Co oznacza tanie pozycjonowanie? Kliknij tutaj - sprawdź jak rozpoznać nieuczciwe agencje i na co uważać! Praktyczny poradnik.
Czy stać Cię na tanie pozycjonowanie?
Agencji marketingowych, które oferują tanie pozycjonowanie jest obecnie "na pęczki". Optymalizacja stron poniżej 500 zł zdaniem niektórych nie powinna mieć w ogóle miejsca, a jednak znajdują się firmy pozycjonujące w skrajnie niskich cenach. Czy to oznacza, że specjaliści dokładają do SEO, żeby pozyskać klienta? Nic bardziej mylnego! Tanie pozycjonowanie to raczej sposób na związanie osoby szukającej "ostatniej szansy" promocji w Internecie wielomiesięczną umową popartą comiesięcznymi raportam. Są one zupełnie bezwartościowe, ponieważ nie obrazują rzeczywistych zysków pozycjonowania, a jedynie wskazują "wzrosty" na słowa kluczowe bez potencjału sprzedażowego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, dlaczego decyzja o inwestycji w tanie pozycjonowanie jest w 99% przypadków błędna - przeczytaj dzisiejszy artykuł. Dzięki temu wpisowi dowiesz się, czy na pewno stać Cię na tanie pozycjonowanie. Miłej lektury!
Co oznacza tanie pozycjonowanie?
Termin pt.: "tanie pozycjonowanie" oznacza wszystkie oferty specjalistów ds. SEO i agencji marketingowych, które wydają się wyjątkowo atrakcyjne cenowo na tle konkurencji. Dla przykładu - jeżeli wysłałeś prośbę o wycenę długofalowych działań SEO dla swojego sklepu internetowego e-commerce z branży meblarskiej, to prawdopodobnie otrzymałeś oferty rzędu 2 500 - 6 000 zł netto miesięcznie (zależnie od liczby produktów, specyfiki Twojej działalności oraz indywidualnego cennika agencji i podejmowanych działań).
Znalazły się natomiast zapewne przedsiębiorstwa, które zaproponowały Ci współpracę za 1 000 - 1 500 zł netto miesięcznie, albo co gorsza - za 500 zł lub mniej (takie sytuacje naprawdę się zdarzają). Czy to oznacza, że miałeś szczęście lub "chwyciłeś Boga za nogi"? Raczej odwrotnie, ponieważ w branży SEO usługi które są tanie po prostu nie działają, albo czas oczekiwania na efekty wydłuża się na tyle, że to zbędny wydatek.
Tanie pozycjonowanie - jak rozpoznać agencję, która chce Twoich pieniędzy za zupełnie nic w zamian?
W tym przypadku należy skupić się szczególnie na ofertach w skrajnie niskich cenach - zupełnie nieadekwatnych do propozycji konkurencyjnych przedsiębiorstw.
Umowa z 6-ścio lub 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia
Pierwsza "lampka" powinna zapalić się w Twojej głowie, w momencie, gdy pseudospecjaliści naciskają na długofalową współpracę zwieńczoną umową z 6-ścio lub 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Pamiętaj, że długofalowe działania są w kontekście SEO pożądane i niezbędne, natomiast renomowane agencje zabezpieczają się maksymalnie 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Terminy dłuższe świadczą o tym, że masz do czynienia z oszustami, którzy chcą Twoich pieniędzy za darmo.
Obiecywanie "gruszek na wierzbie" i gwarancja pierwszej pozycji w Google
Przed podpisaniem umowy (szczególnie tej z 6-ścio lub 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia) wszystko idzie perfekcyjnie. Konsultanci są najmilszymi ludźmi świata, a Ty jesteś najbardziej priorytetowym klientem (nawet pomimo tego, że wstępna cena za SEO Twojego e-commerce w wysoce konkurencyjnej branży to 500 zł netto miesięcznie). Jednak co oznacza termin pt.: "obiecywanie gruszek na wierzbie"? Chociażby gwarancję pierwszej pozycji w Google. SEO to nie magiczna różdżka.
W tym przypadku potrzeba czasu - natomiast nawet ten aspekt często nie wystarcza. Jeżeli działasz w mocno konkurencyjnych branżach (również w farmaceutycznej czy odzieżowej), prawdopodobnie Twoją konkurencją są światowi giganci pozycjonujący się od początku wyszukiwarek (czyli z minimum 10/15-letnimi domenami). Wówczas nawet z ogromnym budżetem miesięcznym Twoja strona może nie wyświetlać się w Google na topowych miejscach (np. po roku), ponieważ Twoi rywale przeznaczają na SEO prawdopodobnie jeszcze większe zasoby, z tą różnicą, że robią to konsekwentnie od kilkunastu lat.
