Jak korzystać z Google Trends? Zobacz praktyczne wskazówki!

Marketing i promocja

Chcesz być na bieżąco z trendami zakupowymi? Szukasz inspiracji do nowych tekstów na firmowy blog? W obydwu przypadkach pomoże Ci Google Trends. Oto przykłady pokazujące, jak korzystać z tego narzędzia.

Jak korzystać z Google Trends? Zobacz praktyczne wskazówki!

Prowadzisz sklep internetowy, masz własną stronę WWW lub kanał w social media? Wiesz zatem, jak ważne jest bycie na bieżąco z obecnymi trendami w marketingu online. Ma to znaczenie zarówno dla Ciebie – jako przedsiębiorcy – jak i dla Twoich obecnych i potencjalnych klientów. W jaki sposób dowiedzieć się, co interesuje teraz  internautów? Wystarczy zajrzeć do bezpłatnego narzędzia – Google Trends (GT). Zobacz możliwości, jakie dzięki niemu zyskujesz. 

Google Trends jako pomoc przy wprowadzaniu nowych produktów do sklepu

Który z produktów wprowadzić do asortymentu?

Jesteś akurat na etapie wprowadzania nowych produktów do swojej oferty? Zastanawiasz się, którą z wielu opcji wybrać i co będzie się lepiej sprzedawało? Google Trends to znakomite narzędzie, aby się o tym przekonać. Pokaże Ci ono tendencje i zmiany, dotyczące konkretnego hasła.

Załóżmy, że prowadzisz butik z odzieżą dla kobiet. Rozważasz, jaki typ obuwia dodać do swojej oferty. Do tej pory były w niej bowiem tylko ubrania. Gdy wpiszesz w GT hasło „szpilki”, przekonasz się, jak jego popularność wyszukiwania zmienia się w zależności od:

  • czasu (lato a zima),

  • lokalizacji geograficznej,

  • kategorii produktu,

  • przestrzeni wyszukiwania (zakupy, grafika i wideo).

 

Przeanalizujmy ten przykład w szerszym aspekcie.

 Google Trends - wyszukiwane hasło szpilki

 

Wykres przedstawia popularność frazy od 1 stycznia 2022 roku do dzisiaj (27 września, kiedy powstawał artykuł). Widzimy wyraźnie, że największym powodzeniem szpilki cieszyły się na wiosnę, osiągając szczyt popularności w wyszukiwarce 24 kwietnia. To prawdopodobnie efekt wiosny, która niedawno nadeszła i zmiany garderoby na wiosenną. To jednak na razie nie tłumaczy nam, czy dobrze jest właśnie te buty wprowadzać do asortymentu. Może jednak klientki wolą nosić w sezonie letnim inne obuwie? Sprawdźmy więc, jak plasują się szpilki w zestawieniu z sandałami oraz klapkami.

 

Porównanie fraz w Google Trends

 

Dostrzegamy wyraźnie, że dużo większym uznaniem niż szpilki cieszą się klapki. Oczywiście najbardziej zainteresowanie to wzrasta na przełomie wiosny i lata, co jest całkiem zrozumiałe. Jednak według Google internauci najchętniej poszukują w letnim okresie sandałów. Przyczyną może być ich wygoda i uniwersalność. Być może więc to właśnie ten typ obuwia warto zamieścić w swoim asortymencie?

Google Trends wskaże najlepszą lokalizację działalności

Gdzie otworzyć następny oddział firmy czy sklepu?

Oto kolejna kwestia, którą pomoże rozstrzygnąć algorytm. Google Trends będzie pomocne, jeśli zastanawiasz się, w jakim województwie uruchomić sklep stacjonarny. Być może prowadzisz biznes online, ale chcesz w końcu ruszyć ze sprzedażą tradycyjną. A może rozbudowujesz sieć swoich już istniejących placówek i rozważasz, gdzie ma powstać kolejna. Oprócz podpytania o to swoich fanów, np. na Facebooku, warto także „zapytać” wyszukiwarkę.

Google Trends do poszukiwania nowych lokalizacji

Z działu „Zainteresowanie według podregionu” wynika, że zapytanie o butik odzieżowy cieszyło się największym zainteresowaniem w województwie wielkopolskim. Google ma tutaj wystarczająco danych dla 3 województw, dlatego nie zostały one podane dla pozostałych. Nie oznacza to jednak, że np. internautów z Małopolski nie interesują takie butiki – warto mieć to na uwadze.

Sezonowe promocje i oferty a Google: analiza sytuacji

Omawiane tu narzędzie jest idealne do analizowania tego, kiedy warto wprowadzić konkretną kategorię produktów do sklepu lub na kiedy ustawić reklamy Google. Przyda się również, by wiedzieć, jak wcześnie zacząć pozycjonowanie na określone frazy. Przyjrzyjmy się prostemu przykładowi, sprawdzając hasło „prezenty na Mikołajki”.

