Czy stać Cię na tanie pozycjonowanie?

Pozycjonowanie

Co oznacza tanie pozycjonowanie? Kliknij tutaj - sprawdź jak rozpoznać nieuczciwe agencje i na co uważać! Praktyczny poradnik.

Czy stać Cię na tanie pozycjonowanie?

Czy stać Cię na tanie pozycjonowanie?

Agencji marketingowych, które oferują tanie pozycjonowanie jest obecnie "na pęczki". Optymalizacja stron poniżej 500 zł zdaniem niektórych nie powinna mieć w ogóle miejsca, a jednak znajdują się firmy pozycjonujące w skrajnie niskich cenach. Czy to oznacza, że specjaliści dokładają do SEO, żeby pozyskać klienta? Nic bardziej mylnego! Tanie pozycjonowanie to raczej sposób na związanie osoby szukającej "ostatniej szansy" promocji w Internecie wielomiesięczną umową popartą comiesięcznymi raportam. Są one zupełnie bezwartościowe, ponieważ nie obrazują rzeczywistych zysków pozycjonowania, a jedynie wskazują "wzrosty" na słowa kluczowe bez potencjału sprzedażowego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, dlaczego decyzja o inwestycji w tanie pozycjonowanie jest w 99% przypadków błędna - przeczytaj dzisiejszy artykuł. Dzięki temu wpisowi dowiesz się, czy na pewno stać Cię na tanie pozycjonowanie. Miłej lektury!

Co oznacza tanie pozycjonowanie?

Termin pt.: "tanie pozycjonowanie" oznacza wszystkie oferty specjalistów ds. SEO i agencji marketingowych, które wydają się wyjątkowo atrakcyjne cenowo na tle konkurencji. Dla przykładu - jeżeli wysłałeś prośbę o wycenę długofalowych działań SEO dla swojego sklepu internetowego e-commerce z branży meblarskiej, to prawdopodobnie otrzymałeś oferty rzędu 2 500 - 6 000 zł netto miesięcznie (zależnie od liczby produktów, specyfiki Twojej działalności oraz indywidualnego cennika agencji i podejmowanych działań). 

Znalazły się natomiast zapewne przedsiębiorstwa, które zaproponowały Ci współpracę za 1 000 - 1 500 zł netto miesięcznie, albo co gorsza - za 500 zł lub mniej (takie sytuacje naprawdę się zdarzają). Czy to oznacza, że miałeś szczęście lub "chwyciłeś Boga za nogi"? Raczej odwrotnie, ponieważ w branży SEO usługi które są tanie po prostu nie działają, albo czas oczekiwania na efekty wydłuża się na tyle, że to zbędny wydatek.

Tanie pozycjonowanie - jak rozpoznać agencję, która chce Twoich pieniędzy za zupełnie nic w zamian?

W tym przypadku należy skupić się szczególnie na ofertach w skrajnie niskich cenach - zupełnie nieadekwatnych do propozycji konkurencyjnych przedsiębiorstw. 

Umowa z 6-ścio lub 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia

Pierwsza "lampka" powinna zapalić się w Twojej głowie, w momencie, gdy pseudospecjaliści naciskają na długofalową współpracę zwieńczoną umową z 6-ścio lub 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Pamiętaj, że długofalowe działania są w kontekście SEO pożądane i niezbędne, natomiast renomowane agencje zabezpieczają się maksymalnie 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Terminy dłuższe świadczą o tym, że masz do czynienia z oszustami, którzy chcą Twoich pieniędzy za darmo.

Obiecywanie "gruszek na wierzbie" i gwarancja pierwszej pozycji w Google

Przed podpisaniem umowy (szczególnie tej z 6-ścio lub 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia) wszystko idzie perfekcyjnie. Konsultanci są najmilszymi ludźmi świata, a Ty jesteś najbardziej priorytetowym klientem (nawet pomimo tego, że wstępna cena za SEO Twojego e-commerce w wysoce konkurencyjnej branży to 500 zł netto miesięcznie). Jednak co oznacza termin pt.: "obiecywanie gruszek na wierzbie"? Chociażby gwarancję pierwszej pozycji w Google. SEO to nie magiczna różdżka. 

W tym przypadku potrzeba czasu - natomiast nawet ten aspekt często nie wystarcza. Jeżeli działasz w mocno konkurencyjnych branżach (również w farmaceutycznej czy odzieżowej), prawdopodobnie Twoją konkurencją są światowi giganci pozycjonujący się od początku wyszukiwarek (czyli z minimum 10/15-letnimi domenami). Wówczas nawet z ogromnym budżetem miesięcznym Twoja strona może nie wyświetlać się w Google na topowych miejscach (np. po roku), ponieważ Twoi rywale przeznaczają na SEO prawdopodobnie jeszcze większe zasoby, z tą różnicą, że robią to konsekwentnie od kilkunastu lat.