Warto wiedzieć!
Według wieloletnich badań Ahrefs przeprowadzonych na ponad 2 milionach witryn, ponad 90% stron, które są pozycjonowane krócej niż rok nie osiąga pierwszej pozycji w Google na żadne słowo kluczowe. Dotyczy to szczególnie ogólnopolskich i międzynarodowych branż wysoce konkurencyjnych (np. meblarska, hostingowa, farmaceutyczna i odzieżowa). Warto przyjrzeć się poniższej grafice.
Co ciekawe - w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania rankują najczęściej domeny starsze niż 3 lata. Niecałe 22% serwisów rocznych lub dwuletnich jest w stanie osiągnąć TOP 10, nie mówiąc już o pierwszej pozycji (najbardziej pożądanej i najczęściej obiecywanej).
Co ciekawe - w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania rankują najczęściej domeny starsze niż 3 lata. Niecałe 22% serwisów rocznych lub dwuletnich jest w stanie osiągnąć TOP 10, nie mówiąc już o pierwszej pozycji (najbardziej pożądanej i najczęściej obiecywanej).
Tanie pozycjonowanie strony - gwarancje pozycji pomimo braku przystosowania strony do aktualnych standardów SXO
Gwarantowanie pozycji pomimo braku przystosowania strony do aktualnych standardów SXO (SEO + UX) to kwintesencja taniego pozycjonowania. Pseudospecjaliści starają się oszukiwać w taki sposób nieświadomych klientów. Wmawiają im wówczas, że osiągną najwyższe miejsca w Google po podpisaniu umowy. Czy tak się dzieje? Zazwyczaj, jeśli błędy na stronie są widoczne "gołym okiem" i po 2-3 miesiącach od rozpoczęcia współpracy w witrynie nic się nie zmienia - to wiedz, że masz do czynienia z oszustami.
W takiej sytuacji nieświadomi klienci myślą, że firma prężnie działa, pozyskując setki linków, które mają za zadanie zwiększyć pozycje w Google. Żeby tego było mało comiesięczne raporty SEO uwzględniają wszelkie działania, których nie widać, czyli link-building, optymalizacja kodu strony i wszelkich innych elementów trudnych do weryfikacji. Na dodatek w raportach są zawarte osiągnięcia w postaci dodatkowej widoczności (szczególnie na frazy bez konkurencji) itd. Jeden wielki kit!
W rzeczywistości taka agencja wrzuci 3-4 linki na bezwartościowe, spamerskie zaplecza oraz darmowe serwisy ogłoszeniowe, odkryje w narzędziach analitycznych frazy, o których nie wiedziałeś i pokazuje Ci to w raportach. W konsekwencji cały budżet idzie jako honorarium na rzecz firmy świadczącej usługę pozycjonowania. Inwestycja w Twoją stronę wynosi okrągłe ZERO!
Tanie pozycjonowanie stron - dlaczego SEO za "półdarmo" nie działa?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Inwestując w tanie pozycjonowanie godzisz się na to, że firma nic nie będzie robiła. Doda wówczas kilka linków na darmowe zaplecza, zmieni 2-3 nagłówki na jednej z Twoich podstron (w najlepszym wypadku) i wyśle Ci raport z setkami nieznaczących i nie wyszukiwanych fraz na "wysokich miejscach". Jeżeli zapytasz, dlaczego zmiany idą tak wolno, specjaliści stwierdzą, że umiejętnie rozkładają budżet, a na SEO potrzeba czasu.
Zapamiętaj!
Przyjmuje się, że każde 150 zł zainwestowane w SEO jest równoznaczne z jedną roboczogodziną poświęconą na działania pozycjonerskie. Wchodzi w to również obsługa klienta, a w konsekwencji rozmowy, maile i wiele więcej. Dlatego inwestując w SEO nieproporcjonalnie mało, możesz spodziewać się przeznaczenia 80% Twojego budżetu na wysyłanie raportów SEO, a kolejne 20% na rozmowy telefoniczne i korespondencję mailową.
Ile kosztuje pozycjonowanie?
