać o czytelność i skanowalność contentu, tak aby czytelnicy mogli łatwo odnaleźć potrzebne informacje. Oprócz poprawnej struktury nagłówków, pomoże w tym nawigacja okruszkowa (tzw. breadcrumbs).
4. Jak konkurencja wpływa na optymalną długość treści?
Analiza konkurencji pomoże zrozumieć, jaka długość treści jest obecnie popularna i w jaki sposób można się dostosować do preferencji odbiorców. Warto jednak próbować różnych metod na zarankowanie w TOP 10. Kluczowym aspektem jest spełnienie wymagań potencjalnych klientów dot. użyteczności wpisu blogowego, poradnika, recenzji, porównania lub opisu produktu czy też kategorii.
5. Czy optymalna długość treści ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania?
Długość treści może mieć wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale nie jest to jedyny czynnik. Wyszukiwarki preferują unikalny content, który jest wartościowy i zgodny z zainteresowaniami użytkowników. Warto pamiętać, że optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek jest kompleksowym procesem uwzględniającym różnorodne czynniki, a nie tylko długość treści. W tym celu sprawdź "Przewodnik po systemach rankingowych wyszukiwarki Google".