Jak dobrze skracać linki? - kompleksowy poradnik!

Marketing i promocja

Dlaczego warto poprawnie skracać linki i śledzić je w mediach społecznościowych? Kliknij tutaj - poznaj 9 najlepszych narzędzi do skracania linków!

Jak dobrze skracać linki? - kompleksowy poradnik!

Dlaczego warto poprawnie skracać linki?

Skracanie linków to przede wszystkim większa czytelność postów w mediach społecznościowych, możliwość spersonalizowania odnośnika w taki sposób, aby zwiększał wiarygodność Twojej marki. Dodatkowo dbamy o bezpieczeństwo - jeżeli skrócisz link pod własną domeną, wzbudzisz zaufanie wśród internautów i zwiększysz współczynnik klikalności.

Linki skracane przypadkowo (za pomocą ogólnodostępnych skracaczy linków) są szczególnie nadużywane w marketingu afiliacyjnym. Użytkownicy nie czują się w takiej sytuacji bezpieczni, ponieważ mają świadomość, że dany odnośnik może nie prowadzić do wartościowej witryny, a zamiast tego do złośliwego oprogramowania.

Jak dobrze skracać linki?

Aby dobrze skracać linki za pomocą dostępnych narzędzi, należy w pierwszej kolejności wybrać nazwę domeny (powinna ona być łatwa do zapamiętania). Pamiętaj, aby domena kojarzyła się również z Twoją marką, nawiązując do niej także fonetycznie. Możesz się zasugerować poniższymi przykładami:

  • Mozilla - mzl.la;
  • Google - googl.gl;
  • Pepsi - pep.si.

Nie wszystkie są takie proste, ale każdy z nich ma coś wspólnego z danym brandem (np. mcDonalds - mc.to lub Red Bull - win.gs).

Nie stawiaj na standardowe domeny. Spraw, żeby wszystko razem tworzyło spójną całość (np. tak, jak pepsi - pep.si lub example - examp.le).

Skracanie linków - jak wybrać odpowiednią nazwę domeny do skracania linków?

W pierwszej kolejności powinieneś usunąć wszystkie samogłoski z danego wyrazu. Dla przykładu - zamiast BuzzFeed zrób bzfd.it. Możesz też wykorzystać prosty i bardzo intuicyjny generator nazw, czyli Domainr. Wystarczy, że wpiszesz w nim interesujące słowa - następnie narzędzie sprawdzi dostępność domen i zaproponuje konkretne rozwiązania.

Jakie są narzędzia do skracania linków - TOP 9

Mężczyzna wskazujący na coś na monitorze

Jednym z najbardziej renomowanych narzędzi do skracania linków są m.in.:

  • bit.ly,
  • cutt.ly,
  • tinyurl.com,
  • ow.ly,
  • linkd.pl,
  • utn.pl,
  • tinny.pl.

Dobrym rozwiązaniem jest także Rebrandly oraz wtyczka do Chrome - Google URL Shortener.

Ranking trzech najpopularniejszych skracaczy linków

Biorąc pod uwagę obecne standardy, możemy wyróżnić trzy praktyczne, intuicyjne i użyteczne skracacze linków, czyli bit.ly, cutt.ly oraz tinyurl.com. Poniżej przedstawiamy szczegóły.

1.   Bit.ly - najpopularniejsze narzędzie do skracania linków w Internecie

Zrzut ekranu Bitly

Źródło zdjęcia: https://bitly.com/

Bit.ly to doskonałe narzędzie do skracania linków dla każdego. Skorzystają na nim m.in.:

  • niewymagający internauci,
  • firmy średniej wielkości,
  • duże marki.

Warto wspomnieć, iż w przypadku bit.ly linki można skracać anonimowo - bez rejestracji. Jeżeli natomiast interesują nas szczegółowe statystyki, wystarczy założyć konto.

W płatnej wersji tego programu jesteśmy w stanie tworzyć nieograniczoną liczbę linków. Bit.ly to serwis znany nie tylko wśród przedsiębiorstw, ale również celebrytów i influencerów, którzy korzystają z niego na co dzień do skracania linków w mediach społecznościowych.