Ceny pozycjonowania zobrazujemy na 3 przykładach - mało-, średnio- i wysoce konkurencyjnych branż. Przedstawimy konkretne ceny, a dodatkowo odniesiemy się do kosztów konkretnych działań SEO.
Mało konkurencyjne branże - czy tanie pozycjonowanie jest w tym przypadku możliwe?
Pozycjonowanie stron internetowych to koszt rzędu od 1000 do 1 500 zł netto miesięcznie w mało konkurencyjnych branżach - najczęściej lokalnych. Na takie kwoty powinni nastawić się lokalni działacze tj.:
- prawnicy,
- księgowe,
- kosmetyczki,
- trenerzy personalni,
- masażyści i fizjoterapeuci.
W skład tzw. lokalnych firm wchodzą także ekipy remontowe, mechanicy, dentyści i wszyscy inni, którym zależy na widoczności w obrębie danego województwa, miejscowości, gminy lub powiatu.
Wówczas w pierwszym miesiącu, agencja marketingowa zadba o poprawność on-site (on-page), czyli wewnątrz witryny i przejdzie do działań off-site (off-page) mających na celu poprawę profilu linków domeny poprzez wdrożenie link-buildingu.
Optymalizacja strony on-site (wewnątrz witryny) - tanie pozycjonowanie tego nie uwzględnia!
Tanie pozycjonowanie tego nie uwzględnia. Dopiero podejmując współpracę z rzetelną agencją SEO możesz liczyć na kompleksową optymalizację on-site. W tym przypadku chodzi m.in. o; o m.in.:
- poprawę wydajności strony - np. poprzez optymalizację rozmiarów grafik oraz rekonstrukcję kodu HTML i CSS (dzięki temu Twoja strona będzie ładowała się w przedziale 2-3 sekund);
- wdrożenie responsywnej wersji serwisu - chodzi o dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, czyli nie tylko komputerów i laptopów, ale również smartfonów i tabletów (to bardzo ważne, ponieważ według badań przeprowadzonych przez ekspertów Statista, aż 54% ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych);
- sprawienie strony bardziej interaktywnej - w tym przypadku specjaliści poprawiają wskaźniki Core Web Vitals (pozwala to uzyskać serwis dostosowany do najnowszych standardów UX);
- utworzenie i optymalizacja meta tagów - meta title jest istotny pod kątem SEO, a meta description w przypadku UX (meta description opisuje skrótowo zawartość serwisu);
- nasycenie treści frazami kluczowymi - szczególnie tymi, które są wartościowe pod kątem sprzedażowym (najlepsze umowy SEO uwzględniają nie tylko dodanie słów kluczowych do nagłówków, treści oraz konkretnych zakładek, ale również stworzenie nowych i merytoryczna oraz stylistyczna poprawa obecnego contentu).
Jednorazowe działania on-site to m.in. wdrożenie mapy strony (w celu prawidłowej indeksacji), pliku robots.txt oraz wielu innych. Biorąc pod uwagę obecne standardy, należy zapytać agencję przed współpracą o ilość treści, która będzie dostarczana każdego miesiąca na stronie. Im wyższa jakość contentu i częstotliwość jego dodawania, tym większe szanse masz na uzyskanie wysokich pozycji na jak najwięcej wartościowych fraz kluczowych.
Optymalizacja strony off-site (poza serwisem) - tanie pozycjonowanie nie uwzględnia tworzenia artykułów sponsorowanych
Inwestując w tanie pozycjonowanie możemy liczyć na link-building… z najniższej jakości źródeł w bardzo małej ilości! Żeby uzyskać wysokie pozycje w organicznych (naturalnych i bezpłatnych) wynikach wyszukiwania, należy rozbudować profil linków o wartościowe odnośniki pochodzące z wartościowych źródeł.
W tym celu rzetelne agencje tworzą wpisy sponsorowane. To zazwyczaj kosztuje dosyć sporo, ponieważ napisanie artykułu to średnio 150-250 zł, a wykupienie miejsca na wartościowym portalu wynosi ok. 200-300 zł. Dlatego decydując się na oferty rzędu 300 zł netto miesięcznie, nie możesz w żadnym wypadku na to liczyć! Ogólnie rzecz biorąc w takiej sytuacji nie licz na nic.
Średnio konkurencyjne branże a tanie pozycjonowanie - jak to wygląda w praktyce?
