Jak rozpoznać dobrego copywritera 10 rad!

Marketing i promocja

Znaleźć copywritera nie jest dzisiaj trudno. Lecz znaleźć naprawdę dobrego autora tekstów marketingowych – to już trudniejsze zadanie. Na co zwracać tu uwagę? W tym artykule piszemy, czym wyróżnia się świetny copywriter.

Jak rozpoznać dobrego copywritera 10 rad!

Dziś na grupach branżowych, forach tematycznych czy portalach z ogłoszeniami można znaleźć licznych copywriterów. Rzeczywistość zmienia się i coraz więcej osób docenia możliwość pracy zdalnej. Planujesz szukać osoby do pisania tekstów na Twoją stronę WWW? Chcesz zamieścić ofertę współpracy? Dziś prezentujemy cechy, jakie opisują dobrego copywritera. Pomoże Ci to wybrać taką osobę spośród licznych kandydatów, jacy zapewne się do Ciebie zgłoszą.

Bardzo dobry warsztat pisarski

Pierwsza z cech, wyróżniających dobrego copywritera, to naturalnie umiejętność pisania. Można tę kwestię rozważać na kilka sposobów. Chodzi tu bowiem o:

  • stosowanie zasad poprawnej pisowni w języku, w jakim mają być przygotowane treści,
  • doświadczenie i umiejętności w pisaniu tekstów do sieci (webwriting),
  • znajomość podstaw SEO w kontekście udostępnianej treści na stronach www, na prowadzonych profilach social mediach oraz pozostałych miejscach

Zatem prawidłowa ortografia, interpunkcja i składnia to nie wszystko. Liczy się oczywiście też tzw. lekkie pióro. Umiejętność formułowania myśli w przystępny, przyjazny w odbiorze sposób to klucz do tworzenia przyjaznego dla czytelnika contentu.

Chęć rozwoju i doskonalenia

Marketing internetowy to dziedzina, w której z roku na rok sporo się zmienia. Dlatego dobry copywriter powinien być na bieżąco z najważniejszymi zasadami pisania do internetu, trendami marketingowymi i aktualizacjami wybranych narzędzi.

Nie bez znaczenia jest również rozwój pod kątem językowym. Ktoś, kto chce dobrze pisać, powinien sporo czytać. I to zarówno książek poradnikowych ze swojej branży, jak i powieści, wartościowych czasopism czy wreszcie rozmaitych treści w sieci. Pozwala to wzbogacać słownictwo i uczyć się od najlepszych.

Specjalizacja w określonych obszarach tematycznych

To cecha, związana poniekąd z powyższą. Zazwyczaj dobrzy copywriterzy mają kilka wybranych tematyk, w których się poruszają. Wielogodzinny research, dotyczący konkretnego zagadnienia, pozwala im wyspecjalizować się. Dzięki temu mogą sprawnie pisać teksty na określone tematy. Są to przy tym treści merytoryczne, bogate w użyteczne dla czytającego informacje.

Czy warto zatem zaufać osobie, która pisze „teksty na każdy możliwy temat”? Cóż, kwestia dyskusyjna. Jeżeli zamawiane treści copywriterskie mają wyróżniać się jakością i prezentować konkretną, niszową wiedzę – polecamy wyspecjalizowanych copywriterów. Prostsze, ogólne treści można natomiast zamówić u uniwersalnego pisarza.

Kreatywność – must have dobrego copywritera

Trudno wyobrazić sobie świetnego copy, który nie jest kreatywny. Wbrew pozorom cecha ta nie dotyczy wyłącznie osób, piszących wiersze i poczytne powieści. W tekstach blogowych, contencie na stronę lub nawet opisach kategorii pomysłowość jest niezbędna. Bo jak tu poradzić sobie bez niej, gdy trzeba napisać kilkanaście unikalnych tekstów na dokładnie ten sam temat? Zmiana punktu widzenia tematu, dostosowanie języka do odbiorców lub nawet długość tekstu mogą wspomóc w otrzymaniu tekstu, który nie zostanie skategoryzowany jako duplikat.    

Uważność i skrupulatność

Napisanie nowych treści to jedno. Kolejna sprawa to przeczytanie tego, co się stworzyło i naniesienie poprawek. Uważny copywriter przyjrzy się, czy:

  • w tekście nie ma błędów interpunkcyjnych ani literówek,
  • zdania są odpowiedniej długości,
  • słowa nie powtarzają się zbyt często, a więc są zastosowane synonimy,
  • treść została właściwie sformatowana,
  • artykuł bądź opis jest odpowiednio nasycony słowami kluczowymi – gdy ma na celu pozycjonowanie strony klienta,
  • wyrazy zapożyczone mają poprawny zapis.

Czasami trzeba też usunąć pewne fragmenty tekstu, by przekaz był bardziej czytelny. Dobry copywriter nie boi się skracać, upraszczać i konkretyzować. Czy można nazwać pisarza dobrym, jeśli nastawiony jest tylko na wstawienie największej liczby słów do tekstu?