1.   Cutt.ly - alternatywa dla bit.ly

Strona narzędzia do skracania linków Cuttly

Źródło: https://cutt.ly/

Cutt.ly nie różni się w większości od najpopularniejszego skracacza linków, jakim jest bit.ly. Tutaj też możemy anonimowo skracać odnośniki bez rejestracji. Warto jednak pamiętać, iż cutt.ly ma mniej zaawansowanych opcji śledzenia - większość istotnych funkcjonalności jest dostępnych dopiero po wykupieniu płatnej wersji.

1.   TinyURL.com - skracacz linków umożliwiający skrupulatną personalizację i bezterminowe generowanie odnośników

Strona do skracania linków tinyurl

Źródło: https://tinyurl.com/app

W TinyURL.com skrócone linki możemy generować bezterminowo i co najważniejsze personalizować je zgodnie ze swoją domeną. Rozwiązanie to rekomendujemy dla osób, które:

  • prowadzą marketing marki w Internecie,
  • planują długofalowe działania w mediach społecznościowych,
  • chcą personalizować każdy element związany z własną marką (nawet URL-e).

Do TinyURL.com warto się zarejestrować. Pomimo tego, że narzędzie to oferuje mnóstwo darmowych funkcjonalności bez rejestracji - jeżeli liczysz się z detalami, przynajmniej załóż konto (pozwala to korzystać z dodatkowych opcji tego programu).

Śledzenie i skracanie linków w social mediach - o czym warto pamiętać?

Warto wiedzieć!

W przeszłości każda osoba, która otrzymała od nas odnośnik widziała publicznie statystyki kliknięć. Wystarczyło dodać znak "+" przed linkiem lub frazę "info" - zależnie od konkretnego narzędzia, z którego pochodził dany odnośnik. Obecnie nie ma takiej możliwości, a jedyne co możemy podejrzeć to pełny adres URL.

Podsumowanie

Skracanie adresów URL jest niezwykle przydatne. Rozwiązania omawiane w dzisiejszym artykule warto wykorzystać podczas tworzenia postów do mediów społecznościowych, wysyłania SMS-ów dla klientów, a dodatkowo w content marketingu - skrócone linki lepiej prezentują się m.in. na infografikach, w materiałach wideo czy też w artykułach sponsorowanych. Pamiętaj, aby nie skracać już skróconych linków - to po prostu zbędne, wówczas tworzymy tzw. pętlę przekierowań wpływającą negatywnie na doświadczenia użytkowników (UX - User Experience).

FAQ - najczęstsze pytania i odpowiedzi

  1. Ile trwa skracanie linków?

    Cały proces zajmie mniej niż 30 sekund. Wystarczy, że posłużymy się dowolnym narzędziem (np. bit.ly), a następnie wkleimy w odpowiednie miejsce odnośnik, który chcemy skrócić.

  2. Jak najlepiej skracać linki?

    Linki najlepiej skracać bazując na swojej domenie oraz renomowanym narzędziu do skracania odnośników (np. bit.ly, cutt.ly lub tinyurl.com). Można również skorzystać z oficjalnej wtyczki do Chrome, czyli Google URL Shortener.

  3. Dlaczego warto skracać linki?

    Linki warto skracać przede wszystkim w celu stworzenia czytelnego posta na social media lub bardziej intuicyjnej i użytecznej infografiki do wpisu blogowego.

  4. Skracanie linków - czego należy się wystrzegać?

    Nie skracaj linków podwójnie. To zupełnie bezużyteczne, a tworzy pętlę przekierowań skutkującą większą irytacją użytkowników ze względu na dłuższy czas ładowania, co przekłada się także na obniżenie wrażeń użytkowników (aspekt UX).

  5. Jakie są najlepsze narzędzia do skracania linków?

    Biorąc pod uwagę aktualne standardy, absolutną czołówką, czyli TOP 3 programów do skracania linków to bit.ly, cutt.ly oraz tinyurl.com. Warto również zdecydować się na zagraniczne narzędzie - Rebrandly. Jeżeli interesuje Cię coś innego, wybierz ow.ly lub utn.pl.

    Żródła:

    1. https://moz.com/blog/using-bitly-url-shortening-for-traffic-analysis
    2. https://developers.googleblog.com/2018/03/transitioning-google-url-shortener.html
    3. https://buffer.com/library/url-shorteners

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x