Warto wiedzieć!

Według wieloletnich badań Ahrefs przeprowadzonych na ponad 2 milionach witryn, ponad 90% stron, które są pozycjonowane krócej niż rok nie osiąga pierwszej pozycji w Google na żadne słowo kluczowe. Dotyczy to szczególnie ogólnopolskich i międzynarodowych branż wysoce konkurencyjnych (np. meblarska, hostingowa, farmaceutyczna i odzieżowa). Warto przyjrzeć się poniższej grafice.

Co ciekawe - w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania rankują najczęściej domeny starsze niż 3 lata. Niecałe 22% serwisów rocznych lub dwuletnich jest w stanie osiągnąć TOP 10, nie mówiąc już o pierwszej pozycji (najbardziej pożądanej i najczęściej obiecywanej).

Co ciekawe - w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania rankują najczęściej domeny starsze niż 3 lata. Niecałe 22% serwisów rocznych lub dwuletnich jest w stanie osiągnąć TOP 10, nie mówiąc już o pierwszej pozycji (najbardziej pożądanej i najczęściej obiecywanej).

Tanie pozycjonowanie strony - gwarancje pozycji pomimo braku przystosowania strony do aktualnych standardów SXO

Gwarantowanie pozycji pomimo braku przystosowania strony do aktualnych standardów SXO (SEO + UX) to kwintesencja taniego pozycjonowania. Pseudospecjaliści starają się oszukiwać w taki sposób nieświadomych klientów. Wmawiają im wówczas, że osiągną najwyższe miejsca w Google po podpisaniu umowy. Czy tak się dzieje? Zazwyczaj, jeśli błędy na stronie są widoczne "gołym okiem" i po 2-3 miesiącach od rozpoczęcia współpracy w witrynie nic się nie zmienia - to wiedz, że masz do czynienia z oszustami.

W takiej sytuacji nieświadomi klienci myślą, że firma prężnie działa, pozyskując setki linków, które mają za zadanie zwiększyć pozycje w Google. Żeby tego było mało comiesięczne raporty SEO uwzględniają wszelkie działania, których nie widać, czyli link-building, optymalizacja kodu strony i wszelkich innych elementów trudnych do weryfikacji. Na dodatek w raportach są zawarte osiągnięcia w postaci dodatkowej widoczności (szczególnie na frazy bez konkurencji) itd. Jeden wielki kit!

W rzeczywistości taka agencja wrzuci 3-4 linki na bezwartościowe, spamerskie zaplecza oraz darmowe serwisy ogłoszeniowe, odkryje w narzędziach analitycznych frazy, o których nie wiedziałeś i pokazuje Ci to w raportach. W konsekwencji cały budżet idzie jako honorarium na rzecz firmy świadczącej usługę pozycjonowania. Inwestycja w Twoją stronę wynosi okrągłe ZERO!

Tanie pozycjonowanie stron - dlaczego SEO za "półdarmo" nie działa?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Inwestując w tanie pozycjonowanie godzisz się na to, że firma nic nie będzie robiła. Doda wówczas kilka linków na darmowe zaplecza, zmieni 2-3 nagłówki na jednej z Twoich podstron (w najlepszym wypadku) i wyśle Ci raport z setkami nieznaczących i nie wyszukiwanych fraz na "wysokich miejscach". Jeżeli zapytasz, dlaczego zmiany idą tak wolno, specjaliści stwierdzą, że umiejętnie rozkładają budżet, a na SEO potrzeba czasu.

Zapamiętaj!

Przyjmuje się, że każde 150 zł zainwestowane w SEO jest równoznaczne z jedną roboczogodziną poświęconą na działania pozycjonerskie. Wchodzi w to również obsługa klienta, a w konsekwencji rozmowy, maile i wiele więcej. Dlatego inwestując w SEO nieproporcjonalnie mało, możesz spodziewać się przeznaczenia 80% Twojego budżetu na wysyłanie raportów SEO, a kolejne 20% na rozmowy telefoniczne i korespondencję mailową.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Ceny pozycjonowania zobrazujemy na 3 przykładach - mało-, średnio- i wysoce konkurencyjnych branż. Przedstawimy konkretne ceny, a dodatkowo odniesiemy się do kosztów konkretnych działań SEO.