Stały kontakt copywirtera z klientem

Obecnie wiele firm zatrudnia copywriterów na umowę zlecenie lub B2B. Taka osoba pracuje zdalnie, nie jest więc do dyspozycji tak, jak pracownik etatowy. Mimo to copywriter powinien być w regularnym kontakcie ze swoim zleceniodawcą. Oznacza to regularność odpisywania na wiadomości. Osoba taka nie boi się zadawać pytań dotyczących briefu oraz wyjaśniać wszelkich wątpliwości ze zlecającym. Płynna, rzeczowa komunikacja ułatwia obu stronom realizowanie zamówionych treści. Zmniejsza ponadto ryzyko konieczności nanoszenia poprawek z powodu wzajemnego niezrozumienia w kwestii contentu.

Otwartość na feedback i konstruktywną krytykę

To jedna z tych cech, która jest pożądana w wielu branżach. Współpraca z osobą, która jest realnie ciekawa efektów i postrzegania swojej pracy, układa się łatwiej. Dobrze, aby copywriter nie był święcie przekonany, że treści jego autorstwa są zawsze idealne. Musi mieć z tyłu głowy fakt, że osobista wizja treści może się różnić od tego, czego chce zlecający. Ważny jest tutaj kompromis i liczenie się ze zdaniem drugiej strony.

Bycie na bieżąco – trendy w marketingu i pozycjonowaniu

Z każdym rokiem zmieniają się tendencje, jeśli chodzi o marketing internetowy. Modyfikacjom poddawane są także algorytmy wyszukiwarek. Wszystko to przekłada się na wahania pozycji stron internetowych. Dlatego śledzenie nowinek w branży jest ważną cechą, którą powinien wyróżniać się dobry copywriter.

Osoba taka często obserwuje autorytety w danej dziedzinie – znane osoby dzielące się wiedzą. Bywa, że udziela się w dyskusjach na tematy marketingowe na LinkedIn i Quorze. Takie zaangażowanie świadczy o tym, że autor tekstów marketingowych poważnie podchodzi do swojej pracy i chce zawsze mieć aktualną, szeroką wiedzę branżową.

Przedkładanie jakości nad ilość

Niektórzy chwalą się, że w godzinę potrafią bez problemu napisać kilka tysięcy znaków. Inni twierdzą, że w ciągu jednego dnia tworzą kilkadziesiąt dobrych opisów. Czy jednak jest to najważniejsza kwestia w copywritingu?

Oczywiście bywa tak, że w krótkim czasie potrzeba sporej liczby tekstów. Warto jednak pamiętać, że niejednokrotnie szybko = niestarannie. Dlatego dobry copywriter nie będzie nabijał znaków na czas kosztem jakości oddawanych treści.

Wycena adekwatna do umiejętności

Ostatnim punktem na naszej liście jest kwestia stawek proponowanych przez copywritera. Zatrudniany copywriter zazwyczaj wyłaniany jest z listy otrzymanych od kandydatów portfolio, w którym znajdują się również wyjściowe cenniki za teksty. Czy warto decydować o tym, kto będzie dla Ciebie pisał, patrząc głównie na cenę? Czy opłaca się wybierać najtańszą ofertę?

Tak naprawdę dobry copywriter wie, jaką wartość ma jego praca. Będzie zatem potrafił ją odpowiednio wycenić. Możesz więc spodziewać się, że jego stawki nie będą należały do najniższych. Warto jednak wydać więcej, by otrzymać świetnie napisane teksty. Po co płacić mniej za coś, co i tak nie nada się do wykorzystania na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych?

Może się również zdarzyć, że copywriter przecenia swoje doświadczenie i umiejętności. W takim przypadku zaproponowana przez niego stawka nie będzie adekwatna do jakości przesyłanych materiałów. Rekomendujemy, aby przed rozpoczęciem współpracy zaproponować tekst próbny na wybrany przez nas temat. Tego rodzaju sprawdzian pozwoli nam rozeznać się, czy przesłane w portfolio informacje są wiarygodne, oraz czy styl i sposób komunikacji nam odpowiada. 10 wymienionych tutaj przesłanek z pewnością nie oddaje całego obrazu osoby, jaką jest doświadczony i sumienny copywriter. Ale wybierając współpracownika do przygotowania treści, warto zweryfikować, czy ma on te właśnie cechy. Agencje marketingowe na co dzień współpracują ze sprawdzonymi copywriterami lub zatrudniają ich na stałe u siebie. Współpracując bezpośrednio z agencją masz gwaranację wykonania profesjonalnej usługi. Doświadczeni pracownicy kompleksowo zaopiekują się Twoim sklepem internetowym albo stroną WWW – również warstwą tekstową. Życzymy powodzenia w szukaniu copywriterów.

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x