Goolg Trends dla sezonowych promocji
 

Co możemy tutaj zobaczyć? Otóż:

  • W ciągu ostatnich 5 lat największa popularność tej frazy przypadała na sam początek grudnia – czyli tuż przed mikołajkami.

  • W 2020 roku fraza była mniej popularna niż w latach wcześniejszych. Wynika to być może z faktu, iż ludzie w okresie pandemii mniej się spotykali (chociażby na szkolnych mikołajkach). Tym samym wręczali sobie mniej prezentów. Ponadto wzrost cen zmienił nawyki kupujących.

  • Ciekawe jest to, że w ubiegłym roku fraza „prezenty na mikołajki” była najczęściej wpisywana w wyszukiwarkę w dniach 21-27 listopada. Co to oznacza? Być może z czasem ludzie uczą się kupować prezenty wcześniej – jeszcze przed największymi kolejkami w sklepach. Jest wtedy czas, by się rozejrzeć. Nie ma natomiast ryzyka, że konkretny produkt będzie na ukończeniu. Przyczyną może być też fakt, że w trakcie pandemii wielu z nas przerzuciło się w sporej części na zakupy w sklepach internetowych. A taki zakup musi być realizowany wcześniej, by upominek dotarł na czas.

  • Mieszkańcy wschodnich województw wykazywali większe zainteresowanie tą frazą. Przypuszczalnie to kwestia lokalnych zwyczajów i tradycji panujących w Polsce. W tych właśnie rejonach popularne jest bowiem dawanie sobie podarunków na 6 grudnia. Dzieci czekają na Mikołaja. Tymczasem na zachodzie kraju nierzadko wcale nie obchodzi się mikołajek, a podarki wręczane są dopiero na święta – np. przez Gwiazdora.

Wnioski nasuwają się same: warto już w drugiej połowie listopada mieć gotowy cały asortyment prezentowy na mikołajki. Jeżeli zaś planujesz kampanię Google Ads, wyceluj z nią właśnie w taki czas (a nawet nieco wcześniej).

Recykling treści – dowiedz się, o co pytają internauci

Prowadzisz blog na firmowej stronie internetowej? Warto więc dbać o to, aby treści były tam zawsze aktualne. Poza dodawaniem nowych artykułów można również rozszerzać, modyfikować czy aktualizować te już istniejące.

Działania te poprawią pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce. Ponadto odbiorcy dostaną najświeższe informacje w interesujących ich kwestiach. A skąd wiedzieć, o co pytają? Właśnie z Google Trends. To świetne źródło wiedzy na temat obecnie panujących tendencji zakupowych. Dzięki przeanalizowaniu związanych z Twoją branżą haseł będziesz wiedzieć, w którym kierunku prowadzić bloga, by przyciągnąć internautów.

Pamiętaj też o opisach kategorii. Gdy masz sklep internetowy, a opisy te zostały przygotowane już dość dawno – czas na aktualizację. Być może w międzyczasie Twój asortyment poszerzył się o nowe produkty. Warto zatem uzupełnić kategorie produktowe odpowiednimi słowami kluczowymi. Dobrane zgodnie z faktycznym stanem magazynowym i wskazówkami GT opisy pomogą Ci przyciągnąć potencjalnych klientów na stronę sklepu.

Brak pomysłów na wpisy blogowe? Google Trends pomoże

Podobnie narzędzie to będzie skuteczne, gdy potrzebujesz inspiracji na zupełnie nowe działy albo artykuły na blogu. Wpisz w wyszukiwarkę GT hasła, powiązane z Twoją działalnością. Zobacz następnie, czego użytkownicy sieci szukają w powiązaniu z taką frazą kluczową. Sprawdźmy to dla frazy „buty zimowe”. Okazuje się, że wiele osób poszukuje obuwia damskiego. Na popularności zyskują też buty trekkingowe. Co z tego wynika?

Gdy blog jest podpięty do sklepu z odzieżą i obuwiem, możesz przygotować wpis, w którym:

  • przedstawisz zalety obuwia damskiego trekkingowego,

  • podpowiesz, na co zwrócić uwagę, wybierając je,

  • polecisz najciekawsze modele na obecny sezon – oczywiście dostępne do nabycia w Twoim sklepie,

  • podpowiesz, jak najlepiej dbać o buty zimowe.

Dzięki użyciu pasujących, zyskujących na popularności fraz ściągniesz ruch na swój blog. Dodatkowo użytkownicy będą w stanie przejść bezpośrednio do interesujących ich modeli obuwia.


Udostępnione przez Google narzędzie to uniwersalna pomoc dla każdego, kto prężnie działa online. Dzięki niemu poprawisz swoje pozycje w wyszukiwarkach, dowiesz się, co wprowadzić do sklepu internetowego bądź trafnie wystartujesz z kampanią reklamową. Przekonaj się już dziś, w jaki sposób GT może być pomocne w Twoim biznesie. Śledź trendy, a nie zostaniesz w tyle za konkurencją.

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x