Mało konkurencyjne branże - czy tanie pozycjonowanie jest w tym przypadku możliwe?

Pozycjonowanie stron internetowych to koszt rzędu od 1000 do 1 500 zł netto miesięcznie w mało konkurencyjnych branżach - najczęściej lokalnych. Na takie kwoty powinni nastawić się lokalni działacze tj.:

  • prawnicy,
  • księgowe,
  • kosmetyczki,
  • trenerzy personalni,
  • masażyści i fizjoterapeuci.

W skład tzw. lokalnych firm wchodzą także ekipy remontowe, mechanicy, dentyści i wszyscy inni, którym zależy na widoczności w obrębie danego województwa, miejscowości, gminy lub powiatu.

Wówczas w pierwszym miesiącu, agencja marketingowa zadba o poprawność on-site (on-page), czyli wewnątrz witryny i przejdzie do działań off-site (off-page) mających na celu poprawę profilu linków domeny poprzez wdrożenie link-buildingu.

Optymalizacja strony on-site (wewnątrz witryny) - tanie pozycjonowanie tego nie uwzględnia!

Tanie pozycjonowanie tego nie uwzględnia. Dopiero podejmując współpracę z rzetelną agencją SEO możesz liczyć na kompleksową optymalizację on-site. W tym przypadku chodzi m.in. o;  o m.in.:

  • poprawę wydajności strony - np. poprzez optymalizację rozmiarów grafik oraz rekonstrukcję kodu HTML i CSS (dzięki temu Twoja strona będzie ładowała się w przedziale 2-3 sekund);
  • wdrożenie responsywnej wersji serwisu - chodzi o dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, czyli nie tylko komputerów i laptopów, ale również smartfonów i tabletów (to bardzo ważne, ponieważ według badań przeprowadzonych przez ekspertów Statista, aż 54% ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych);
  • sprawienie strony bardziej interaktywnej - w tym przypadku specjaliści poprawiają wskaźniki Core Web Vitals (pozwala to uzyskać serwis dostosowany do najnowszych standardów UX);
  • utworzenie i optymalizacja meta tagów - meta title jest istotny pod kątem SEO, a meta description w przypadku UX (meta description opisuje skrótowo zawartość serwisu);
  • nasycenie treści frazami kluczowymi - szczególnie tymi, które są wartościowe pod kątem sprzedażowym (najlepsze umowy SEO uwzględniają nie tylko dodanie słów kluczowych do nagłówków, treści oraz konkretnych zakładek, ale również stworzenie nowych i merytoryczna oraz stylistyczna poprawa obecnego contentu).

Jednorazowe działania on-site to m.in. wdrożenie mapy strony (w celu prawidłowej indeksacji), pliku robots.txt oraz wielu innych. Biorąc pod uwagę obecne standardy, należy zapytać agencję przed współpracą o ilość treści, która będzie dostarczana każdego miesiąca na stronie. Im wyższa jakość contentu i częstotliwość jego dodawania, tym większe szanse masz na uzyskanie wysokich pozycji na jak najwięcej wartościowych fraz kluczowych.

Optymalizacja strony off-site (poza serwisem) - tanie pozycjonowanie nie uwzględnia tworzenia artykułów sponsorowanych

Inwestując w tanie pozycjonowanie możemy liczyć na link-building… z najniższej jakości źródeł w bardzo małej ilości! Żeby uzyskać wysokie pozycje w organicznych (naturalnych i bezpłatnych) wynikach wyszukiwania, należy rozbudować profil linków o wartościowe odnośniki pochodzące z wartościowych źródeł.

W tym celu rzetelne agencje tworzą wpisy sponsorowane. To zazwyczaj kosztuje dosyć sporo, ponieważ napisanie artykułu to średnio 150-250 zł, a wykupienie miejsca na wartościowym portalu wynosi ok. 200-300 zł. Dlatego decydując się na oferty rzędu 300 zł netto miesięcznie, nie możesz w żadnym wypadku na to liczyć! Ogólnie rzecz biorąc w takiej sytuacji nie licz na nic.

Średnio konkurencyjne branże a tanie pozycjonowanie - jak to wygląda w praktyce?

Cena za rzetelne pozycjonowanie w średnio konkurencyjnych branżach - np. dla stron usługowych z kilkunastoma lub kilkudziesięcioma podstronami to koszt rzędu 2 000 - 3 500 zł netto miesięcznie.

W tym przypadku oprócz standardowej optymalizacji on-site, należy stworzyć wiele nowych opisów usług pod SEO, zoptymalizować stare opisy, a dodatkowo zacząć prowadzić bloga. Zazwyczaj w jednym miesiącu agencje tworzą kilkanaście opisów i jeden lub dwa wpisy blogowe.

