Identyfikacja wizualna, czyli podstawa brandingu

Marketing i promocja

Branding to proces, mający na celu budowę świadomości marki. Pomiędzy brandingiem a identyfikacją wizualną nie można stawiać znaku równości. Trudno jednak zaprzeczyć, że identyfikacja wizualna jest niezwykle ważnym elementem brandingu. Dowiedz się dlaczego!

Identyfikacja wizualna, czyli podstawa brandingu

Dlaczego identyfikacja wizualna jest tak ważna?

Tym, co najdłużej zapada w pamięć klientów jest właśnie efekt wizualny. Nie tylko logotyp, ale wszystko to, co przekłada się na estetykę i styl. Dotyczy to zarówno produktów, jak i strony internetowej, filmów reklamowych, wystroju lokali komercyjnych, gadżetów reklamowych, akcydensów. Słowem, wszystko to, co jest kojarzone z marką, musi być tworzone z myślą o identyfikacji wizualnej. Oczywiście, na branding składają się cechy na tyle unikalne, by marka wyróżniała się na tle konkurencji.

Bez rozpoznawalnego logotypu trudno osiągnąć zadowalające efekty, gdy chodzi o branding czy marketing. Logotyp powinien być prosty i łatwy do zapamiętania. Nie można liczyć na to, że szczegóły logotypu zapadną klientom w pamięć. Odbiorcy zapamiętują szeroko pojętą stylistykę i kolory, które zostały użyte do stworzenia grafiki oraz znak graficzny – sygnet – jeśli został wykorzystany.

Identyfikacja wizualna - proces tworzenia

Zanim marka stanie się rozpoznawalna konieczne jest przebycie długiego procesu. Wszystko zaczyna się od skrupulatnego planowania. Projekt identyfikacji wizualnej stanowi bowiem istotną część całej kampanii marketingowej. Należy więc wziąć pod uwagę cele i opracować sposoby na ich osiągnięcie, z uwzględnieniem oczekiwań grupy docelowej.

Warto wziąć pod uwagę także symbolikę kolorów. Należy przy tym pamiętać, że symbolika ta nie jest stała, ale zmienia się z biegiem lat i często jest zależna od kontekstu. Zatem czerwień, kiedyś kojarzona z krwią i walką, obecnie może przywodzić na myśl ciepło, miłość, siłę, aktywność i coca-colę. Czerwone opakowania mają motywować do podjęcia szybkiej decyzji o zakupie. Z kolei błękit nie kojarzy się już wyłącznie z wodą, czystością czy stałością. To także kolor nowoczesności, mediów społecznościowych, mądrości, zaufania, a także finansów.

Projektując estetykę gadżetów reklamowych, ulotek, wizytówek czy strony internetowej powinno się stawiać na podobne kolory i kształty, jak te pojawiające się w ramach logotypu. Nie trzeba jednak zupełnie rezygnować z innych pomysłów i barw, ponieważ stanowią one istotne uzupełnienie. Ważne jest, by opracować ciekawą koncepcję.

Jeśli na przykład w filmach reklamowych pojawiają się postaci czy inne elementy możliwe do wypromowania jako symboliczne i kojarzone konkretnie z marką - koniecznie to wykorzystaj. Mogą to być postaci rysunkowe, znaki i symbole, postaci realne, zwierzęta, rośliny... właściwie wszystko. Te symboliczne i dobrze zapamiętywane elementy powinny pojawiać się wszędzie, gdzie tylko jest to możliwe.

Szczegóły mają wpływ na identyfikację wizualną

Niemniej istotne są szczegóły, takie jak czcionka i jej wielkość. Typ czcionki ma wbrew pozorom niebagatelne znaczenie. Czcionki retro odbierane są zupełnie inaczej niż te klasyczne, a nowoczesne i proste to jeszcze inna bajka. Ponadto, wielkość bloków tekstu oraz ich rozmieszczenia ma niebagatelny wpływ na wygląd strony www, akcydensów (np. ulotek i innych materiałów reklamowych).

Zwróć uwagę także na stylistykę strony internetowej, reklam, ulotek. Chcesz prezentować realistyczne zdjęcia i materiały video, czy raczej będą to elementy rysunkowe bądź graficzne? Chcesz dodać stronie graficznej głębi, czy stawiasz jednak na flat design? Wszystko to ma wpływ na odbiór marki. Oczywiście, stylistyki te mogą się przeplatać, lecz zdecydowanie jedna z nich powinna być przeważająca. Ostateczny wybór stylu i przekazu powinien być uzależniony od rodzaju branży, jej cech i celów. Na portalu społecznościowym najczęściej dominuje grafika, natomiast producent odzieży z pewnością chętnie zapełni stronę internetową fotografiami.

Identyfikacja wizualna topowych marek

Coca-Cola

Warto uczyć się od najsławniejszych marek, takich jak Coca-Cola, Starbucks, Mars, Adidas, Facebook, Apple, Lays, Warner Bros, Chanel i inne. Na przykładzie niektórych topowych marek widać, że identyfikacja wizualna czasem powinna być konkretna, niemal jednolita pod względem stylistycznym, a często również kolorystycznym. Innymi słowy, gdy już na coś się zdecydujesz, trzymaj się tego!

Coca-Cola od lat kojarzy się z czerwienią i białym napisem, Starbucks rozsławił się ciekawą grafiką na zielonym tle, Mars to czerń i czerwony, zachęcający do zakupu napis. Zupełnie niepotrzebne okazały się zmiany czy dodatkowe elementy. Z drugiej strony, sama forma reklam jest zmienna, zależnie od specyfiki czasów. Wchodząc na stronę Coca-Coli na początku widzimy pasek utrzymany w tradycyjnym stylu marki, czerwień i biel. Poniżej w oczy rzucają się realistyczne fotografie reklamowe podkreślające fakt, że napój ten spożywany jest często w czasie zabawy i spotkań z przyjaciółmi, zatem towarzyszy nam w codziennym życiu. Pojawiają się również odniesienia do ekologii.

Prawdziwym fenomenem jest również firma Mars, ponieważ ta rodzinna firma amerykańska stworzyła liczne marki, nie tylko batony Mars, ale również Twix, Orbit czy Snickers oraz wiele innych. To także karmy Pedigree i Whiskas! Każda ze stworzonych i promowanych marek wyróżnia się identyfikacją wizualną o wpadającej w pamięć stylistyce, umiejętnie i ostrożnie doskonalonej na przestrzeni lat.

Jak widać, identyfikacja wizualna jest niezwykle ważnym elementem brandingu i warto jej opracowanie powierzyć specjalistom. To pierwszy krok w stronę rozwoju marki, nie tylko w Internecie, ale w najszerszym możliwym kontekście.

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x