Cena za rzetelne pozycjonowanie w średnio konkurencyjnych branżach - np. dla stron usługowych z kilkunastoma lub kilkudziesięcioma podstronami to koszt rzędu 2 000 - 3 500 zł netto miesięcznie.
W tym przypadku oprócz standardowej optymalizacji on-site, należy stworzyć wiele nowych opisów usług pod SEO, zoptymalizować stare opisy, a dodatkowo zacząć prowadzić bloga. Zazwyczaj w jednym miesiącu agencje tworzą kilkanaście opisów i jeden lub dwa wpisy blogowe.
Koszt takiego przedsięwzięcia to zazwyczaj 1 500 zł - tyle (lub nawet więcej) mogą inwestować agencje w treści. Jeżeli natomiast klient chce efekty szybciej - za tworzenie contentu musi dopłacić (i jest to jak najbardziej zrozumiałym ruchem pod kątem skuteczności).
Weźmy także pod uwagę link-building. W średnio konkurencyjnej branży "rywale" prężnie działają i zazwyczaj inwestują w pozyskiwanie odnośników sporą część budżetu miesięcznego na reklamę. Biorąc pod uwagę obecne standardy, absolutne minimum to 3-4 artykuły sponsorowane (napisanie i wstawienie każdego kosztuje od 200 do 300 zł) i dodatkowo bardziej ogólne linkowanie (np. z wysokiej jakości zaplecz, które utworzyła agencja dla swoich klientów).
Jak możesz zauważyć - tanie pozycjonowanie nie ma racji istnienia. Co ciekawe - z perspektywy, którą Tobie przedstawiliśmy, nawet wyższe ceny pozycjonowania są uzasadnione i czasami warto dopłacić (np. za treści). Pamiętaj, że specjaliści muszą dostać wynagrodzenie, a agencji musi to się opłacać.
Tanie pozycjonowanie w wysoce konkurencyjnych branżach - żarty, na które mało kogo stać
Tanie pozycjonowanie w wysoce konkurencyjnych branżach? Rywalizując z absolutną czołówką działającą na rynku od kilkunastu lat, prawdopodobnie wysokopłatne działania SEO okażą się bardzo wymagające i czasochłonne. W przypadku rozbudowanych sklepów internetowych (powyżej 300 podstron produktowych) ceny za SEO zaczynają się od minimum 3 500 zł netto miesięcznie (np. w branży meblarskiej, hostingowej i odzieżowej).
Optymalizacja on-site wymaga tu zaprojektowania odpowiednich przekierowań (np. na niedziałające podstrony) i wdrożenia odpowiedniej nawigacji dla każdej z 300 podstron. To również stworzenie setek meta tagów, zoptymalizowanie setek grafik oraz dokładne przetestowanie każdej funkcjonalności złożonego sklepu internetowego - w taki sposób, żeby roboty Google (tzw. crawlery) widziały wartość w tym serwisie.
Nie oszukujmy się - sama optymalizacja on-site rozbudowanych sklepów WWW w wysoce konkurencyjnych branżach to ogromne wyzwanie. Do tego dochodzą setki opisów produktów i kategorii (minimum 70 zł za sztukę), regularne wpisy blogowe oraz poprawki innych treści - żeby zachęcały klientów do podjęcia konwersji.
Ważny jest również link-building. Tutaj artykuły sponsorowane trzeba tworzyć w dziesiątkach, czego koszty są naprawdę wysokie. Jak podają badania Ahrefs - w USA przedsiębiorcy wydają średnio 361 dolarów na pozyskanie jednego odnośnika wartościowego pod kątem SEO.
Czy stać Cię na tanie pozycjonowanie? - podsumowanie
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=xsVTqzratPs
Mocno uogólniając - tanie pozycjonowanie będzie kosztowało Cię ok. 50% mniej niż rzetelne działania SEO. Jednak w tym przypadku musisz zadać sobie pytanie, czy wolisz wydać 12 tysięcy złotych i nie mieć żadnych efektów, czy dopłacić połowę i cieszyć się po 6-12 miesiącach większymi zyskami, a w konsekwencji zwrotem z inwestycji. Mamy nadzieję, że artykuł był przydatny. Podane kwoty są aktualne w danym okresie - przy rosnących kosztach i szalejącej inflacji jest wysokie prawdopodobieństwo, że kiedy będziecie czytali ten artykuł, ceny mogą być nawet 30 -50% wyższe!