Koszt takiego przedsięwzięcia to zazwyczaj 1 500 zł - tyle (lub nawet więcej) mogą inwestować agencje w treści. Jeżeli natomiast klient chce efekty szybciej - za tworzenie contentu musi dopłacić (i jest to jak najbardziej zrozumiałym ruchem pod kątem skuteczności).

Weźmy także pod uwagę link-building. W średnio konkurencyjnej branży "rywale" prężnie działają i zazwyczaj inwestują w pozyskiwanie odnośników sporą część budżetu miesięcznego na reklamę. Biorąc pod uwagę obecne standardy, absolutne minimum to 3-4 artykuły sponsorowane (napisanie i wstawienie każdego kosztuje od 200 do 300 zł) i dodatkowo bardziej ogólne linkowanie (np. z wysokiej jakości zaplecz, które utworzyła agencja dla swoich klientów).

Jak możesz zauważyć - tanie pozycjonowanie nie ma racji istnienia. Co ciekawe - z perspektywy, którą Tobie przedstawiliśmy, nawet wyższe ceny pozycjonowania są uzasadnione i czasami warto dopłacić (np. za treści). Pamiętaj, że specjaliści muszą dostać wynagrodzenie, a agencji musi to się opłacać.

Tanie pozycjonowanie w wysoce konkurencyjnych branżach - żarty, na które mało kogo stać

Tanie pozycjonowanie w wysoce konkurencyjnych branżach? Rywalizując z absolutną czołówką działającą na rynku od kilkunastu lat, prawdopodobnie wysokopłatne działania SEO okażą się bardzo wymagające i czasochłonne. W przypadku rozbudowanych sklepów internetowych (powyżej 300 podstron produktowych) ceny za SEO zaczynają się od minimum 3 500 zł netto miesięcznie (np. w branży meblarskiej, hostingowej i odzieżowej).

Optymalizacja on-site wymaga tu zaprojektowania odpowiednich przekierowań (np. na niedziałające podstrony) i wdrożenia odpowiedniej nawigacji dla każdej z 300 podstron. To również stworzenie setek meta tagów, zoptymalizowanie setek grafik oraz dokładne przetestowanie każdej funkcjonalności złożonego sklepu internetowego - w taki sposób, żeby roboty Google (tzw. crawlery) widziały wartość w tym serwisie.

Nie oszukujmy się - sama optymalizacja on-site rozbudowanych sklepów WWW w wysoce konkurencyjnych branżach to ogromne wyzwanie. Do tego dochodzą setki opisów produktów i kategorii (minimum 70 zł za sztukę), regularne wpisy blogowe oraz poprawki innych treści - żeby zachęcały klientów do podjęcia konwersji.

Ważny jest również link-building. Tutaj artykuły sponsorowane trzeba tworzyć w dziesiątkach, czego koszty są naprawdę wysokie. Jak podają badania Ahrefs - w USA przedsiębiorcy wydają średnio 361 dolarów na pozyskanie jednego odnośnika wartościowego pod kątem SEO.

Czy stać Cię na tanie pozycjonowanie? - podsumowanie

Za pomocą dzisiejszego artykułu udowodniliśmy, że tanie pozycjonowanie nie może się udać. Jeżeli nie jesteś w stanie zainwestować rynkowej ceny za SEO, to odpuść sobie. Obejrzyj kurs od Ahrefs i naucz się pozycjonowania samodzielnie. Lepiej Ci to wyjdzie - po prostu nie zmarnujesz pieniędzy. W innym wypadku licz się z tym, że nawet po dwóch latach działań nie będziesz pozyskiwał klientów z organicznych wyników wyszukiwania - a chyba o to chodzi w SEO, prawda?

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=xsVTqzratPs

Mocno uogólniając - tanie pozycjonowanie będzie kosztowało Cię ok. 50% mniej niż rzetelne działania SEO. Jednak w tym przypadku musisz zadać sobie pytanie, czy wolisz wydać 12 tysięcy złotych i nie mieć żadnych efektów, czy dopłacić połowę i cieszyć się po 6-12 miesiącach większymi zyskami, a w konsekwencji zwrotem z inwestycji. Mamy nadzieję, że artykuł był przydatny. Podane kwoty są aktualne w danym okresie - przy rosnących kosztach i szalejącej inflacji jest wysokie prawdopodobieństwo, że kiedy będziecie czytali ten artykuł, ceny mogą być nawet 30 -50% wyższe!

 

Zobacz także

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x