Jak wygląda tworzenie stron internetowych w praktyce - od wywiadu do grafiki

Tworzenie stron internetowych i sklepów online to nasza specjalność. Świadczymy w tym zakresie usługi już od 2008 roku. W tym czasie wypracowaliśmy niezawodny schemat. Projektowanie stron internetowych w naszym wykonaniu jest procesem wieloetapowym, przeprowadzanym z myślą o długofalowych efektach. Sprawdź, dlaczego droga na skróty nie popłaca!

Projektowanie strony internetowej rozpoczyna się od wywiadu

Strona www, podobnie jak tworzony w jej ramach sklep internetowy, to szeroko dostępna wizytówka firmy. Powinna więc stanowić kwintesencję pozytywnych cech marki i dobrze puentować jej charakter. Dlatego projektowanie strony internetowej rozpoczynamy zawsze od wywiadu z klientem. Poznanie klienta i zidentywfikowanie jego oczekiwań jest przecież kluczowe, żeby móc mówić o osiąganiu celów. Zawsze zachęcamy do jak najbardziej szczegółowych ustaleń, ponieważ dzięki temu efekty są w pełni zgodne z zamierzeniami. Nie chcemy zaskakiwać naszego klienta, lecz jego klientów! To ich zaskakujemy nowoczesnością rozwiązań, atrakcyjnym designem i adekwatną treścią. Działamy w zgodzie z mottem „klient naszego klienta jest dla nas najważniejszy”.

Ustalenia nie dotyczą wyłącznie kwestii związanych ze światem online. Chcemy dobrze poznać markę, więc postrzegamy ją przez pryzmat globalny. Dlaczego? Ponieważ strona internetowa jest odzwierciedleniem całej kampanii marketingowej marki i jej identyfikacji wizualnej. W przypadku, gdy marka dopiero buduje swój wizerunek, proponujemy profesjonalny branding. Cele kampanii prowadzonej online są odrębnym tematem, który również należy szczegółowo omówić. Efekty rozmów są warte poświęconego czasu, natomiast poprawki staramy się ograniczać do minimum - właśnie dzięki uprzednim ustaleniom. Dbamy również o adekwatną dokumentację tych planów.

Strona internetowa powstaje w oparciu o szczegółową dokumentację

Tworzenie sklepów i stron internetowych nie powinno być przeprowadzane na podstawie luźnych ustaleń. Dlatego plany zawsze obrazowane są z zastosowaniem odpowiedniej dokumentacji. Tym samym możliwa jest stała kontrola postępów prac. To ułatwienie nie tylko dla klienta, ale także dla nas na późniejszych etapach realizacji. Na projekt strony internetowej składa się bowiem szereg aspektów, a wśród nich wyróżnić można między innymi:

  • treści,
  • grafikę,
  • strukturę witryny,
  • kwestie techniczne.

W celu płynnego zrealizowania planu konieczna jest dobra organizacja!

W idea4me korzystamy z diagramów, baz danych, plików tekstowych, czy choćby arkuszy kalkulacyjnych. Dokumentacja to nie tylko materiały pomocnicze, ale także wizualizacja struktury witryny umożliwiająca idealne odtworzenie uprzednio omówionych planów. Ponadto, na każdym etapie prac prowadzimy konsultacje z klientami. Tworzenie dokumentacji jest istotnym etapem, ponieważ klient ma wgląd do wizualizacji i może ją zaakceptować lub poprosić o dopracowanie. Podobne konsultacje przeprowadzane są także w późniejszym czasie. W następnym etapie naszego schematu wykonywane są specjalistyczne badania i analizy.

Profesjonalna strona www powstaje na podstawie badań i analiz

Strona www musi być przyjazna dla użytkownika, powinna zachęcać go do częstych odwiedzin. Ale musi być zarazem zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek. Dlaczego? Ponieważ roboty wyszukiwarek są zawsze pierwszym użytkownikiem strony internetowej i to one „decydują”, czy strona internetowa będzie widoczna w sieci dla kolejnych użytkowników – ludzi. Warto o to zadbać już na początkowym etapie jej tworzenia. Aby umożliwić internautom jej odnalezienie należy spełnić restrykcyjne warunki - jakość witryn jest monitorowana przez roboty Google. Strona spełniająca wymogi trafia na wysokie pozycje w wyszukiwarce, a tym samym zyskuje odbiorców i renomę. Podobne wnioski dotyczą tworzonych w ramach stron www sklepów internetowych.

Projektowanie stron www i sklepów online w pełni dostosowanych pod względem marketingowym wymaga przeprowadzenia analiz. W pierwszym kroku określane są cele, jakie strona ma spełniać. Następnie wykonywane jest badanie słów kluczowych, dzięki którym potencjalni klienci odszukują witrynę. Do opracowanych treści należy kolejno dobrać materiały graficzne i video. Grafiki i filmy mają obrazować treści i podkreślać te najistotniejsze. Ponadto, materiały graficzne i filmowe muszą być odpowiednio rozlokowane, by umożliwić intuicyjną obsługę witryny. Dlatego często jeszcze przed przystąpieniem do projektowania graficznego tworzona jest makieta UX.

Makieta UX, czyli jak prowadzić użytkownika przez stronę internetową

W przypadku większych projektów warto opracować makietę UX, na podstawie której powstaje projekt graficzny strony internetowej. Zabieg ten ma na celu dostosowanie grafiki pod kątem oczekiwań potencjalnych odwiedzających. Reakcje użytkowników witryny, a więc User Experience, mają ogromne znaczenie. Obecnie, profesjonalna strona internetowa musi być prosta w obsłudze i maksymalnie intuicyjna. Dotyczy to również sklepów online, których struktura nierzadko jest bardzo złożona. Jak przetestować poziom intuicyjności? Właśnie w tym celu powstaje makieta UX, będąca pewnego rodzaju prototypem strony internetowej.

Eksperci pracujący nad projektem graficznym oraz właściciel witryny mogą w ten sposób na własnej skórze sprawdzić, czy strona www jest przyjazna dla użytkowników. To szczególnie istotne, ponieważ trudna w obsłudze witryna zwyczajnie odstrasza potencjalnych klientów. W przypadku źle opracowanych ścieżek przepływu użytkowników, pomimo inwestycji w reklamy i wysokiej pozycji w Google właściciel witryny boryka się z niewielkimi zyskami, a poziom świadomości marki wśród klientów utrzymuje się na niskim poziomie. Warto więc zadbać o odpowiednią strukturę już na etapie tworzenia witryny!

Zainteresowaliśmy Cię? Czytaj dalej - opowiemy o kolejnych etapach pracy nad stroną internetową.

A o tym piszemy na naszym blogu

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Dowiedz się więcej.

x